Någon som hunnit testa Mordhau?

Medlem
Någon som hunnit testa Mordhau?

Mordhau släpptes igår (29/4) och är kort och gott som ett förbättrat Chivalry, någon som hunnit testa det och vad tycker ni isåfall?
//

Frilansare

Undrar jag också! Rapportera gärna om det är värt en stream!

Medlem

Yes, jag har köpt det och hann spela ungefär en timme igår. Jag tycker det är värt pengarna än så länge. Det finns såklart en hel del buggar och ordentligt dum AI men i multiplayer var det riktigt roligt. Vet inte hur det ställer sig mot Chivalry då jag bara spelat Mount & Blade innan. Grafiken är snygg men spelet flyter inte på jättebra i nuvarande form. (GTX 1080Ti, i7 8700k, 16gb RAM etc). (Flyter på mycket bättre nu efter en patch). Matchmaking tog en stund innan man hittade en match och server browsern ville inte visa några servrar alls igår. Ingen XP registrerades för mig heller. Men jag tycker ändå det är värt en stream.

Releasehästryttare
Skrivet av Joakim Bennet:

Undrar jag också! Rapportera gärna om det är värt en stream!

Servrarna kan vara lite småbråkiga, annars är det ett grymt kul spel.

Värt en steam om ni vill ha roligt en timme eller två.

phi
Medlem

Jag kom inte in i ett enda spel under nästan 1½ timme igår utan fick testa mot bottar. Så nej, blev en refund.

Vad betyder den märkliga titeln?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vad betyder den märkliga titeln?

Om du tänker på namnet Mordhau så betyder det typ "mördar slag". Det är en teknik där man håller svärdet omvänt och slår sin fiende med botten av svärdet, alternativt parerstången.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

@uberpwnage2.0:

FZ:s forum är en aldrig sinande källa till ny kunskap!

Dödgrävaren
Skrivet av overstoff:

Mordhau släpptes igår (29/4) och är kort och gott som ett förbättrat Chivalry, någon som hunnit testa det och vad tycker ni isåfall?
//

Spelat det i tio timmar nu, och det är fantastiskt. Mil bättre än chivalry. Utbudet på kartor kunde varit större, och de har haft lite server-strul första dagarna, men det verkar i stort vara löst nu. 5/5!

Edit: ska väl tilläggas att det här är en genre jag personligen älskar, spelade nog CRPG ett par tusen timmar när den Mount & Blade modden var igång. Men detta är första spelet sen dess som har riktigt nice melee känsla.

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Yes, jag har köpt det och hann spela ungefär en timme igår. Jag tycker det är värt pengarna än så länge. Det finns såklart en hel del buggar och ordentligt dum AI men i multiplayer var det riktigt roligt. Vet inte hur det ställer sig mot Chivalry då jag bara spelat Mount & Blade innan. Grafiken är snygg men spelet flyter inte på jättebra i nuvarande form. (GTX 1080Ti, i7 8700k, 16gb RAM etc).
Matchmaking tog en stund innan man hittade en match och server browsern ville inte visa några servrar alls igår. Ingen XP registrerades för mig heller. Men jag tycker ändå det är värt en stream.

XP buggen verkar vara fixad sedan nu imorse! själv lagt några timmar på det (mest duel server) för att få kläm på combat systemet. änsålänge svårt men roligt!

Dödgrävaren

Försökte lira lite mer nu, men server performancen var under all kritik tyvärr. Laggigt och dant, rubberbandade runt och warpade igenom svärd, inte det minsta kul.

Medlem

Det verkar kul! Tyckte om Chivalry och kommer nog skaffa Mordhau också.

Dödgrävaren

Verkar som de löst de flesta av problemen med servrarna nu, riktigt skoj spel! Skulle dock behöva lite mer kartor för att hålla över tid, men jag hoppas de jobbar på det. Uppenbarligen så sålde det mycket mer än de kunnat hoppats på förhand, och de har verkligen lyckats med närstridssystemet och cosmetics, man kan verkligen göra sin karaktär till sin egen.

Några minus för att folk kan gå runt i helrustning utan några som helst lagfärger på så att det blir väldigt svårt att se om de är röda eller blå.
Också lite tråkigt att man inte får utrymme för sina egna färger i frontline-modet, men hade ju varit svårt att alla springer runt med sina egna färger.

Lägger de till lite mer kartor och game-modes så tror jag det hade kunnat bli något verkligt speciellt. Men de behövs nog läggas till ganska fort, tror spelarna kan tröttna på fyra kartor relativt fort. Särskilt när upplevelsen på dem inte skiljer sig jättemycket. För mig har det dock varit värt inköpspriset, men detta är en genre jag älskar.

Medlem

Väntar en månad eller två så de hinner få bort lite barnsjukdomar, sen blir det ett köp. Älskade Chivalry!


signatur

Burn in the light.

Moderator | Testpilot

Spelade lite igår och jag fastnade inte. Tyvärr var jag extremt dålig, men lyckades inte på något bra sätt förstå hur jag dör i vissa situationer samt hur andra spelare dödar mig nästan instant. Spelade som ingen roll vad för typ av armor eller vapen jag använde så slutade det i en förlust.

Kul spel och så, men inget för mig då min hjärna bevisligen inte kan klura ut hur det fungerar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Köpte ikväll, har testat typ en timme. Kul, köttigt, brutalt, snabbt och svårt.

Med en hyfsat låg prislapp så tror jag att det är värt pengarna. Rekommenderar att börja spela lite med Brigand, hyfsat snabb och helt ok vapen. Känns som att övriga karaktärer (och vapen) kräver lite mer skicklighet för att nå framgång med.

Dödgrävaren
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelade lite igår och jag fastnade inte. Tyvärr var jag extremt dålig, men lyckades inte på något bra sätt förstå hur jag dör i vissa situationer samt hur andra spelare dödar mig nästan instant. Spelade som ingen roll vad för typ av armor eller vapen jag använde så slutade det i en förlust.

Kul spel och så, men inget för mig då min hjärna bevisligen inte kan klura ut hur det fungerar.

Man dör ganska fort så fort man blir träffad, även med tung rustning. Särskilt om motståndaren träffar huvudet. Att parera/blocka är en viktigt förmåga att lära sig i ett tidigt skede, och för den mer kompetenta fightern så är chambering extremt viktigt. Dvs. att man motanfaller fienden mitt i deras sving, så om de kommer med en sving från sin vänster så måste du göra en högersving precis innan deras connectar för att slå undan deras vapen och möjligen få in en träff själv. Tutorialen är värd att göra för att få koll på dessa basics.

Själv kör jag huvudsakligen med ett longsword, och lätt rustning för att få ökad mobility, med perks som ger mig full hälsa efter melee kills. Sen försöker jag komma in i sidan eller bakom folk som håller på att duellerar med mina medarbetare, som en sann hjälte. Har även bandage som ett andra item för att hela upp mig kvickt om jag lyckas smita undan med lite hälsa kvar.

Medlem

Det är ett kul spel tycker jag. Kan bli lite irriterande när man har dött 99999999 gånger och fått 0 kills. Orsaken till det är ju att jag är rookie. Men jag tror absolut att det bli mycket mer roligare när man har lärt sig de olika kontrollerna.

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Det finns såklart en hel del buggar och ordentligt dum AI men i multiplayer var det riktigt roligt.

Jag har spelat 51h ungefär 20h Horde mode. Kan säga att AIn är bättre än de flesta spelen. Horde ai är lite enklare än den ai man kan spawna i en dedikerad server, de går definitivt att glitcha ai och de kan inte gå upp för stegar osv. Vilket de borde kunna, för att bli av med alla glitchande tråkmånsar som inte är särskilt duktiga på spelet.

Men Ai kan parrera, ducka under slag, kite'a/baita in slag, de använder sig även av feints och chambers. Av vad jag har sett är A.I stundtals bättre än 50% av spelarbasen.

OnT, spelet är grymt bra, tycker det har bättre känsla och combat än Chivalry och War of the Roses. Efter några timmar blir det enkelt att kontrollera vad man ska göra och när man ska göra det i mitten av en strid. Vad jag skulle vilja se att de lade till är ett bättre objective-baserat game mode. Mer som Age of Chivalry eller CMW. Ta en by genom att döda bönder och bränna hus, attackera slott och bryt ner deras portar, eller sätt upp ladders för att gå över muren. Mer substantiella mål än bara stå i en ring och ta över en point.

Kan de optimera det mer och sådant krämigt med. Då är det värt 5/5, just nu 4/5. Nu ska jag återgå att besegra mina fiender. Mvh

Medlem
Skrivet av phi:

Jag kom inte in i ett enda spel under nästan 1½ timme igår utan fick testa mot bottar. Så nej, blev en refund.

Refund på ett EA spel? Antingen är du snål eller så ville du bara skriva en dålig recension.

Medlem

Lite blandade intryck, älskade chivalry och detta är bevisligen djupare, men om produktionsvärdet är bättre än chiv vetitusan. Ser inte så mycket ut för världen heller, mest ue4 som gör grafiken 'ok'.

Medlem

Har kört i cirkus 50h (är inte helt säker på exakta tiden eftersom jag råkade lämna spelet körandes). Mitt uppfattning är att spelet inte är alls bra. Finns lite som är positivt men tycker att det är ett 3/10 spel just nu. Råder er att inte köpa.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Spelade chivilary i nära tusen timmar, kört mordhau nu i ca 27 h.
Helt klart en contender, lite nya funktioner osv.
Chambering är nog den funktionen jag gillar mest, dvs att man kan träffa motståndarens vapen med sitt egna.
Ogillar vissa aspekter av feint med vissa vapen, halibarden tex. Ser bara utvecklingstört ut när man gör det med den och det hjälper inte att det är en 1-2 hit mördar vapen.
Morphing att man förvandlar ett stick till ett svep, helt ok grej.

Snyggt spel, bra gore, helt klart ett köp för någon som gillade chivilary men det är helt klart en nische.
Dock så tror jag att den typen av spelare har ett stort övertag mot totala noobs i genren, väldigt många taktiker från chivilary går att replikera i mordhau med framgång.
Så förvänta er inte att alla är dåliga på spelet, finns redan massor av svinduktiga spelare.
Skulle föreslå att man spelar duels tills man lärt sig dom fundementala delarna, för i frontline kommer man aldrig lära sig annat än team fight.

Någon sa att spelet flöt dåligt, vettetusan vad det är för 1080 du har, jag kör på en i7-4820k och 1070 samt har en fps på över 80 hela tiden även i storslagen.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Refund på ett EA spel? Antingen är du snål eller så ville du bara skriva en dålig recension.

Folk som inte alls fattar vad ett Early Access spel är, och tror att det ska vara problemfritt instantly. Derp.

OT: Har spelat typ 15 timmar av Mordhau nu. Mycket Frontline(King of the Hill, typ), men också på små duel-servrar med vänner, vilket är väldigt kul, och garanterar många roliga fuckups.

Testade Horde-modet och det var helt okay svårighetsgrade och så, men alla satt typ i torn och glitchade ai:n så jag väntar tills det har blivit förbättrat.

Har inte lyckats spela Battle Royale än, då den aldrig hittar servrar, men det ser roligt ut via streams och så.

Stridsystemet är ju väldigt djupt och kanske inte är för alla som har problem med.. reflexer och så.

Medlem

Mitt första hack/hugg spel på år och dag, kom lite lagom då season passet på Apex är klart.

