Klart – då släpps World of Warcraft: Classic!

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är väll rätt realistiskt
Dom som suktar efter Classic är personer som klagar och hatar WoW i den formen som den är idag.
Så det skulle inte förvåna mig ett dugg att samma personer kommer klaga på Classic när det inte uppfyller deras förväntningar

Men det är självklart att en viss procent kommer att klaga, det behöver man inte vara något orakel för att förutspå, så är det med alla spel.
Men att varje gång Classic Wow tas upp är det folk som skriver att "andra kommer att klaga" Jaha? man blir bara trött av att läsa dessa kommentarer.

Jag är inte en person som klagar och hatar WoW i dagens form även fast jag suktar efter Classic, jag spelar Retail nu.
Spelade också Vanilla wow när det begav sig och senare också spelat upp 3 karaktärer till level 60 på privat serverar så för min del vet jag att det inte enbart handlar om nostalgi utan hur själva spelet fungerade.

Inaktiv
Skrivet av raxogox:

Men att varje gång Classic Wow tas upp är det folk som skriver att "andra kommer att klaga" Jaha? man blir bara trött av att läsa dessa kommentarer.

Jag har spelat wow sedan vanilla och har varit medlem på en hel del forum där det har klagats på hur jävla dåligt wow är och hur dåligt det blivit varje expansion jämfört med vanilla.

Mängden folk som klagat i 15 år på wow om hur dåligt wow är kommer aldrig komma i närheten av den promille klagomål "på folk som klagar" nu.

Du kanske blir trött av det men alla andra är MER trötta på "vanilla-folk" som klagat i nästan 15 år dag ut och dag in.
Vet inte hur många "herp derp i cancelled my sub today because wow is bad. give vanilla back buhu".

Även om alla här på FZ hade klagat varje dag tills classic släpps på folk som gillar classic som klagar så hade det inte ens kommit i närheten av allt jävla gnäll som dessa nostalgi-knarkare har klagat fram tills nu OCH troligtvis kommer fortsätta klaga när de väl inser att classic inte uppfyllde deras nostalgi-drömmar.

Som jag sa innan. Önskar verkligen alla classic-folk all lycka och hoppas de klarar inbilla sig att classic är bättre och att de får samma känsla som första gången de spelade.

Jag tvivlar stenhårt på att majoriteten kommer klara av det men jag hoppas på det. Det innebär nämligen att vi andra slipper dessa klagomål på de officiella forumen föralltid.

Man kan hoppas!

Medlem

Lite kul dock hur nostalgi ofta ses som positivt eller fint när det kommer till äldre spel som t.ex. Mario Bros på NES, Zelda på N64 eller Morrowind på PC. Men när det kommer till WoW vanilla så ses nostalgi som något dåligt som borde undvikas (av många).

Så varför detta hat mot vanilla? Varför kan inte alla retailers eller dom som avskyr vanilla bara låta folk få spela det och ha kul? utan att "längta efter att se folk klaga"? För om det är några som har klagat genom åren, så är det retailers.

Enda sedan Cataclysm kom så har folk frågat efter Classic, men redan då ropade många retailers att det aldrig skulle bli av och att folk som frågade efter det bara hade "nostalgibrillor". När det nu blir av, så hoppas retailers istället att det floppar. Varför?

Vissa plockar fram sina gamla konsoler för att spela sina favoritspel, några gillar att lira igenom något klassikt spel på PC medans vissa gillar WoW vanilla, precis som det var när det kom.
Folk gillar olika, och det är inget fel med det.

Inaktiv
Skrivet av Westrr:

Lite kul dock hur nostalgi ofta ses som positivt eller fint när det kommer till äldre spel som t.ex. Mario Bros på NES, Zelda på N64 eller Morrowind på PC. Men när det kommer till WoW vanilla så ses nostalgi som något dåligt som borde undvikas (av många).

Så varför detta hat mot vanilla? Varför kan inte alla retailers eller dom som avskyr vanilla bara låta folk få spela det och ha kul? utan att "längta efter att se folk klaga"? För om det är några som har klagat genom åren, så är det retailers.

Enda sedan Cataclysm kom så har folk frågat efter Classic, men redan då ropade många retailers att det aldrig skulle bli av och att folk som frågade efter det bara hade "nostalgibrillor". När det nu blir av, så hoppas retailers istället att det floppar. Varför?

Den stora skillnaden är väl att folk som gillar gamla konsoler och att plocka fram sina NES inte klagar på hur jävla dåligt den nuvarande generationens konsoler är. De gillar nutidens konsoler OCH gillar den gamla.

Skillnaden är tydlig. Folk som vill ha tillbaka classic är oftast en majoritet av folk som hatar det nuvarande WOW och de klagar även dagligen på hur värdelöst wow har blivit.

Du ser skillnaden va?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Den stora skillnaden är väl att folk som gillar gamla konsoler och att plocka fram sina NES inte klagar på hur jävla dåligt den nuvarande generationens konsoler är. De gillar nutidens konsoler OCH gillar den gamla.

Skillnaden är tydlig. Folk som vill ha tillbaka classic är oftast en majoritet av folk som hatar det nuvarande WOW och de klagar även dagligen på hur värdelöst wow har blivit.

Du ser skillnaden va?

Fast med den jämförelsen så skulle folkets gamla konsoler blivit ersatta av nuvarande generations konsoler, utan någon som helst möjlighet att gå tillbaka och spela dom gamla favoritspelen. För det är precis så det har varit för dom som velat spela vanilla, dom har inte kunnat gå tillbaka till den tiden när dom gillade spelet som bäst. Förns nu.

Inaktiv
Skrivet av Westrr:

Fast med den jämförelsen så skulle folkets gamla konsoler blivit ersatta av nuvarande generations konsoler, utan någon som helst möjlighet att gå tillbaka och spela dom gamla favoritspelen. För det är precis så det har varit för dom som velat spela vanilla, dom har inte kunnat gå tillbaka till den tiden när dom gillade spelet som bäst. Förns nu.

Fast... vi hör ju hela tiden från folk som skryter om att de spelar vanilla fortfarande
och att det är så jävla bra mycket bättre än retail.
Sen så är det ju otroligt dumt att jämföra en naturlig evolution för ett specifikt spel (som är WoW)
med flera generationers konsoler. Från NES till Switch. Kom igen!?

Men visst.. Tycker du det är en rättvis jämförelse så har vi diskuterat klart. Hoppas du har kul i classic

Medlem

Jag kommer personligen levla en Shaman/Priest/Paladin. Beror lite på några vänner som återigen ska spela men verkar luta åt Horde, Zug Zug.
Kommer tillbaka från min smekmånad veckan innan så det kommer inte direkt finnas den tiden det gjorde 2005, men några timmar i veckan gör att "rested XP" kommer samla på sig lagom till gaming time.

Får se om STV återigen ger en CTSD. Har blivit överfallen någon gång för mycket där.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Fast... vi hör ju hela tiden från folk som skryter om att de spelar vanilla fortfarande
och att det är så jävla bra mycket bättre än retail.
Sen så är det ju otroligt dumt att jämföra en naturlig evolution för ett specifikt spel (som är WoW)
med flera generationers konsoler. Från NES till Switch. Kom igen!?

Men visst.. Tycker du det är en rättvis jämförelse så har vi diskuterat klart. Hoppas du har kul i classic

Men jämförelsen går ju absolut att göra ändå.

Om vissa föredrar att spela NES (Vanilla), och du fråntar dessa personer den möjligheten (uppdateringar/ändringar) och istället ger dom en Switch (WoWs nuvarande version, dvs BFA). Då kan jag lova att dessa personer också hade klagat om dom tyckte bäst om att spela NES, precis så som alla dom som gillade WoW vanilla bättre än dagens version gjort genom alla år.

För dagens version av WoW är som ett helt annat spel. Vissa gillade Vanilla bäst, medans vissa föredrog TBC, några tyckte WoTLK var bäst osv osv. Och det är väl helt okej om folk tycker så? Som sagt, folk gillar olika. Att klanka ner på och säga att dom som föredrar tidigare versioner av WoW är blinda av nostalgi är bara tröttsamt att höra, speciellt i.o.m. att alla privatservrar redan motbevisat detta gång på gång genom att ha mängder av spelare.

Det finns dessutom dom som aldrig satt sin fot på en privatserver utan väntat just på att Blizzard skulle släppa sina egna servrar, vilket nu sker. Så nu kan dessa personer äntligen, efter mycket om och men få uppleva spelet som försvann för över 10 år sedan.

MadSeason pratar om just detta med Nostalgi och WoW i denna videon:

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Låter som att du inte har spelat wow på länge.
Heirlooms är också för folk som har spelat spelet tidigare, det är inte för en ny spelare.
Delarna är så dyra att ingen ny spelare kan köpa dem.

Sen vet du väll att Heirlooms är helt optional att använda, det är en quality of life sak för en veteran som vill power-levla upp en alt.

Sen när det kommer till svårighetsgrad så har du inte rört heroic/mythic raids eller mythic+ dungeons

Försöker inte försvara spelet men det du säger är inte sant

Jag har spelat sedan början av TBC jag är ingen nybörjare, när jag pratar om svårighets grad menar jag levla upp och vanliga raids och dungeons. Dessa var mycket svårare förr och gjorde spelet roligare.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Längtar efter när folk börjar klaga på att spelet är för grindy, att det tar för lång tid att levla, att man måste vara online flera timmar om dagen varje dag, och sen på samma gång klaga på att det inte är exakt som Vanilla.

Nostalgia is a bitch.
Vanilla var inte en äng med rosor och bara bra saker.
Det var drygt, långsamt och krävde hela ditt liv.

Tid.
en sak som de personerna som spelade vanilla inte har nu.
och dom tror verkligen att dom ska kunna ha tid att spela Classic?
hell no.

Just ja, sen kommer dom klaga på att man måste betala en sub för att spela.

Ska jag vara ärlig hade jag inte tid då heller, när det begav sig, något jag förstod långt senare.
Däremot träffade jag en mängd trevliga människor genom WoW, det vill jag inte få ogjort

Medlem
Skrivet av Westrr:

Lite kul dock hur nostalgi ofta ses som positivt eller fint när det kommer till äldre spel som t.ex. Mario Bros på NES, Zelda på N64 eller Morrowind på PC. Men när det kommer till WoW vanilla så ses nostalgi som något dåligt som borde undvikas (av många).

Så varför detta hat mot vanilla? Varför kan inte alla retailers eller dom som avskyr vanilla bara låta folk få spela det och ha kul? utan att "längta efter att se folk klaga"? För om det är några som har klagat genom åren, så är det retailers.

Enda sedan Cataclysm kom så har folk frågat efter Classic, men redan då ropade många retailers att det aldrig skulle bli av och att folk som frågade efter det bara hade "nostalgibrillor". När det nu blir av, så hoppas retailers istället att det floppar. Varför?

Vissa plockar fram sina gamla konsoler för att spela sina favoritspel, några gillar att lira igenom något klassikt spel på PC medans vissa gillar WoW vanilla, precis som det var när det kom.
Folk gillar olika, och det är inget fel med det.

Jag är en av dom som tycker cata förstörde känslan av wow speciellt flymounts.

Medlem
Skrivet av lurwas:

Ska jag vara ärlig hade jag inte tid då heller, när det begav sig, något jag förstod långt senare.
Däremot träffade jag en mängd trevliga människor genom WoW, det vill jag inte få ogjort

Jag har spelat sen release och spelar det fortfarande
Anledningen är Guilden, det har blivit som en familj, även om spelet börjar bli sämre så spelar vi alltid på fredagar tillsammans och har en rolig stund.
Spelar inte roll vad vi gör, bara att vi umgås år bra nog


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av eCore:

Hur i hela fridens namn ska du ha tid att spela om du skall vara pappaledig?! 😂 Kommer ju ha fullt upp..

Jo jag vet... en får väl drömma lite?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av eCore:

Hur i hela fridens namn ska du ha tid att spela om du skall vara pappaledig?! 😂 Kommer ju ha fullt upp..

Märks att du aldrig vart pappaledig.

Medlem
Skrivet av utemoewbel:

Märks att du aldrig vart pappaledig.

Jag skulle säga att det beror på livssituationen i övrigt samt hur barnen är med sömn osv. Men också hur mycket övrigt jobb man väljer att lägga ner gällande mat, tvätt och städ mm. Så ni har nog båda rätt.

Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag har spelat sedan början av TBC jag är ingen nybörjare

Skulle säga att du är. När TBC kom ut blev WoW rätt mycket lättare. XP boost i Vanilla, guld regn, epics regn. Redan i patchen som släpptes inför TBC fick spelarna nya talangträdet som gjorde att alla klasserna fick enorma boosts. Så alla content och dungeons från 1-60 blev otroligt mycket enklare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skitkul då, men den mängden timmar man lade för att komma till näst sista Naxxbossen är inget jag hade gjort igen om jag fick chansen. Tror att många pratar sig varmt om detta men inte kommer orka när de blir påminda om hur fruktansvärt mkt tid man fick lägga.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Skulle säga att du är. När TBC kom ut blev WoW rätt mycket lättare. XP boost i Vanilla, guld regn, epics regn. Redan i patchen som släpptes inför TBC fick spelarna nya talangträdet som gjorde att alla klasserna fick enorma boosts. Så alla content och dungeons från 1-60 blev otroligt mycket enklare.

Då är det väll trevligt att få veta att Classic är baserad på TBC pre patchen.
Så det är inte riktigt vanilla alls

https://wowwiki.fandom.com/wiki/Patch_1.12.0

"Liten fun fact är att Classic Demot som man fick testa under blizzcon använde sig av en modifierad version av cata motorn.
Man kunde kunde skriva kommandon som /lfr för att få upp group finder, så allting fanns egentligen där men var nedlåst.
Så jag undrar hur det kommer vara när Classic blir live, om dom fortfarande kommer använda sig av den versionen av motorn."


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Varför många nostalgiker kommer att få blandade känslor i detta kommande Classical-spel är för att nu kommer de att kunna jämföra "hur det vara att spela WoW på gamla tiden" med "hur det är att spela WoW [och andra MMORPGs] idag".

Självfallet kommer många att klaga på för nu har de något att jämföra med. Samma sak gäller också gamla spels grafik: nu kan du jämföra med dagens grafik så självfallet det har åldrats som flänsost på rost.

Å andra sidan: med tanke på sin tid så var det fantastiskt snyggt på sin tid, och det var fantastiskt spel på sin tid. Här är grejen: jag spelade aldrig WoW utan provade på på någon X2 XP server på grund av lathet och tröttnade fort redan på den tiden.

Riktiga WoW var aldrig ett spel för "casual gamers" riktigt utan ett spel för "hardcore gamers" sett till tiden du behövde lägga ned på det för att komma någonstans med det med Guilds, osv. Njut istället av hur "annorlunda" spel har blivit idag när du väl provar WoW Vanilla!

Medlem

Om dagens WoW känns utdaterad så känns väl detta extreeemt utdaterat... Så, eh... Nej tack.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Mängden haters är beyond me..

Fan vad folk stör sig på att folk vill spela Vanilla WOW? Stämmer rycktet att ni är så rädda att det kan döda ett så redan sårat retail wow eller vad är det med er?
Att folk tror att det 100% handlar om nostalgi? Slår det inte er att vissa (En hel del) faktiskt
tycker att det är ett bättre spel än senaste WOW Expansionerna? Eller gör det ont i er på något sätt?

Alla tycker olika, folk som tycker att det är en jävla grind och svintråkigt att level.. ja men alla tycker inte det? Även fast man jobbar och har annat liv idag än när man var 16 så spelar jag helre någon timme/timmar om dagen och levelar och faktiskt har roligt i spelet, upplever lite äventyr igen. Allt från World PVP, faktiskt behöva anstänga sig lite för Gold, Anstränga sig för gear och faktiskt får tillbaka sociala biten av WOW. Inte sitta i stad och köa upp till allt o få det färdigt på en timme, inte prata med någon och inte känna någon jävla glädje över den skitgearen man får, och som om bara några dagar är helt jävla meningslös. Men återigen.. andra tycker det är kul och jag låter dem göra det, inte fan sitter jag på varje forum jag hittar och trycker ner folk som tycker den skiten är kul ?

Väldigt många anser att dagens WOW spelare är så jävla Toxic, och bara kollar på er?

I WOW Classic är allt ett långt äventyr, både under levlandet och när man blir max level.

Medlem

Jag kommer spela. Dock lite mer avslappnat än när det begav sig. Det är bra att Blizzard återupplivar ett spel som försvunnit med tiden.
Classic Wow är ett helt annat spel än dagens Wow. Classic var mer ett RPG. Långsamt, metodiskt och betydligt mer strategiskt och taktiskt. Bortsett från dagens raider på svårare svårighetsgrader samt kanske Mythic plus, dock en annan typ av utmaning då det ska ske på en viss tid. Bara att göra en quest ute i världen kunde skapa problem i Classic och varje hög med fiender i en dungeon krävde oftast en plan. Samt att en dungeon ofta kändes som ett äventyr som hade riktig loot med tyngd och betydelse. Servrarna var bättre. Att en server inte delades med andra servrar bidrog också till att spelare drog på sig rykten, bra eller dåliga. Samt skapade en känsla av gemenskap med spelare i din faction. Craftingen hade större betydelse i Classic. Det var en hel del saker som var nödvändiga att crafta för att ta sig väl förberedd till raids och dungeons. Karaktärsutvecklingen var också rejält bättre och kändes meningsfull. Den börjar tidigt och pågår hela resan till max-level och sedan vidare där ifrån. Och man blev belönad efter ansträngning/utmaning.

