Epic slutar med exklusiviteter – om Steam också ger 88 % av omsättningen till utvecklarna och utgivarna

Skrivet av PeTTs0n:

@hannes.theorell, @eld:

Spännande hur många på digitala plattformar (oavsett om det är, säg, Instagram eller Steam) som slänger sig med formuleringar som "algoritmen gör X" eller "algoritmen baseras på Y" - algoritmer kan vara otroligt simpla, men också jäkligt avancerade.
Det är ytterst sällan jag sett någon med *faktisk* insikt uttala sig om dessa plattformars användning av algoritmer för att exempelvis bestämma vilken media som skall visas, och i vilken ordning, utan man tar helt enkelt resultaten (verkan) och extrapolerar någon slags algoritm (orsak) från det - något som givetvis kan vara ganska rejält felaktigt.

Jag är också tämligen övertygad om att algoritmer används för att kontrollera medieflöde på ganska många ställen, men jag tror också det gäller att vara lite försiktig med hur dessa är uppbyggda (hur exakta de är, om de är heuristiska, etc.) vad dessa innefattar och inte. Kan ju dessutom ändras, vilka variabler som används och hur de ska viktas är ju tämligen svårt att se när det ligger bakom kulisserna.

Sant. För egen del har jag mest erfarenhet av att utnyttja Facebooks och Googles algoritmer i marknadsföringssyfte. Jag bedömer att de är betydligt mer komplexa än vad man som marknadsförare får veta av kontaktpersonerna på företagen och de är betydligt mer komplexa än Steams algoritm. De begränsas i stort sett bara genom hur den enskilde marknadsföraren planerar sin kampanj och målgrupp. Du kanske har varit med om fenomenet att du köpt en produkt på någon internetbutik för att bara någon dag därefter få upp annons om samma produkt från samma butik när du surfat runt? Bra algoritm (Den hittar dig som är intresserad av produkten), dålig marknadsförare (som ska ha sett till att utesluta kunder som genomfört köpet).

Får du upp skräddarsydda förslag eller annonser, då kan du i princip sluta dig till att en algoritm har hittat dig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Det var ingen kritik som sådan, mest en tanke kring att orsak inte är detsamma som verkan.
Användandet av algoritmer för att sammanställa, värdera och tillämpa variabler är otroligt praktiskt, men det blir också väldigt diffust när man använder sig av den väldigt generiska paraplytermen "algoritm(en)".

Hade varit intressant att se mer bakom kulisserna exakt hur informationsvärderingen och -tillämpningen sker i många vanliga scenarier. Grejen idag är ju att även algoritmer kan anpassas och styras i praktiken ner till individnivå - att använda algoritmer för att styra algoritmer och deras tillämpningar, o.s.v. Detta gör att eventuella användaranalyser av effekter av algoritmer kan bli väldigt skeva, och inte nödvändigtvis visa på det som användaren upplever.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Sant. För egen del har jag mest erfarenhet av att utnyttja Facebooks och Googles algoritmer i marknadsföringssyfte. Jag bedömer att de är betydligt mer komplexa än vad man som marknadsförare får veta av kontaktpersonerna på företagen och de är betydligt mer komplexa än Steams algoritm. De begränsas i stort sett bara genom hur den enskilde marknadsföraren planerar sin kampanj och målgrupp. Du kanske har varit med om fenomenet att du köpt en produkt på någon internetbutik för att bara någon dag därefter få upp annons om samma produkt från samma butik när du surfat runt? Bra algoritm (Den hittar dig som är intresserad av produkten), dålig marknadsförare (som ska ha sett till att utesluta kunder som genomfört köpet).

Får du upp skräddarsydda förslag eller annonser, då kan du i princip sluta dig till att en algoritm har hittat dig.

oss osm 100% använder adblockers och noflash och ghostery och no tracking opch tor browsers då? jag har då inte sett en annons på flera år

Medlem
Skrivet av pippen1001:

oss osm 100% använder adblockers och noflash och ghostery och no tracking opch tor browsers då? jag har då inte sett en annons på flera år

Du kan givetvis påverkas av algoritmer ändå - innehåll kan styras beroende på tidpunkt på dygnet, antal klick vid specifik tidpunkt, sidvisningar och bandbreddsanvändning (som är svårare att komma ifrån), som några exempel. Dessutom påverkas du indirekt av hur algoritmer används för att kontrollera data - det där med att exempelvis inlägg och produkter med fler positiva recensioner och/eller fler besök/likes visas tidigare i ett flöde (eller liknande, det är ett luddigt exempel) lär du inte komma ifrån oavsett om du använder allsköns personlig klient- och anslutningsanonymisering.

Detta är starkt bidragande faktorer i fenomenet "fake news" - där osanningar förklädda som sanningar eller nyhetsartiklar får tillräckligt många delningar/likes/upvotes (eller vad det nu må vara) för att verka legitima. Svårlöst problem, då det verkligen inte alltid är så svart och vitt, men informationsflöden går tyvärr inte som enskild användare att styra helt över. Även om du med användande av adblockers, noscript, TOR, etc. kan minska vissa typer av påverkan.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar