Recension – Total War: Three Kingdoms

Frilansare
Skrivet av Korken:

Hmm...men vad är detta...archers som skjuter pilar som inte har fula smoke-trails efter sig.... det kanske finns hopp för Total War serien igen...

Går att stänga av. På default ser det ut som fontäner...

Frilansare
Skrivet av Snake Plissken:

Bra recension! att du nämner att eran inte e din typ e bra, e ju oftast så i Total War spel att visa eror inte riktigt e ens böjelse.

Min fråga e väll hur tror du detta nya dom har i Three kingdom kommer bli i framtida spel, så som Warhammer 3? kommer det att göra det bättre tror du?

Tror inte att nyheterna här kommer att föras över rakt av till WH 3. WH Total War handlar ju mer om lättillgänglighet och fantastiska arméer. Tror inte de vill skrämma bort spelarna. Kanske att de plockar element här och där.

Medlem

Önskar bara att de slutade med total War som utspelar sig i Asien. Riktigt tråkigt att det blev såhär


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag kommer köpa det här, men är lite orolig hur jag kommer klara mig. Jag har bara erfarenhet från Total War: Warhammer och redan där tyckte jag det var svårt!

Jag vill så gärna trivas i de här spelen, så jag tränar vidare!


signatur

Mjölk är inte gott

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nej, jag skriver att "Det är svårt att utvärdera hur väl det här systemen verkligen fungerar"

Det var dock lite förvirrande, då det står "det" här "systemen" och alldeles nyss hade just ett visst system nämnts i texten, så det var lite svårt först att förstå om det var det systemet eller alla som menades, medan man till slut kom fram till att det nog var alla som avsågs

Inaktiv
Skrivet av Korken:

Hmm...men vad är detta...archers som skjuter pilar som inte har fula smoke-trails efter sig.... det kanske finns hopp för Total War serien igen...

Det kan man ju stänga av i de tidigare Total War spelen, jag har det dock på för det är mycket lättare att se vad de skjuter på då.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Önskar bara att de slutade med total War som utspelar sig i Asien. Riktigt tråkigt att det blev såhär

På din önskelista:
Total war: Rome I
Total war: Rome II
Total war: Rome III
Total war: Rome IV
Total war: Rome V
Total war: Rome VI
Total war: Rome VII
etc.

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

På din önskelista:
Total war: Rome I
Total war: Rome II
Total war: Rome III
Total war: Rome IV
Total war: Rome V
Total war: Rome VI
Total war: Rome VII
etc.

Ta bort Rome och lägg till Medieval så blir det rätt


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jag har också hunnit plöja ner lite för många timmar i Three Kingdoms vid det här laget och kan svara på eventuella frågor ni har!

Jag tänkte sammanfatta mina tankar i forumet om ett par veckor, men spontant håller jag med om det mesta i Jockes recensionen. Jag är ~150 rundor in i en kampanj som Sun Jian och inser hur mycket jag velat göra bättre när det kommer till stadsbyggandet. Det som förvirrat mig mest än så länge är samspelet mellan reformer, byggnader och ekonomi. Mitt tips är att våga starta om ett par gånger, gärna med samma krigsherre. Det känns som det snabbaste sättet att lära sig hur alla system fungerar med varandra.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag håller med Bennet om att Kina inte lockar, men varför har ni inte skrivit mer om de tre DLC som släppts till Total War Warhammer II sedan Tomb Kings släpptes?
Queen & The Crone
Curse of The Vampire Coast
Prophet and the Warlock

Här snackar vi guld och gröna skogar

Jag kan tänka att det borde vara befriande att det utspelar sig i en relativt okänd tid och inte den typiska västerländska. Kanske är det snarare så att spelet inte lyckats förmedla den kinesiska historien tillräckligt väl?

För vi brukar ju inte ha problem med att ha RTS-spel i helt fiktiva historier.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Joakim Bennet:

Tack, vad snällt sagt!
Men jag undrar, vad menar du med "stance" hos enheterna? Hur olika de var mellan fraktionerna? Stance är hållning i min bok, eller formationer i krig. Om du menar det senare så känns de flesta igen från tidigare spel. En bra grej är att trupperna automatiskt placerar sig efter vald formation oavsett hur få eller många du markerar och placerar ut/beordrar till en viss punkt.

Tack för svar!
Beklagar röran och uppskattar engagemanget.
Det jag syftade på är just formationer. Exempelvis r a d a v s t å n d, sköldmur, ifall artilleri har tillgång till palisader o.s.v.
Saknar just detta i Warhammer.

Ha en fin helg!

Medlem
Skrivet av Flygplanet:

På din önskelista:
Total war: Rome I
Total war: Rome II
Total war: Rome III
Total war: Rome IV
Total war: Rome V
Total war: Rome VI
Total war: Rome VII
etc.

Ja, alltså är de välgjorda så hade det varit drömmen. Det startade med ettan för egen del så kan vara därför. Men finner eran mer intressant ändå i jämförelse med allt annat.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skrivet av Gustav Höglund:

Jag har också hunnit plöja ner lite för många timmar i Three Kingdoms vid det här laget och kan svara på eventuella frågor ni har!

Jag tänkte sammanfatta mina tankar i forumet om ett par veckor, men spontant håller jag med om det mesta i Jockes recensionen. Jag är ~150 rundor in i en kampanj som Sun Jian och inser hur mycket jag velat göra bättre när det kommer till stadsbyggandet. Det som förvirrat mig mest än så länge är samspelet mellan reformer, byggnader och ekonomi. Mitt tips är att våga starta om ett par gånger, gärna med samma krigsherre. Det känns som det snabbaste sättet att lära sig hur alla system fungerar med varandra.

Att starta om är standard när det kommer till nya titlar inom Total War (:
Jag ska glo lite "let's play". Möjligt att "Legend" tankar upp. Hans youtube heter just Legendoftotalwar, ifall du missat.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av uncontracented:

Att starta om är standard när det kommer till nya titlar inom Total War (:

Mer så med 3K än tidigare titlar skulle jag säga! Det kändes ändå ganska (ganska!) okej att gå från Shogun 2 till Rome 2 och senare Warhammer 2. Speciellt samspelet mellan stående arméer, stadsbyggandet och reformer krånglar till det när alla system slängs på en samtidigt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skrivet av Gustav Höglund:

Mer så med 3K än tidigare titlar skulle jag säga!

Blir lite hyped av tanken vid en extrem inlärningskurva. Verkar trevligt med komplexitet och förhoppningsvis beordra lite mer färgstarka armeer. Har erfarenhet av att det blir lätt ensidigt utifrån ett kostnads- och effektmässigt ratio. Exempelvis: Spjut, bågskyttar (Gissa .. Highelves), kombination som även var sjuk i "Rome: Barbarian invasion". Syftar då på grekiska/persiska "Sassanids". De hade även stört kav. vilket jag byggde en hel arme av. Bestod enbart av Generaler/prinsar och deras personliga hird. Det var visserligen inget kostnadsmässigt exempel.
Ha det!

Skrivet av Joakim Bennet:

Om ni har frågor som ni inte tycker besvaras i texten, ställ dem här så ska jag göra mitt bästa att reda ut frågetecknen!

Någon skymt av dessa?

Medlem

skit mao


signatur

//monster

Skrivet av uncontracented:

Med tanke på att Zheng Hes tid är drygt 1000 år senare så ser jag det som osannolikt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Frilansare
Skrivet av uncontracented:

Nix, inga sjöstrider alls!

Skrivet av Joakim Bennet:

Nix, inga sjöstrider alls!

Vafan, då får de hoppa till renaissance dirr efter ogre kingdoms.

Frilansare
Skrivet av uncontracented:

Vafan, då får de hoppa till renaissance dirr efter ogre kingdoms.

Mmm, ogre kingdoms...

Medlem
Skrivet av Nej Till Allt:

Tack för en okej recension Jag tycker att den var lite svår att dra slutsatser från. Minus för "settingen"? Själv tycker jag att den verkar intressant och även om man inte känner till gamla Kina, vilket jag inte gör, så kan man ju lära sig något nytt. Och settingen verkar ju passa strålande för spelets gameplay, där man börjar med ett litet område och ska växa sig stor. På förhand en supermatch i mitt tycke. Men som sagt, du gav minus för den - innebär den att spelet blev sämre på grund av att det utspelar sig i Kina just den tiden eller var det bara ett minus på magkänsla från din sida?

Vidare står det att det är rörigt och många karaktärer och så vidare. Även för en van Crusader-Kings-spelare? Är det rörigt för att UI:t m.m. inte är designat på bästa sätt för att man ska kunna överblicka allt eller är det rörigt för att du personligen tycker att det är ett för komplext spel, men att andra kanske inte kommer att tycka det?

Slutligen skriver du att det inte går att säga med så stor säkerhet hur bra spelet är då tiden för recension var kort. Spelet släpps ju inte förrän den 23 maj. Om ambitionen hade varit att skriva en mer utförlig recension så har ni ju mer än en vecka till på er. Det var ju ert eget val.

Måste hålla med. Istället för att bli intresserad och kanske vilja lära sig lite mer om en annan kultur är det något som är negativt med spelet när det utspelar sig i en annan region.

Om jag skulle tolka recensenten på värsta sättet skulle jag säga att det är lite lätt inskränkt.

Frilansare
Skrivet av Fulci:

Måste hålla med. Istället för att bli intresserad och kanske vilja lära sig lite mer om en annan kultur är det något som är negativt med spelet när det utspelar sig i en annan region.

Om jag skulle tolka recensenten på värsta sättet skulle jag säga att det är lite lätt inskränkt.

Fast det där sista var ju bara dumt. Har du över huvud taget läst texten?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fast det där sista var ju bara dumt. Har du över huvud taget läst texten?

Läste du mitt inlägg? Jag kommenterade "NEGATIVT Valet av era. Sorry, men det här är inte min setting".

Frilansare

@Fulci:
Kalla inte folk inskränkta opåkallat. Cirkulera.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Fast det där sista var ju bara dumt. Har du över huvud taget läst texten?

Menar du att du i texten skrev att det egentligen inte var negativt med en annan region och historia, men lade till det i betygsrutan i alla fall?

Redaktör
Skrivet av Fulci:

Menar du att du i texten skrev att det egentligen inte var negativt med en annan region och historia, men lade till det i betygsrutan i alla fall?

Jocke är närmast övertydlig med att kritiken av eran baseras på personlig smak.

Citat:

Valet av era. Sorry, men det här är inte min setting

Citat:

Jag är övertygad om att en stor falang Total War-spelare kommer att älska det här. Mitt eget hjärta hade nog också slagit lite snabbare över alla de nya systemen om bara inramningen hade varit en annan. Valet av De tre kungadömerna-eran i Kina är en chansning - vida känd och omskriven i öst, men betydligt mer dimhöljd här hemma.

Citat:

Till syvende och sist kommer allt att koka ner till hur mycket du gillar att behöva plugga in det nya, avancerade diplomatisystemet, hur du känner för fokuset på karaktärer och inte minst valet av era. Och du måste nästan testa själv för att se om det här är något för dig.

Citat:

Men Three Kingdoms är i slutändan inte mitt spel. Är det ditt?


signatur
Medlem

Spännande! Ikväll ska man äntligen få sätta tänderna i ett nytt Total War. Warhammer i all ära men jag börjar känna mig ganska mätt efter nästan 1000 tim lagda på 1:an och 2:an tillsammans. Dessutom stör jag mig allt mer hur simplifierade många enheterna är jämfört med tidigare Total War-spel. Funktioner som Spear Wall, Fire Arrows, Loose Formation etc. har jag länga saknat. Belägringar ska vi inte ens prata om hur tråkiga de är. Istället har vi fått magi, monster och flygande enheter så jag ska inte klaga för mycket.

Att kunna byta och köpa territorier har känts som en avlägsen fantasi. Om en allierad i Warhammer tar över en boplats du vill åt har du bara ett val - krig. Att Three Kingdoms utspelar sig i en (för oss) okänd tidsperiod ser jag som något positivt. En chans att lära sig något från ett spel, hur lite det än må vara, hör inte till vanligheterna.

Oavsett om Three Kingdoms håller måttet hoppas jag att många funktioner och system hittar över till Warhammer 3.

Medlem

När fan kommer dom ut med en vettig setting som man känner igen?

Empires tack

123
Skriv svar