Starbreeze blöder – pengarna slut vid halvårsskiftet

Robot
Starbreeze blöder – pengarna slut vid halvårsskiftet

Overkill's The Walking Dead drog bara in 2,1 miljoner.

#overkills-the-walking-dead, #starbreeze


Medlem

Jättetråkigt. Sveriges spelindustri behöver växa, inte krympa. Feelsbad.

Redaktör

Om man ska försöka se positivt på detta så är det väl om Starbreeze-folk kan fylla på vid personalbrist hos andra svenska utvecklare vid eventuella uppsägningar.


signatur
ELF
Medlem

Oj, riktigt tråkigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Artikeln hos RedEye har en lite positivare ton i sig i alla fall, här låter det som om domedagen kommer innnan midsommar

Skrivet av RedEye:

Starbreeze omsättning kom in något bättre än vi väntat oss. Payday-spelen visade en försäljningsökning jämfört med samma period året innan och landade på 26,7 miljoner kronor (25,1). Vi summerar det viktigaste från rapporten och fortsätter att spekulera om framtiden. Den mer akuta kassasituationen tror vi bolaget kan lösa på egen hand.

Bolaget fick även en engångsintäkt från Universal gällande Payday för mobil på 13,6 miljoner kronor. Anledningen till att omsättningen ändå halverades beror uteslutande på att Starbreeze sålde förläggartiteln Dead by Daylight.

Det som kanske är mest intressant att titta på för tillfället är kassaflödet. Under kvartalet uppgick kassaflödet för den löpande verksamheten till -27 miljoner kronor. Kassaflödet för investeringsverksamheten uppgick till -20,6 miljoner kronor. Endast 3,7 miljoner kronor investerades i förlagsverksamheten, troligtvis Psychonauts 2 under kvartalet. Kvartalets totala kassaflöde var -55 miljoner kronor, vilket betyder att likvida medel endast ligger på 14,5 miljoner kronor.

Givet bolagets burn-rate måste ett kapitaltillskott vara nära förestående. Om en publik nyemission stod på agendan borde denna redan vara officiell enligt vår mening. Detta betyder att två andra alternativ känns mer sannolikt:

  • Ett större strategiskt samarbete som VD Mikael Nermark talat om under en tid

  • Försäljning av bolagets övriga tillgångar såsom Dhruva Interactive och bolag inom VR

Andra större kapitaltillskott som kommer rädda den sinande kassan är ersättningen som väntas för de kostnader som Starbreeze tagit av den tidigare ägda förläggartiteln System Shock 3.

Det kan givetvis vara så att Starbreeze tänker ta in extern kapital i flera omgångar. Där den mer kortsiktiga finansieringen väntas komma från försäljning av nuvarande tillgångar och/eller ett industriellt strategiskt samarbete. Sedan när den mer akuta kassabristen är bakom dem, och bolaget presenterat en mer detaljerade strategi för framtiden som Mikael Nermark nämner i VD-ordet kan en publik nyemission offentliggöras. Förhoppningsvis är detta en strategi för Starbreeze att undvika att såra de redan skadeskjutna aktieägarna i allt för hög grad.

Vi tror att några av Starbreeze nuvarande projektpartners kan komma att hjälpa med ett välbehövligt kapitaltillskott, exempelvis Smilegate, Digital Bros (505 Games) eller kanske till och med Universal. Vi utesluter inte heller något utomstående bolag, exempelvis Tencent.

En intressant notis är att driften av VR centret i Dubai är under avveckling, vilket bedöms vara genomförd under det andra kvartalet. Med tanke på att intäkterna har varit försvinnande små sedan man slog upp portarna för mindre än ett år sedan, kan man konstatera det finansiella misslyckandet med denna satsning.

Vi kan i Mikael Nermarks ton i VD-ordet ändå utläsa en mer positiv syn på framtiden. Tidigare har det varit mer oklart om det finns en framtid men nu känns detta betydligt mer tydligt. Vi avslutar därmed med hans egen avslutning i VD-ordet ”Vi har en mycket starkt tillgång i Payday och det är på denna vi kommer att bygga Starbreeze framtid”.

Medlem

Det tråkiga är ju om varumärket Starbreeze försvinner helt. Folk med skills som jobbar där kommer få nya jobb någon annanstans. Stockholm med omnejd har ju inte direkt brist på spelutvecklare.

Medlem

Hoppas att Bosse skäms riktigt mycket nu (inte troligt), för det är till största del hans fel.

Medlem
Skrivet av PelvisPresley:

Hoppas att Bosse skäms riktigt mycket nu (inte troligt), för det är till största del hans fel.

Helt rätt. Det är i princip alltid ledningen som bär ansvaret för ett misslyckat uppdrag. Det är ju trots allt de som är beslutsfattare.

Synd ändå. Jag gillade PayDay 2 men har spelat klart det spelet. Får hoppas de som jobbar där ser sig omkring redan nu.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Tråkigt hur illa företaget förvaltat verksamheten; från toppen i svensk dataspelsindustri till den absoluta botten. Starbreeze ett namn som man associerade med stolthet bakom titlar som Chronicles of Riddick, The Darkness och Pay Day 2- drivet ned i marken... Att de nu rekonstruerar företaget och implementerar game as a service-modellen i alla deras spel är inte betryggande på något plan.

Medlem

Tur att man sålde sitt aktieinnehav för länge sedan.

Medlem

trist när man läser sånt här samtidigt som ett mobilspel som pokemon go drar in en halv miljard kronor bara i april.. shit alltså vilken orättvisa :/

Medlem

StarveBreeze?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

trist när man läser sånt här samtidigt som ett mobilspel som pokemon go drar in en halv miljard kronor bara i april.. shit alltså vilken orättvisa :/

Inte en orättvisa. Ge folket det de vill ha, inte det du vill de ska ha. (inget riktat mot dig, utan tänket som vissa företag håller på med)


signatur

I drank what?

Medlem

Tråkigt att jobba där och läsa sådant här på nätet, där man ofta får reda på saker först.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Någon av utvecklarna kunde ju även sagt till Bosse vid kaffeautomaten att spelet var skit så han inte lade alla ägg i en korg och blev shanghajad av finansbolaget

Medlem

@Spiff: Men det gjorde de, ett flertal gånger, tror du att Bosses ego gör att han lyssnar? Knappast.

1
Skriv svar