Stora retrospelstråden!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Hur mår din NES? Har du behövt bytta connectorn någon gång, eller fungerar den fortfarande fint? NESets största designfel... Bara för att amerikanerna inte skulle se det som en konsol utan mer som en underhållningsmaskin...

Min PAL NES måste få en ny connector, annars funkar den. Spelar Meat på min AV famicom då jag mest spelar amerikanska eller japanska releaser av spel.

Jag har kvar min gamla NES, det skumma med den är att färgen inte funkar längre, utan allt är svartvitt... kan connectorn vara det som är fel?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Grukk:

Hur mår din NES? Har du behövt bytta connectorn någon gång, eller fungerar den fortfarande fint? NESets största designfel... Bara för att amerikanerna inte skulle se det som en konsol utan mer som en underhållningsmaskin...

Min PAL NES måste få en ny connector, annars funkar den. Spelar Meat på min AV famicom då jag mest spelar amerikanska eller japanska releaser av spel.

Ja om jag det visste. Är nog inte startad på över 10år.
Spel har jag inte kvar heller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kontot avslutas
Skrivet av Molotov:

Ja om jag det visste. Är nog inte startad på över 10år.
Spel har jag inte kvar heller

Min första NES blev stulen 2010, den hade problem med att läsa av spelen så där hade jag behövt att byta connector. Om den inte hade blivit stulen så hade jag aldrig gjort mig av med den eftersom det var den äldsta saken jag hade kvar från min barndom.
Sen bytte jag bort min Super Nintendo mot en ny NES och den hade inga som helst problem med att läsa spelen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Är det bara jag som favoriserar Commodore grejer?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Minns då jag fick mitt NES i julklapp då jag var 8. Det var väl många släktingar som inte visste vad det var för nåt, så de ville jag skulle koppla in och visa. Jag fick ett par spel till, bl.a. Goonies 2. Jag vägrade börja i liten skala utan jag hade memorerat en kod från Nintendomagasinet som jag prompt skulle mata in. Hade för mig att det var rätt komplicerade koder till det, så gång på gång var det nåt tecken jag hade skrivit fel. Satt hur länge som helst och provade tills jag fick det rätt, hade såklart inte en tanke på att de flesta släktingar bara var intresserade av att se vad det var för manick utan jag skulle prompt spela med koden även om det stannade upp julklappsutdelningsprocessen under en mycket lång stund.

Sen började mamma tycka om Kid Icarus mycket, ibland när jag hade varit i skolan och hon hade varit hemma under dagen så såg jag ett gäng nya koder med prydlig handstil nedskrivna i ett block på mitt rum.

Medlem

@Ankh: Favoriserar dom gör jag inte, men C64 och Amiga var ju super på sin tid, många timmar på Wizard of Wor, Who Dares Wins, IK+, Barbarian på 64:an och Moonstone, Alien Breed, Gunship 2000, Rise of the Dragon för att inte tala om alla pek och klicka äventyr och superspelet Hired Guns på Amigan.

Har kvar en Amiga 500 och 600 idag, men tyvärr ingen 64.

Har även en Amiga CD 32 i samlingen. Tyvärr saknade konsol denna unika systemsäljare till spel utan fick mest nöja sig med gamla amiga 500 portningar med tillagda fmv sekvenser. Men Liberation och Gunship 2000 är ju alltid kul.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av mrFluffy:

Jag har kvar min gamla NES, det skumma med den är att färgen inte funkar längre, utan allt är svartvitt... kan connectorn vara det som är fel?

Att byta connectorn löser främst problemen många hade med att få en stabil bild, vilket ledde till att många blåser i kassetter.

Däremot kanske något är löst i konsolen som gör att du bara får svartvit bild?

Blir det svartvitt på alla TV-apparater?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Ankh:

Är det bara jag som favoriserar Commodore grejer?

Jag hade aldrig en C64 så jag har ingen nostalgisk koppling till den. Däremot skulle jag gärna ha en för att leka med. Väldigt viktig hemdator!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@mrFluffy: Vad använder du för bildkabel och vad för sorts tv, kopplar du den till CRT eller nyare HDTV?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@SID 6.7: Det slutade funka redan på CRT TV tiden


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Grukk:

Att byta connectorn löser främst problemen många hade med att få en stabil bild, vilket ledde till att många blåser i kassetter.

Däremot kanske något är löst i konsolen som gör att du bara får svartvit bild?

Blir det svartvitt på alla TV-apparater?

Ja alla jag testat på, nu är inte det jättemånga men har testat några iterationer av tv-apparater som kommit och gått ute på landet där jag har min NES.


signatur

IDKFA

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@mrFluffy: svartvit signal brukar kännateckna en amerikansk konsol som används på en europeisk TV. Men om det är din barndomskonsol är det väl inte så troligt att den är amerikansk.

Har du testat med andra kablar? NESet har ju både RF ut och kompositvideo ut, där den sista inte kräver något annat än en helt vanlig RCA-kabel. Annars låter det som något fel under huven.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Heh, första konsolen jag spelade på är inte med här. En helg i mars 1984 när min lillasyster fyllde 3 år så hyrde min far en Vectrex och 3 spel. Minestorm (Asteroidsklon), Pole Position och något annat bilspel om jag minns rätt. Har inte spelat på en Vectrex sedan dess men det är något jag verkligen skulle vilja prova på.

Innan dess så hade jag spelat lite på datorerna ABC80 och VIC-20, att spela snakespel var något jag gillade.

Inte riktigt säker på om jag hade spelat på C64 ännu eller om det hände senare under 1984. Att spela Wizard of Wor på C64an var den första riktigt stora wow-upplevelsen. Att spela tillsammans med någon och skjuta monster var så himla skoj!

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag hade aldrig en C64 så jag har ingen nostalgisk koppling till den. Däremot skulle jag gärna ha en för att leka med. Väldigt viktig hemdator!

Jag är superfan av Commodore. Använder min C64 i stort sett dagligen. Väntar på Vampire till A1200 så jag kan koppla den till modernare skärmar.

Skrivet av SID 6.7:

@Ankh: Favoriserar dom gör jag inte, men C64 och Amiga var ju super på sin tid, många timmar på Wizard of Wor, Who Dares Wins, IK+, Barbarian på 64:an och Moonstone, Alien Breed, Gunship 2000, Rise of the Dragon för att inte tala om alla pek och klicka äventyr och superspelet Hired Guns på Amigan.

Har kvar en Amiga 500 och 600 idag, men tyvärr ingen 64.

Har även en Amiga CD 32 i samlingen. Tyvärr saknade konsol denna unika systemsäljare till spel utan fick mest nöja sig med gamla amiga 500 portningar med tillagda fmv sekvenser. Men Liberation och Gunship 2000 är ju alltid kul.

Jag har en Hired Guns i mint condition liggandes. rätt nöjd med det faktiskt!

Själv har jag A1000, A2000, 3xA500, 2xA1200 fortfarande. Som jag skrev tidigare så hoppas jag på A1200 Vampire.

Har förövrigt C= gaddat på halsen. Så yes, superfan


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Kontot avslutas
Skrivet av Witchfinder:

Sen började mamma tycka om Kid Icarus mycket, ibland när jag hade varit i skolan och hon hade varit hemma under dagen så såg jag ett gäng nya koder med prydlig handstil nedskrivna i ett block på mitt rum.

Det kommer jag ihåg hur jag själv brukade skriva ner lösenord till spelen.
Har en lapp med lösenord från första Crash Bandicoot, ända från några få procent till 100 procent.

Idag skulle jag aldrig ha ork att skriva ner sådant, därför är det kul när de äldre spelen släpps igen men med funktioner som tillåter att man kan spara.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@Ankh: Ok, då kan vi konstatera att du är en smått fanatisk entusiastisk Commodore fan!

Sitter också på ett komplett ex av Amigaversionen av Hired Guns plus cd och diskettversionen till PC
(som är helt underlägsen Amigaverran).

Vilket spel alltså! Musiken! Miljöerna!
Ligger högst upp av alla spel jag vill se en uppföljare till ,alternativt remake på.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ankh:

Är det bara jag som favoriserar Commodore grejer?

Växte upp med C64 och senare Amiga! Commodore var bäst på...allt. Min Amiga 500 (med extraminne och flera extra diskettstationer, värsta lyxen! haha ) var den jag spenderade mest tid med. Aldrig haft så roligt, varken förr eller senare.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

@Ankh: Ok, då kan vi konstatera att du är en smått fanatisk entusiastisk Commodore fan!

Sitter också på ett komplett ex av Amigaversionen av Hired Guns plus cd och diskettversionen till PC
(som är helt underlägsen Amigaverran).

Vilket spel alltså! Musiken! Miljöerna!
Ligger högst upp av alla spel jag vill se en uppföljare till ,alternativt remake på.

Jag hamnar nog under fanatiskt faktiskt Och det kan jag definitivt leva med! Ja Hired Guns är fantastiskt spel - ge oss en remastered version på pc NU!

