Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Medlem

Åkte iväg och köpte det igår, kunde inte hålla mig!
Tyckte spelet var snyggare än vad jag hade förväntat mig och det var mycket bättre känsla i spelet än vad jag hade hoppats på! Riktigt nöjd med köpet och ska bli härligt att spela ikväll med!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag kom till något uppdrag där man skulle köra ikapp någon och jag fattade inte vad man skulle göra riktigt av beskrivningen men det stod typ att man skulle skjuta på R1 och preja på L1. Hatar sådana uppdrag där man ska köra saker eller rida för den delen på tid.

Slog av spelet och raderade det från min PS4.

KAN INTE ALLA SPELSTUDIOS LÄRA SIG GÖRA SPEL SOM AC-OYSSEY eller för den delen RDR2? Det var mina slutord i denna tråd, återgår till RDR2-tråden med @över45 och @Mortaigne

Det är lättare för dig om du läser instruktionerna. Sikta med L1 (vilket gör att den AUTOMATISKT siktar mot däcket/personen beroende på uppdraget) och sedan trycker du R1 för att skjuta.

Nu ska vi se här, vilket annat, väldigt berömt Westernspel siktar med en knapp och skjuter med en annan... hmm... om jag bara kunde komma ihåg namnet...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nu ska vi se här, vilket annat, väldigt berömt Westernspel siktar med en knapp och skjuter med en annan... hmm... om jag bara kunde komma ihåg namnet...

Haha! Ja, undrar vilket det kan vara... 😄

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Det är lättare för dig om du läser instruktionerna. Sikta med L1 (vilket gör att den AUTOMATISKT siktar mot däcket/personen beroende på uppdraget) och sedan trycker du R1 för att skjuta.

Nu ska vi se här, vilket annat, väldigt berömt Westernspel siktar med en knapp och skjuter med en annan... hmm... om jag bara kunde komma ihåg namnet...

Ja men alltså ska man göra det medans man kör? Det innebär att man ska trycka på tre knappar samtidigt? Nä dålig programmering här.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja men alltså ska man göra det medans man kör? Det innebär att man ska trycka på tre knappar samtidigt? Nä dålig programmering här.

Hur skulle de annars lösa det menar du? För övrigt klickar man på L1 en gång så auto-siktar Deacon, och det enda du behöver göra är att styra motorcykeln samt skjuta när siktet är ordentligt låst.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

I det här spelet kan saker och ting eskalera *väldigt* snabbt... 😁

https://reddit.app.link/OUVxoQrpqW

Medlem

Bra spel. Mycket frihet att göra lite vad man vill. Riktigt läskigt att ta sig an en horde.

Medlem

Förutom freakers så kan man ju även stöta på vilddjur som till exempel vargar. Jag har hittills bara råkat ut för mindre grupper på två eller max tre åt gången.

Men idag blev jag anfallen av flock bestående av nio vargar. Nio! Galet. Tur att jag hade gott om kulor. 😁

Medlem
Skrivet av breahl:

Ja men alltså ska man göra det medans man kör? Det innebär att man ska trycka på tre knappar samtidigt? Nä dålig programmering här.

Nej, knappast dålig programmering eftersom det fungerar. Designen kanske du har något emot, men om att trycka på 3 knappar samtidigt är för svårt för dig, så kanske du ska öva?

Jag antar du tycker RDR2 är sämre "programmerat" (som du så komiskt uttrycker dig), eftersom där måste du göra samma sak, fast RDR2 siktar inte automagiskt åt dig.


signatur

I drank what?

Medlem

AI'n på människorna är som huvudlösa höns på crack. Dåligt programmerat/kodat/tryckt whatever...

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, knappast dålig programmering eftersom det fungerar. Designen kanske du har något emot, men om att trycka på 3 knappar samtidigt är för svårt för dig, så kanske du ska öva?

Jag antar du tycker RDR2 är sämre "programmerat" (som du så komiskt uttrycker dig), eftersom där måste du göra samma sak, fast RDR2 siktar inte automagiskt åt dig.

Jag skulle nog inte säga att RDR2 gör detta sämre, utan snarare mer realistiskt. Att skjuta någon med pistol när man står stilla är svårt nog. Att skjuta någon med pistol samtidigt som man rider i galopp är trick på Lucky Luke-nivå. Jag tycker att det är fullt rimligt att detta bara lyckas i RDR2 om man har tur eller om man kör med dead eye.

Auto-aim är en styggelse och det absolut första jag stänger av i menyn innan jag börjar spela ett nytt spel.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag skulle nog inte säga att RDR2 gör detta sämre, utan snarare mer realistiskt. Att skjuta någon med pistol när man står stilla är svårt nog. Att skjuta någon med pistol samtidigt som man rider i galopp är trick på Lucky Luke-nivå. Jag tycker att det är fullt rimligt att detta bara lyckas i RDR2 om man har tur eller om man kör med dead eye.

Auto-aim är en styggelse och det absolut första jag stänger av i menyn innan jag börjar spela ett nytt spel.

Svaret var specfikt för breahl. Skjuta är svårt om man inte är inövad, ja. Definitivt.


signatur

I drank what?

Medlem

Förresten, en kul grej... Det finns flera referenser till gruppen Queen i Days Gone.
De finns i följande trophies:

Don't Stop Me Now - unlock your first skill.
I'm Out of Control - unlock 15 skills.
There's No Stopping Me - unlock 30 skills.
Mr. Farenheit - unlock 45 skills.

Alla fraser ovan ingår i Queen-låten Don't Stop Me Now.

Samt att basisten i Queen råkar heta John Deacon.

Källa: reddit

Tråddemonen
Testpilot

Spelade precis ut Days Gone imorse innan jobbet. Tycker spelet har varit bra från början till slut. Fanns en del saker man gärna hade velat skulle vara bättre som mer interaktiv miljö och ett starkare slut. Men i helhet så landar spelet på 3-3.5/5. Klart ett värdigt spel att spela igenom, Deacon är en charmig och intensiv karaktär som klart är minnesvärd.

Medlem

Funderar allt på att ge mig på detta...efter besvikelsen med att jag är för värdelös för sekiro så behövs något som funkar att spela mer sporadiskt. Är detta vad jag söker?

Update: Spelet köpt iallafall och laddar ner, se hur det kommer att gå


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Sam Witwer som gör Deacons röst i Days Gone streamar när han spelar Days Gone. 😄

https://m.twitch.tv/videos/422737424

Avstängd

Jag har återupptagit detta nu, har nyss kommit till andra campet så är i början bara. Beslöt för att ge det en chans till och det blir ju bättre ju mer man spelar.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Hur får man snabbast reputation hos han coopeland eller vad han heter? Jag lämnade in stash till vapen för hade typ inga.

Och är dessa dom enda två läger i spelet?


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Uppdrag, förstöra nests och utrota hordes. Samt sälja bounties i campet.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Uppdrag, förstöra nests och utrota hordes. Samt sälja bounties i campet.

Jag testade den där horden vid nero stationen men hade inte en chans. Måste spela lite längre tror jag för har nyss upptäckt lägret där man kan köpa vapen osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag testade den där horden vid nero stationen men hade inte en chans. Måste spela lite längre tror jag för har nyss upptäckt lägret där man kan köpa vapen osv.

Jag är lite imponerad. För alla dina "jag ska avinstallera" poster så spelar du ganska mycket?

Den horden är inte så stor, om du syftar på den vid tåget. Den klarade till och med jag av Lägg ut lite proximity bomber, se till att ha ett vapen med lite genomslag (eller om det nu var en skill, minns inte), locka in dem i bombtåget och panga resten.

Horden vid saw mill däremot... huga...


signatur

I drank what?

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Tips är att jobba upp stamina före health, sen att ha automatvapen med mycket skott och skillen som gör att kulorna penetrerar fler fiender innan du tar dig an en horde.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Tips är att jobba upp stamina före health, sen att ha automatvapen med mycket skott och skillen som gör att kulorna penetrerar fler fiender innan du tar dig an en horde.

Tack, men har bara något pluttvapen som skjuter ett och ett skott haha. Testade kasta molotovs men man får ju slut så stendog!


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Senare i spelet när du är på södra sidan utav spelvärlden, då kan jag rekommendera att ordna ett automatvapen som är duktig på att spruta kulor. Det kommer bli oerhört krångligt i två uppdrag mycket senare i spelet om du inte ordnar det när chansen finns, vill inte spoila något, men det kommer bli otroligt utmanande om du inte har ett sånt vapen vid det tillfället. Sen är nästan alla stamina skillsen ett krav vid det tillfället också.

Medlem
Skrivet av breahl:

Och är dessa dom enda två läger i spelet?

Kartan är större än man anar. Precis när man tror att man kanske sett hela så blir ännu ett område upplåst... men det har du nog börjat upptäcka redan. 😄

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag testade den där horden vid nero stationen men hade inte en chans. Måste spela lite längre tror jag för har nyss upptäckt lägret där man kan köpa vapen osv.

Du kan testa min taktik. Jag klarade av min första horde trots att jag bara hade typ en ärtbössa, knappt några extra skills och en båge utan några uppgraderingar.

Horden satt inne i en grotta. Jag tog med mig max antal molotovs och pipe bombs som jag kunde bära. Hittade några björnfällor i närheten som jag placerade framför grottan. Jag ställde bågen utanför, parkerad så att jag snabbt kunde hoppa på och fly.

Sedan smög jag in i grottan. Nästan framme vid horden så kastade jag molotovs och allt jag hade på dem. Det blev ett jäkla liv och Jag sprang som en galning. 😬

Tog mig ut och hörde hur några av dem fastnade i björnfällorna bakom mig. Jag hoppade på bågen och precis när horden nådde mig så lyckades jag gasa iväg.

Sedan var det bara att göra om samma igen. Rinse and repeat. Äkta cheesing. 😁

Det blev nog fyra-fem såna vändor men till slut var hela horden decimerad och jag fick en hel hög med XP.

Numera har jag feta vapen, roliga skills och uppgraderingar så det är mycket lättare att besegra hordes så cheesing behövs inte. Men i början av spelet kan det vara rätt användbart.

Medlem
Avstängd
Skrivet av Mirage:

Jag är lite imponerad. För alla dina "jag ska avinstallera" poster så spelar du ganska mycket?

Den horden är inte så stor, om du syftar på den vid tåget. Den klarade till och med jag av Lägg ut lite proximity bomber, se till att ha ett vapen med lite genomslag (eller om det nu var en skill, minns inte), locka in dem i bombtåget och panga resten.

Horden vid saw mill däremot... huga...

Förstår seriöst inte vad en liten ung kille som du gör på ett forum som FZ? Bör vara åldersgräns på 30+ åtminstone här inne. EN JÄVLA TUR att vi inte hade dig i RDR2 tråden, den hade dött ganska snabbt då.

Förlåt för mitt aggro men börjar bli less på barnungar.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Förstår seriöst inte vad en liten ung kille som du gör på ett forum som FZ? Bör vara åldersgräns på 30+ åtminstone här inne. EN JÄVLA TUR att vi inte hade dig i RDR2 tråden, den hade dött ganska snabbt då.

Förlåt för mitt aggro men börjar bli less på barnungar.

Barnungar? Tack så mycket, de värmde Att du blir så arg för att jag bara snackar om grejer DU själv sagt, det är bara komiskt. Du börjar bli en bra källa för komik!

Edit: Samt, tänkte lite till nu när jag läste din komiska post en gång till, hur gammal är du? Med tanke på ditt ordval, att du väljer gemener istället för versaler på ställen, tolkar jag som att du själv borde vara i 20-års åldern, eller yngre?


signatur

I drank what?

Avstängd

Jag skiter i honom ovanför nu och någon mod får gärna banna honom eller så, han är bara ute efter att bråka.

Jag undrar hur man kommer förbi väggar i ambush camps? Är i någon camp nu och har tryckt på alla knappar som finns men går inte att komma förbi en av väggarna.


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar