Chris Roberts påstås vansköta Star Citizen

Medlem

@Tamazin: Hur är det bättre att sälja skepp för tio-tusentals kronor (microtransactions) Mot att sälja olika skins för skepp man förskaffar genom att spela spelet?

Det stora problemet är att det är svårt att argumentera för denna affärsmodell CR har. Jag hoppas att han lyckas leverera den färdiga produkt majoriteten vill ha, ställer mig tveksam till att verkligheten blir så dock.

Medlem

Forbes lol. Man ska ta det dom skriver med en lastbil full av salt.

eld
Medlem
Skrivet av TheConsul:

Det stora problemet är att det är svårt att argumentera för denna affärsmodell CR har. Jag hoppas att han lyckas leverera den färdiga produkt majoriteten vill ha, ställer mig tveksam till att verkligheten blir så dock.

Hela spelindustrin jobbar ju med digitala varor som inte existerar i verkligheten, det enda värdet som ligger i sånt är upp till personen som köper det. Just därför en person kan skrika efter en refund medans en annan person tycker att ett spel eller digital produkt är det bästa de någonsin slängt pengarna på.

Medlem
Skrivet av Theo B:

Den första meningen som FZ citerar från Forbes: "This is not fraud [...]"

Ja, jag såg det, vad menar du?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Att Forbes ogillar sättet dom utför detta på är nog den finaste utmärkelse dom kunna få.

Är det någon här som gillar hur Activision eller EA sköter sina spel? Nej skulle jag tro majoriteten säger.

Här får vi äntligen ett spel som är byggt för oss spelare där man inte väger in pengar på samma sätt. Inga spärrar som gör att dom inte kan göra klart saker eller "sminka grisar". Att det tar lång tid är en sak. Man gör inte det SC gör på 3 år. Detta är något helt nytt som vi inte sett tidigare och kommer gynna spelbranschen framöver.

Att Forbes sedan tycker att man inte sköter det som alla andra företag gör är bara positivt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Chris Roberts var redan snuskigt rik före han drog igång detta projekt. Han har varit ekonomiskt oberoende sedan han sålde Digital Anvil till Microsoft. Efter det har han spenderat sitt liv att göra saker han brinner för, istället för att göra saker som kan ge honom mest avkastning. En möjlighet oftast endast ekonomiskt oberoende människor har. I Chris fall har det varit att hoppa in i Hollywood och producera flertalet filmer av varierande kvalitet och nu när tekniken är mogen för spel med samma/liknande inlevelser som filmer, så är han tillbaka i spelbranchen med sitt drömprojekt som han haft sedan han skapade Wing Commander och Privateer på 90talet. Det här har absolut inget att göra med pengar för Chris del. Ändå så vinklar artikeln det som om att Chris med familj förskingrar pengar trots att det inte finns några belägg för detta över huvud taget. Det görs så flagrant att det mest troligt kommer bli rättsfall för förtal av detta. Något som hänt tidigare runt CIG med faktavidriga artiklar där det sedan gjorts upp genom förlikning. Samt då senast crytek stämningen som går åt skogen för Crytek.

Hela den här Forbes artikeln är en typisk clickbait artikel med samma journalistiska kvalitet som de sämsta Tabloid blaskorna. Något som kännetecknar en artikel enligt god journalistisk sed är att den är objektiv, håller sig till fakta och låter alla sidor komma till tals. Sedan skall journalisten inte dra några slutsatser utan låta läsaren dra egna slutsatser. Detta saknar Forbes artikeln helt. Det är helt och hållet en spekulativ berättelse utan fakta som läsaren kan verifiera, byggt bakom en halmdocka bestående av en gnutta sanning som skall ge resten illusionen av att det också är sant. Ingenstans får CIG svara eller ge sin version.

