Minecraft 10 år - vilka är dina bästa minnen?

Redaktör
Minecraft 10 år - vilka är dina bästa minnen?

MInecraft fyller 10 år den 17 maj! Mojang har släppt en browser-version av den gratis, vilket väcker en del minnen. Så, vilka är dina första, bästa eller roligaste MInecraft-minnen?

För min del är det nog hur oerhört bra Minecraft funkar ihop med barns kreativitet. Ett Lego för den spelande generationen, barn älskar det förbehållslöst.


signatur
Medlem

För mig var det då, den allra första gången som jag startade upp spelet (när spelet knappt var en vecka in på betan) och jag inte hade en aning om vad som var upp eller ner, bara att faror väntade i mörkret och det gällde att skaffa fram facklor och ett utrymme att ta skydd i.

Första natten hade jag bara lite trä, något träverktyg men ingen kol eller vettigt vapen, och så kom ett läskigt skelett eller två och sköt en jävla massa pilar! Jag for in i en backe med jord och stängde bakom mig. Där inne i ett litet hålrum fick jag hålla andan och invänta gryningen - jag antog att spelet började om ifrån scratch ifall jag dog, så jag ville inte dö och förlora all progress. Efter en stund grävde fram ett litet fönster på baksidan för att kika efter om kusten va klar och så. Och yes! Det var dag igen! Jag hade överlevt min första natt.

Detta var närsom spelet var som allra mest magiskt för mig.

Medlem

Har knappt spelat Minecraft, men är sugen på att testa på Switch. Är det någon som kan rekommendera den versionen?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skägg.
10 Chambers

@Freakon: Den funkar strålande och är ju sedan något år tillbaka på samma kodbas som de andra konsolerna och pc, så den får uppdateringar i samma takt.

Ontopic: Jag har två väldigt starka minnen. Dels den allra första natten i spelet. Jag hade sett lågupplösta Youtube-filmer kring hur man skulle agera men var ändå inte riktigt förbered på hur spännande det skulle vara att sitta där inne i en egengrävd jordgrotta och höra skeletten skramla utanför. Efter det blev det otaliga timmar spelande, vi körde bland annat en egen server på jobbet.

Det andra minnet är när jag spelade det med barnen. Hur de från början knappt kunde orientera sig i 3d-världen (det blev deras debut i förstapersonsspel) till att bli överrumplad av deras kreationer när man inte varit delaktig i deras byggande på någon vecka.

Bonus: kommer aldrig att glömma intervjun med Notch, precis efter att han startat Mojang (tror de var 3-4 personer i en lokal på Söder). Hur nervös han var, att vi kom att prata banknåpande i Doom, etc.

https://www.fz.se/artikel/67570-fz-traffar-minecraft-skaparen


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Tack för svar! Kostar inte så mycket heller så blir ett köp


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare

Inte ens de mest härdade minecraft hatarna kan säga att spelet är fult längre

Medlem

Skaffade Minecraft under alphan, och jag var helt vilse. Många såg det nog som ett hinder, men jag älskade det! Kollade upp i wikin (tror jag) hur crafting funkade och hur man gjorde en pickaxe, sedan testade jag mig fram. Mitt första "hus" var inuti ett berg. Spenderade nog timmar på att bygga en gård med inhägnader till djur. Byggde staket runt dom stackars kreaturen när dom spawnade in och var riktigt nöjd. Har dock för mig att djuren despawnade till slut såpass tidigt i spelet. Man kände sig riktigt sårbar under nätterna och i grottor med! Sådan fantastisk känsla. Minecraft var livet ett bra tag framöver. Grattis och tack för allt! <3


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

har fler minecraft-minnen från diverse yogscast-serier än personliga.

Medlem

Har aldrig provat minecraft, så det får nog bli något av Notchs sköna twitterinlägg

eld
Medlem

Spelade Minecraft, jobbade på Mojang i många år, fick barn som växt upp och börjat spela minecraft. Tror inte det finns något spel som haft så mycket påverkan på mitt liv som det.

Blev utbränd på minecraft på grund av allt som hände, men har känt mycket glädje över varje gång min unge visar vad han byggt eller vilka knep man kan ta till för att bygga någon möbel som inte existerar i minecraft.

Medlem

Skaffade det under tidiga alphan. Kört egen server sedan dess, kör fortfarande servern och går in någon gång i veckan och bygger lite. Bra stressterapi

Inaktiv

@Devan: Wow! Såg faktiskt riktigt bra ut och kul att äntligen få se någon visa upp världen och inte bara ett litet blankt rum som man såg mycket i början. Två småsaker som jag störde mig på var; regnets partiklar när droppen träffa marken/vattnet såg inte så bra ut i sammanhanget och att det var lite pajasaktigt att personen som gjort klippet inte bara exporterade klippet i 21:9 eller vad det blir utan i 16:9 med blackbars.

Medlem

Kommer ihåg när jag och en vän en jul bestämde oss för att vi skulle bygga in mysig snöstad. Vi sprang runt som galningar i vår nyskapade värld för att hitta denna snön. Vi tröttnade på att springa och körde igång fusk så att vi kunde flyga och hitta biomen. Ett par timmar senare och vi har fortfarande inte sett röken av någon som helst snö alls. Att påpeka var att detta efter en googling var under Beta 1.8... då hade man temporert plockat bort snö-biomen. Upptäckten av detta delades med både skratt och tårar.

Medlem

Jag kommer ihåg när man kunde spela den vanliga Java versionen via webläsaren.
Var perfekt när man använde ett system som inte kanske inte var den starkaste.
T.ex. min skol-laptop som jag körde linux på, fungerade 5 gånger bättre med webklienten än den vanliga.
Varför dom tog bort det kommer jag inte ihåg.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Minns när dem la till sängar när spelet var i alpha stadiet.
Äntligen slapp man sitta i sitt hus och vänta hela natten.

Medlem

Bästa kommer jag inte ihåg riktigt, men det sämsta minnet måste helt klart vara när jag insåg (efter att Microsoft köpt det) att jag tydligen inte längre ägde spelet längre

ELF
Medlem

Den löjliga mängd med tid som vi la ned på spelet.....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem

Minns när jag testade första versionen av MC på pc'n. Blev tipsad av en polare att kolla in det. Tyckte dock det var skittråkigt. Fanns absolut ingenting att göra, inga verktyg som idag och allting var kalt och trist och platt.

Sen spolar vi fram några år och jag får för mig att testa det på XB360'n igen utan att ha hängt med riktigt eller läst om Minecraft och dess utveckling och wow, ett helt annat spel än den där första gången jag testade Minecraft. Och sedan dess är man fast. Lirar det på Xbone idag, äger en Realm så polarna kan komma och gå som dom vill.

Ett perfekt spel när man bara vill slappna av, snacka skit med polarna och bränna bort ett x antal timmar.

Inaktiv

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Du har verkligen ett behov av att gå in i varenda tråd och vara oerhört negativ va? Har fortfarande inte sett dig skriva en enda positiv sak på den här sajten sedan du gick med, tråkigt.

Inaktiv

@DieZe:

Snacka om att bara se vad man vill se.

Här har du några urdrag på positiva inlägg från mig:

#3895166
#3895163
#3894155
#3893230
#3892211
#3892113
#3893884
#3887408
#3886736

Dessa inlägg tog mig ungefär 1 minut att hitta. Jag tror problemet är att jag inte har samma åsikter som dig vad gäller vissa saker så därför vill du påstå att jag har något sorts "behov" av att gå in i trådar och vara negativ.

Du är medveten om att detta är ett forum där man diskuterar va? Folk säger vad de tycker så säger andra vad de tycker om föregående persons åsikter eller trådens ämne och så skapas en diskussion.

Det enda tråkiga är att du är väldigt selektiv i vad du väljer att uppmärksamma

Trevlig helg!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Smaken är som baken, och tur är väl det. Men om du mot förmodan vill ha insyn till varför folk i alla åldrar har kul med spelet så är den största anledningen att det ger ett utlopp för kreativitet. Många gillar att skapa allt ifrån arkitektur, maskineri, program, skalenliga modeller av fiktiva skepp osv. En annan tjusning är att man aldrig riktigt vet vad som kan komma att hända från stund till stund då så mycket är ren slump. Det är ett sandlådespel i ordets fulla bemärkelse, det är precis vad man gör det till, inget mer och inget mindre.

Personligen skulle jag aldrig spela det utan moddar. Det finns som tur var en stor dedikerad community som bara sätter ihop gigantiska mod-paket med alla möjliga olika inriktningar och med fokus på till exempel att gradvis gå från stenåldern till att bygga rymdraketer och besöka andra planeter eller paket med mer fokus på magi och "gear progression" etc eller paket med fokus på det rent kreativa. Dessa paket går lätt att installera igenom till exempel twitch-klienten.

Jag tror ändå inte spelet är för alla, speciellt om man starkt föredrar en mer fördefinierad struktur. Eftersom du skrev att du inte förstår varför folk gillar det, så är ovanstående exempel på varför folk spelar det än idag.

Andra exempel som jag inte själv kan tala för är streaming/lets play communityn (gemenskapen?) samt servrar med alla möjliga minispel som till exempel Hypixel, samma gäng som nu utvecklar Hytale vilket ser ut att kunna bli Minecraf 2.

Det finns många spel jag själv inte gillar, men det är sällan svårt att förstå varför andra gillar dom.

eld
Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Det är inte olagligt att lägga lite asträngning i att förstå varför barn och vuxna fastnar i minecraft eller liknande spel.

Just nu låter du som "Jag förstår inte varför vuxna ens spelar spel" och blir arg när folk pekar ut att du inte ens försökt att förstå.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Det är inte olagligt att lägga lite asträngning i att förstå varför barn och vuxna fastnar i minecraft eller liknande spel.

Just nu låter du som "Jag förstår inte varför vuxna ens spelar spel" och blir arg när folk pekar ut att du inte ens försökt att förstå.

Tror du lägger helt för mycket egna värderingar i vad jag skrev blandat med det faktum att du ogillar min åsikt om spelet.
Skrev klart och tydligt att jag hade bra minnen från spelet med mina systerdöttrar. Med andra ord behöver jag inte alls "anstränga" mig i varför spelet anses vara kul. IAF för barn. Men det är min åsikt att jag inte ser nöjet i en långvarig exponering av minecraft som intressant för en vuxen person. Låter som DU blir arg för att jag inte tycker Minecraft är fett som fan?

Kanske ska låta mig tycka vad jag vill och låta dig själv tycka vad du vill? Deal? Tack!

Inaktiv
Skrivet av burkmopp:

Smaken är som baken, och tur är väl det.

Huvudet på spiken

Har inte en djupgående erfarenhet av spelet utan har bara kört en privatserver som jag köpte och så har vi kört lite creative mode eller vad det nu heter i det.

Det är min erfarenhet av spelet och jag talar bara utifrån min erfarenhet. Om det finns massa episka mods och andra sätt att spela minecraft så är det ju jävligt nice. Det är dock inget jag upplevt så därför kan jag inte uttala mig om det.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Tråden handlar om ”bästa minnen från Minecraft”. Har du inga sådana och vill endast vara negativ mot spelet så förstår jag inte varför du svarar överhuvudtaget.

Medlem

Det här minnet: Jeb lirar på min server (Fortfarande aktiv server)

Annars så har jag många härliga minnen när man lirat med vänner. Roligt minne nyligen var när hela familjen spelade ihop, vi pratar fortfarande om att det ska vi göra igen. Rekommenderas!


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

jag var köpare nr 3000! tänkte att billigt och bra, ser roligt ut att köra coop, men vilken grov underskattning det skulle visa sig vara! istället var det ett av dom bästa spelen någonsin allt därefter hänger ihop som ett enda minne, och det minnet heter Minecraft!


signatur

//monster

Medlem

Första gången jag såg Minecraft var i ett youtube-klipp där någon hade gjort en rollercoaster och jag tänkte att det såg skit ut, utan att veta vad det var, detta måste ha varit när minecarts kom, dvs sommaren 2010.
Lite senare det året så satt jag och en kompis och spelade multiplayer på en knappt fungerande server, och nu är vi 4 st som spelar fortfarande till och från.
Vet inte hur många timmar totalt man lagt i det spelet men det är mååååååååååååååååååååånga.

Här är en bild från gamla katedralen vi byggde innan det det fanns trappor man kunde sätta uppochner, Vi byggde allt förhand, inte i creative.

Sen blev jag även tackad en gång på mojangs hemsida för att ha hjälpt dom att hitta en memleak.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det enda minnet från detta "spel" är när jag byggt saker med mina systerdöttrar. Förstår inte överhuvudtaget hur vuxna människor får stimulans av Minecraft. Men ja.. det är kul med lite kvalitetstid med barnen men förutom det så finns det absolut INGENTING som är kul med Minecraft.

Jag kan inte tala för andra, men själv gillar jag enkelheten med det kreativa utrymme som spelet ger. Tycker det är soft att sätta sig med Minecraft, bra musik i bakgrunden, kanske något att äta/dricka till och antingen utforska och komma på lösningar eller bara helt kravlöst skapa något som man tycker är kul just då. Nu spelar jag inte så mycket längre, men det var en tid som jag satt nästan dagligen en timme eller två efter jobbet som ett bra sätt att varva ned på. Är man dessutom uppväxt med LEGO så blir ju detta som LEGO-barndomen fast med en helt ny dimension - dynamiskt, interaktivt och med oändligt antal klossar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar