Regeringen granskar lootlådor i spel

Robot
Regeringen granskar lootlådor i spel

Rapport om hur det påverkar unga ska vara klar i höst.

#lootlådor


Medlem

Hoppas på totalt förbud.

Medlem

För er som undrar håller den svneska regeringen till i den lilla kolonin Gammalsvenskby i Ukraina
https://en.wikipedia.org/wiki/Gammalsvenskby


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Tycker att detta är bra. Jag undrar dock hur ett förbud skulle påverka spel som t.ex Overwatch i Sverige. För där kan man ju köpa skins, dock för guld man får genom boxar och dubletter man får i boxar.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Detta kommer ju aldrig sluta i katastrof.

Medlem

Skulle nog vara bäst om de löste detta på EU-nivå, men bättre än inget.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Mycket bra, Sverige bör gå i bräschen för att få denna vidriga affärsmodell illegal varhelst möjligt.

Hoppas detta löses på EU nivå


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Tomten:

Mycket bra, Sverige bör gå i bräschen för att få denna vidriga affärsmodell illegal varhelst möjligt.

Japp, tror säkert att de stora gigantiska drakarna EA, Ubisoft, Activision osv lyssnar på stora Sverige med sin totala kundkrets som en medelstor by i Kina har att säga om lootlådor... :).

Känns som denna undersökningen gjorts så många gånger redan av flertalet större och mer betydelsefulla länder och det borde vara enkelt att ta del av deras undersökningar och komma till beslut. Men det är ju klart, måste ju sysselsätta lite fler högavlönade byråkrater med ytterligare en "utredning". Utredningar som leder till inget är ju Sverige världbäst på och ingen är ju direkt gröna av avund där ;).

Medlem
Skrivet av Managor:

Tycker att detta är bra. Jag undrar dock hur ett förbud skulle påverka spel som t.ex Overwatch i Sverige. För där kan man ju köpa skins, dock för guld man får genom boxar och dubletter man får i boxar.

Egentligen behöver de bara ta bort möjligheten att köpa lådor för riktiga pengar. Lådorna i sig är inte gambling IMO så länge man inte aktivt kan välja att köpa fler lådor än de man får genom att spela spelet.

Kunde man istället växla riktiga pengar mot Credits för att låsa upp specifika saker man är intresserad av så är ju problemet mer eller mindre löst. Sen om Blizzard skulle göra en sån ändring för vårt lilla land är ju tveksamt, behöver drivas på högre nivå för att ge riktig respons.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Skönt att staten Sverige gör sitt yttersta för att begränsa medborgarnas möjligheter att göra egna beslut.

Medlem

Min gissning är att spel med loot lådor får en 18-årsgräns och den åldersgränsen kommer tas mer seriöst (kunde fan köpa GTA3 när jag var ett litet barn) pga av att man ser det som spel om pengar och lotteri.

Kanske får en annan typ av 18-års gränsstämpel istället för en PEGI som kanske kan ge böter. Vem vet, vi får se.

Inaktiv

@Sillgam:
Tänk om de hade kunnat fokusera på aktuella problem i sverige istället för något så obetydligt som detta.
Eller har det med pengar att göra möjligtvis? Går svenska staten miste om pengar på tjänster som kan kallas för gambling?

Svinigt!

Medlem
Skrivet av Managor:

Tycker att detta är bra. Jag undrar dock hur ett förbud skulle påverka spel som t.ex Overwatch i Sverige. För där kan man ju köpa skins, dock för guld man får genom boxar och dubletter man får i boxar.

Jag tror en stor del av diskussionen handlar om att man inte i förväg vet vad man får för något för pengarna, oavsett om man betalar direkt eller köper in-game valuta med riktiga pengar som sedan används till att köpa lootboxes av något slag.

Jag kan givetvis ha fel, men vet man inte vad man får för sina riktiga pengar så är det i min värld ett lotteri.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

EA har begravt så många fina utvecklare på grund av lootboxhysterin och närmaste på tur är Bioware. En ren pest i industrin som gagnar girighet och fördärvar utvecklare och hårt arbete. Varför lägga ned tid på en matig singleplayerkampanj när man kan skeppa ett skelett med mikrotransaktioner?

Sevärd: https://m.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M

Inaktiv
Skrivet av BurningMan:

Jag tror en stor del av diskussionen handlar om att man inte i förväg vet vad man får för något för pengarna, oavsett om man betalar direkt eller köper in-game valuta med riktiga pengar som sedan används till att köpa lootboxes av något slag.

Jag kan givetvis ha fel, men vet man inte vad man får för sina riktiga pengar så är det i min värld ett lotteri.

