Tråden om "walking simulators"

Medlem
Tråden om "walking simulators"

Hittade ingen tråd om denna omdiskuterade spelgenre med det något missvisande namnet. Vilka är dina favorit-titlar i genren? Personliga favoriter är What remains of edith finch, Dear Esther och The vanishing of ethan carter.

Tråddemonen
Testpilot

Everybody's gone to the rapture var ett mysigt spel faktiskt, och fantastisk grafik och miljö hade det.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Everybody's gone to the rapture var ett mysigt spel faktiskt, och fantastisk grafik och miljö hade det.

Hört gott om det. Blir till att testa!

Releasehästryttare

SOMA och finch är bägge ruskigt bra.

Vill slå ett slag för Firewatch, men krävs lite någonstans att man uppskattar lite diskbänksrealism och spelar det på rätt sätt.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Testpilot

Observer ett cyberpunkigt detektiv mysterium kan man säga. Har någon sekvens där du ska "smyga" lite men i stora drag en walking sim.

Geeks Gaming

Ojojoj, så många bra titlar!

Edith Finch var riktigt bra, firewatch likaså (dialogerna är ju top notch!). SOMA var riktigt existentiellt och kändes väldigt fräscht. Sen vill jag slå ett slag för ”the vanishing of ethan carter” och framförallt Layers of fear (tvåan snart ute! Yay!).
Man bör inte missa stanley parabel för humorn (om än mörk) och finurligheten.

MEN.... Om ”Life is strange”-serien räknas som en Walking simulator tar den förstaplatsen i alla lägen. Dat story! ❤️

Redaktör
Ponny

Jag vill slå ett jätteslag för ganska okända The Painscreek Killings. En del "walking", men desto mer tänkade om ett mordmysterium, och läsande av allehanda dagböcker. Var totalt fastnaglad i cirka 10–11 timmar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

The Long Dark var riktigt mysigt, så långt jag spelade det. Borde nog get det en ny omgång och försöka ta mig igenom det också men inget var så lättande som att komma tillbaks till stugan, tända en eld, koka lite kaffe och få sig något att äta


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Finns det ingen äkta walking simulator, där man bara går... går och går... ingenstans, utan handling, bara går längs en väg... sparkar på stenar... genom öknen?! Det hade varit underbart... (öppnar upp unity)

Medlem

PUBG


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Håller med tidigare talare om Firewatch, helt fantastiskt spel. Mer sånt, tack!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Slår också ett slag för Firewatch, det är riktigt bra. Det är lite rpg över det, valen i spelet har ingen betydelse, men valen av dialog har betydelse för vilken karaktär du vill gestalta. 5/5


signatur

IDKFA

jbx
Medlem

Firewatch!!! Vilket spel, mystiken och naturen.
Att hela tiden vänta på att få träffa Delilah... Fantastiskt!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ojojoj, fantastisk genre detta! Favoriterna för mig personligen är What Remains of Edith Finch & Firewatch. Dear Esther, Tacoma, Gone Home och Everybody´s Gone to the Rapture är andra som är varmt rekommenderade!

Kan tipsa om ett lite mindre känt, Layers of Fear som även får en uppföljare ganska snart, atmosfären är så sprängfylld att man kan ta på den!

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns det ingen äkta walking simulator, där man bara går... går och går... ingenstans, utan handling, bara går längs en väg... sparkar på stenar... genom öknen?! Det hade varit underbart... (öppnar upp unity)

Dayz. Finns nog mindre att göra än så tom 😂

Medlem

Har inte kört så många så har inte mycket att jämföra med, men Amnesia: A machine for pigs lever alltid kvar hos mig. Det var ett spel som fick alldeles för mycket skit bara för att det inte var The Dark Descent 2.

I själva verket är storyn sjukt genomtänkt och otroligt tragisk, men man kan inte uppleva den om man inte försöker. Har kollat en massa lets plays av det spelet sen jag själv spelade det. Helt seriöst, säkert över 50% läser inte ens notes eller lyssnar på konversationerna. Vad är meningen då?

Medlem
Skrivet av robbis:

Finns det ingen äkta walking simulator, där man bara går... går och går... ingenstans, utan handling, bara går längs en väg... sparkar på stenar... genom öknen?! Det hade varit underbart... (öppnar upp unity)

Täker du dig ett Desert Bus fast att gå istället?

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

Finns det ingen äkta walking simulator, där man bara går... går och går... ingenstans, utan handling, bara går längs en väg... sparkar på stenar... genom öknen?! Det hade varit underbart... (öppnar upp unity)

Proteus

Medlem

Som så många andra skriver. Svårt att välja en favorit, mysig genre. Perfekta spel när man behöver koppla bort vardagslivet en stund inte lägga ner för mycket tid och ändå få ut mycket spelglädje och försvinna i fantasins värld en stund. Bra tråd.

What remains of Edith Finch.
The vanishing of Ethan Carter.
Firewatch.
The Park.
Dear Esther.
Gone home.
The Stanley parable.

Medlem
Skrivet av eld:

"Proteus is a game about exploration" jag vill ju bara ha en walking simulation... En simulator som visar hur det är att gå... Ska inte utforska nåt,upptäcka nåt... Bara gå längs en väg utan nåt att upptäcka. Ev stanna för röd gubbe vid ett övergångställe. Vill inte ha något mera spännande... Hur som kommer det vara mera spännande än alla spel som släpps just nu.

Medlem

Tack för tipsen, blev köp av Firewatch och Vanishing of Ethan Carter.


signatur

New life, New hope

Medlem

LSD: Dream Emulator skulle nog klassas som en "walking simulator" om det släpptes idag.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Avstängd

Jag älskade spelet Edith finch och har Soma med, men har inte riktigt kommit överens om kontrollerna där på mitt PS4. Kan inte ens dricka det man ska dricka där i början av spelet, omöjligt att komma på hur man gör och har kollat kontrollerna med men inget där.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Obduction var helt fantastiskt, samma utvecklare som gjorde Myst och Riven!

Medlem

Jag har tyvärr inget att bidra med då de titlar jag spelat redan är nämnda men vill tacka för alla bra tips. Det blev ett par köp och ett par titlar på wishlist för senare köp, nu skall man bara få tid att spela dom också...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"The Vanishing of Ethan Carter" ska enligt "Howlongtobeat" klaras av på ca 4 timmar. Kanske ett lagom helg-nöje.

Medlem

Spelade klart Firewatch igår, vilket otroligt spel. Att jag väntat så länge med det.. Mycket nöjd!

Medlem

gamla dayz .. Fyfan när man väl hittade saker å dog. Spawna på andra sidan kartan och kunde inte respawna (innan de la till den funktionen). Bara att löpa då. Fanns ingen loot, inga hus att gå in i nästan.. fyfan va tråkigt

12
Skriv svar