Kvällssnack – Hur ser dina drömmars Game of Thrones-spel ut?

Medlem
Medlem

Fritt från incest och inavlade karaktärer gärna,...

Medlem

Ett helt öppet RPG med alla möjligheter. Gärna utspelat några hundra år innan huvudhandlingen.
Kommer aldrig hända och är alldeles för brett och svårt, men hade varit underbart.

Medlem

Som KCD, fast mer (typ "hela europa" istället för bara tjeckien), med mer byggande (inte bara ena byn som i DLCt utan även slott osv), med armeer osv som man också måste träna upp å skaffa rustning till osv osv. Dvs någon form av RTS över det hela med.

Medlem
Skrivet av roftg:

Fritt från incest och inavlade karaktärer gärna,...

Varför ta bort det som gör GoT till GoT? Charmen med RR Martins värld har väl alltid varit att den är rå? Såväl i relationer som på slagfältet.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

De var placerade korrekt. Se tråden "Game of Thrones (Spoiles S8!)".

I övrigt fungerar det ypperligt med ett Crusader Kings-upplägg. Finns ju förvisso en mod till CK2 men det går ju att göra så mycket mer med mer resurser. Däremot ska spelskapare ge fan i att förlägga något inom ramen för A Song of Ice and Fire utan komma på andra bra historier.

Nej du ska aldrig aldrig aldrig placera ett lätt kavalleri att anfalla mot uppställda fronter. Kav ska slå hårt och fort. De ska slå gärna i sida för att sedan dra sig ur innan fienden hinner slå tillbaka. Innan du svarar så kolla upp de militära begreppen anfall, slå, ta, störa och stridsspana. Varken Dragoner, Husarer, Kosacker eller för den delen Adelsfanan skulle anfalla på det viset.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ett Total War-spel med utökade politiska intrigmöjligheter såklart, kanske att det tar sin början lite tidigare än filmerna med Roberts uppror eller dylikt och så kommer white walkers som endgame och slukar hela världen om man inte passar sig.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

KOTOR hade inga av de äldre Star Wars-karaktärerna och det funkade kanon. Görs det på rätt sätt så blir folk glada. Starks, Lannisters och annat kan ju vara med ändå, bara förfäder och kanske en annan inblick i familjerna.

Sant, men jag vet inte, det finns ingenting i den världen som lockar mig utanför huvud karaktärerna. Star Wars har hur mycket som helst du kan bygga på, Game of thrones värld har inte direkt det, det är en ganska standard fantasy värld där de har populerat den med intressanta karaktärer, utan dem så finns det inte mycket kvar. För min del så hade det nog passat bättre med ett 4X strategispel med en stor del politik, diplomati, pakter m.m.

Medlem

Ett spel om att man är Järnbanken och måste sköta två kontinenters politk genom att bestämma vem man lånar ut pengar till och med vilken ränta.

Skrivet av NuZ:

Nej du ska aldrig aldrig aldrig placera ett lätt kavalleri att anfalla mot uppställda fronter. Kav ska slå hårt och fort. De ska slå gärna i sida för att sedan dra sig ur innan fienden hinner slå tillbaka. Innan du svarar så kolla upp de militära begreppen anfall, slå, ta, störa och stridsspana. Varken Dragoner, Husarer, Kosacker eller för den delen Adelsfanan skulle anfalla på det viset.

Självklart skulle de göra så. Du tänker för mycket på kavalleritaktik från 1500-tal och framåt.

I övrigt:
- Dragoner strider inte till häst.
- Husarer bygger vidare på 1700-talets kavalleritaktiker. Förvisso kanske du tänker på de polska elittrupperna, de bevingade husarerna? De utvecklade sin taktik under 1500-talet och började fokusera på genombrytande frontalanfall.
- Kosacker influerades av den europeiska kavalleritaktiken från 1400-tal och framåt.
- Adelsfanans taktik är främst utvecklad från 1500-talets europeiska kavalleritaktik och influerades starkt av det svenska manéret på 1600-talet.