Om man tittar på utvecklingen på spelarfronten så drar det av sig själv och jag spår fortsatt framgång för det, se länken nedan,
https://steamdb.info/app/629760/graphs/

Stökigt när man vill spela flera, tricket är att direkt spamma röd eller blå för de som är med dvs. man kommer överens om en färg, och ingen indikation på vänner i matchen så man får välja punkter att träffas, hoppas just detta blir fixat.

Har tydligen varit alpha/beta i två år och det märks, fungerar mycket bra.

Man får ge det tid, dött som aldrig förr och provat många olika roller och soldatbyggen och först igår kväll så kom jag fram till en kombo som fungerar någorlunda för mig.

Riktigt skoj och fräscht i alla fall för mig som hoppat den här typen av spel ett tag.

Kört mest spelläget Frontline.

Tio procent av 25 timmar till på Steam när jag skrev detta, värt pengarna? Ja absolut som jag ser det, rekommenderar att köra träningen mer än en gång och försöka fundera på "takten" på det man gör, sedan läsa de häktiska striderna och hålla sig om det går på ett hörn och jobba.

Inga mikrotransaktioner, skydd får man direkt i alla former, de andra valen är endast kosmetika som man låser upp.

Kör random face på ansiktet upprepat, gav mig några goda skratt.

Glöm inte perks när du bygger gubben, bra saker som att minska teamdamge som är lätt att dela ut, stick istället för svinga när du har många av de dina nära.

Häst med lans är OP i rätt händer, trist med katapult då ofta egna! slår ihjäl dig för att få en chans att sitta i den.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Refund på ett EA spel? Antingen är du snål eller så ville du bara skriva en dålig recension.

Fast om man ska vara korrekt nu så Mordhau är ej längre EA. Det är full release spel 29 April....

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackG100:

Man dör ganska fort så fort man blir träffad, även med tung rustning. Särskilt om motståndaren träffar huvudet. Att parera/blocka är en viktigt förmåga att lära sig i ett tidigt skede, och för den mer kompetenta fightern så är chambering extremt viktigt. Dvs. att man motanfaller fienden mitt i deras sving, så om de kommer med en sving från sin vänster så måste du göra en högersving precis innan deras connectar för att slå undan deras vapen och möjligen få in en träff själv. Tutorialen är värd att göra för att få koll på dessa basics.

Själv kör jag huvudsakligen med ett longsword, och lätt rustning för att få ökad mobility, med perks som ger mig full hälsa efter melee kills. Sen försöker jag komma in i sidan eller bakom folk som håller på att duellerar med mina medarbetare, som en sann hjälte. Har även bandage som ett andra item för att hela upp mig kvickt om jag lyckas smita undan med lite hälsa kvar.

Jo jag körde tutorial, men som sagt innan är det bara jag som är kass.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fantastiskt roligt spel med glimten i ögat. Första timmen var jag också inne på refund eftersom jag inte kom in på någon server (Kom sedan på att man behövde vänta LÄNGE innan listan dök upp, men det är fixat och snabbt nu!) Men jag är så glad att jag hade kvar det. Det är bättre än chivalry med mer vapen, rustningar och bättre stidssystem. Inget annat spel ger samma känsla när du mosar någons knäskål med en hammare.

Medlem

Spelar i 22 timmar och är ett extremt roligt spel! Använd serverbrowsern och inte matchmaking för den är lite knasig. Kör med 1080 och I7 6700k och spelet går aldrig under 80 FPS på ultra settings.

Rekommenderas starkt

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelade lite igår och jag fastnade inte. Tyvärr var jag extremt dålig, men lyckades inte på något bra sätt förstå hur jag dör i vissa situationer samt hur andra spelare dödar mig nästan instant. Spelade som ingen roll vad för typ av armor eller vapen jag använde så slutade det i en förlust.

Kul spel och så, men inget för mig då min hjärna bevisligen inte kan klura ut hur det fungerar.

Git gud? hähä

https://www.twitch.tv/videos/420496119?t=40m45s

Någon community manager för spelet verkar vara ganska bra, ungefär 20+ kills utan att dö.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

123
Skriv svar