Dagens wow är betydligt mer grindigt och börjar likna något i stil med Destiny och en sämre version av Diablo. Det är tänkt att man ska roas med Mythic + då man kör samma korta dungeon om och om och om igen precis som rifts i Diablo, fast med sämre lootsystem. Eller så kan man flyga runt till olika prickar på en karta för att samla reputation, eller artifact power och utrustning. Eller samla egentligen obetydliga saker som mounts,pets och utseenden till din armor. Det finns ingen känsla i dungeons. Loot och karaktärsutvecklingen känns meningslöst. Alla dungeons är designade för Mythic+, den gamla typen av dungeons existerar inte längre. Raidbossarna är ok. Dock börjar vissa bossar likna något från ett bullet hell spel,(vilket iofs är rätt kul) men det är ett helt annat spel idag än det en gång var. Flying mounts är också ett litet ”problem” då det tar bort känslan av en levande värld. Och hur du uppfattar världen. Folk håller sig bland molnen och ”dippar ned” för att lite snabbt klara av en världsquest. Antar att Blizzard ser problemet då de begränsar flygandet till att göra det tillgängligt sent i en expansion men det vore trevligare om det kanske är begränsat till vissa områden.

Idag loggar jag in 2 ggr i veckan och kör raid, för det är det enda som på något sätt liknar det Wow en gång var.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Då är det väll trevligt att få veta att Classic är baserad på TBC pre patchen.
Så det är inte riktigt vanilla alls

https://wowwiki.fandom.com/wiki/Patch_1.12.0

"Liten fun fact är att Classic Demot som man fick testa under blizzcon använde sig av en modifierad version av cata motorn.
Man kunde kunde skriva kommandon som /lfr för att få upp group finder, så allting fanns egentligen där men var nedlåst.
Så jag undrar hur det kommer vara när Classic blir live, om dom fortfarande kommer använda sig av den versionen av motorn."

Det där är inte TBC pre patchen

Det här är patchen som släpptes lite mer än en månad innan TBC som gav spelarna tillgång till TBC talents.
https://wowwiki.fandom.com/wiki/Patch_2.0.1


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Gillar alla som prisar Classic och hur bra det anses vara/var. Hoppas ni får njuta av det iaf.

Har själv spelat sedan betan och tycker att wow bara blir bättre för varje expansion.
Classic var kul när det begav sig, men ett rätt trasigt spel. Inget var bättre för med wow, varken tekniskt eller spelmässigt.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det där är inte TBC pre patchen

Det här är patchen som släpptes lite mer än en månad innan TBC som gav spelarna tillgång till TBC talents.
https://wowwiki.fandom.com/wiki/Patch_2.0.1

Ah right, that is true.
My baddo!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag kommer inte spela, körde wow när det var nytt och det tog för mycket av min tid.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Jag kommer inte spela, körde wow när det var nytt och det tog för mycket av min tid.

Intresseklubben tackar dig för ditt initiativ och bidrag.

Medlem

Spelat av mig på privata servrar nog mycket för att inte längre vara intresserad. Coolt för alla andra dock

Medlem
Skrivet av utemoewbel:

Märks att du aldrig vart pappaledig.

Pappaledig just nu och det är fullt ös från 07.00 tills frugan kommer hem och avlastar..

Vet inte hur du hade det när du var hemma, kanske inte umgicks med barnen alls?

Skrivet av mrFluffy:

Jo jag vet... en får väl drömma lite?

Självklart, kör hårt 😂

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag och polaren spelade på en privat server för ett år sen ungefär. Efter att barnen gått och lagt sig loggade vi på och klockade några timmar i veckan. Vi hade jäkligt kul. För oss var själva questandet spelet - och det gör gammel-wow väldigt bra.

Jag har dock full respekt för att alla inte håller med mig, men det spelar ju ingen roll eftersom spel liksom musik, film och dylikt är helt subjektivt.

Var i samma sits typ loggade in på kvällen och levlade och tjöta skit. Upplevde gamla minnen och nötte instanser. Däri ligger tjusningen i "gammel-wow" för mig.

Ser fram emot att lämna privatservar och spela legit istället. Syns att det släpps så sent på sommaren bara.... semestern är ju redan lagd hehe


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

123
Skriv svar