Skrivet av Mortaigne:

Växte upp med C64 och senare Amiga! Commodore var bäst på...allt. Min Amiga 500 (med extraminne och flera extra diskettstationer, värsta lyxen! haha ) var den jag spenderade mest tid med. Aldrig haft så roligt, varken förr eller senare.

Ja visst var commodore bra! Synd bara de körde det i botten för 25 år sedan. Inkompetent ledning!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

@ZeldasCastle: Jag tycker det var en kul grej, men det var inte lika kul i de spelen som hade ett kodsystem som man knappt ens kunde läsa på skärmen. Metroid har jag för mig var så, där man inte såg skillnad på i och litet l osv, och det var nästan att vissa bokstäver stod i "skrivstil". Så var det 3-4 såna på en kod så var det nästan omöjligt att skriva in den rätt sen.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Ankh:

Jag är superfan av Commodore. Använder min C64 i stort sett dagligen. Väntar på Vampire till A1200 så jag kan koppla den till modernare skärmar.

Jag har en Hired Guns i mint condition liggandes. rätt nöjd med det faktiskt!

Själv har jag A1000, A2000, 3xA500, 2xA1200 fortfarande. Som jag skrev tidigare så hoppas jag på A1200 Vampire.

Har förövrigt C= gaddat på halsen. Så yes, superfan

Kul! Om du vill skriva ihop något till tråden så får du jättegärna göra det så lägger jag in det i öppningstråden. Bra mycket mer kvalificerad att skriva om det än mig!

Det gäller även dig @SID 6.7 det är fritt fram att skriva om de konsoler/datorer som det inte står något om, eller komplettera på konsoler du är intresserad av. 😀


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Äntligen en bra retrospelstråd!

Julafton 1991 fick jag NES i julklapp, med det sprillans nya SMB3. Min bästa polare fick nåt år senare SNES och vi spenderade många timmar framför det och hade som mål att spela ALLA spel som släpptes av Bergsala - vilket jag tror att vi lyckades med, då var vi helt övertygade om det (men så här i efterhand så är jag nog inte helt övertygad)! Många hyrkassetter blev det iaf!

Sen så skaffade jag PS1 vid lansering och polaren N64 - men där började jag samtidigt övergå allt mer till PC. 3D hypen i mitten av 90 talet fick mig att helt överge konsolen och bara spela på PC. Ska man göra något, ska man göra det bra!

Sedan 10 år tillbaka har jag börjat samla på min barndoms spel igen, med fokus på SNES och NES. Så vad är det retrospel? För mig är inte PS1, N54 eller Sega Saturn retro! För mig är det "nya" - när man försöker efterlikna verkligheten. Tidigare generation försökte inte efterlikna verkligheten - det hade man förstånd att inte göra (visst, det finns lite undantag med SFX chippet till SNES bla).

Nu har jag även utökat mitt intresse mot Famicom och Super Famicom - något jag kan rekommendera alla att intressera sig för. Det finns en mängd bra och roliga spel som enbart släpptes i Japan och många av dessa kan man uppskatta utan att kunna japanska. Spelen är mycket billigare att köpa också - man kan enkelt hitta kompletta spel i mycket gott skick för under 200 kr för båda systemen. De mer välkända titlarna ligger på mellan 300-500 kr, men naturligtvis finns det dyrgripar också!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Grukk:

Kul! Om du vill skriva ihop något till tråden så får du jättegärna göra det så lägger jag in det i öppningstråden. Bra mycket mer kvalificerad att skriva om det än mig!

Det gäller även dig @SID 6.7 det är fritt fram att skriva om de konsoler/datorer som det inte står något om, eller komplettera på konsoler du är intresserad av. 😀

Tack, ska se om jag kommer till skott ikväll (om ingen annan är snabbare) beror på hur trött jag är


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Roten:

Nu har jag även utökat mitt intresse mot Famicom och Super Famicom - något jag kan rekommendera alla att intressera sig för. Det finns en mängd bra och roliga spel som enbart släpptes i Japan och många av dessa kan man uppskatta utan att kunna japanska. Spelen är mycket billigare att köpa också - man kan enkelt hitta kompletta spel i mycket gott skick för under 200 kr för båda systemen. De mer välkända titlarna ligger på mellan 300-500 kr, men naturligtvis finns det dyrgripar också!

Kul! Jag har själv en del SFC-spel! Mycket på grund av att de ofta är billigare än amerikanska och europeiska diton. Är det ett storydrivet spel kan jag självklart inte köpa den japanska versionen men för plattformspel (som råkar vara min favoritgenre) så fungerar det kanon!

Sen finns det dyrgripar som DuckTales 2 och Chip n Dale 2 som är dyra oavsett region, men i regel är den japanska version lite billigare även där!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Kontot avslutas

När det kommer till original spelen av Duck Tales och Chip n Dale så kan man ju köpa Disney's Afternoon Collection. Skulle det samlingen komma till Switch så köper jag den direkt.


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av ZeldasCastle:

När det kommer till original spelen av Duck Tales och Chip n Dale så kan man ju köpa Disney's Afternoon Collection. Skulle det samlingen komma till Switch så köper jag den direkt.

Problemet är att Digital Eclipse som gjort samlingen inte direkt bryr sig om att spelen ska vara spelbara på samma sätt som back in the day, så det är jättemycket input delay i Afternoon collection, precis som det är i Mega Man Collection 1, vilket jag knappt kan spela. Detta är på grund av att de verkar bry sig om att de spelen spelades på en CRT som inte hade någon märkbar delay, vilket dagens TV-apparater har.

Vill därför inte att de ska vara ansvariga för några kommande retro-samlingar som ska bli anpassade till nyare plattformar.

Sen tycker jag även att det är betydligt roligare att spela på originalhårdvara än en digital rerelease, speciellt om den senare inte är särskilt bra.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Underbar tråd, hatten av! Så härlig nostalgitripp att läsa allt vilket gör att man drömmer sig tillbaks till år 1991 och man fick höra "rise from your grave" första gången, gåshud!

Konsollsamling:
GAMEWATCH
MEGADRIVE
NES
SNES
GAMECUBE
PLAYSTATION
PS2
PSP
DS
XBOX 360
PS3
PS4
SWITCH

Kontot avslutas
Skrivet av Grukk:

Problemet är att Digital Eclipse som gjort samlingen inte direkt bryr sig om att spelen ska vara spelbara på samma sätt som back in the day, så det är jättemycket input delay i Afternoon collection, precis som det är i Mega Man Collection 1, vilket jag knappt kan spela. Detta är på grund av att de verkar bry sig om att de spelen spelades på en CRT som inte hade någon märkbar delay, vilket dagens TV-apparater har.

Vill därför inte att de ska vara ansvariga för några kommande retro-samlingar som ska bli anpassade till nyare plattformar.

Sen tycker jag även att det är betydligt roligare att spela på originalhårdvara än en digital rerelease, speciellt om den senare inte är särskilt bra.

Jag håller med om att det är skillnad att spela på original hårdvara, eller åtminstone så nära original som möjligt. Spelade nes remix på wii u med en nes classic controller för ett tag sedan och det kändes mer nostalgiskt. Så små saker kan göra mycket.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av Roten:

Äntligen en bra retrospelstråd!

Julafton 1991 fick jag NES i julklapp, med det sprillans nya SMB3. Min bästa polare fick nåt år senare SNES och vi spenderade många timmar framför det och hade som mål att spela ALLA spel som släpptes av Bergsala - vilket jag tror att vi lyckades med, då var vi helt övertygade om det (men så här i efterhand så är jag nog inte helt övertygad)! Många hyrkassetter blev det iaf!

Sen så skaffade jag PS1 vid lansering och polaren N64 - men där började jag samtidigt övergå allt mer till PC. 3D hypen i mitten av 90 talet fick mig att helt överge konsolen och bara spela på PC. Ska man göra något, ska man göra det bra!

Sedan 10 år tillbaka har jag börjat samla på min barndoms spel igen, med fokus på SNES och NES. Så vad är det retrospel? För mig är inte PS1, N54 eller Sega Saturn retro! För mig är det "nya" - när man försöker efterlikna verkligheten. Tidigare generation försökte inte efterlikna verkligheten - det hade man förstånd att inte göra (visst, det finns lite undantag med SFX chippet till SNES bla).

Nu har jag även utökat mitt intresse mot Famicom och Super Famicom - något jag kan rekommendera alla att intressera sig för. Det finns en mängd bra och roliga spel som enbart släpptes i Japan och många av dessa kan man uppskatta utan att kunna japanska. Spelen är mycket billigare att köpa också - man kan enkelt hitta kompletta spel i mycket gott skick för under 200 kr för båda systemen. De mer välkända titlarna ligger på mellan 300-500 kr, men naturligtvis finns det dyrgripar också!

Du fick din NES året före mig

Det är kul att se hur olika man tänker på vad som är retro, vart man själv drar gränsen för vad som räknas som retro.
Jag tycker ofta att folk räknar även GameCube, Xbox och PlayStation 2 som retro idag, men för mig så känns det inte alls länge sedan som dessa konsoler släpptes och de känns väldigt nya för mig fortfarande.
Sen kan det nog hjälpa till att framförallt Gamecube fortfarande känns ganska ny eftersom det generation efter generation görs så att man kan använda GameCube handkontroller till Nintendo's konsoler.

Nintendo 64 och bakåt har jag för mycket barndomsminnen kring, så det blir mer nostalgiskt och retro att spela på dessa konsoler för mig.

Jag skulle gärna vilja spela mer spel från Japan som aldrig kom hit, men då skulle jag gärna vilja lära mig att läsa på japanska först.
Många spel släpps ju senare här i väst men alla spel kommer ju tyvärr inte hit.


signatur

ゼルダの城

Medlem

@Grukk: Nu har jag inte dina designskills så du får gärna kopiera och redigera nedanstående så att det matchar dina tidigare alster om du vill.

Det finns så många trevliga maskiner man skulle kunna skriva om, men vi börjar med en av dom trevligaste.

Vectrex

Under det sena 70- och tidiga 80-talet skulle var och varannan elektroniktillverkare hoppa på tv-spelståget och General Consumer Electronics (GCE) ville inte vara sämre utan hängde på 1982 (1983 i Europa) med sin Vectrex. GCE blev uppköpta av Milton Bradley 1983 och konsolen brukar ofta kallas för just "Milton Bradley Vectrex".

Det unika med denna konsol jämfört med konkurrenterna var dels att den hade inbyggd tv-skärm vilket skulle locka föräldrar då dom skulle slippa dela vardagsrumsteven med sina barn eller köpa en separat tv år dom.

En annan detalj som särskilde maskinen från konkurrenternas rastergrafik där bilden ritades upp av rader med pixlar så använde sig Vectrex av (som namnet antyder) vectorgrafik där 2d punkter kopplades samman med linjer för att bilda figurer på skärmen.

Skärmen i sig var en svartvit historia, men till spelen följde det med så kallade "overlays", färgade plastskivor med detaljer ritade på som gjorde spelen betydligt mera inbjudande att titta på.

Dessa varierade från väldigt enkla som t.ex till "Heads Up Soccer" som bara var en görn plastskiva med spelets namn på, till Armor Attack som stoltserade med en detaljerad ruinstad.

Skillnad mellan med och utan overlay.
http://www.old-computers.com/museum/software_detail.asp?st=2&c=1018&id=430

Bilder kan inte göra dom transparenta plastskivorna rättvisa, effekten är mycket bättre i verkligheten.

Vectrex fick även ett par intressanta tillbehör som var före sin tid som 3D glasögon och en ljuspenna som tillät en att rita direkt på skärmen och som användes till ett rit och animeringsprogram (AnimAction) samt ett musikprogram (Melody Master)

Som så många andra konsoler vid den här tiden så blev den ett offer för konsolkraschen 1983 och försvann från marknaden 1984.

Konsolgeneration 2, Sverigerelease 1983.

Ikoniska titlar

Armor Attack
Bedlam
Berzerk
Clean Sweep
Cosmic Chasm
Fortress of Narzod
MineStorm
Pole Position
Rip-Off
Scramble
Spike
Star Trek: The Motion Picture (Star Ship)
Starhawk

Reklamfilmer från när det begav sig:
https://www.youtube.com/results?search_query=vectrex+commersial

Bonusvideo som visar och förklarar varför Vectrex är mycket bättre än dagens konsoler: https://www.youtube.com/watch?v=xzHKB2rRZRY


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@ZeldasCastle: Avseende vad som är retro; för mig är det så enkelt, då jag minns det så tydligt med 3D tekniken. Jag var imponerad inledningsvis, men blev ganska snabbt besviken på tekniken som inte kunde leverera en imitation av verkligheten - tänk bara på alla dessa bilspel som producerades där man ser bara ser 50-100 m framför sig (för grafikmotorn inte orkade rendera mera).

Men, jag har köpt en N64 för nåt år sedan och spelar gladeligen Mario 64! Är det kanske så att det finns en koppling mellan nostalgi och retro och ålder? Hade jag varit mer matematiskt lagd kanske man skulle skapa en formel för detta? Mer forskning krävs i området helt klart!

Avseende japanska spel; rekommenderar starkt att du köper en SFC och/eller en FC. Sök på Tradera eller japanspel.se


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

123
Skriv svar