Det som man kan verifiera stämmer i artikeln är Chris Roberts agerande i sin Director roll. Han har kört samma stuk som när han directat filmer osv tidigare. Dvs att han vill ha koll på den grafiska profilen samt framförandet (hur Squadron 42 storyn presenteras för spelaren/tittaren när den skall realiseras från manuset). Det gör att han har haft väldigt höga krav på level builders samt artists när det gäller deras alster. I början av projektet så ville han verifiera varje nytt skepp osv själv innan de fick plats i spelet. Det gjordes via mjukvaran Shotgun som används av alla i företaget att dela art assets som alla kommer åt. Chris gav då mycket hands on direktiv när det gäller art direction till sina artists via shotgun där de tex gjorde 4 till 5 versioner av en profil på ett skepp så väljer chris vilken han gillar mest så de sedan går vidare och arbetar med denna. Denna process finns väl dokumenterad i CIGs egen tidsskrift "JumpPoint" som kommer ut varje månad till Subscribers som PDF online. När företaget växte så blev dock detta en bromskloss vilket gjorde att de blev tvungna att göra om organisationen. Chris Roberts bror Erin Roberts lyftes då in som globalt ansvarig för alla studios och dess produktion där Chris fick en roll mer som VD och director för just Squadron 42. Efter detta så tog utvecklingen ny fart då Erin Roberts har jobbat med styrning av det här slaget tidigare när han gjort Lego spel på sin tidigare arbetsplats samt att han på 90talet skapade spel tillsammans med Chris och då hade de samma fördelning. Den pragmatiske Erin fungerar lite som en motpol till den visionäre Chris så det blir balans. De klagomål som artikeln hänvisar till kommer från FD anställda som av olika anledningar slutat före den här förändringen för många år sedan så de har ingen aning om hur det fungerar idag. Följande video beskriver hur schemaläggningen av arbetet sker globalt på CIG efter Erin tog över.

https://youtu.be/qOjXfNnhxf0

Så resten av artikeln då? Ja ska vi ta deras källor till att börja med så är det 20 icke namngivna före detta anställda. Eller det är vad som påstås. Läser man tidigare kontroverser runt Star Citizen och FD anställda så känner man genast igen i princip allt som skrivs här. Det är således nästan en direkt kopia av samma texter som kom fram under Derek Smart och "The Escapist" kontroversen tidigare. Där 99% har bevistats vara falskt. Bland annat mycket detta som låg bakom den länkade The Escapist stämningen i första stycken. En stort företag med över 500 anställda kommer ha personalomsättning. Det är normalt. Det kommer även vara folk som inte trivs av olika anledningar och slutar. Det kommer även vara folk som tvingas sluta eftersom de misskött sig på jobbet. En av de största gaphalsarna bland de FD anställda som identifierades via The Escapist artikeln till exempel var en graphicartist som sparkats efter han kommit drogpåverkad till jobbet. Han har sedan varit bitter och spritt rena lögner om arbetsplatsen. En annan identifierad är en FD Austin anställd som inte klarade av det höga tempot räknat mot hans familjesituation just då och var bitter. Så med tanke på allt vi redan vet från tidigare artiklar samt The Escapist samt Kotaku, där CIG fått bemöta kritiken och fakta kommit fram efteråt, så är forbes artikel innehållsmässigt en kopia när det gäller vad "Icke namngivna FD anställda som var anställda för fem år sedan" säger. Dvs det är inte trovärdigt den här gången heller.

Ta sedan "experten" på spelutveckling som kläcker påståendet att inga spel tar 7 år att utveckla. (SC har inte varit i fullskalig utveckling i 7 år skall man ha klart för sig till att börja med). Han ligger bakom stora välkända titlar så som Mo The monster, Water Bears, Peg + Cat, Save the park osv. (https://www.schellgames.com/games). Således inte någon vars uttalande om hur länge riktiga spel tar att utveckla man bör ta på allvar.

Mark Day är ett namn de använder sig av. Detta för att använda honom för att beskriva utvecklingsklimatet inom CIG. Han har dock aldrig jobbat åt CIG. Han jobbar på Void Alpha. En contractor som CIG hyrde in att göra vissa grafiska assets för att snabba på utvecklingen. De är inte ens verksamma på samma ort. Även detta är en gammal och överspelad historia. Mark Day fixade en version av planeten Terra som de var skitnöjda med. Chris Roberts var dock inte alls nöjd med den utan ville att det skulle ändras. Mark Day tog det som en personlig förolämpning och det blev dålig stämning vilket slutade med att CIG helt avslutade avtalet med Void Alpha och lyfte in jobbet med Terra internt istället. Mark Day har sedan gått ut i media och spytt galla över detta långt före Forbes grävde upp den redan begravda döda hästen för att slå på den lite mer. Det skall nämnas att Mark Day tidigare jobbade åt EA så Chris har haft med honom att göra tidigare när Wing Commander 4 utvecklades så det var via den kontakten Void Alpha fick jobbet till att börja med.

Sedan har vi den där onödiga smear piecen som försöker karaktärsmörda Chris och hans fru . Det har för det första inget med spelet att göra så totalt irrelevant. Sedan är även det fullt av faktafel. Vilket inte är svårt att se då "journalisten" direkt kopierat det från Derek Smarts och The Escapists tidigare artiklar samt Doxande eftersom exakt samma faktafel hänger med. Till exempel en så enkel sak att kontrollera som om Chris roberts har haft en fru via "Common law marriage" så som påstås. Common Law Marriage är något som är fullt av myter och används ofta av kvinnor för att försöka kräva pengar av rika män de haft någon form av relation till. Men relevant i den här historien är att i Californien där Chris bor så finns det ingen laglig rätt till Common Law Marriage, det existerar inte. https://www.cadivorce.com/news/common-law-marriage-myths/. Så det är ännu ett exempel på en lat "journalists" kopierande av rena lögner och spekulationer som skrivits förr utan att bry sig om att fakta kolla det.

Slutligen, Det finansiella är fullt av spekulationer. Den data CIG släppt har FZ rapporterat om förr och finns att hitta här: https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cfo-comment-201.... Inget där ger stöd åt de spekulationer som Forbes ängnar sig åt där de insinuerar att projektet är i kris och att Chris med familj håller på smita med pengarna. Samtidigt som de motsägelsefullt påstår att pengarna är slut. Det finns mycket mer att anmärka på men jag tror det räcker så här.

Projektet är det första som sker fullständigt i det öppna. Således så får vi se allt. Även de svårare utmaningar som de möter på vägen. CIG är långt ifrån perfekta och de har inte gjort allt rätt. Chris är långt ifrån perfekt och hade det inte varit för Erin Roberts så hade vi drunknat i hans visioner. Men att påstå att spelet inte kommer att komma ut eller att det för närvarande är misskött är oerhört långsökt och utan faktiskt stöd. Det första vi kommer få se är Squadron 42 och det är det som är företagets fokus just nu för att möta deadlinen om Beta nästa år, inte Star Citizen. SQ42 utvecklas dock mycket under wraps för att inte spoila storyn. Det vi får till oss i Star Citizen just nu (multiplayer spelet) är skepp, art och mekanik som på något sätt även är relevant till Squadron 42.

Jag är inte orolig. Det är även oerhört fascinerande att följa dessa utvecklare i deras många videos osv som de släpper varje vecka, där vi får se både glädjen av att lyckas men även frustrationen när deadlines missas eller teknik inte fungerar som det är tänkt. Det är även givande att köra alpha versionen av Star Citizen, även om det ännu inte är nära ett fullt spel så är det ändå oerhört imponerande. Rekommenderas för alla!

Fanboy score: 100/100

Medlem

@eld: Ja, det var ett sätt att argumentera för mikrotransaktioner

Dock spelar det väl ingen roll om det är en fysik (bok, stol etc) eller digital produkt med ditt resonemang. Jag kommer nog vara svårövertalad till att sälja svindyra produkter (som endast finns på ritbordet?) till ett spel under tidig utveckling är en väg som är nyttig för spelindustrin att ta.

Medlem
Skrivet av Golemtosh:

Här får vi äntligen ett spel som är byggt för oss spelare där man inte väger in pengar på samma sätt. Inga spärrar som gör att dom inte kan göra klart saker eller "sminka grisar". Att det tar lång tid är en sak. Man gör inte det SC gör på 3 år. Detta är något helt nytt som vi inte sett tidigare och kommer gynna spelbranschen framöver.

Man väger inte in pengar på samma sätt? Inga spärrar som gör att det inte kan göra klart saker?

Ett tips. När pengarna tar slut så blir det en ordentlig spärr för att göra klart saker.

Räcker att titta på ekonomin.

Jämför hur mycket de får in med hur mycket de lägger ut.

Jämför hur utgifterna ökar med inkomsterna som står stilla.

Titta på hur mycket pengar de har kvar tack vare att de bränner mer än de får in.

De får nog börja sälja ännu mer bilder på skepp...

Medlem
Skrivet av Narve:

Fanboy score: 100/100

Påpeka gärna var jag har fel istället för att slänga omkring dig etiketter

eld
Medlem
Skrivet av TheConsul:

@eld: Ja, det var ett sätt att argumentera för mikrotransaktioner

Dock spelar det väl ingen roll om det är en fysik (bok, stol etc) eller digital produkt med ditt resonemang. Jag kommer nog vara svårövertalad till att sälja svindyra produkter (som endast finns på ritbordet?) till ett spel under tidig utveckling är en väg som är nyttig för spelindustrin att ta.

Jag tror det är att pengarna faktiskt går till utvecklingen av ett spel som annars inte existerat som gör att jag har mindre problem med låtsasskepp i star citizen. Microtransactions brukar ju annars existera för att göra rika personer ännu rikare medans utveckligen tar en liten del av de intäkterna.

Om något så är ju alla överrens om att utvecklingen har bränt upp alla pengarna

Det kommer aldrig bli en populär modell då det är hundra gånger lättare att få in pengar via investering, det är väldigt få projekt som kan sälja låtsasskepp som star citizen har gjort medans spelet inte ens är färdigt.

Medlem

@Aletheides Det som jag blir intresserad av att veta, bland allt detta, är hurpass investerad du är i Star Citizen. Det är sällan man ser någon komma till försvar till något över huvud taget, och att se ett inlägg som ditt, som är modern av alla försvarsinlägg, får en att reagera. Måste ligga en hel del bakom mer än bara "jag gillar inte lögner".

Medlem

Det kanske inte är direkt bedrägeri. Men det får mig att tänka på fuskbyggarna där man tar sig vatten över huvudet , Intentionerna är kanske goda men man saknar kompetensen att leverera. Varför inte leverera i stället för att hela tiden utöka specifikationerna för att få in mer pengar?

eld
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det kanske inte är direkt bedrägeri. Men det får mig att tänka på fuskbyggarna där man tar sig vatten över huvudet , Intentionerna är kanske goda men man saknar kompetensen att leverera. Varför inte leverera i stället för att hela tiden utöka specifikationerna för att få in mer pengar?

Jag har för mig att specsen inte ökats på ett bra tag, problemet är väl att de var stora sen långt tillbaka, saker tar längre tid än vad man planerat.

Så här har väldigt många projekt i spelvärlden sett ut, men man får inte höra om saker föränns långt efter studios stängt ner, och om spelen säljer fantastiskt så brukar man inte få höra om hur dålig utvecklingen egentligen var.

Metal gear solid 5 och bioshock infinite är ju några stora kända projekt som hade samma problem som star citizen, men inga kallar dessa för scams eller fuskbyggen även om båda gick långt över sin budget.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Forbes lol. Man ska ta det dom skriver med en lastbil full av salt.

Jag vet inte hur inbitna spelare Forbes är. De tittar väl mest på pengarna, och "ekonomi". Jag skulle inte tro de för en sekund tyvärr.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Jag älskade det jag fick spela i SC. Det är ett hands down den mest ambitiösa projektet som handlar om rymden. Jag har även haft tillfällen att läsa roadmap, videos ni vet, osv. och det ser fruktansvärt bra ut.

Det är ju inte direkt pacman de gör för 300 miljoner dollar, utan one of a kind spel som får mig att rysa när jag tänker att det kan bli färdigt.

Hoppas starkt på VR i och med att det skulle göra flygningen närmre Top Gun.:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Haha tron på att detta spel kommer bli något bra är lika fascinerande som att folk tror på bibeln, koranen etc.

Medlem
Skrivet av Shazam:

Haha tron på att detta spel kommer bli något bra är lika fascinerande som att folk tror på bibeln, koranen etc.

Man måste stå för sina åsikter, annars står man för ingenting. Jag läser Bibeln också. Din tro på något kommer i slutändan ge frukt!

Jag står fast vid att SC börjar bli riktigt coolt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Njaa skulle aldrig lite på forbes om att dem kan nåt om saker utanför aktier o sånt crap. Tror det här är ett case av clickbait.

Testpilot
Skrivet av Shazam:

Haha tron på att detta spel kommer bli något bra är lika fascinerande som att folk tror på bibeln, koranen etc.

Jag är fascinerad av detta tankesätt. Hur kommer du till den slutsatsen då det finns en spelbar klient och hur mycket videos som helst på utvecklingen och man ändå insinuerar att spelet är ett hittepå?

Medlem

stämmer det som sägs och visas i den här videon så vet jag inte vad jag ska tycka. känns lite som spelet är för ambitiöst för sitt eget bästa.

Medlem

Jag har haft "äran" att jobba under ett "kreativt geni". Ingen så framgångsrik som Chris Roberts. Men jag är en personkännare av rang (skryt) så jag känner igen personligheten direkt. Chris är på många sätt karismatisk, han får med sig människor och han har hur många bra idéer somhelst. En del av de idéerna är skitbra, men han har aldrig lärt sig "Kill Your Darlings" och kan inte heller lära sig - för det är den sortens människa han är.

Min gamla chef var samma sorts "geni". Han var chef för ett konsultföretag jag arbetade på innan IT-bubblan sprack, och hade lyckats övertyga riskkapitalister och finansiärer att satsa på hans lilla firma. Han drev en firma som sysslade med allt från att sälja hemsidor, till att sälja utbildningar, naturfilmer, och Internetuppkopplingar. Han var chef för företaget. Detta företag gick i konkurs och han var förkrossad när han inte kunde betala folks löner de sista månaderna. Inte för att han inte ville, han var bara såpass naïv.

Den här sortens människor är framgångsrika företags "livsblod", men de får ALDRIG bestämma för mycket. De måste ha någon som säger "NEJ" till dem, de måste ha någon som bollar med dem och ger dem kritik och vrider och vänder på det. Får de kreativ frihet så kommer de bränna sönder pengarna, företaget och inga av alla de "briljanta" idéerna hinner bli verkliga.

Chris Roberts har fått för stort inflytande över Star Citizen. Vilket både är bra och dåligt. Star Citizen är en gigantisk bomb av potential. Men om han inte begränsas, så kommer bomben att brisera och alla utom hans mamma kommer att tycka illa om honom.

En miniatyrvariant av detta hände då George Lucas (också den här typen av person) fick för stort inflytande över Star Wars-uppföljarna (Clone wars f.ex.) . Det som var "kärleksbarnet" från ett team som vågade utmana George, som hade en begränsad budget, och där fler hade avgörande sista ord (för att George's ego inte växt och blivit för stort).

George Lucas namn var innan 2000 näst intill ouppnåeligt inom Sci-Fi-kretsarna. Precis som Chris Roberts var innan (och under början) av Star Citizen. Orsaken till att kickstartern slog igenom så stort var på grund av Chris Roberts. Generationer av personer som spelat Wing Commander, Strike Commander, Star Lancer och Freelancer (m.fl) visste att Chris var precis rätt person att göra ett Sci-Fi-spel - och jag håller med dem.

MEN ... han fick, och har fått för stort inflytande. Han behövde fler som sa åt honom att "det här behöver vi skära bort" och "det här får vi skjuta på framtiden och se om det går, alternativt lägga till efter spelsläpp".

Jag hoppas verkligen att Star Citizen blir det spel som alla fans hoppades och hoppas. Men jag befarar att det som hände med min gamle chefs företag händer här också.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av karatekex:

Känns som diskussioner om Star Citizen alltid blir så polariserade. Antingen tycker folk det är bedrägeri eller så tycker man Star Citizen är det bästa som finns i spelvärlden.

Tycker du? Vad jag sett i de forum jag besökt så är det precis tvärtom.

Det kan ibland finnas några få som har väldigt starka, "högljudda" åsikter. De är duktiga på att spruta ur sig mängder med upphetsade inlägg, men de är trots allt få. Majoriteten brukar hålla sig mera neutrala och håller en sansad ton. Vissa av dem brukar vara försiktigt optimistiska, andra lite mera avvaktande och några aningen skeptiska men samtidigt schyssta.