Klart det handlar om det. Men varför är det ett problem? Jo, för att staten vill ha ALLA pengar som dras in
genom lotteri och spel. Inget annat.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@Sillgam:
Tänk om de hade kunnat fokusera på aktuella problem i sverige istället för något så obetydligt som detta.
Eller har det med pengar att göra möjligtvis? Går svenska staten miste om pengar på tjänster som kan kallas för gambling?

Svinigt!

Det är ju ett problem att många utvecklar ett spelmissbruk redan i tidig ålder, så inte konstigt att utreda om det ska vara tillåtet eller inte med lootlådor. Att kalla det svinigt är enbart konstigt.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan lootlådor och samlarkort, bortsett från att det är digitalt

Medlem

Om jag känner "regeringen" aka svenska politiker rätt så kommer deras lösning vara att ta ut en skatt på det. I övrigt skiter de antagligen i hur det påverkar barn, bara de får betalt.

Kanske även krav på att var 10-e lootlåda ska innehålla statspropaganda. Kolla farsan, om jag bara samlar Reinfeldt så har jag snart fått ihop hela DÖ.

Medlem

Bort mäd skiten!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Att köpa Lootboxes är ju lotteri så då ska det vara 18 års gräns i Sverige.
Jag har inga problem med så att man kan köpa skins eller systemet med Alpha packs som Siege har.
Men Lootboxes som finns att köpa i flera spel är jag helt emot. Man ska få veta vad man köper.

Medlem

@Phyrino: Som någon sa borde samlarkort och liknande också förbjudas? Magic the Gathering och Pokémon o sånt?

Medlem

@superlim: nää, det är väl ingen större skillnad egentligen, bara att det är så fruktansvärt lätt att rassla iväg massor med pengar då det är digitalt och du inte får någon fysisk produkt i handen, samt att det är svårare för föräldrar att hålla koll på. Får ungen bara tag i ett kontokort så kan dom ju på nolltid köpa hur mycket som helst innan någon märker nått, det är ju lite svårare i en butik eller online där det kommer dyka upp ett paket i posten liksom.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Japp, tror säkert att de stora gigantiska drakarna EA, Ubisoft, Activision osv lyssnar på stora Sverige med sin totala kundkrets som en medelstor by i Kina har att säga om lootlådor... :).

Känns som denna undersökningen gjorts så många gånger redan av flertalet större och mer betydelsefulla länder och det borde vara enkelt att ta del av deras undersökningar och komma till beslut. Men det är ju klart, måste ju sysselsätta lite fler högavlönade byråkrater med ytterligare en "utredning". Utredningar som leder till inget är ju Sverige världbäst på och ingen är ju direkt gröna av avund där ;).

Du borde nog förstå att ju fler länder som gör detta illegalt desto mindre lönsamt kommer denna affärsmodell vara.
Att göra statliga utredningar som ska ligga till grund för beslut som tas i riksdagen är knappast något du bör sitta och gnälla över, det är ett tecken på en välfungerande statsapparat.

Medlem

Hoppas skiten försvinner så att speltillverkarna får hitta andra modeller. Vad var det för fel på gamla hederliga expansioner? Alltså extra paket med ganska mycket content som släpptes en bra stund efter att det färdiga spelet var släppt. Och då menar jag inte DLC som är klart i flera omgångar egentligen samtidigt som spelet är under utveckling.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Klart det handlar om det. Men varför är det ett problem? Jo, för att staten vill ha ALLA pengar som dras in
genom lotteri och spel. Inget annat.

Nu jämför du äpplen och päron.
Så du tror att folk hellre lägger pengar på lootlådor än tex lotto?
De som dessa lootlådor riktar in sig på är ändå personer under 18.
O vad jag vet är spel om pengar olagligt för någon som inte fyllt 18.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Klart det handlar om det. Men varför är det ett problem? Jo, för att staten vill ha ALLA pengar som dras in
genom lotteri och spel. Inget annat.

Kanske det, men om företaget som äger varorna som lottas ut behåller pengarna, vad för garanti har vi att pengarna används till att återinvesteras? När pengarna tillfaller regering så hoppas jag iaf att dom på något sätt investeras i samhället. Den strimman av hopp har jag inte om t.ex. EA behåller pengarna ifrån mikrotransaktioner i Battlefront.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av Korken:

@Phyrino: Som någon sa borde samlarkort och liknande också förbjudas? Magic the Gathering och Pokémon o sånt?

Jag kan förstå den argumentationen.
Har inte funderat på det tillräckligt för att säga varken bu eller bä. Men det är en intressant frågeställning.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Klart det handlar om det. Men varför är det ett problem? Jo, för att staten vill ha ALLA pengar som dras in
genom lotteri och spel. Inget annat.

Vilket förklarar varför de öppnande upp spelmonopolet!

...

facepalm.

Medlem

@filbunke: gällande spelmonopolet hade de väl inget val?

Skriv svar