Chris Roberts påstås vansköta Star Citizen

Robot
Chris Roberts påstås vansköta Star Citizen

Forbes verkar inte imponerade av mastodontspelet.

#chris-roberts, #star-citizen


Medlem

Chris Roberts är väl en konstnär, en "skapare". De brukar ju inte vara jättebra på att organisera och hålla i pengar. Det får man väl säga är det enda positiva aspekten med stora aktiedrivna företag.

Medlem

Jag skulle inte vilja kalla det bedrägeri då mitt intryck (dock utan att vara särskilt påläst) är att pengarna de får in faktiskt går till utvecklingen av spelet och allt vad det innebär.

Däremot är det anmärkningsvärt både att det tar så lång tid samt att de expanderar och lägger till istället för att faktiskt färdigställa och avsluta det de redan arbetar på.
Det var ursprungligen tänkt att bli ett "rymd sim" men numer är det mycket mer fokus på allt utanför själva rymdskeppen...

Nåväl, jag hoppas verkligen det blir bra, 3.5 är småkul att leka lite med då och då och det fullständigt osar stämning och potential.
Men jag har numer en väldigt pessimistisk känsla för SC :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming

Även om jag hoppas att spelet blir klart och håller vad man lovat så är det nog dags för Chris att lämna över en stor del av ledarskapet till någon som är expert på just det.
Ur ett oorganiserat kaos som det (enligt många ”rapporter”) är nu, är risken för ett nytt daikatana hög

eld
Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag skulle inte vilja kalla det bedrägeri då mitt intryck (dock utan att vara särskilt påläst) är att pengarna de får in faktiskt går till utvecklingen av spelet och allt vad det innebär.

Däremot är det anmärkningsvärt både att det tar så lång tid samt att de expanderar och lägger till istället för att faktiskt färdigställa och avsluta det de redan arbetar på.
Det var ursprungligen tänkt att bli ett "rymd sim" men numer är det mycket mer fokus på allt utanför själva rymdskeppen...

Nåväl, jag hoppas verkligen det blir bra, 3.5 är småkul att leka lite med då och då och det fullständigt osar stämning och potential.
Men jag har numer en väldigt pessimistisk känsla för SC :/

Nej alltså, man hittar samma historier i de flesta företagen. Men där brukar publisherpengarna fylla ut förlusterna i management.

Att RSI kör med öppen utveckling ger ju en fin inblick som man annars inte får i mastodont-utveckling, något som sker väldigt mycket bakom stängda dörrar på andra ställen som rockstar och liknande, där projekten sväller upp och folk blir tvungna att jobba övertid.

Det finns inga vackra sätt att göra gigantiska spel, det finns inga lätta sätt att hantera flertalet studios samtidigt.

Jag vill att SC ska lyckas, och jag tror även att RSI fullhjärtat vill det också. Det finns ingen scam någonstans, det finns ingen som springer iväg med pengarna, men det finns en hel del imkompetens/oerfarenhet.

Medlem

Hoppas spelet går under och aldrig blir klart. Förtjänas inte att bli klart.

Medlem
Skrivet av erson:

Hoppas spelet går under och aldrig blir klart. Förtjänas inte att bli klart.

Varför inte? låter som du har blivit personligt påverkad 0o

Medlem
Skrivet av erson:

Hoppas spelet går under och aldrig blir klart. Förtjänas inte att bli klart.

varför? det skulle suga för alla som har finansierat spelet alla år osv...

Testpilot

Suck! Ännu en sensations/clickbait artikel.
Star Citizen är ju tacksamt mål då de har så öppen utveckling att man kan skjuta på alla saker som normalt inte syns under utveckling av ett mastodontspel.

Medlem

Jag tror inte att det kommer vara någon som kommer försöka skapa något så stort som dagens Star Citizen vision verkar ha. Så om någon fixar det de närmsta descendent så är det dem. Klarar dem inte av det så får de va. Det finns lite hopp när man vet att någon försöker jobbar på det.

Floppar det så floppar det men det är bättre att någon försöker än att bara säga att, eh det går inte låt oss göra mobil spel bara.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Suck! Ännu en sensations/clickbait artikel.
Star Citizen är ju tacksamt mål då de har så öppen utveckling att man kan skjuta på alla saker som normalt inte syns under utveckling av ett mastodontspel.

Skillnaden mot andra mastodontprojekt är ju att det inte är investerare som sedan får avkastning som står bakom finansieringen utan i huvudsak är det finansierat genom donationer från vanliga människor.
Man utnyttjar människor som inte vet bättre till att sälja luft för alldeles för mycket pengar.
För alla dessa skepp som folk köpt för tusentals kronor är helt värdelösa, de kunde lika gärna kastat pengarna i sjön.

Jag ser det ungefär som nätcasinon som helt lagligt utnyttjar folks inbyggda benägenhet till spelberoende för att beröva dem på deras pengar. I detta fallet utnyttjar man människors naiva barndomsdrömmar om att få flyga runt i rymdskepp i en annan värld.

Visst, Chris Roberts ville nog inte bara bli rik utan han drömde nog om ett komplett och fantastiskt Star Citizen, men han är villig att offra hur mycket som helst av andras pengar för att fullfölja den drömmen.

Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Skillnaden mot andra mastodontprojekt är ju att det inte är investerare som sedan får avkastning som står bakom finansieringen utan i huvudsak är det finansierat genom donationer från vanliga människor.
Man utnyttjar människor som inte vet bättre till att sälja luft för alldeles för mycket pengar.
För alla dessa skepp som folk köpt för tusentals kronor är helt värdelösa, de kunde lika gärna kastat pengarna i sjön.

Jag ser det ungefär som nätcasinon som helt lagligt utnyttjar folks inbyggda benägenhet till spelberoende för att beröva dem på deras pengar. I detta fallet utnyttjar man människors naiva barndomsdrömmar om att få flyga runt i rymdskepp i en annan värld.

Visst, Chris Roberts ville nog inte bara bli rik utan han drömde nog om ett komplett och fantastiskt Star Citizen, men han är villig att offra hur mycket som helst av andras pengar för att fullfölja den drömmen.

Det är ett konstigt resonemang. Star Citizen bombar oss med information vad som händer i projektet. De har en spelbar klient där man kan testa spelet och ändå säger man.
Citat: "Man utnyttjar människor som inte vet bättre till att sälja luft för alldeles för mycket pengar."
Jag ser ingen luft , jag ser ett spel under utveckling och som är spelbart precis som hundratals andra Early access-spel.

Sen kan man diskutera hur moraliskt det är att ta ut dessa hutlösa summor för skeppen, men det anser jag är en helt annan diskussion.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

varför? det skulle suga för alla som har finansierat spelet alla år osv...

Vore en värdefull lektion för folk att inte sänka ner pengar i tomma löften.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Det är ett konstigt resonemang. Star Citizen bombar oss med information vad som händer i projektet. De har en spelbar klient där man kan testa spelet och ändå säger man.
Citat: "Man utnyttjar människor som inte vet bättre till att sälja luft för alldeles för mycket pengar."
Jag ser ingen luft , jag ser ett spel under utveckling och som är spelbart precis som hundratals andra Early access-spel.

Sen kan man diskutera hur moraliskt det är att ta ut dessa hutlösa summor för skeppen, men det anser jag är en helt annan diskussion.

Early Access är ofta luft. Man tar betalt innan man levererat produkten och när man fått betalt finns det inga krav på att man någonsin måste leverera produkten eller att den ska hålla en viss kvalitet.

I detta fallet är det just de virtuella skeppen som är luftigast.
Man säljer en dröm om att man kommer ha sitt eget skepp som kommer vara mer värt än andras skepp i det här alternativa universumet. Men chansen är stor att det här alternativa universumet inte ens kommer vara värt att spendera tid i och då kommer ens skepp också helt sakna värde.

Testpilot
Skrivet av kebbe:

Vore en värdefull lektion för folk att inte sänka ner pengar i tomma löften.

Skrivet av anon_306295:

Early Access är ofta luft. Man tar betalt innan man levererat produkten och när man fått betalt finns det inga krav på att man någonsin måste leverera produkten eller att den ska hålla en viss kvalitet.

I detta fallet är det just de virtuella skeppen som är luftigast.
Man säljer en dröm om att man kommer ha sitt eget skepp som kommer vara mer värt än andras skepp i det här alternativa universumet. Men chansen är stor att det här alternativa universumet inte ens kommer vara värt att spendera tid i och då kommer ens skepp också helt sakna värde.

Är det löftena om skeppen där skon klämmer? För det finns ju ett spel som är spelbart och utvecklas varje dag.
Det är inte luft/tomma löften , det kan man ju inte bortse från.

Medlem

Det är synd att folk är så sjukt negatvia till SC. Fattar verkligen inte varför. En quote från artikeln säger "7 years is not normal for a video game", och ja, men poängen är ju att star citizen siktar bokstavligen på stjärnorna. SC är inte gjort för att vara ett projekt som pumpas ut varje år.

I helgen satt jag och en kompis och cruisade över Arccorp och fick sådana corusant vibbar så det var sjukt. Sure misstro spelet ni. Men jag ser mycket väl hur spelet utvecklats och potentialen för varje patch som kommer. Jag har lätt fått ut min medelinvestering ur detta spelet och det blir bara bättre! Den dagen andra spel kan ha en stad på en simulerad planet likt SC och ge samma vibbar som jag får idag, then we are in for some good games

Medlem
Skrivet av generalfil:

Det är synd att folk är så sjukt negatvia till SC. Fattar verkligen inte varför. En quote från artikeln säger "7 years is not normal for a video game", och ja, men poängen är ju att star citizen siktar bokstavligen på stjärnorna. SC är inte gjort för att vara ett projekt som pumpas ut varje år.

I helgen satt jag och en kompis och cruisade över Arccorp och fick sådana corusant vibbar så det var sjukt. Sure misstro spelet ni. Men jag ser mycket väl hur spelet utvecklats och potentialen för varje patch som kommer. Jag har lätt fått ut min medelinvestering ur detta spelet och det blir bara bättre! Den dagen andra spel kan ha en stad på en simulerad planet likt SC och ge samma vibbar som jag får idag, then we are in for some good games

Vill också inflika att de flesta spel som ligger i utveckling i sju år (Vilket ändå inte är helt ovanligt) inte behöver bygga upp sitt företag från grunden. I samband med att utveckla ett spel från grunden har de ju öppnat upp kontor på tre platser (England, Tyskland, och USA). Jag är imponerad över utvecklingens steg framåt.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag är en av "dom" som hela tiden sagt att SC aldrig kommer fungera, eller åtminstone vara roligt att spela i slutändan.

Men egentligen så ligger det inte mycket vetskap bakom min ovanstående förutspåelse, jag drogs nog mest med i anti-hype-kulturen. Jag är inte förtjust i crowdfundings av den här storleken men det har inte varit så stor del av mitt resonemang.

Provade free-fly häromdan; min dator grät av smärta, jag svor över kontrollerna och spelet kraschade ganska kort in. Trots det blev jag väldigt imponerad och började förstå hur fantastskt det skulle kunna bli, fortfarande.

Så nu hoppas jag istället att det går bra för spelet, och att det lever upp till sin potential.

Medlem

Spelet är ett enormt projekt. Det är idag rätt så ospelbart för många, men med tiden så kommer allt hinna ikapp gällandes hårdvara och vikten kring optimering kommer troligen öka med tiden.

Av det jag sett av spelet såhär långt är oerhört imponerande och det är före sin tid. Tror att detta spelet kommer vara något som kommer höja ribban för många andra spel för nya sätt att utveckla open world titlar. Som slutresultat lär det inte vara imponerande för många som följt med sen start.

Provade spelet några timmar under en helg för några år sen och var positivt överraskad av hur atmosfäriskt spelet redan då var trots att det inte fanns mycket att göra. Jag vill verkligen se mer av detta och hoppas på att det blir färdigt. Om det nu finns något som kan bli helt färdigt i ett sådant spel vill säga...

Medlem

Det var väl detta som hände med APB och det blev soppa av alltihop.

Idéskapare är väldigt bra att ha, och han verkar verkligen ha bra idéer, men det är en helt annan skillset som behövs för att leda utvecklingen av ett spel.

Dags att släppa ifrån sig lite, det behöver ju inte betyda att han tummar på sin vision.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag ser det ungefär som nätcasinon som helt lagligt utnyttjar folks inbyggda benägenhet till spelberoende för att beröva dem på deras pengar. I detta fallet utnyttjar man människors naiva barndomsdrömmar om att få flyga runt i rymdskepp i en annan värld.

Svårt att likställa hasardspel och förströelsespel i frågan om spelberoende. Om det nu skulle vara så att dom som köper skepp i SC gör det mot sin egen vilja, och därmed berövas på sina pengar, skiljer det sig från t ex casinospel där du kan vinna tillbaks det du förlorat.

Inaktiv

Jag fick äntligen chansen att testa detta mastodontprojekt nu under gratisveckan som de erbjöd. Det är jag verkligen glad att jag fick göra för nu kan jag glömma detta spel.
Jag har spelat alphas och indie early access-spel tidigare men Star Citizen är den buggigaste sörja jag någonsin stött på. De har utvecklat spelet i 8 år(!) nu och jag har aldrig varit med om ett spel i så dåligt skick. Absolut ingenting av de spellägen man fick testa fungerade ens på en sådan nivå att det gick att få en uppfattning om hur det är tänkt att de ska fungera.
Det skrämmande eller skrattretande med Star Citizen är att de redan har bränt slut på alla pengar trots en gigantisk rekordbudget. Jag är så säker som man kan vara i en situation som denna om att Star Citizen är en flopp/bluff utan dess like i spelvärlden.
Jag vet inte om detta beror på att Chris Roberts står bakom den största scam inom spelhistorien eller om han bara är otroligt inkompetent när det gäller ett sånt här projekt.
De hade kunnat skapa ett långt mycket bättre spel med ett litet team på säg 30-40 pers med en bråkdel av budgeten och förmodligen hunnit släppa det för längesedan.
En sak många även glömmer när det kommer till så extremt långa utvecklingtider som Star Citizen haft är att spelet hinner bli utdaterat innan det släpps. Det är dömt att misslyckas bara på grund av en sådan sak.

Jag kan förstå varför så många inklusive jag själv har längtat efter spelet han beskriver i sina visioner. När man kliver upp i skeppet och beger sig iväg ut till någon måne för att plocka upp en leverans så får man nästan en försmak på hur fantastiskt ett sådant spel hade kunnat vara. Star Citizen kommer dock aldrig bli det och Chris Roberts kommer aldrig skapa någonting sådant. Jag tycker mycket av ansvaret vilar på speljournalister att sprida fakta om vilket miserabelt skick Star Citizen projektet befinner sig i. Många har dessvärre gjort motsatsen och hypat det genom åren.

Jag har sett fram emot detta spel sedan det utannonserades, om än med lite mer skepsis den senare tiden. Nu efter jag äntligen har fått testa det så vill jag inte ha med det att göra någonsin mer. Jag är glad att jag inte backade detta projekt men tycker synd om alla dem som gjort det. Era pengar har gått förlorade.

Medlem

Dom borde sluta ta emot donationer och göra klart spelet nån gång. Inte sätta nya mål.

Medlem

"Buhuu han fokuserar inte enbart på pengar såsom alla andra stora bolag som får mycket pengar ska göra tycker vi som kan finanser och företag men inte bryr oss ett skvatt om spelutveckling eller passion för något. Monies über alles!"

StarCitizen är mindblowing mot vad som finns på marknaden eller var vi var när de började visa det och gång på gång visar de något riktigt jäkla superhäftigt som vi inte varit ens nära på att ha. Även om det blir soppa utav alltihopa i slutändan så är det bra med folk som vågar drömma och chansa och det inspirerar fler att våga drömma och chansa. Det är någonting bra.
Men visst, hade Forbes fått som de velat så hade det varit sprängfyllt av microtransactions och släppts en nyversion varje år som all annan jädra mainstreamsmörja som drar in feta pengar (men inte är nyskapande för fem öre och snarare tvärtom är dåligt för spelindustrin som helhet).

Medlem

Känns som diskussioner om Star Citizen alltid blir så polariserade. Antingen tycker folk det är bedrägeri eller så tycker man Star Citizen är det bästa som finns i spelvärlden.

Man kan faktiskt vara kritisk till hur det sköter ekonomin och hur det prioriterar men även tro att detta kommer bli finemang tillslut.

Medlem

CIG gör inte bara ett spel i mängden, utan sticker på många sätt ut och sysslar med banbrytande teknik. Vad de har gjort med ArcCorp är på många sätt imponerande och något som vi aldrig sett i ett spel förut.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

"Buhuu han fokuserar inte enbart på pengar såsom alla andra stora bolag som får mycket pengar ska göra tycker vi som kan finanser och företag men inte bryr oss ett skvatt om spelutveckling eller passion för något. Monies über alles!"

StarCitizen är mindblowing mot vad som finns på marknaden eller var vi var när de började visa det och gång på gång visar de något riktigt jäkla superhäftigt som vi inte varit ens nära på att ha. Även om det blir soppa utav alltihopa i slutändan så är det bra med folk som vågar drömma och chansa och det inspirerar fler att våga drömma och chansa. Det är någonting bra.
Men visst, hade Forbes fått som de velat så hade det varit sprängfyllt av microtransactions och släppts en nyversion varje år som all annan jädra mainstreamsmörja som drar in feta pengar (men inte är nyskapande för fem öre och snarare tvärtom är dåligt för spelindustrin som helhet).

StarCitizen är mindblowing ja, men det ändrar inte deras ekonomiska slarv.....Har man så stora visioner som Chris Roberts har borde man inte slösa pengar hur som helst. Att saker kostar pengar är en självklarhet, men att våga drömma och lyckas är en helt annan sak än att våga drömma och totalt misslyckas. Håller med om att inovation och mod är en bra sak för branschen, bara det inte går över till högmod...Jag hoppas på att detta spel blir allt vad det lovar, och att allt går bra för Chris och hans anställda, men skeptisk är jag.


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av anon_306295:

...
Visst, Chris Roberts ville nog inte bara bli rik utan han drömde nog om ett komplett och fantastiskt Star Citizen, men han är villig att offra hur mycket som helst av andras pengar för att fullfölja den drömmen.

Chris Roberts var redan snuskigt rik före han drog igång detta projekt. Han har varit ekonomiskt oberoende sedan han sålde Digital Anvil till Microsoft. Efter det har han spenderat sitt liv att göra saker han brinner för, istället för att göra saker som kan ge honom mest avkastning. En möjlighet oftast endast ekonomiskt oberoende människor har. I Chris fall har det varit att hoppa in i Hollywood och producera flertalet filmer av varierande kvalitet och nu när tekniken är mogen för spel med samma/liknande inlevelser som filmer, så är han tillbaka i spelbranchen med sitt drömprojekt som han haft sedan han skapade Wing Commander och Privateer på 90talet. Det här har absolut inget att göra med pengar för Chris del. Ändå så vinklar artikeln det som om att Chris med familj förskingrar pengar trots att det inte finns några belägg för detta över huvud taget. Det görs så flagrant att det mest troligt kommer bli rättsfall för förtal av detta. Något som hänt tidigare runt CIG med faktavidriga artiklar där det sedan gjorts upp genom förlikning. Samt då senast crytek stämningen som går åt skogen för Crytek.

Hela den här Forbes artikeln är en typisk clickbait artikel med samma journalistiska kvalitet som de sämsta Tabloid blaskorna. Något som kännetecknar en artikel enligt god journalistisk sed är att den är objektiv, håller sig till fakta och låter alla sidor komma till tals. Sedan skall journalisten inte dra några slutsatser utan låta läsaren dra egna slutsatser. Detta saknar Forbes artikeln helt. Det är helt och hållet en spekulativ berättelse utan fakta som läsaren kan verifiera, byggt bakom en halmdocka bestående av en gnutta sanning som skall ge resten illusionen av att det också är sant. Ingenstans får CIG svara eller ge sin version.

Det som man kan verifiera stämmer i artikeln är Chris Roberts agerande i sin Director roll. Han har kört samma stuk som när han directat filmer osv tidigare. Dvs att han vill ha koll på den grafiska profilen samt framförandet (hur Squadron 42 storyn presenteras för spelaren/tittaren när den skall realiseras från manuset). Det gör att han har haft väldigt höga krav på level builders samt artists när det gäller deras alster. I början av projektet så ville han verifiera varje nytt skepp osv själv innan de fick plats i spelet. Det gjordes via mjukvaran Shotgun som används av alla i företaget att dela art assets som alla kommer åt. Chris gav då mycket hands on direktiv när det gäller art direction till sina artists via shotgun där de tex gjorde 4 till 5 versioner av en profil på ett skepp så väljer chris vilken han gillar mest så de sedan går vidare och arbetar med denna. Denna process finns väl dokumenterad i CIGs egen tidsskrift "JumpPoint" som kommer ut varje månad till Subscribers som PDF online. När företaget växte så blev dock detta en bromskloss vilket gjorde att de blev tvungna att göra om organisationen. Chris Roberts bror Erin Roberts lyftes då in som globalt ansvarig för alla studios och dess produktion där Chris fick en roll mer som VD och director för just Squadron 42. Efter detta så tog utvecklingen ny fart då Erin Roberts har jobbat med styrning av det här slaget tidigare när han gjort Lego spel på sin tidigare arbetsplats samt att han på 90talet skapade spel tillsammans med Chris och då hade de samma fördelning. Den pragmatiske Erin fungerar lite som en motpol till den visionäre Chris så det blir balans. De klagomål som artikeln hänvisar till kommer från FD anställda som av olika anledningar slutat före den här förändringen för många år sedan så de har ingen aning om hur det fungerar idag. Följande video beskriver hur schemaläggningen av arbetet sker globalt på CIG efter Erin tog över.

Så resten av artikeln då? Ja ska vi ta deras källor till att börja med så är det 20 icke namngivna före detta anställda. Eller det är vad som påstås. Läser man tidigare kontroverser runt Star Citizen och FD anställda så känner man genast igen i princip allt som skrivs här. Det är således nästan en direkt kopia av samma texter som kom fram under Derek Smart och "The Escapist" kontroversen tidigare. Där 99% har bevistats vara falskt. Bland annat mycket detta som låg bakom den länkade The Escapist stämningen i första stycken. En stort företag med över 500 anställda kommer ha personalomsättning. Det är normalt. Det kommer även vara folk som inte trivs av olika anledningar och slutar. Det kommer även vara folk som tvingas sluta eftersom de misskött sig på jobbet. En av de största gaphalsarna bland de FD anställda som identifierades via The Escapist artikeln till exempel var en graphicartist som sparkats efter han kommit drogpåverkad till jobbet. Han har sedan varit bitter och spritt rena lögner om arbetsplatsen. En annan identifierad är en FD Austin anställd som inte klarade av det höga tempot räknat mot hans familjesituation just då och var bitter. Så med tanke på allt vi redan vet från tidigare artiklar samt The Escapist samt Kotaku, där CIG fått bemöta kritiken och fakta kommit fram efteråt, så är forbes artikel innehållsmässigt en kopia när det gäller vad "Icke namngivna FD anställda som var anställda för fem år sedan" säger. Dvs det är inte trovärdigt den här gången heller.

Ta sedan "experten" på spelutveckling som kläcker påståendet att inga spel tar 7 år att utveckla. (SC har inte varit i fullskalig utveckling i 7 år skall man ha klart för sig till att börja med). Han ligger bakom stora välkända titlar så som Mo The monster, Water Bears, Peg + Cat, Save the park osv. (https://www.schellgames.com/games). Således inte någon vars uttalande om hur länge riktiga spel tar att utveckla man bör ta på allvar.

Mark Day är ett namn de använder sig av. Detta för att använda honom för att beskriva utvecklingsklimatet inom CIG. Han har dock aldrig jobbat åt CIG. Han jobbar på Void Alpha. En contractor som CIG hyrde in att göra vissa grafiska assets för att snabba på utvecklingen. De är inte ens verksamma på samma ort. Även detta är en gammal och överspelad historia. Mark Day fixade en version av planeten Terra som de var skitnöjda med. Chris Roberts var dock inte alls nöjd med den utan ville att det skulle ändras. Mark Day tog det som en personlig förolämpning och det blev dålig stämning vilket slutade med att CIG helt avslutade avtalet med Void Alpha och lyfte in jobbet med Terra internt istället. Mark Day har sedan gått ut i media och spytt galla över detta långt före Forbes grävde upp den redan begravda döda hästen för att slå på den lite mer. Det skall nämnas att Mark Day tidigare jobbade åt EA så Chris har haft med honom att göra tidigare när Wing Commander 4 utvecklades så det var via den kontakten Void Alpha fick jobbet till att börja med.

Sedan har vi den där onödiga smear piecen som försöker karaktärsmörda Chris och hans fru . Det har för det första inget med spelet att göra så totalt irrelevant. Sedan är även det fullt av faktafel. Vilket inte är svårt att se då "journalisten" direkt kopierat det från Derek Smarts och The Escapists tidigare artiklar samt Doxande eftersom exakt samma faktafel hänger med. Till exempel en så enkel sak att kontrollera som om Chris roberts har haft en fru via "Common law marriage" så som påstås. Common Law Marriage är något som är fullt av myter och används ofta av kvinnor för att försöka kräva pengar av rika män de haft någon form av relation till. Men relevant i den här historien är att i Californien där Chris bor så finns det ingen laglig rätt till Common Law Marriage, det existerar inte. https://www.cadivorce.com/news/common-law-marriage-myths/. Så det är ännu ett exempel på en lat "journalists" kopierande av rena lögner och spekulationer som skrivits förr utan att bry sig om att fakta kolla det.

Slutligen, Det finansiella är fullt av spekulationer. Den data CIG släppt har FZ rapporterat om förr och finns att hitta här: https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cfo-comment-201.... Inget där ger stöd åt de spekulationer som Forbes ängnar sig åt där de insinuerar att projektet är i kris och att Chris med familj håller på smita med pengarna. Samtidigt som de motsägelsefullt påstår att pengarna är slut. Det finns mycket mer att anmärka på men jag tror det räcker så här.

Projektet är det första som sker fullständigt i det öppna. Således så får vi se allt. Även de svårare utmaningar som de möter på vägen. CIG är långt ifrån perfekta och de har inte gjort allt rätt. Chris är långt ifrån perfekt och hade det inte varit för Erin Roberts så hade vi drunknat i hans visioner. Men att påstå att spelet inte kommer att komma ut eller att det för närvarande är misskött är oerhört långsökt och utan faktiskt stöd. Det första vi kommer få se är Squadron 42 och det är det som är företagets fokus just nu för att möta deadlinen om Beta nästa år, inte Star Citizen. SQ42 utvecklas dock mycket under wraps för att inte spoila storyn. Det vi får till oss i Star Citizen just nu (multiplayer spelet) är skepp, art och mekanik som på något sätt även är relevant till Squadron 42.

Jag är inte orolig. Det är även oerhört fascinerande att följa dessa utvecklare i deras många videos osv som de släpper varje vecka, där vi får se både glädjen av att lyckas men även frustrationen när deadlines missas eller teknik inte fungerar som det är tänkt. Det är även givande att köra alpha versionen av Star Citizen, även om det ännu inte är nära ett fullt spel så är det ändå oerhört imponerande. Rekommenderas för alla!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag skulle inte vilja kalla det bedrägeri

Den första meningen som FZ citerar från Forbes: "This is not fraud [...]"

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Skillnaden mot andra mastodontprojekt är ju att det inte är investerare som sedan får avkastning som står bakom finansieringen utan i huvudsak är det finansierat genom donationer från vanliga människor.
Man utnyttjar människor som inte vet bättre till att sälja luft för alldeles för mycket pengar.
För alla dessa skepp som folk köpt för tusentals kronor är helt värdelösa, de kunde lika gärna kastat pengarna i sjön.

Jag ser det ungefär som nätcasinon som helt lagligt utnyttjar folks inbyggda benägenhet till spelberoende för att beröva dem på deras pengar. I detta fallet utnyttjar man människors naiva barndomsdrömmar om att få flyga runt i rymdskepp i en annan värld.

Visst, Chris Roberts ville nog inte bara bli rik utan han drömde nog om ett komplett och fantastiskt Star Citizen, men han är villig att offra hur mycket som helst av andras pengar för att fullfölja den drömmen som de självmant donerat för de tror på hans vision.

Sedär, fixade det till dig. Ingen har tvingat folk att donera, tror människor på ett projekt så kommer de donera/hjälpa till på det sätt de vill/kan. Så är det bara.


signatur

I drank what?

123
Skriv svar