PC Gaming Show på E3 kommer med löften om fler Epic-exklusiviteter

Robot
PC Gaming Show på E3 kommer med löften om fler Epic-exklusiviteter

Släpper också lista på deltagande studior.

#e3, #epic-games, #epic-games-store, #pc-gaming-show


Medlem

Nästa Xbox och PS5 blir också Epic-exclusive.

Medlem

Nästa års E3 och nästa köpta exklusivitet. Epic Gaming Show.

Medlem

Låter som årets The PC Gaming Show kommer bli The PC Shit Show. Hur tror ni publiken kommer reagera, med applåder eller burop? Förbered popcornen, damer och herrar!


signatur

Nerd 4 life, yo.

Gen
Medlem

PC plattformen kommer att bli Epic exclusive.

Medlem

Om nu Epic game store satsade lika mycket pengar på saker som molnsparning och automatiskt återköp(viktigast för mig!) så skulle jag inte ha problem med alla dessa exklusiviteter men just nu är det lite löjligt hur de försöker tvinga alla som är intresserade av nya spel att vända sig till på en trasig store som EGS borde inte fokusen vara tvärtom, ha en fungerande sida; sen skaffa exklusiviteter??

Medlem

Herregud, kan ni skriva lite mer om dessa epic-exklusiviteter? Jag får inte nog

Medlem

Steam är nu Epic Store Exclusive

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Låter som årets The PC Gaming Show kommer bli The PC Shit Show. Hur tror ni publiken kommer reagera, med applåder eller burop? Förbered popcornen, damer och herrar!

Hur det än blir kommer det alltid vara någon som blir arg. Om någon jublar, lär väl någon kalla dem "köpta av Epic" etc.
Om någon buar, kommer någon kalla dem töntiga etc.

Själv hoppas jag publiken fokuserar på själva spelen, då jag själv inte särskilt bryr mig om plattformen de släpps på.

Gnällkuk
Skrivet av Keima:

Om nu Epic game store satsade lika mycket pengar på saker som molnsparning och automatiskt återköp(viktigast för mig!) så skulle jag inte ha problem med alla dessa exklusiviteter men just nu är det lite löjligt hur de försöker tvinga alla som är intresserade av nya spel att vända sig till på en trasig store som EGS borde inte fokusen vara tvärtom, ha en fungerande sida; sen skaffa exklusiviteter??

Jag håller med till fullo. Nu är det ju svårt att sia hur det är att utveckla dessa tjänster till en stor plattform, men det lär ju inte vara brist på kapital för att anställa fler programmerare och utvecklare. Man ska väl komma ihåg också att Steam inte blev den plattform med tjänster den är idag över en natt. Oavsett hur mycket folk gnäller så tror jag det kommer få minimal påverkan i längden.

Internet brukar skrika högt, men i slutändan så är oftast de som gör sin röst hörd på internet en minoritet. Jag har inget emot Epic Store egentligen och tycker det är bra med en utmanare samtidigt som att utvecklarna har möjlighet att få behålla mer pengar, däremot finns det ju inget incitament alls för oss konsumenter/slutkunder att välja epic store då den funktionsmässigt är en väldigt svag platform i dagsläget.

Jag förstår att det är viktigt att synas och knyta till sig bra företag och spel, men det borde ägnas en klart större del av pr-budgeten till att även prata med oss slutkunder om vilka tjänster som kommer (cloud save, refund etc) och när de förväntar sig att lansera dessa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nämen så trevligt
Då vet man att man kommer skippa den showen i år

Eller ja, man kan ju kolla på den och se hur publiken kommer reagera till det.
Troligen rätt mycket buande och ilska kan jag tänka mig

**
Inväntar listan av utgivare/utvecklare som har skrivit kontrakt med Epic så jag kan svartlista dom i framtiden
**

Lista av spel och utvecklare som jag har noterat att ha gjort deal med epic om exklusivitet.
Hur länge det varar har jag inte orkat notera för det är irrelevant för spelet/studion/utgivaren har ändå blivit svartlistad, for now.

Spel / Studio / Utgivare

Ashen / Aurora44 / Annapurna Interactive
Journey / Thatgamecompany / Annapurna Interactive
Outer Wilds / Mobius Digital / Annapurna Interactive

The Outer Worlds / Obsidian Entertainment / Private Division
Ancestors: The Humankind Odyssey / Panache Digital Games / Private Division

Detroit: Become Human / Quantic Dream / Quantic Dream
Heavy Rain / Quantic Dream / Quantic Dream
Beyond Two Souls / Quantic Dream / Quantic Dream

Hades / Supergiant Games / Supergiant Games
Satisfactory / Coffee Stain Studios / Coffee Stain Studios
Rebel Galaxy Outlaw / Double Damage Games / Double Damage Games
Rollercoaster Tycoon Adventures / Nvizzio Creations / Atari
The Walking Dead: The Final Season / Telltale Games / Telltale Games, Skybound Games
Hello Neighbor: Hide and Seek / Dymanic Pixels / TinyBuildLLC
Borderlands 3 / Gearbox Software / 2K Games
Control / Remedy Entertainment / 505 Games
Super Meat Boy Forever / Team Meat / Team Meat
The Sinking City / Frogwares / BigBen Interactive
World War Z / Saber Interactive / Saber Interactive
The Cycle / YAGER / YAGER
Phoenix Point / Snapshot Games / Snapshot Games
Industries of Titan / Brace Yourself Games / Brace Yourself Games
Spellbreak / Proletariat Inc. / Proletariat Inc.
Kine / Gwen Frey / Gwen Frey
Dauntless / Phoenix Labs / Phoenix Labs
Afterparty / Night School Studio / Night School Studio
Journey to the Savage Planet / Typhoon Studios / 505 GAMES
Operencia: The Stolen Sun / Zen Studios / Zen Studios
Maneater / Blindside Interactive / Tripwire Interactive
Dangerous Driving / Three Fields Entertainment / Maximum Games
Close to the Sun / Storm in a Teacup / Wired Productions
Genesis Alpha One / Radiation Blue / Team17
John Wick Hex / Bithell Games / Good Shepherd Entertainment
Metro Exodus / 4A Games / Deep Silver, Koch Media
Observation / No Code / Devolver Digital
Rocket League / Psyonix, Inc. / Psyonix, Inc.
Solar Ash Kingdom / Heart Machine / Heart Machine
Shakedown: Hawaii / Vblank Entertainment / Vblank Entertainment

Fotnot
Private Division är en subsiduary av 2K/Take Two och kommer enbart sälja spel via Epics affär.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har nu spelat flertalet spel på Epic store.
Förstår inte hatet.
Kommer nog göra som dom flesta fokusera på spelen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Har nu spelat flertalet spel på Epic store.
Förstår inte hatet.
Kommer nog göra som dom flesta fokusera på spelen

Det beror antaligen på att du inte är 15 år gammal eller tycker det är jätteballt att hata för hatandets skull.
EPIC är nya EA, de får väl en lugn stund nu när folk ska gå man ur huse för smått triviala saker.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det beror antaligen på att du inte är 15 år gammal eller tycker det är jätteballt att hata för hatandets skull.
EPIC är nya EA, de får väl en lugn stund nu när folk ska gå man ur huse för smått triviala saker.

Naw, bra mentalitet du har då
Bara för att folk klagar och försöker få fram att Epic är anti-konsument så är dom automatiskt småbarn


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Naw, bra mentalitet du har då
Bara för att folk klagar och försöker få fram att Epic är anti-konsument så är dom automatiskt småbarn

Nej, jag har absolut inget emot att folk ger Epic kritik vilket de förtjänar, syftar snarare till att det ska hatas överdrivet och utan argument klagas på väldigt märkliga saker.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej, jag har absolut inget emot att folk ger Epic kritik vilket de förtjänar, syftar snarare till att det ska hatas överdrivet och utan argument klagas på väldigt märkliga saker.

Vilka saker tänker du på då?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Vilka saker tänker du på då?

Att du t ex väljer att "svartlista" utvecklare eller utgivare för att de släpper på Epic Store. Problemet är ju inte utvecklarna, utgivarna utan snarare att plattformen i sig är bristfällig. Det finns heller ingen skydlighet för någon att släppa på Steam t ex och man läser märkliga argument där man kallar dem för "giriga as" eller liknande. Lever folk verkligen i tron om att utvecklare och utgivare inte har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Jag kan hålla med om att vissa av dessa förtjänar det, de som utlovat lansering på Steam och som erbjudit förköp för att sedan dra tillbaka det, det tycker jag är riktigt risigt. Men utvecklare/utgivare som är helt nya eller som släpper ett nytt spel och väljer att gå över till Epic har jag svårt att riktigt se hatet. Att man väljer att inte köpa det, för stunden - absolut. Tills dess att ES hunnit ikapp Steam med fuktionalitet och det som med t ex Borderlands handlar om sex månaders väntetid är knappast någon big deal.

Nu vet jag inte om det var här eller någon annanstans det länkades, men trots att artikeln är gammal så är den fortfarande högst aktuell och läsvärd. https://www.polygon.com/2017/5/16/15622366/valve-gabe-newell-...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att du t ex väljer att "svartlista" utvecklare eller utgivare för att de släpper på Epic Store. Problemet är ju inte utvecklarna, utgivarna utan snarare att plattformen i sig är bristfällig. Det finns heller ingen skydlighet för någon att släppa på Steam t ex och man läser märkliga argument där man kallar dem för "giriga as" eller liknande. Lever folk verkligen i tron om att utvecklare och utgivare inte har som mål att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Jag kan hålla med om att vissa av dessa förtjänar det, de som utlovat lansering på Steam och som erbjudit förköp för att sedan dra tillbaka det, det tycker jag är riktigt risigt. Men utvecklare/utgivare som är helt nya eller som släpper ett nytt spel och väljer att gå över till Epic har jag svårt att riktigt se hatet. Att man väljer att inte köpa det, för stunden - absolut. Tills dess att ES hunnit ikapp Steam med fuktionalitet och det som med t ex Borderlands handlar om sex månaders väntetid är knappast någon big deal.

Nu vet jag inte om det var här eller någon annanstans det länkades, men trots att artikeln är gammal så är den fortfarande högst aktuell och läsvärd. https://www.polygon.com/2017/5/16/15622366/valve-gabe-newell-...

Det är inget krav att det ska släppas på Steam, det är dock den största affären så det är rätt vanligt att folk ser den som standard.
Finns andra affärer att sälja sin spel på också som erbjuder mer eller mindre samma tjänster.
Men när dom skriver kontrakt med Epic så tar dom bort den valfriheten helt.

Sure, vissa har sagt att det bara är för ett år, eller mindre, sen kommer dom släppa det på andra platformar.
Men varför ska jag som konsument behöver vara tvungen att handla på en ofärdig affär bara för att utvecklaren ska få lite extra cash i fickan.
Och dessutom så har dom fått en drös med pengar redan när dom skrev på kontraktet.

Phoenix Point utvecklarna fick 2.2 miljoner dollar av Epic, det är mer än dubbelt vad dom drog in via kickstarter.

Hur mycket har dom andra fått undrar man.

Man tycker att Epic ska fokusera och lägga sina pengar på utvecklingen av sin affär istället för att slänga pengar på utvecklare som är illa tvungna att kedja fast sig till en ofärdig butik som innehåller bara att par lastpallar som dom kan presentera sina produkter på.

Det är ju om dom vill vinna över folk från steam that is.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gnällkuk
Skrivet av Godofcheese:

Det är inget krav att det ska släppas på Steam, det är dock den störst affären så det är rätt vanligt att folk ser den som standard.
Finns andra affärer att sälja sin spel på också som erbjuder mer eller mindre samma tjänster.
Men när dom skriver kontrakt med Epic så tar dom bort den valfriheten helt.

Det känns som att man missar poängen lite här, samma sak har vi gått igenom med Uplay, Origin osv. Även där lanserades dem i ofärdigt skick. De släpper sina egna spel för att Steam har tagit hutlöst bra betalt för sina tjänster, samma anledning varför nu många flyr till Epic Store, dels för att en del får pengar rakt ned i fickan, men också för att Steam på sikt ska bli bättre mot sina kunder så att de i framtiden åter igen kan distribuera sina spel på fler plattformar.

Sure, vissa har sagt att det bara är för ett år, eller mindre, sen kommer dom släppa det på andra platformar.
Men varför ska jag som konsument behöver vara tvungen att handla på en ofärdig affär bara för att utvecklaren ska få lite extra cash i fickan.
Och dessutom så har dom fått en drös med pengar redan när dom skrev på kontraktet.

Här har vi ånyo det jag talade om, jag förstår inte ditt argument alls - det är som att du skulle ha en rätt att kräva att produkten finns i just din butik, t ex ett visst chipsmärke. Samma med "bara för att de ska få lite extra i fickan och redan fått mycket pengar". Eh, ja? Vad tror du poängen med att driva ett företag är? Det här är företag inom privata sektorn med vinstmål, det är inte Systembolaget vi talar om.

Phoenix Point utvecklarna fick 2.2 miljoner dollar av Epic, det är mer än dubbelt vad dom drog in via kickstarter.

Hur mycket har dom andra fått undrar man.

Hur mycket var och en har fått tycker jag är ganska irrelevant faktiskt. Att utvecklarna av Phoenix Point tvärvände på löftet om Steam-release, efter att man sålt licenser är dock fult och rätt klantigt PR-mässigt, även om de erbjöd full refund till backers.

Man tycker att Epic ska fokusera och lägga sina pengar på utvecklingen av sin affär istället för att slänga pengar på utvecklare som är illa tvungna att kedja fast sig till en ofärdig butik som innehåller bara att par lastpallar som dom kan presentera sina produkter på. Det är ju om dom vill vinna över folk från steam that is.

Ja, ur ditt och mitt syfte - absolut. Men i det här skedet handlar det om att bygga upp ES som varumärke och plattform, för det behövs det många starka titlar och studios för att det ska bli mer intressant för andra att antingen ge ut spelet, eller signa exklusivitetskontrakt. Att sedan kalla ES för en "samling med lastpallar" är väl lite grovt dock

Men, jag håller med dig annars. I dagsläget blir vi motvilligt tvingade att spela spelet på en underlägsen plattform och det kommer åtminstone på kort sikt vara dåligt för försäljningen, men jag tror inte att det kommer ha så stor inverkan på sikt och med tanke på hur mycket pengar Epic drar in är jag övertygad om att platformen kommer bli klart bättre. De har dock ett tag på sig, Borderlands 3 är den stora titeln - har de löst cloud saves, refunds m.m så tror jag få verkligen kommer att bry sig

.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tycker det är sjukt spännande att Re-Logic ska vara med!
Om än lite naivt, så håller jag tummarna för ett nytt Terraria.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kommentar 1
Det känns som att man missar poängen lite här, samma sak har vi gått igenom med Uplay, Origin osv. Även där lanserades dem i ofärdigt skick. De släpper sina egna spel för att Steam har tagit hutlöst bra betalt för sina tjänster, samma anledning varför nu många flyr till Epic Store, dels för att en del får pengar rakt ned i fickan, men också för att Steam på sikt ska bli bättre mot sina kunder så att de i framtiden åter igen kan distribuera sina spel på fler plattformar.

Kommentar 2

Här har vi ånyo det jag talade om, jag förstår inte ditt argument alls - det är som att du skulle ha en rätt att kräva att produkten finns i just din butik, t ex ett visst chipsmärke. Samma med "bara för att de ska få lite extra i fickan och redan fått mycket pengar". Eh, ja? Vad tror du poängen med att driva ett företag är? Det här är företag inom privata sektorn med vinstmål, det är inte Systembolaget vi talar om.

Kommentar 3

Ja, ur ditt och mitt syfte - absolut. Men i det här skedet handlar det om att bygga upp ES som varumärke och plattform, för det behövs det många starka titlar och studios för att det ska bli mer intressant för andra att antingen ge ut spelet, eller signa exklusivitetskontrakt. Att sedan kalla ES för en "samling med lastpallar" är väl lite grovt dock

Kommentar 1, se quote
Svar: 30% är dock en standard, och det är en procent som Valve faktiskt kan backa upp med kvalitén på sin tjänst.
Det är samma story med alla dagens konsoller från Sony, Microsoft och Nintendo, och alla tar 30%.

T.ex. Epic och Discord kan inte göra det, dom har inget som rättfärdigar den cutten.
Discord kan knappt hosta ett samtal mellan två personer utan problem.
Ôch Epic har en Web baserad klient som saknar essentiella funktioner.

Hade dom samma funktioner som Steam så skulle dom också köra 30% utan tvekan.
Det kommer dom troligen göra i framtiden också, iaf Epic, dom kan inte hålla på som dom gör nu för evigt.
Kasta pengar hit och dit och knappt ta nå pengar alls från de som använder deras tjänst.
Dom må leva på sitt Fortnite guld och Royalties från deras motor, men det kommer ta slut för eller senare.

Kommentar 2, se quote

Svar: Självklart vill ett företag få så mycket pengar dom kan, och då kommer dom använda alla knep som finns i boken för att få dina pengar.
Men det är fortfarande en fin balansgång, du ska ta pengar men ändå vara "kompis" med kunden.
Är kunden glad så kommer han återvända igen.
Och är en kund arg eller besviken på din produkt eller ditt företag, kanske något som du har gjort, då kommer dom protestera och kanske bojkotta, då får du inga pengar alls.

Kommentar 3, se quote
Svar: Kallar det för en lagerlokal med lastpallar för affären är enbart en lång sida med rutor, inget alternativ att få det i en lista.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Medlem

Jag vill se Epic Store förbättras i ett hastigare tempo, inte att de ska dö ut.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag vill se Epic Store förbättras i ett hastigare tempo, inte att de ska dö ut.

De har väl en "roadmap" på vad de ska göra framöver? Tänker om det tog Valve 15 år att få ihop Steam till det (sorgliga) stadie det är i nu, lär det väl ta 1-2 år för någon annan.

Medlem

PC gaming show har ju tyvärr aldrig varit bra. Pinsam host och fullständigt ointressanta "world premieres".

Medlem
Skrivet av Fiddi:

De har väl en "roadmap" på vad de ska göra framöver? Tänker om det tog Valve 15 år att få ihop Steam till det (sorgliga) stadie det är i nu, lär det väl ta 1-2 år för någon annan.

På vilket sätt är Steam i ett "sorgligt" stadie?

Medlem
Skrivet av Lazen:

På vilket sätt är Steam i ett "sorgligt" stadie?

Det både känns, och ser ut, som något från Windows XP-eran, definitivt inte något som utvecklats i 15 år. Fullt med meningslösa funktioner, som Trading Cards, Big Picture Mode, halvkass Mod Workshop, live-streaming etc.
Och nyheterna om det nya biblioteksutseendet är att döma så verkar det som att det blir en mobilapp.
Hade definitivt inte tackat nej till ett "Steam-lite" utan allt skit.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det både känns, och ser ut, som något från Windows XP-eran, definitivt inte något som utvecklats i 15 år. Fullt med meningslösa funktioner, som Trading Cards, Big Picture Mode, halvkass Mod Workshop, live-streaming etc.
Och nyheterna om det nya biblioteksutseendet är att döma så verkar det som att det blir en mobilapp.
Hade definitivt inte tackat nej till ett "Steam-lite" utan allt skit.

Det är väll tur att du inte behöver använda dom funktionerna då

Kommer du ihåg hur Steam såg ut i början? Troligen inte
Sen om man jämför utseendet och upplägget med konkurrenterna så är det flera gånger bättre

Men det är väll också tur att du kan ladda ner och skapa egna skins till Steam


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är väll tur att du inte behöver använda dom funktionerna då

Kommer du ihåg hur Steam såg ut i början? Troligen inte
Sen om man jämför utseendet och upplägget med konkurrenterna så är det flera gånger bättre

Men det är väll också tur att du kan ladda ner och skapa egna skins till Steam

Oavsett om jag inte använder dem så är de där och tar resurser. Steam hade förmodligen varit enormt mycket snabbare om de inte fanns.

Och jo, minns mycket väl. Det var sämre då, men det betyder inte att det är bra nu.
Håller inte med om att konkurrenterna är sämre, men finns plus och minus åt båda hållen.

Skins är lite som att måla över rost, funktionellt likadant, men visst, det hjälper lite.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nämen så trevligt
Då vet man att man kommer skippa den showen i år

Eller ja, man kan ju kolla på den och se hur publiken kommer reagera till det.
Troligen rätt mycket buande och ilska kan jag tänka mig

**
Inväntar listan av utgivare/utvecklare som har skrivit kontrakt med Epic så jag kan svartlista dom i framtiden
**

Lista av spel och utvecklare som jag har noterat att ha gjort deal med epic om exklusivitet.
Hur länge det varar har jag inte orkat notera för det är irrelevant för spelet/studion/utgivaren har ändå blivit svartlistad, for now.

Spel / Studio / Utgivare

Ashen / Aurora44 / Annapurna Interactive
Journey / Thatgamecompany / Annapurna Interactive
Outer Wilds / Mobius Digital / Annapurna Interactive

The Outer Worlds / Obsidian Entertainment / Private Division
Ancestors: The Humankind Odyssey / Panache Digital Games / Private Division

Detroit: Become Human / Quantic Dream / Quantic Dream
Heavy Rain / Quantic Dream / Quantic Dream
Beyond Two Souls / Quantic Dream / Quantic Dream

Hades / Supergiant Games / Supergiant Games
Satisfactory / Coffee Stain Studios / Coffee Stain Studios
Rebel Galaxy Outlaw / Double Damage Games / Double Damage Games
Rollercoaster Tycoon Adventures / Nvizzio Creations / Atari
The Walking Dead: The Final Season / Telltale Games / Telltale Games, Skybound Games
Hello Neighbor: Hide and Seek / Dymanic Pixels / TinyBuildLLC
Borderlands 3 / Gearbox Software / 2K Games
Control / Remedy Entertainment / 505 Games
Super Meat Boy Forever / Team Meat / Team Meat
The Sinking City / Frogwares / BigBen Interactive
World War Z / Saber Interactive / Saber Interactive
The Cycle / YAGER / YAGER
Phoenix Point / Snapshot Games / Snapshot Games
Industries of Titan / Brace Yourself Games / Brace Yourself Games
Spellbreak / Proletariat Inc. / Proletariat Inc.
Kine / Gwen Frey / Gwen Frey
Dauntless / Phoenix Labs / Phoenix Labs
Afterparty / Night School Studio / Night School Studio
Journey to the Savage Planet / Typhoon Studios / 505 GAMES
Operencia: The Stolen Sun / Zen Studios / Zen Studios
Maneater / Blindside Interactive / Tripwire Interactive
Dangerous Driving / Three Fields Entertainment / Maximum Games
Close to the Sun / Storm in a Teacup / Wired Productions
Genesis Alpha One / Radiation Blue / Team17
John Wick Hex / Bithell Games / Good Shepherd Entertainment
Metro Exodus / 4A Games / Deep Silver, Koch Media
Observation / No Code / Devolver Digital
Rocket League / Psyonix, Inc. / Psyonix, Inc.
Solar Ash Kingdom / Heart Machine / Heart Machine
Shakedown: Hawaii / Vblank Entertainment / Vblank Entertainment

Fotnot
Private Division är en subsiduary av 2K/Take Two och kommer enbart sälja spel via Epics affär.

Epics sätt att hantera exklusiviteter kommer bli deras död. Vad jag har sett så i dealen så ger de utgivaren en stor, STOR summa pengar för att köpa in dem, sen garanterar de också X antal sålda spel inom exklusiviteten och om de inte kommer upp i det så kommer Epic få betala mellanskillnaden. Så utgivaren förlorar ingenting på att ett spel bara säljer 1 miljon när Epic har lovat dem 5, då kommer Epic få hosta upp 4 miljoner sålda spel vid dealens slut. Oavsett så kommer utgivaren ha fått sålt 5miljoner och sedan kan de släppa spelet på alla plattformar de vill.

Samt att om man kollar på att "Det är p.g.a. 30% från steam som de byter till Epic" det stämmer inte. Discord har också mycket lägre % och det har inte lockat över många eftersom att de inte sparkar in dörren med stora pengasäcken.

I slutändan så handlar detta endast om pengar, det har ingenting med att göra någonting bättre för konsumenten, vilket i sig inte är något problem, men Epic leverarar marknadens sämsta storefront och försöker tvinga in kunderna istället för att locka dit dem med bättre funktioner.

1
Skriv svar