Notch är inte inbjuden till Minecrafts 10-årsfest

Inaktiv
Skrivet av Leffe76:

Fattar du inte att den kommentaren är rasistisk så är du oerhört naiv.

Om du anser att "det är okej att vara vit" är rasistiskt så tycker jag synd om dig då det är ett otroligt ointelligent sätt att tänka på.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Om du anser att "det är okej att vara vit" är rasistiskt så tycker jag synd om dig då det är ett otroligt ointelligent sätt att tänka på.

Är numren 14,88, och 1488 rasistiska? De är ju bara nummer? Nummer kan väl inte vara rasistiska?

Det finns en bakgrund till "It's ok to be white" (och den är mycket äldre än 4chan) precis som det finns en bakgrund till då numrena 14, 88, och 1488.

Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Är numren 14,88, och 1488 rasistiska? De är ju bara nummer? Nummer kan väl inte vara rasistiska?

Det finns en bakgrund till "It's ok to be white" (och den är mycket äldre än 4chan) precis som det finns en bakgrund till då numrena 14, 88, och 1488.

Men om jag säger att det är okej att vara vit och syftar på det faktum att det ÄR okej stt vara vit. Det är min enda intention med uttrycket. Är jag rasist då för att det finns rasister som använt samma uttryck? Skärpning...

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Om du anser att "det är okej att vara vit" är rasistiskt så tycker jag synd om dig då det är ett otroligt ointelligent sätt att tänka på.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Inaktiv
Skrivet av Leffe76:

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Tack för tipset men jag har redan gjort misstaget att diskutera med fools i tråden

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Men om jag säger att det är okej att vara vit och syftar på det faktum att det ÄR okej stt vara vit. Det är min enda intention med uttrycket. Är jag rasist då för att det finns rasister som använt samma uttryck? Skärpning...

14, 88, och 1488 är automatiskt inte rasistiska, men de används av vissa grupper för att signalera rasistiska åsikter.

Samma sak gäller även "It's ok to be white", det används för att signalera åsikter. Använder du uttrycket för att du lärt dig det på 4chan, då skulle jag vissa uppfattningar om dina åsikter.

Dödgrävaren

Jag menar, är GB rasister för att de säljer 88an-glass? 88 är ju en fruktansvärd symbol och allt det. Givetvis är det inte så, kontexten är viktig. Och rent generellt så är "Its OK To be white" inte en rasistisk term, bara för att några rasister valt att använda den. På samma sätt som att OK-tecknet inte betyder white power, det gör det inte nu heller, men några white power people tycker att det är skoj och använder tecknet. Bland annat nazister i Estlands riksdags.

Då kan man ju antingen kapitulera helt och säga OK, nu är OK-tecknet ert, det står för det ni valt att det ska stå för och alla andra ska sluta använda det. Eller så får man säga att ni är fan dumma i huvet och det betyder OK, oavsett vad ni försöker göra med det.

Samma med its OK to be white. Antingen kan man välja att läsa in mer i det än vad som sägs, eller så accepterar man att det är något man faktiskt kan tycka och sen är det inte mer med det.

Men om man tittar på Notchs användande av det så är det en solklar trollning. Tror inte det gör Notch till rasist, men Microsoft vill uppenbarligen inte ha med troll på sitt event eller förknippas med trolligheten. Och det är deras val. Min personliga åsikt är att det är aningen barnsligt, och att man faktiskt kan ha med skaparen av Minecraft på sitt Event utan att det skulle bli ramaskri. Men världen vi lever i just nu är väldigt konflikträdd, och företag vill inte associeras med den delen av kulturoppositionen som är emot politisk korrekt och allt mer reducerad frihet när det gäller vad man får säga och hur man får uttrycka sig.

Inaktiv
Skrivet av filbunke:

14, 88, och 1488 är automatiskt inte rasistiska, men de används av vissa grupper för att signalera rasistiska åsikter.

Samma sak gäller även "It's ok to be white", det används för att signalera åsikter. Använder du uttrycket för att du lärt dig det på 4chan, då skulle jag vissa uppfattningar om dina åsikter.

Tolkar det som att du håller med om mitt påstående

Redaktör
Skrivet av anon_326725:

Överdriv lite till! Ni kan skriva nyheten ändå fast stänga kommentarer eftersom det hela tiden glider in på politik vilket resulterar i onödigt merarbete för mods. Fast som sagt. Verkar vara den effekten ni önskar och räknar med

Vi skriver om sånt som intresserar våra läsare, ibland även om det leder till hätsk debatt. Vilket var min poäng: att inte låta negativa kommentarer styra innehållet eller möjligheten att diskutera det.

Jag höll mycket medvetet denna nyhet neutral för att inte slänga bränsle på brasan. Så nej, denna skrevs inte för att jaga hätsk debatt.


signatur
Avstängd

Äckligt av Microsoft. Utan Notch, inget Minecraft. Säga vad man vill om honom eller om mc men han är en av vår tids största spelskapare. Finns oändligt med exempel på företag som startats av personer, blivit framgångsrika och uppköpta av större företag som inte vill ha något med de ursprungliga grundaren/grundarna att göra - att man bjuder in dessa på event som detta är en självklarhet. Visar att Microsoft är ett vidrigt företag med en tydlig politisk agenda (som jag inte får förklara för er här då det bryter mot forumets regler men gissningsvis & förhoppningsvis förstår de flesta)...

Backar Notch till 100% och Microsoft till 0%.

Skrivet av Tomas Helenius:

Tråd rensad på inlägg som handlar om annat än nyheten.

Publicera då gärna inte nyheter om ni inte kan ta diskussionen därefter, ett förslag.

Medlem

När man läser denna tråden så ser jag att en del gör samma misstag angående yttrandefriheten som många andra - speciellt när man kommer in på åsiktskorridoren. De blandar ofta ihop äpplen och päron och säger "det finns ingen åsiktskorridor/PK" gärna tillsammans med "vi har ju yttrandefrihet". Det är 2 olika saker:

- Yttrandefriheten ligger på ett juridiskt plan som säger att man har rätt att säga vad du vill (med ett antal undantag, t ex förtal, hets mot folkgrupp osv).

- Åsiktskorridoren/PK ligger på ett socialt plan som ibland både skrivet och/eller oskrivet säger vad man bör och inte bör säga.

Denna åsiktskorridor kan alltså variera både i bredd och utförande beroende på socialt kontext, den varierar också med tiden. Det kan t ex handla om vad man bör och inte bör säga på sin arbetsplats, att man sedan säger andra saker tillsammans med polarna är en annan.

Det är väl egentligen inget fel i detta och det är heller inget nytt, det har varit så sedan urminnes tider. Det är bara det att det på senare tid har varit allt mer livliga diskussioner om vad som skall vara (politiskt) korrekt och inte, samt vilken funktion som denna åsiktskorridor fyller - samt om det verkligen är bra att den är så smal.

I detta fall har alltså Notch rätt att säga vad han vill, men Microsoft vill på grund av känsligheten i marknaden ha en viss kontroll över vilka åsikter och personer som bör finnas i det sociala kontext som de verkar i.

Sedan om det är löjligt eller inte är en annan sak. Personligen anser jag att han borde fått en inbjudan då det var han som startade allt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar