Bloodlines 2 fimpat från Epic Store-rean

Robot
Bloodlines 2 fimpat från Epic Store-rean
Medlem

Rackarns! Jag som hade tänkt passa på när det var rea


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag som trodde Epic alltid hade utvecklarnas bästa i tankarna, var det inte det dom sa? Här känns det ju som de glömt bort det helt och gjort vad som är bäst för Epic själva istället.

Oj, vad chockerad man blir. ^.^

Medlem

Har nog snarare med vad de andra butikerna har för avtal angående publicering på i olika butiker, om hur priset inte får skilja (mycket? alls?) och vara mycket mindre, särskilt inte innan släpp. Tror Steam har något sånt att spel inte får vara billigare på andra PC plattformar, men jag kan ha fel.

Detta hade ju dock varit lätt att lösa genom att Epic hade en "oändlig" rabattkupong som dras vid betalning istället.

Skrivet av Fiddi:

Har nog snarare med vad de andra butikerna har för avtal angående publicering på i olika butiker, om hur priset inte får skilja (mycket? alls?) och vara mycket mindre, särskilt inte innan släpp. Tror Steam har något sånt att spel inte får vara billigare på andra PC plattformar, men jag kan ha fel.

Detta hade ju dock varit lätt att lösa genom att Epic hade en "oändlig" rabattkupong som dras vid betalning istället.

I en vanlig butik hade butiken köpt in X antal spel för en fast summa. Sedan hade de krängt dessa spel för valfritt pris (så länge de kan gå runt själva). Då får de ge vilka rabatter som helst eller helt enkelt ge bort spelen fritt.

Men det verkar ju onekligen inte fungera så i den digitala branschen. Där verkar EGS, Steam et al. ha en mer flytande tillvaro med 1:1-priser i förhållande till utgivare/utvecklare. Det blir därför dumt om EGS börjar slussa iväg Paradox spel för ett mycket lägre pris än vad Paradox behöver ha på sin produkt (innan spelet ens finns).

Någon får säga till om liknelsen är dum. Men min uppfattning är som så att Steam, EGS och dylika tjänster är som kassa-apparaten i en fysisk butik. Utgivare/utvecklare på den ena sidan disken och spelare på den andra. Kassa-apparaten får inte göra hur som helst med priserna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag som trodde Epic alltid hade utvecklarnas bästa i tankarna, var det inte det dom sa? Här känns det ju som de glömt bort det helt och gjort vad som är bäst för Epic själva istället.

Oj, vad chockerad man blir. ^.^

Som om någon "store" skulle ha det...

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag som trodde Epic alltid hade utvecklarnas bästa i tankarna, var det inte det dom sa? Här känns det ju som de glömt bort det helt och gjort vad som är bäst för Epic själva istället.

Oj, vad chockerad man blir. ^.^

De flesta utvecklare tycker nog att det är alldeles utmärkt att de kör en rea där Epic står för rabatten och utvecklarna får lika mycket betalt som vanligt.

Problem kan uppstå då en utvecklare till exempel kan ha ingått kontrakt med andra butiker som innefattar klausuler om att spelet inte ska kunna förköpas billigare någon annanstans.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I en vanlig butik hade butiken köpt in X antal spel för en fast summa. Sedan hade de krängt dessa spel för valfritt pris (så länge de kan gå runt själva). Då får de ge vilka rabatter som helst eller helt enkelt ge bort spelen fritt.

Men det verkar ju onekligen inte fungera så i den digitala branschen. Där verkar EGS, Steam et al. ha en mer flytande tillvaro med 1:1-priser i förhållande till utgivare/utvecklare. Det blir därför dumt om EGS börjar slussa iväg Paradox spel för ett mycket lägre pris än vad Paradox behöver ha på sin produkt (innan spelet ens finns).

Någon får säga till om liknelsen är dum. Men min uppfattning är som så att Steam, EGS och dylika tjänster är som kassa-apparaten i en fysisk butik. Utgivare/utvecklare på den ena sidan disken och spelare på den andra. Kassa-apparaten får inte göra hur som helst med priserna.

Handlar nog mer om hur kontrakten ser ut, inte något universellt. Och eftersom just deras rea var Epics allmänna 100 kr rabatt, som kommer ifrån deras egen ficka utan påverkan på utvecklarna.

Kan också ha med att Paradox inte vill slakta sin försäljning efter rean är över, eftersom folk kanske väntar med att köpa till det går ner till samma pris igen.

Skrivet av Fiddi:

Handlar nog mer om hur kontrakten ser ut, inte något universellt. Och eftersom just deras rea var Epics allmänna 100 kr rabatt, som kommer ifrån deras egen ficka utan påverkan på utvecklarna.

Kan också ha med att Paradox inte vill slakta sin försäljning efter rean är över, eftersom folk kanske väntar med att köpa till det går ner till samma pris igen.

Misstänker att utgivare kör standardiserade kontrakt. Blir enklast så om utgivarna ska bolla flertalet plattformar samtidigt.

Det kan vara PR-anledningar, det kan också vara ekonomiska anledningar. Kör EGS ut spelen för billigt står de istället i skuld till Paradox. Beroende på hur skulder ska regleras kanske det är önskvärt för Paradox att Epic inte skuldsätter sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Misstänker att utgivare kör standardiserade kontrakt. Blir enklast så om utgivarna ska bolla flertalet plattformar samtidigt.

Det kan vara PR-anledningar, det kan också vara ekonomiska anledningar. Kör EGS ut spelen för billigt står de istället i skuld till Paradox. Beroende på hur skulder ska regleras kanske det är önskvärt för Paradox att Epic inte skuldsätter sig.

Varför skulle Epic stå i skuld till Paradox? Rabatten drogs från Epics plånbok, utan att påverka utvecklarens vinst.

Skrivet av Fiddi:

Varför skulle Epic stå i skuld till Paradox? Rabatten drogs från Epics plånbok, utan att påverka utvecklarens vinst.

Om Epic säljer spelet för billigt så måste de betala Paradox för mellanskillnaden från en helt annan kassa än vinsten från försäljningen. För större företag blir detta betydligt mer komplicerat än vad det kan tyckas utifrån, eftersom det sällan finns en stor skattkista (eller ett konto) där pengar flödar in och ut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Om Epic säljer spelet för billigt så måste de betala Paradox för mellanskillnaden från en helt annan kassa än vinsten från försäljningen. För större företag blir detta betydligt mer komplicerat än vad det kan tyckas utifrån, eftersom det sällan finns en stor skattkista (eller ett konto) där pengar flödar in och ut.

Om det varit så hade universella 100 kr rabatten inte funnits alls. Spelar ingen roll vilket spel den är på. Uppenbarligen så ingår denna rabatt i Epics budget, har inget med Paradoxs omedelbara vinst att göra. Och det var inte Epic som tog bort spelet, det var Paradox själva.

Skrivet av Fiddi:

Om det varit så hade universella 100 kr rabatten inte funnits alls. Spelar ingen roll vilket spel den är på. Uppenbarligen så ingår denna rabatt i Epics budget, har inget med Paradoxs omedelbara vinst att göra. Och det var inte Epic som tog bort spelet, det var Paradox själva.

Ja, precis. Epic sätter sig i skuld till olika utgivare och utvecklare för att genomföra den här "utförsäljningen" genom att de får reglera mellanskillnaden i ett senare läge. Uppenbarligen passar inte detta upplägg Paradox.

Av någon anledning kan inte Epics plattform skilja mellan spel inom eller utom utförsäljningen (rätt mysko i grunden) och då kan inte Paradox sälja spel alls via plattformen förrän de antingen går med på det billigare priset eller att utförsäljningen tar slut.
Detta är väl något av ett straff mot Paradox när de nu bankar hårt på PR-trumman för att bygga intresse och förhandsbokningar av sitt spel.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Margy:

De flesta utvecklare tycker nog att det är alldeles utmärkt att de kör en rea där Epic står för rabatten och utvecklarna får lika mycket betalt som vanligt.

Problem kan uppstå då en utvecklare till exempel kan ha ingått kontrakt med andra butiker som innefattar klausuler om att spelet inte ska kunna förköpas billigare någon annanstans.

Jo visst, men då tycker man de borde sagt till utvecklarna innan rean går igång. Dom visste ju uppenbarligen ingenting och fick dra spelet från försäljning. Att inte orka samtala med utvecklarna när det finns så få spel i butiken som det gör är under all kritik.

Lika så är det kanske inte den smartaste idén att ge spelutvecklarna alternativen A) var med i rean eller B) försvinn från butiken helt och hållet tills rean är över.

Min poäng är bara att Epic snackar mycket men när det kommer till handling är dom inte ett dugg bättre någon annan.

Medlem

Skillnaden mellan steam och epic rea är att på steam så är det utvecklarna själva som bestämmer om dom ska reas ut och vilket pris.
Inget som Valve gör själva, dom skapar bara eventet, inte priserna.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

"So, why is this happening? Why are these publishers so bothered by the price reductions, and why does it matter whether more copies are sold via the Epic Games Store in a sale versus other storefronts - particularly when Epic gives developers a higher cut than Steam and is also covering the sales reduction of £10?

For newly-released games (and pre-order titles in particular), a price drop this steep has the potential to devalue a game too early. Discounts are often used to extend a game's sales well past release, so dropping the price this soon gives publishers little room for deeper discounts further along the line. It's possible this was the main reason for the removal of Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 and Oxygen Not Included, the former of which is due to release in 2020, and the latter on 29th May 2019 (in its final release version, anyway)."
https://www.eurogamer.net/articles/2019-05-17-epics-first-big...

1
Skriv svar