Någon som hunnit testa Mordhau?

Moderator | Testpilot

@Fezk: Haha faktiskt...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

köpte det, men kom aldrig in på någon server, verkar som det tog minst 5 min+, det räckte för att få mig lägga ner par veckor. men alla verkar gilla, så är väl snart där igen!


signatur

//monster

Medlem

grymt roligt tycker jag, dock så har jag kört archer only typ och försvarar mig med dvs tillhyggenn för folk blir så sjukt sur när man sätter pilar I dom så ibland kommer halva laget bara för mig känns det som

Inaktiv

Inte så roliga maps och combat består av att ett dussin spelare springer in och bildar hög och vevar friskt med sina diverse vapen utan större tankeverksamhet medan bågskyttar står utanför och fegar.
Men absolut kul i några timmar för det komiska när man råkar sätta en kastyxa i bakhuvet på en polare och sedan möter denne ett ögonblick senare och kan ta tillbaka yxan.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelade lite igår och jag fastnade inte. Tyvärr var jag extremt dålig, men lyckades inte på något bra sätt förstå hur jag dör i vissa situationer samt hur andra spelare dödar mig nästan instant. Spelade som ingen roll vad för typ av armor eller vapen jag använde så slutade det i en förlust.

Kul spel och så, men inget för mig då min hjärna bevisligen inte kan klura ut hur det fungerar.

Har exakt samma problem! Jag brukar vara ganska bra på fps(inbillar jag mig). Men det här lyckas jag verkligen inte med. Jag vill dock bli bra, för att det är så coolt spel,men jag kommer nog vänta lite för att det är just nu så frustrerande.
Men det jag har lärt mig än så länge är att det är väldigt viktigt hur man riktar sin karaktär när man slår. Det gör att man slår snabbare eller segare.
Om du vill ge det en till chans så råder jag dig att köra tutorial igen för att det är så mycket man inte förstår första gången,och kolla på guiden som spelet länkar till när man öppnar det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av JackG100:

Spelat det i tio timmar nu, och det är fantastiskt. Mil bättre än chivalry. Utbudet på kartor kunde varit större, och de har haft lite server-strul första dagarna, men det verkar i stort vara löst nu. 5/5!

Edit: ska väl tilläggas att det här är en genre jag personligen älskar, spelade nog CRPG ett par tusen timmar när den Mount & Blade modden var igång. Men detta är första spelet sen dess som har riktigt nice melee känsla.

You had me at Chivalry! Hur är det gentemot svenska War of the Roses?


signatur
Medlem

@monsterbenke: konstigt har aldrig haft problem i mina 22 timmar speltid med att komma in i servrar

Medlem

Ett av de mest frustrerande spel jag spelat.

Teammates som aldrig spelar efter objectives. Dom står alltid i vägen och/eller slår en i ryggen. Då det inte finns någon egentligt straff för att göra detta så bryr sig ingen om friendly fire. Det finns en perk man kan välja som minskar team damage man gör och tar... men den är ju frivillig att ta, så fat chance at det händer. Den perken borde vara standard för alla helt enkelt, förstår inte vad utvecklarna tänkte där.

Sen finns där ju alla spelare som TKar med vilje också, helt utan konservens. Det finns en votekick funktion, men då båda lagen måste rösta ja för att någon ska åka ut så händer det ju aldrig.

Nån form av uppmuntran till teamwork finns inte heller... vilket resulterar i att folk springer runt som huvudlösa kycklingar hela tiden. Inte finns det nån karta så man kan se var laget som helhet är heller. Det får man endast se en gång när man spawnar in och that's it. Funktionen att se vart det party man joinade med som man kunde i Chivlary finns inte heller, så det är brutalt frustrerande att försöka hjälpas åt.

Grundspelet är bra - men det finns så många tveksamma design grejer som totalt förstör upplevelsen för mig. Allt från det jag nämnt till vapenbalansen som är helt off... eller perks som Bloodlust som är helt löjligt OP om en kompetent spelare använder den.

Medlem

Jag hyr en egen server i några dagar. Döpte den till så enkelt som "HORDE SERVER". Finns lediga platser just nu(6).

