Peter Molyneux tar oss genom topparna och dalarna av sin karriär
Toppar? Gjorde denna mannen nåt rätt? Har jag inte sett eller hört.
Black and White var bra.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Har en kollega som jobbade med honom i flera år. Enligt henne var han en mysfarbror.
Mannen bakom spelet med det passande namnet Fable. Det mest överhypade spelet jag någonsin varit med om och som får No Mans Sky att blekna i jämförelse. Jag tror han befann sig i Fablernas värld när han lovade alla funktioner och innehåll det spelet skulle ha. Det största, mest avancerade, djupaste och längsta RPG någonsin lät det. Detta kom till skillnad från No Mans Sky från ett välkänt och respekterat namn i branschen.
På releasedagen klarades det ut av en polare på ynka 7 timmar och var ett extremt linjärt A till B äventyr med mycket få RPG-element. Spelet var inte skräp dock, mediokert är väl en bättre beskrivning. Men oj vilka lögner han hade matat spelvärlden med. Det var så illa att han gick ut med en officiell ursäkt gällande Fable.
Detta är spelhistoria, om videon ovan är något att se vet jag inte. Men lita inte på någonting karln säger
Toppar? Gjorde denna mannen nåt rätt? Har jag inte sett eller hört.
Herregud, han ligger ju bakom några av mina all-time-favorites!
Populus, Syndicate, Theme Park, Dungeon Keeper, Black & White
Sen har han en del ordentliga snedsteg under bältet också, det kan man inte sticka under stol med. Men han är en legend, helt klart.
Peter Molyneux är en person som jag faktiskt tycker synd om, i varje fall tills han gick till 22cans. Han måste nämligen vara en av tidernas mest missförstådda person eftersom han inte är speciellt mediatränad (eller har varit väldigt naiv inför journalister). Och ja, jag har intervjuat honom ett par gånger och varit på några pressevent där han har varit med så jag sitter inte bara och spekulerar.
Hans problem är nämligen att nästan ingen inom media lyssnar på vad han faktiskt säger. Han är en man med visioner och fantasi, och pratar ständigt om "det här skulle vara häftigt att göra", "det hur skulle jag vilja göra", "tänk om det gick att göra så här". Det är inte något problem i sig, problemet är när journalisterna har skrivit färdigt så står det i artiklarna att Molyneux har sagt "det här ska vi göra", "så här ska det bli" och presenterat hans önskningar och visioner som om det vore konkret fakta. Och eftersom läsarna aldrig har hört hans version utan bara läst det medierna skriver får läsarna en väldigt skev bild av produkten och blir sura på Molyneux för att han levererar inte stämmer överens med det medierna har skrivit, vilket i sin tur inte stämmer överens med vad han har sagt.
Självklart är Molyneux inte perfekt på något sätt och framför allt hans senare eskapader har ungefär samma kvalitet som en självdöd skunk, men jag tycker synd om honom eftersom han har blivit så missförstådd.
Victims; aren't we all?
Herregud, han ligger ju bakom några av mina all-time-favorites!
Populus, Syndicate, Theme Park, Dungeon Keeper, Black & White
Sen har han en del ordentliga snedsteg under bältet också, det kan man inte sticka under stol med. Men han är en legend, helt klart.
Instämmer. Glöm inte Powermonger som jag tycker var ännu bättre än Populous, och Theme Hospital och The Movies.
Victims; aren't we all?
...Syndicate...
Glöm aldrig:
https://www.fz.se/nyhet/244128-peter-molyneux-jobbade-nastan-inte-alls-med-syndicate
Sen Godus kan jag inte bryr mig mindre om denna ljugande skithög.
Ja, jag väntar fortfarande... 🤣
OJ!... tror jag somnade till lite där!!!.. detta var lite som att titta på när färg torkar.. gäsp. bla..bla..bla...osv..
Typ. Aldrig hört talas om personen förrän nu
Peter Molyneux är en person som jag faktiskt tycker synd om, i varje fall tills han gick till 22cans. Han måste nämligen vara en av tidernas mest missförstådda person eftersom han inte är speciellt mediatränad (eller har varit väldigt naiv inför journalister). Och ja, jag har intervjuat honom ett par gånger och varit på några pressevent där han har varit med så jag sitter inte bara och spekulerar.
Hans problem är nämligen att nästan ingen inom media lyssnar på vad han faktiskt säger. Han är en man med visioner och fantasi, och pratar ständigt om "det här skulle vara häftigt att göra", "det hur skulle jag vilja göra", "tänk om det gick att göra så här". Det är inte något problem i sig, problemet är när journalisterna har skrivit färdigt så står det i artiklarna att Molyneux har sagt "det här ska vi göra", "så här ska det bli" och presenterat hans önskningar och visioner som om det vore konkret fakta. Och eftersom läsarna aldrig har hört hans version utan bara läst det medierna skriver får läsarna en väldigt skev bild av produkten och blir sura på Molyneux för att han levererar inte stämmer överens med det medierna har skrivit, vilket i sin tur inte stämmer överens med vad han har sagt.
Självklart är Molyneux inte perfekt på något sätt och framför allt hans senare eskapader har ungefär samma kvalitet som en självdöd skunk, men jag tycker synd om honom eftersom han har blivit så missförstådd.
Det där känns som ett väldigt stort problem rent allmänt. Jag kan tycka att det är en självklarhet att utvecklare har ambitioner för sina spel som de inte lyckas infria av olika orsaker. Självklart kan det handla om ren kompetens men även sådana tråkiga saker som tid och pengar (om man nu ska skilja på de två) samt att tekniken helt enkelt inte har nått dit ännu. Det här problemet har ju bara blivit större och större iom att vi som konsumenter kräver så mycket information som möjligt så tidigt som möjligt. Jag tror säkert att Miyamoto hade ambitioner kring Super Mario Bros som han inte lyckades få med förrän Super Mario Bros 3 och även där hade han ambitioner som han inte lyckades infria. Är det någonting som ger honom skit för det? Nej självklart inte eftersom ingen utanför de i hans närhet (om ens det) kände till dessa.
Så det är väl lite av ett tveeggat svärd det där. Pratar du inte om ditt spel, och vad du vill göra med det så kommer det försvinna i bruset, men säger du för mycket så riskerar du att inte infria dem och då får du skit för det. Sen så behöver man ju inte gå så drömmande långt som Molyneux gjort alltför många gånger, men jag har hellre utvecklare som har (orimligt) höga ambitioner ibland än de som bara spelar det säkert. Så länge det de inte lägger fram det som löften och då kanske framförallt att det inte rapporteras som löften i spelpress. Om du sen som gamer tar det som löften trots att det som står är "vi hoppas på" eller "vi satsar på" är det ingen annans fel än ditt eget om du blir besviken.
Och den som hävdar att Molyneux inte bidragit med något är enbart historielös. Om man bortser från de spel han faktiskt varit med och utvecklat själv så har väldigt många andra utvecklare fått sin start tack vare Molyneux. Både genom att ha jobbat med honom direkt eller inspirerats av hans kreationer.
Man kan tycka vad man vill om Peter M men att han inte bidragit något till industrin visar på ren och skär okunskap. Många har till och med tackat honom för att de fått ett jobb inom industrin, han må ha visioner som sällan går att genomföra med beror på att han inte ser samma begränsningar som andra ser.
Även om Godus var en enorm besvikelse kan jag inte bortse från vad han gjort för den industri som jag gillat sedan jag var ett barn. Han skapade Bullfrog som gjort några av de bästa spelen till dags dato, Syndicate är fortfarande lika underhållande idag som det var när jag spelade det för första gången.
Herregud, han ligger ju bakom några av mina all-time-favorites!
Populus, Syndicate, Theme Park, Dungeon Keeper, Black & White
Sen har han en del ordentliga snedsteg under bältet också, det kan man inte sticka under stol med. Men han är en legend, helt klart.
Håller med. Få spel jag spelat lika mycket som gamla bullfrogs och Black & White är fortfarande ett av de bästa spelen som gjorts. Älskar Fable serien oxå. Pete M for president
Pete M är en man med visioner och passion. Jag tror aldrig han medvetet ljugit eller velat föra folk bakom ljuset, däremot så lyckades han inte alltid införliva alla visioner han hade även om han ville. Det må vara en flaw, men så är der ofta när det gäller personer med stora visioner.
Sen är det lite synd, många verkar glömma bort Bullfrog. De gjorde fantastiska spel, hade mysfaktor, humor och genuin spelglädje.
"Writer and Fighter"
Sen Godus kan jag inte bryr mig mindre om denna ljugande skithög.
Hade skoj med Godus. Men känner mig lurad.
Toppar? Gjorde denna mannen nåt rätt? Har jag inte sett eller hört.
Ganska ung? Syndicate, Populus, Black and White mfl är sjukt bra spel.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Sen Godus kan jag inte bryr mig mindre om denna ljugande skithög.
Varför döma mannen pga ett spel? Tycker man ska se hela spektrat över vad Peter bidragit med, spelhistoriskt sett, och sedan döma honom. Går inte att förneka att han står bakom många bra spel genom åren som gått.
Man kan tycka vad man vill om Peter M men att han inte bidragit något till industrin visar på ren och skär okunskap. Många har till och med tackat honom för att de fått ett jobb inom industrin, han må ha visioner som sällan går att genomföra med beror på att han inte ser samma begränsningar som andra ser.
Även om Godus var en enorm besvikelse kan jag inte bortse från vad han gjort för den industri som jag gillat sedan jag var ett barn. Han skapade Bullfrog som gjort några av de bästa spelen till dags dato, Syndicate är fortfarande lika underhållande idag som det var när jag spelade det för första gången.
Det är ju så: många som med passion hatar Peter Molyneux sitter och spelar spel som antagligen inte hade existerat om det inte vore så att personerna som gjorde dessa spel fick inspirationen att börja göra spel genom att de spelade gamla molynex-spel.