Det är i alla fall mina erfarenheter. Låt dig inte luras av de (få) högljudda. 😁

Flakmonkey
Skrivet av Tobias Solem:

Jag har haft "äran" att jobba under ett "kreativt geni". Ingen så framgångsrik som Chris Roberts. Men jag är en personkännare av rang (skryt) så jag känner igen personligheten direkt. Chris är på många sätt karismatisk, han får med sig människor och han har hur många bra idéer somhelst. En del av de idéerna är skitbra, men han har aldrig lärt sig "Kill Your Darlings" och kan inte heller lära sig - för det är den sortens människa han är.

Min gamla chef var samma sorts "geni". Han var chef för ett konsultföretag jag arbetade på innan IT-bubblan sprack, och hade lyckats övertyga riskkapitalister och finansiärer att satsa på hans lilla firma. Han drev en firma som sysslade med allt från att sälja hemsidor, till att sälja utbildningar, naturfilmer, och Internetuppkopplingar. Han var chef för företaget. Detta företag gick i konkurs och han var förkrossad när han inte kunde betala folks löner de sista månaderna. Inte för att han inte ville, han var bara såpass naïv.

Den här sortens människor är framgångsrika företags "livsblod", men de får ALDRIG bestämma för mycket. De måste ha någon som säger "NEJ" till dem, de måste ha någon som bollar med dem och ger dem kritik och vrider och vänder på det. Får de kreativ frihet så kommer de bränna sönder pengarna, företaget och inga av alla de "briljanta" idéerna hinner bli verkliga.

Chris Roberts har fått för stort inflytande över Star Citizen. Vilket både är bra och dåligt. Star Citizen är en gigantisk bomb av potential. Men om han inte begränsas, så kommer bomben att brisera och alla utom hans mamma kommer att tycka illa om honom.

En miniatyrvariant av detta hände då George Lucas (också den här typen av person) fick för stort inflytande över Star Wars-uppföljarna (Clone wars f.ex.) . Det som var "kärleksbarnet" från ett team som vågade utmana George, som hade en begränsad budget, och där fler hade avgörande sista ord (för att George's ego inte växt och blivit för stort).

George Lucas namn var innan 2000 näst intill ouppnåeligt inom Sci-Fi-kretsarna. Precis som Chris Roberts var innan (och under början) av Star Citizen. Orsaken till att kickstartern slog igenom så stort var på grund av Chris Roberts. Generationer av personer som spelat Wing Commander, Strike Commander, Star Lancer och Freelancer (m.fl) visste att Chris var precis rätt person att göra ett Sci-Fi-spel - och jag håller med dem.

MEN ... han fick, och har fått för stort inflytande. Han behövde fler som sa åt honom att "det här behöver vi skära bort" och "det här får vi skjuta på framtiden och se om det går, alternativt lägga till efter spelsläpp".

Jag hoppas verkligen att Star Citizen blir det spel som alla fans hoppades och hoppas. Men jag befarar att det som hände med min gamle chefs företag händer här också.

Tror nog de flesta som jobbat i större projekt och särskilt såna som drivs av "passion" har känt att det faktiskt behövs såna tråkiga saker som budget, deadlines, "kill your darlings" och en gemensam målbild som inte ändras stup i kvarten. Det spelar ingen roll hur många duktiga människor som är inblandade och hur mycket bra de vill göra. Om det inte tyglas och styrs så kommer det bara bli en massa lösa "braiga" saker som inte ger en levererbar helhet. Finns hur många såna här projekt som helst där ute som har en fantastisk ide och duktiga människor men utan styrning leder det oftast ingenstans. Det som är unik med Star Citizen är ju att de i princip haft en obegränsad budget som bara fylls på av människor som är lika passionerade och hoppas på att Roberts dröm ska bli verklighet. Så de kan bara tuta och köra ändå.

Medlem

Jag är inte investerad i Star Citizen men följer likväl pajkastningen med intresse. Något som slår mig är att de mest inbitna fanati...fansen allt som oftast får med följande i sina inlägg:

- Fake news!
- Chris <3
- Derek
- Svengelska!
- Tech, tech, tech...
- Sju år är inte så lång tid.

Smått hysteriskt.

Medlem

Jag tycker ändå att denna Forbes artikel kunde stannat kvar i förra Star Citizen tråden som en enkel länk, den är ju en sämre variant på kotaku artikeln för 3 år sedan. För inte verkar det som ni här på FZ har brytt er om att granska artikelns trovärdighet och agenda och kommentarerna här gör ju allting ännu bättre?

Men det är ju ändå lite roligt att vi betalar för vår egen reklam och hype

"At one point, one of the company’s senior graphics engineers was ordered by Roberts to spend months, through several iterations, getting the visual effects of the ship shields just right. In addition, workers have had to spend weeks on end making demos so that Cloud Imperium can keep selling spaceships—and raising more money. "

Om någon undrar hur man kan/kunde spendera flera hundra dollar, eller flera tusen. I det gamla forumet skapades det trådar som exempelvis detta: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/376205/h...

Det där med att Star Citizen utvecklas helt öppet kan ju diskuteras. Ett exempel:
Året som Frankfurt byggdes helt utan vår vetskap 2015, eller rättare sagt, vad är det som händer...:
CIG even delayed the article about the FPS delay: https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/258745/c...

Före Kotaku artikeln så tror jag inte alls många visste det Aletheides räknar upp här, vilket visar att det var ju inte så öppet från början, alltså nästan 4 år var allting frid och fröjd fastän det inte var det.
By Julian Benson on 23 Sep 2016 at 12:00PM

Om SC hade varit så pass stabilt som man hade velat så kunde man ju lätt göra en Battle Royale läge i rymden men så kreativ tror jag aldrig Chris kommer bli. För när spel som Fortnite med sin grafik lockar miljoner spelare utan problem, då kanske man borde lära sig lite av marknaden istället för att fastna för länge på en visuell design. Det är bara en liten del som bryr sig om hur många pixlar ett skepp har eller ett ansikte, frågan är hur länge de orkar betala.

Inaktiv

Robbaz visar upp spelet på bästa sätt:

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tycker du? Vad jag sett i de forum jag besökt så är det precis tvärtom.

Det kan ibland finnas några få som har väldigt starka, "högljudda" åsikter. De är duktiga på att spruta ur sig mängder med upphetsade inlägg, men de är trots allt få. Majoriteten brukar hålla sig mera neutrala och håller en sansad ton. Vissa av dem brukar vara försiktigt optimistiska, andra lite mera avvaktande och några aningen skeptiska men samtidigt schyssta.

Det är i alla fall mina erfarenheter. Låt dig inte luras av de (få) högljudda. 😁

Nää verkligen inte. Men bra att du har en bättre upplevelse iallafall

Medlem

Man kan tycka vad man vill osv om star citizen men om vi ska hålla oss till fakta så har crowdfundingen hållit på sedan 2012-2019 dvs 7 år. Demot Chris snickrat ihop låg troligen ytterligare på 1 års utveckling så låt oss säga från 2011-2019 = 8 år. Ju nyare spel som kommer ut desto längre utveckling generellt sett om vi bortser från indi-studior med 8-bit grafik 😋

Wow utvecklades mellan 1998-2004 dvs 6 år och när det kom ut var det banne mej inte särskilt snyggt eller helt klart. 2004, det är 15 år sedan och ribban för ett nytt mmo är definitivt högre idag om spelare ska hänga kvar i spelet. Att ett spel tar upp emot 10 år att utveckla blir inte jag särskilt förvånad över då vi konsumenter är rätt så kräsna. Vi vill ha det bästa och internet ger oss ofta svar på vad de flesta anser vara det bästa. Att släppa ett mediokert spel idag är inte värt helt enkelt. Antingen gör man ett billigt spel som man lätt kan få tillbaka investeringen på, eller så gör man ett dyrt bra spel där man förväntar sej att få tillbaka investeringen under lång tid. Jag hoppas på ett nytt "wow" - mmo där allt känns fräscht. Är trött på kloner. Jag hoppas verkligen för oss spelare att detta slår för då kommer troligen spelklonerna höja sina standarder också.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

"Creatives are in charge here, not profit-driven bean counters or deadline-enforcing suits."

Som om detta på något sätt skulle vara något negativt...

Medlem

Forbes starcitizen artikel är bara en hitpiece. Det var inget nytt dom kunde komma med som vi redan visste. Tycker Montoyas svar på artikeln är bra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

123
Skriv svar