Fall tillbaka och kolla exempelvis kavalleritaktik från europeiskt 1200- och 1300-tal. Det är där GoT:s krigföring tar sitt avstamp. Ta en titt på analyserade slag som exempelvis Crécy 1346 samt slaget vid Agincourt år 1415 (John Keegan bör du läsa för just Agincourt (The Face of Battle, 1976)), vilka kom att få stor betydelse för kavalleriets vidare utveckling i hela Europa. Med eldhandvapen blev kavalleriet långsammare och defensivare. Karakollering (trav i kolumner mot fienden, de främsta ryttarna avfyrar och vänder runt för att ställa sig sist i kön igen) blev de hästburna krigarnas signum på slagfälten i Europa. Förändring kom på nytt under spanska inbördeskriget på 1590-talet där nederländsk kavalleritaktik med mer jävlar anamma (mer chock mindre pock) visade sig framgångsrikt. Något som togs tillvara av en ung Gustav II Adolf, förfinades under kriget mot Polen och slog igenom i hela Europa efter framgångarna i Trettioåriga kriget.

I ett försvar av fast ställning mot en motståndare med tilltagen bredd så har det tidiga kavalleriet inte många val på fältet. De kan inte nyttja flankerna och de har en kort tidsrymd att ens agera innan de blir totalt värdelösa (de behöver rörelse för att verka). Tänk samtidigt på att du faktiskt inte får se deras verkan alls i slaget och därför inte kan bedöma deras framgång.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Det är intressant att läsa om kavalleritaktik, mm, som du skriver om.

Apropå slaget vid Winterfell så hittade jag tidigare i veckan ett videklipp där det görs en analys av försvaret. De som gjort klippet kallar sig Invicta och de ägnar sig åt att göra egna små dokumentärer av historiska slag, belägringar, osv.

Hur som helst, de tycker att det fanns lite brister i försvaret och de har några förslag på förbättringar. Om du har tid så får du gärna ta en titt, det vore intressant att höra din åsikt om klippet.

Mitt inlägg med videoklippet finns här i GoT-tråden. Deras analys av Winterfell börjar vid 4:30 ungefär...
#3894459

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Sant, men jag vet inte, det finns ingenting i den världen som lockar mig utanför huvud karaktärerna. Star Wars har hur mycket som helst du kan bygga på, Game of thrones värld har inte direkt det, det är en ganska standard fantasy värld där de har populerat den med intressanta karaktärer, utan dem så finns det inte mycket kvar. För min del så hade det nog passat bättre med ett 4X strategispel med en stor del politik, diplomati, pakter m.m.

Ja det får stå för dig. Finns mycket intressant som man kan utforska bortåt essos,byggandet av muren och tonvis med annat jag skulle vara intresserad av.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag hade velat ha det som Kingdom Come: Deliverance

Skrivet av Nemo:

@hannes.theorell: Det är intressant att läsa om kavalleritaktik, mm, som du skriver om.

Apropå slaget vid Winterfell så hittade jag tidigare i veckan ett videklipp där det görs en analys av försvaret. De som gjort klippet kallar sig Invicta och de ägnar sig åt att göra egna små dokumentärer av historiska slag, belägringar, osv.

Hur som helst, de tycker att det fanns lite brister i försvaret och de har några förslag på förbättringar. Om du har tid så får du gärna ta en titt, det vore intressant att höra din åsikt om klippet.

Mitt inlägg med videoklippet finns här i GoT-tråden. Deras analys av Winterfell börjar vid 4:30 ungefär...
#3894459

Jag ska ta en titt när jag hinner.

Men generellt är det ett slag som är svårt att analysera eftersom vi inte får se hur bra deras taktik fungerar. En framgång på slagfältet utgår ju ifrån differensen mellan verkan och förlust. Det kan ju rent av vara så att det inledande kavallerianfallet slaktade 4/5 av motståndarens trupper på bekostnad av hälften av kavalleriet (enligt ep4). Under dessa premisser är det inte dålig utdelning för taktiken.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sist jag kollade var det en GoT mod till kingdom come deliverance under utveckling.

Medlem

Som redan nämnts något i form av Total War-spelen, gärna med djupare strategiska inslag.
Gärna även någon "nyskapande" kombination med äventyrs/rpg/hugga med svärd mekaniker.

Ska man drömma rejält kanske man kan tänka sig att det är valbart vem man ska börja som. Äventyrare/skattfinnare eller soldat i en armé etc som utspelar sig från ett klassiskt rpg-perspektiv. Genom att jobba sig upp i hiearkierna så får man snart en egen liten tron i valfritt kungadöme och kämpar därifrån om herraväldet över Järntronen i något typ kombinerat rpg/Total War-perspektiv.

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart skulle de göra så. Du tänker för mycket på kavalleritaktik från 1500-tal och framåt.

I övrigt:
- Dragoner strider inte till häst.
- Husarer bygger vidare på 1700-talets kavalleritaktiker. Förvisso kanske du tänker på de polska elittrupperna, de bevingade husarerna? De utvecklade sin taktik under 1500-talet och började fokusera på genombrytande frontalanfall.
- Kosacker influerades av den europeiska kavalleritaktiken från 1400-tal och framåt.
- Adelsfanans taktik är främst utvecklad från 1500-talets europeiska kavalleritaktik och influerades starkt av det svenska manéret på 1600-talet.

Fall tillbaka och kolla exempelvis kavalleritaktik från europeiskt 1200- och 1300-tal. Det är där GoT:s krigföring tar sitt avstamp. Ta en titt på analyserade slag som exempelvis Crécy 1346 samt slaget vid Agincourt år 1415 (John Keegan bör du läsa för just Agincourt (The Face of Battle, 1976)), vilka kom att få stor betydelse för kavalleriets vidare utveckling i hela Europa. Med eldhandvapen blev kavalleriet långsammare och defensivare. Karakollering (trav i kolumner mot fienden, de främsta ryttarna avfyrar och vänder runt för att ställa sig sist i kön igen) blev de hästburna krigarnas signum på slagfälten i Europa. Förändring kom på nytt under spanska inbördeskriget på 1590-talet där nederländsk kavalleritaktik med mer jävlar anamma (mer chock mindre pock) visade sig framgångsrikt. Något som togs tillvara av en ung Gustav II Adolf, förfinades under kriget mot Polen och slog igenom i hela Europa efter framgångarna i Trettioåriga kriget.

I ett försvar av fast ställning mot en motståndare med tilltagen bredd så har det tidiga kavalleriet inte många val på fältet. De kan inte nyttja flankerna och de har en kort tidsrymd att ens agera innan de blir totalt värdelösa (de behöver rörelse för att verka). Tänk samtidigt på att du faktiskt inte får se deras verkan alls i slaget och därför inte kan bedöma deras framgång.

Dragoner kunde strida till häst också. Husarer var medeltunga och helt rätt. Ja jag menade självklart 15-1700 tal. Innan det var ju kavalleriet inte lika utvecklat som du skriver. De gjorde helt fel baserat på undläget de hade om fienden. De hade haft betydligt mer verkan med sitt lätta kav vid själva anfallet om de gjorde rätt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Dragoner kunde strida till häst också. Husarer var medeltunga och helt rätt. Ja jag menade självklart 15-1700 tal. Innan det var ju kavalleriet inte lika utvecklat som du skriver. De gjorde helt fel baserat på undläget de hade om fienden. De hade haft betydligt mer verkan med sitt lätta kav vid själva anfallet om de gjorde rätt

Dragoner är uppsuttet infanteri. Strider de till häst gör de det på enskilt initiativ men aldrig organiserat inom sitt truppslag.
Det är likadant i det moderna försvaret idag där dragonförbanden i första hand är snabbförflyttat infanteri.

Den stora grejen är att vi inte vet om de gjorde fel. Vi kan inte se verkan av deras aktion på slagfältet alls.
Det är lika giltigt att de hade en mindre effekt som att de utraderade 95 % av motståndarens styrkor. I det ena fallet gjorde deras taktik mindre nytta och i det senare fallet så var det ett exemplariskt beslut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ett mmorpg som utspelar sig under något av krigen skulle jag inte tacka nej till.

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Dragoner är uppsuttet infanteri. Strider de till häst gör de det på enskilt initiativ men aldrig organiserat inom sitt truppslag.
Det är likadant i det moderna försvaret idag där dragonförbanden i första hand är snabbförflyttat infanteri.

Den stora grejen är att vi inte vet om de gjorde fel. Vi kan inte se verkan av deras aktion på slagfältet alls.
Det är lika giltigt att de hade en mindre effekt som att de utraderade 95 % av motståndarens styrkor. I det ena fallet gjorde deras taktik mindre nytta och i det senare fallet så var det ett exemplariskt beslut.

Ja där har du kanske rätt. Tycker fortfarande att det var helt fel beslut baserat på undläge.

Nej dragoner kunde även användas som lätt kav. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dragon_(soldat)
Jag var nämligen själv dragon 06-07


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Ja där har du kanske rätt. Tycker fortfarande att det var helt fel beslut baserat på undläge.

Nej dragoner kunde även användas som lätt kav. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dragon_(soldat)
Jag var nämligen själv dragon 06-07

De förvirrar sig en hel del under och efter Napoleon-krigen med termerna. Samma problematik som finns i Sverige, för övrigt.
Till namnet kallar de sig dragoner men till truppslaget är det kavalleri. Likt Norrlands dragonregemente K 4 som stammar ur förbandet Jämtlands kavalleri- eller lättberidne dragonkompani (hade både dragoner och kavallerister) där namnet dragoner traditionellt fördes vidare och sätts samman med kavalleribeteckningen 1928 (vilken de fick överta från Småländska husarregementet när detta anrika kavalleri avvecklades 1927).

Ryssarna tar tag i det hela under slutet av 1800-talet när de bestämmer att alla hästburna förband (utöver några mer ceremoniella och traditionella förband) ska kallas dragoner. Detta eftersom den utvecklade eldkraften har gjort kavalleriet ineffektivt och soldaterna beordrades att verka avsuttna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ett FPS från Tyrions perspektiv, där man bara ser skrevet på alla andra karaktärer. Men om jag ska vara lite mer seriös så lutar jag åt en mix mellan Witcher och KCD, alternativt ett strategispel där man är vanlig soldat som stiger i graderna och successivt får ta fler och fler strategiska beslut. Att spela en befintlig karaktär ur GoT lockar mig inte alls.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Nomman:

Varför ta bort det som gör GoT till GoT? Charmen med RR Martins värld har väl alltid varit att den är rå? Såväl i relationer som på slagfältet.

Det är väl inte därför du tittar på got..???,..seriöst!!!

Medlem
Skrivet av roftg:

Det är väl inte därför du tittar på got..???,..seriöst!!!

Jag tittar inte på GoT specifikt för incest, lika litet som jag tittar på fotboll specifikt för offsideregeln. Vem gör väl det? Men det är en liten del av R.R. Martins värld - och jag vill inte se den bortskalad bara för att någon räddhågsen executive tror att den riskerar sticka i ögonen på somliga. Det handlar om att respektera källmaterialet och att inte vattna ned allt för att passa en så bred publik som möjligt (lex Disney eller EA). En del av charmen med GoT, utöver politik och komplexitet, är trots allt att världen därtill är smutsig, brutal och ibland rent av vidrig. Keep it that way.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tittar inte på GoT specifikt för incest, lika litet som jag tittar på fotboll specifikt för offsideregeln. Vem gör väl det? Men det är en liten del av R.R. Martins värld - och jag vill inte se den bortskalad bara för att någon räddhågsen executive tror att den riskerar sticka i ögonen på somliga. Det handlar om att respektera källmaterialet och att inte vattna ned allt för att passa en så bred publik som möjligt (lex Disney eller EA). En del av charmen med GoT, utöver politik och komplexitet, är trots allt att världen därtill är smutsig, brutal och ibland rent av vidrig. Keep it that way.

Det kan det väl vara ändå utan det där sjuka,... Jag tycker inte sånt behöver vara med i ett spel,. Vad kommer härnäst isf, pedofili?!! Jag menar vart går gränsen..

Medlem
Skrivet av roftg:

Det kan det väl vara ändå utan det där sjuka,... Jag tycker inte sånt behöver vara med i ett spel,. Vad kommer härnäst isf, pedofili?!! Jag menar vart går gränsen..

Ibland måste man våga beröra även sådant som är svårt eller direkt motbjudande om man vill att berättelsen i övrigt ska ha någon som helst trovärdighet, för det är så verkligheten ser ut. Att inte göra det vore att låtsas som att det inte existerar, och det hjälper inte någon. Se det som en historielektion mitt i underhållningen, något som får dig att tänka efter.

Pedofili har för övrigt redan avhandlats i GoT.

12
Skriv svar