Recension – Total War: Three Kingdoms

Robot
Recension – Total War: Three Kingdoms

Extremt ambitiöst, hisnande episkt, och djupt förvirrande.

#recension, #test, #total-war-three-kingdoms


Fragtjuv

Nu spelar jag inte den här typen av spel men det var ändå en trevlig recension att ta det av. "Fem snabba" och info om hur det flöt gjorde sig bra i recensionen så jag hoppas på mer sådant i recensioner av spel jag kan tänka mig att lägga slantarna på!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Ambassadör
Xbox

Mycket bra recension, som vanligt. Jag gillar att recensionsstilen är anpassad efter typ av spel!

Tyvärr lockar inte settingen tillräckligt mycket för att jag ska känna motivationen till att sätta mig in i alla komplexa system. Trots att jag gillar sådant. Men jag måste ha en dragning till allt runtomkring, och det finns inte här.


signatur

Jump in.

Medlem

Kina är inte min grej heller, så står nog över tills nästa spel. Hoppas på ett nytt Medieval eller något om trettioåriga kriget.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Mycket bra recension, jag fick svar på alla mina funderingar!

Frilansare

Om ni har frågor som ni inte tycker besvaras i texten, ställ dem här så ska jag göra mitt bästa att reda ut frågetecknen!

Medlem

Synd att du inte gillar settingen. Men I do, hade jätte gärna köpt spelet. Däremot är pengar ingenting jag besitter särskilt mycket av. Hoppas jag får chansen att spela det och känna på det.

Får direkt kopplingar till filmen Red Cliff från 2008. Alltid varit fascinerad av historian om Kina, särskilt three kingdoms.

Klart hoppas jag som andra att de återvänder till Medieval och gör ett tredje i den serien.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Om ni har frågor som ni inte tycker besvaras i texten, ställ dem här så ska jag göra mitt bästa att reda ut frågetecknen!

Hur långa är striderna ungefär? Snackar vi 5-10 minuter eller mer? Går igång på formuleringar om att "striderna böljar" för det är ju exakt sånt man vill ha (mycket sånt i ultimate general t.ex.).

Tycker att det låter riktigt riktigt trevligt med mer avancerad diplomati (den biten har ju snarare fördummats med åren) etc. Kan man utbyta regioner igen? Det är något jag verkligen saknat i de senate spelen, möjligheten att ge tillbaka en nation ett par territorier de vill ha mot att göra dem till vassaler etc. var ju en riktig fröjd att kunna pyssla med i tidigare spel, haha.

Vi kan väl bara hoppas på att de använder dessa nya system till t.ex. ett Medieval 3 eller dylikt...

Gnällkuk

Så ruggigt ointresserad av spelserien eller genren, men kommer gotta ned mig i recensionen ändå för att det är Jocke.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

OML
Medlem

Bra recension! Kollat en hel del timmar av gameplay och jag tror jag har fått ett bra grepp på diplomatin så det jag varit orolig för har varit striderna. Bara en liten förbättring där (vilket det alltså är ) och jag är såld. Det blir ett köp för mig!

Medlem

Tack för en okej recension Jag tycker att den var lite svår att dra slutsatser från. Minus för "settingen"? Själv tycker jag att den verkar intressant och även om man inte känner till gamla Kina, vilket jag inte gör, så kan man ju lära sig något nytt. Och settingen verkar ju passa strålande för spelets gameplay, där man börjar med ett litet område och ska växa sig stor. På förhand en supermatch i mitt tycke. Men som sagt, du gav minus för den - innebär den att spelet blev sämre på grund av att det utspelar sig i Kina just den tiden eller var det bara ett minus på magkänsla från din sida?

Vidare står det att det är rörigt och många karaktärer och så vidare. Även för en van Crusader-Kings-spelare? Är det rörigt för att UI:t m.m. inte är designat på bästa sätt för att man ska kunna överblicka allt eller är det rörigt för att du personligen tycker att det är ett för komplext spel, men att andra kanske inte kommer att tycka det?

Slutligen skriver du att det inte går att säga med så stor säkerhet hur bra spelet är då tiden för recension var kort. Spelet släpps ju inte förrän den 23 maj. Om ambitionen hade varit att skriva en mer utförlig recension så har ni ju mer än en vecka till på er. Det var ju ert eget val.

Medlem

Efter att ha göttat igenom många dynasty warriors är man väl insatt i dom gula turbanernas uppror (som är första banan i dynasty warriors)

Medlem

Hmm ett mer komplext Total war alltså. Sedan jag började spela Europa Universalis 4 och Crusader Kings 2 har Total war alltid känts för ”enkla”. Men saknar ändå striderna. Three kingdoms kanske är en bra kompromiss?

Frilansare
Skrivet av Ftmch:

Hur långa är striderna ungefär? Snackar vi 5-10 minuter eller mer? Går igång på formuleringar om att "striderna böljar" för det är ju exakt sånt man vill ha (mycket sånt i ultimate general t.ex.).

Har spelat allt ifrån 5-minutersmatcher till några på 20 minuter. De historiska, skriptade slagen varar såklart lite längre men man kan klämma ut en del tid från de reguljära också.
Och ja, ibland känns det verkligen som om striderna böljar. En bra sak!

Medlem

Så med en annan recensent som gillar Kina kunde det fått en fyra? Settingen är ju extremt personlig så jag hoppas inte det påverkade betyget allt för mycket.

Frilansare
Skrivet av Nej Till Allt:

Tack för en okej recension Jag tycker att den var lite svår att dra slutsatser från. Minus för "settingen"? Själv tycker jag att den verkar intressant och även om man inte känner till gamla Kina, vilket jag inte gör, så kan man ju lära sig något nytt. Och settingen verkar ju passa strålande för spelets gameplay, där man börjar med ett litet område och ska växa sig stor. På förhand en supermatch i mitt tycke. Men som sagt, du gav minus för den - innebär den att spelet blev sämre på grund av att det utspelar sig i Kina just den tiden eller var det bara ett minus på magkänsla från din sida?

Vidare står det att det är rörigt och många karaktärer och så vidare. Även för en van Crusader-Kings-spelare? Är det rörigt för att UI:t m.m. inte är designat på bästa sätt för att man ska kunna överblicka allt eller är det rörigt för att du personligen tycker att det är ett för komplext spel, men att andra kanske inte kommer att tycka det?

Slutligen skriver du att det inte går att säga med så stor säkerhet hur bra spelet är då tiden för recension var kort. Spelet släpps ju inte förrän den 23 maj. Om ambitionen hade varit att skriva en mer utförlig recension så har ni ju mer än en vecka till på er. Det var ju ert eget val.

Tack för en okej frågeställning! Ska försöka bena ut det här åt dig.

Settingen, miljön, eran är såklart vital för om man gillar eller inte gillar ett Total War-spel. Om jag tycker rommariket är ointressant eller om en tolkning av det inte fångar mitt hjärta så ska jag såklart berätta det. För mig blir såklart spelet "sämre" om jag inte gillar tidseran, eller CA:s tolkning av den i det här fallet. Sen kan man inte haka upp sig på Plus och Minus i betygsrutan. Läs alltid hela recensionen för sammanhang och kontext.
Om man vet med sig att man älskar eran, karaktärsgalleriet och Sagan om de tre Kungadömena så är det ju istället ett plus! För vederbörande.

Jag skriver att jag tror att även ärrade Total War-veteraner kommer att finna det rörigt, vilket jag verkligen står fast vid. Sen om man finner det övermäktigt eller bara utmanande är ju upp till var och en. Om du läser texten igen så skriver jag samtidigt att CA gör ett hästjobb i att förklara allt för spelaren i utförliga tutorials och bra overlays. Och självklart är det min personliga åsikt. "Rörigt" är ju ett rätt subjektivt uttryck.
Ibland kan less vara more, och i det här fallet tycker JAG att spelet hade mått bra av att skala tillbaka något.

Och till din sista fråga:
Nej, jag skriver att "Det är svårt att utvärdera hur väl det här systemen verkligen fungerar", och att "det skulle krävas mängder av genomspelningar och tester på macronivå för att göra Three Kingdoms fullständig rättvisa, och vrida och vända på alla detaljer och nyheter. Jag är säker på att communityts gemensamma ansträngningar kommer att genomlysa varje aspekt."
Jag vet fortfarande vad jag tycker om spelet, det står i min text och förenklas i mitt betyg. En genomlysning på makronivå av alla system kommer såklart inte påverka detta.

Frilansare
Skrivet av Zidious G:

Så med en annan recensent som gillar Kina kunde det fått en fyra? Settingen är ju extremt personlig så jag hoppas inte det påverkade betyget allt för mycket.

Läs hela texten så lovar jag att du får det där Minuset i sin kontext. Men det är klart att man kanske värmer upp lite snabbare inför Three Kingdoms om man älskar eran och legenden om de tre kungarikena. Jag gillar historia, men fick efter den här veckan inte lust att gräva ner mig mer i den här tidsperioden än vad jag redan gjort.

Frilansare

@Thane:

Låter som om du kan komma att hitta din kompromiss här! Det är garanterat det mest komplexa TW-spelet vad gäller diplomati, stats, siffror, orsak och verkan och så vidare.

Medlem

Ja det stora problemet är att det är Kinesiskt tema. Svårt att relatera till. Man kan ingenting om det historiska Kina förutom att dom byggde en lång mur, typ...

Medlem

När det gäller alla dessa käraktärer och deras relationer så ser jag en stor fördel för mig då jag har spelat stort sett alla dynasty warriors spelen

Blir ett självklart köp, har taggat med att läsa romanen (1/4 av den vill säga, 1500 sidor kinesisk namedropping på engelska) och inser hur rörigt det blir i spelet utan den kontexten. Men kände mig ändå tveksam även fast jag har en sinofil läggning, vågad satsning av CA/SEGA väldigt få av den befintliga spelarbasen har en relation till platsen/tiden. Måste ge det en chans och behöver en utmaning i mitt Total war:ande. Bara det inte tar för mycket ideer från ToB då det var en jäkla röra i min mening.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Skrivet av Joakim Bennet:

Om ni har frågor som ni inte tycker besvaras i texten, ställ dem här så ska jag göra mitt bästa att reda ut frågetecknen!

Trevlig recension!
Substans, skickligt indelad, även god svenska.
Total war är uppskattat, alltid. Upptäcktes tidigt som tur är. Möjligt att ett av spelhistoriens troligtvis snyggaste omslag bidrog.
"Total war: Rome" möjliggjorde för övrigt ett visst "high-school drop-out" fenomen.
Gibbat flera av seriens upplagor, uppskattade "Alexander" något mindre, blev lycklig över samarbetet med Games workhop.
Hade hellre sett att "Tre riken" tog plats i kära norden men hyser inget agg inför beslutet.
Kinesiska marknaden måste väl ändå betraktas som kolossal.

Fråga Hur generöst var det med diverse "stance" gällande regimenten/trupper?
Peace

Frilansare
Skrivet av uncontracented:

Trevlig recension!
Substans, skickligt indelad, även god svenska.
Total war är uppskattat, alltid. Upptäcktes tidigt som tur är. Möjligt att ett av spelhistoriens troligtvis snyggaste omslag bidrog.
"Total war: Rome" möjliggjorde för övrigt ett visst "high-school drop-out" fenomen.
Gibbat flera av seriens upplagor, uppskattade "Alexander" något mindre, blev lycklig över samarbetet med Games workhop.
Hade hellre sett att "Tre riken" tog plats i kära norden men hyser inget agg inför beslutet.
Kinesiska marknaden måste väl ändå betraktas som kolossal.

Fråga Hur generöst var det med diverse "stance" gällande regimenten/trupper?
Peace

Tack, vad snällt sagt!
Men jag undrar, vad menar du med "stance" hos enheterna? Hur olika de var mellan fraktionerna? Stance är hållning i min bok, eller formationer i krig. Om du menar det senare så känns de flesta igen från tidigare spel. En bra grej är att trupperna automatiskt placerar sig efter vald formation oavsett hur få eller många du markerar och placerar ut/beordrar till en viss punkt.

Frilansare
Skrivet av Conan Barbaren:

Blir ett självklart köp, har taggat med att läsa romanen (1/4 av den vill säga, 1500 sidor kinesisk namedropping på engelska) och inser hur rörigt det blir i spelet utan den kontexten. Men kände mig ändå tveksam även fast jag har en sinofil läggning, vågad satsning av CA/SEGA väldigt få av den befintliga spelarbasen har en relation till platsen/tiden. Måste ge det en chans och behöver en utmaning i mitt Total war:ande. Bara det inte tar för mycket ideer från ToB då det var en jäkla röra i min mening.

Hade också läst en del men var ändå rätt lost in translation. Kul att du grävt så djupt! Tror att det ger ett extra lager till upplevelsen. Hoppas du får det kul, skriv gärna en medlemsrecension när du köttat i några veckor!

Medlem

"- Valet av era. Sorry, men det här är inte min setting"

Känner exakt likadant. Det blir en pass på detta spel


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Man måste faktiskt ge det en chans. Detta kan vara den diamanten du sparkar iväg som ser ut som en sten. Härligt att det är i Kina.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Hmm...men vad är detta...archers som skjuter pilar som inte har fula smoke-trails efter sig.... det kanske finns hopp för Total War serien igen...

Medlem

Grym recension, täckte det mesta man kan önska.

Skrivet av Joakim Bennet:

Hade också läst en del men var ändå rätt lost in translation. Kul att du grävt så djupt! Tror att det ger ett extra lager till upplevelsen. Hoppas du får det kul, skriv gärna en medlemsrecension när du köttat i några veckor!

Absolut, om jag har något mer att tillägga vill säga! Bra recension!


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Skrivet av Joakim Bennet:

Om ni har frågor som ni inte tycker besvaras i texten, ställ dem här så ska jag göra mitt bästa att reda ut frågetecknen!

Bra recension! att du nämner att eran inte e din typ e bra, e ju oftast så i Total War spel att visa eror inte riktigt e ens böjelse.

Min fråga e väll hur tror du detta nya dom har i Three kingdom kommer bli i framtida spel, så som Warhammer 3? kommer det att göra det bättre tror du?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

123
Skriv svar