Dödgrävaren
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

You had me at Chivalry! Hur är det gentemot svenska War of the Roses?

War of the Roses spelades väl mer eller mindre som Mount and Blade multiplayer? Eller missminner jag mig då?

Det har i varje fall gjort defensiven lite enklare, i varje fall att parera, genom att bara få ner det till parry timing och man behöver inte bry sig om vilken riktning man behöver parera åt. Dock kan man inte spam-parera på samma sätt som man kunde i Mount and Blade, det är lite cooldown mellan pareringarna. Man har chambering på samma sätt som man hade i CRPG, vet inte om det fanns i Mount and Blade vanilla, men om man timear en mot-sving mot fienden så får man en counter-attack som kan öppna upp riktigt bra om fienden inte är alert.

Customisation är top notch, man får cirka 3-570 guld per match man kör och det räcker för att låsa upp de flesta vapen och rustningar, cosmetics kostar lite mer och det dyrast jag sett var ett vapenskin på 5000 så det finns utrymme för att göra sina egna builds både när det gäller viktiga delar (hjälm, bröstplåt, byxor) och cosmetics med armar, handskar, midja, skor. En del vapen har olika delar också, och det finns diverse metal tints och shiny-ness att justera.
Rustningsdelar, perks, och vapen kostar dessutom poäng när man bygger sin karaktär och man lägger som mest 16 poäng på bygget, så en nybörjare kommer inte ligga efter någon som spelat väldigt länge. Bara inte se lika häftig ut.

Det enda minuset för mig just nu är att det inte finns någon större variation i game-modes. Frontline är det enda jag är intresserad utav av det som finns, men det finns bara fyra kartor och de är alla tugs of war. Hade gärna sett lite Siege-battles där ena sidan progressar och andra är mer inställd på försvar. Det verkar som de sålt över förväntan, så förhoppningsvis så addar de fler grejer allt eftersom.

På det stora hela skulle jag säga att det är som en mix mellan Chivalry och Mount & Blade, närmare M&B i känslan. Men jag spelade bara Chivalry i ett par timmar då det var något jag inte gillade med det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

You had me at Chivalry! Hur är det gentemot svenska War of the Roses?

Hört från folk på servrarna att de som var bra på chivalry är bra på Mordhau.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jäkligt kul spel. Har gått och väntat på en vettig uppföljare till Chivalry och War of the Roses, och nuär den här!

Medlem

Riktigt roligt spel. Har spelat med vänner, och övat de olika slagen och taktik med dem, väldigt djupt stridssystem med en rad olika vapen. Gillar speciellt att man kan kasta vissa av vapnen.

Tycker de kunde haft ett duell-läge, och ett, Chivalry-liknande, "Team Objective"-läge (Frontline är lite rörigt). Lite fler kartor skulle inte heller skada. Men sånt är ju saker som kan läggas till relativt enkelt.

Lite roligt för man märker direkt vilka som kommer ifrån Chivalry. De försöker snurra runt och göra massa akrobatik, men nej du! Sånt funkar inte här

Skrivet av Whisp:

Hört från folk på servrarna att de som var bra på chivalry är bra på Mordhau.

Njae, det beror på hur de var bra på Chivalry, om de snurrade runt och gjorde såna där konstiga slag så har de det svårt i Mordhau, men om de var duktiga på att slåss utan att utnyttja "designfel" så har de nog det lite lättare i Mordhau.

Medeltidsman 🧔
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du tänker på namnet Mordhau så betyder det typ "mördar slag". Det är en teknik där man håller svärdet omvänt och slår sin fiende med botten av svärdet, alternativt parerstången.

Coolt. Kände till tekniken men inte termen bakom det


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem

Ok, så jag har börjat spela det, spelat typ ~13 timmar, vet inte om det är bättre än chivalry ännu dock. En sak som jag tycker är sämre är banorna/spellägena, fattar typ knappt hur man spelar Frontline, folk verkar bara springa runt och inte göra vad dom skall. En sak som är riktigt nice är att man kan plocka upp vapen på banorna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Parabellum87:

Refund på ett EA spel? Antingen är du snål eller så ville du bara skriva en dålig recension.

Är dock inte i early access längre... Och sen när får man inte refunda ett early access spel? Gillar man det inte är man väl inte snål bara för att man begär pengarna tillbaka?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Har haft riktigt kul med det än så länge. Bra med customization och vapenunlocks som håller intresset igång, men de skulle behöva ett riktigt duell-läge.

phi
Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Refund på ett EA spel? Antingen är du snål eller så ville du bara skriva en dålig recension.

Eller så kanske jag bara är jävligt korkad som förväntar mig att ett multiplayerspel åtminstone är spelbart i just multiplayer.

Medlem
Skrivet av phi:

Eller så kanske jag bara är jävligt korkad som förväntar mig att ett multiplayerspel åtminstone är spelbart i just multiplayer.

Det var mycket server-strul i början, men nu fungerar det bättre. Tråkigt så klart när det blir så, men man kan väl ha viss förståelse för att devsen inte trodde att ett så nischat spel skulle få sånt stort genomslag.

Men man kan tycka att spelföretag generellt bör lära sig av historien och se till att ha fler servers redo att snabbt hyra in om det visar sig att det behövs vid släpp.

Skägg.
10 Chambers

Lirade en timme på lunchen, kul! Lite lätt kaosigt, folk var redan väldigt duktiga på att parera så det gällde i princip alltid att komma in som andragubbe och kötta någon i ryggen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lirade en timme på lunchen, kul! Lite lätt kaosigt, folk var redan väldigt duktiga på att parera så det gällde i princip alltid att komma in som andragubbe och kötta någon i ryggen.

Skriv in "Duel" I search-funktionen när man söker servrar, så kan du hitta diverse servrar där du kan träna en massa. Folk är för det mesta trevliga och väntar på att man är redo osv. Mycket minde kaos, hah.

(för att berätta att du vill/redo att duellera så kör du för det mesta flourish, dvs X för att fixa up emote menyn, och 1 för flourish.)

Medlem

Rekommenderas! Påminner mycket om gamla Die by the Sword men med uppdaterad grafik och galen action.

Man retar sig konstant av att bli flankad men det tillhör att bli "gankad" bakifrån när man har hjälm så man inte ser ett skit åt sidorna haha.

Streamar detta flitigt varje kväll på twitch så vill ni se det så är ni välkomna att kika in under "Schlibbe".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arkaith:

Skriv in "Duel" I search-funktionen när man söker servrar, så kan du hitta diverse servrar där du kan träna en massa. Folk är för det mesta trevliga och väntar på att man är redo osv. Mycket minde kaos, hah.

(för att berätta att du vill/redo att duellera så kör du för det mesta flourish, dvs X för att fixa up emote menyn, och 1 för flourish.)

Älskar när det skapas egna regler och förhållningssätt i spel. Ska testa!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Älskar när det skapas egna regler och förhållningssätt i spel. Ska testa!

Jo, alltid intressant när det händer. Tog mig någon minut att fatta att det var typ ett sätt att säga "jag är redo".

Medlem

Kul spel för slanten, redan lirat 40tim och kmr bli mer
Rekommenderar dock inte att gå in på 64spelar servrar, kör max 48pers.

Medlem

Calle, kan ni inte hyra en server, vi kan donera till den, om alla chippar in så kostar det ju knappt något


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Calle, kan ni inte hyra en server, vi kan donera till den, om alla chippar in så kostar det ju knappt något

This! Donerar gärna en slant om det blir av!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

När kommer FZ:s recension av detta?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Calle, kan ni inte hyra en server, vi kan donera till den, om alla chippar in så kostar det ju knappt något

Skrivet av Managor:

This! Donerar gärna en slant om det blir av!

Får kika!

Skrivet av Outdoortype:

När kommer FZ:s recension av detta?

Får försöka hinna med det innan E3!


signatur
Releasehästryttare

kul att man som bard kan importera midi filer och spela dem ingame för alla andra

123
Skriv svar