Valves nya VR-headset avtäckt – prislappen är saftig

Medlem

Väntar på epics vr lösning.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Evilof:

Gah. Har varken råd med headsettet, än mindre en dator som kan skyffla alla pixlar.
Skulle behöva uppgradera mitt gsmla 960 grafikkort om jag ska köra VR tror jag....

Men kommer Mechwarrior med VR stöd så vore det jävlat drömmen. Mechwarrior, VR och gärna en lagom fet joystick ...

Nya mechwarrior har VR stöd.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nä, VR lär inte dö ut, men det kommer nog ha svårt att slå brett, särskilt såna här högprisade varianter. De lär gå hem hos entusiaster, t.ex. racing- och flygsimsfolk. Oculus släpper ju sin Quest snart, helt fristående VR för mer överkomligt pris. Det har nog bättre chans att gå hem bredare.

Folk glömmer snabbt att det absolut bästa inom VR för 6 år sen såg ut såhär:

Och då var det dag och natt jämfört med allt som kom innan.

Idag kan vi få bättre bildkvalite, med positional tracking (som dk1 inte hade), plus kontrollers med egen position och input. Allt detta utan att man ens behöver ha en dator till.

6 år.

Medlem

Hade en teori om att Valve skulle sälja sitt headset med förlust eller gå +-0 för att öka antalet VR användare och sen tjäna pengar på spelen.

Hade fel

eld
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hade en teori om att Valve skulle sälja sitt headset med förlust eller gå +-0 för att öka antalet VR användare och sen tjäna pengar på spelen.

Hade fel

Inte hela vägen nej, men på sätt och vis.

Index ser ju ut att vara billigare än vive pro, även om den inkluderar bättre hårdvara och med knuckles.

Enbart vive pro headset kostar €879 från htc.
Index kostar €539.

Medlem

Skulle ju fixat CS till skiten sen hade dom cashat in

eld
Medlem
Skrivet av delli:

Skulle ju fixat CS till skiten sen hade dom cashat in

pavlov vr

Medlem

Nu är ju frågan om man ska sattsa på denna eller vänta på PSVR2.
Jag saknar också stöd för trådlöst, men man kommer säkert få vänta 5 år innan det fungerar bra och finns till rätt pris.

Priset är minsta problemet med VR idag, det är kvaliten som måste upp i tillräckligt hög standard, vem vill ens lägga 4000kr på en relativt kass upplevelse med dåligt utbud av mjukvara?
12000kr är ingenting idag, en bra TV för gaming kostar mer, årets iphone kostar mer, en bra cykel kostar mycket mer M.M.
Man kan köpa en billigare tv, telefon och cykel men vill man ha en bra upplevelse så får man betala för sitt intresse/hobby, och det måste man ifall det ska bli bra i alla dessa fall.

Jag tror det blir ett köp för min del, jag behöver förstås ett nytt grafikkort till detta men annars så borde min gamla dator orka med denna okey, ett tag framöver.

Medlem

VR är framtiden, det är jag helt övertygad om men det handlar mycket om hur utvecklad tekniken är, som den är idag krävs det för mycket för att "mainstream" ska bli intresserad.

Jag har sagt det förut, VR behöver först lyckas övertyga personer som mig själv, personer som drömde om VR på 80 och 90-talet efter att ha sett filmer som Lawnmover Man och Johnny Mnemonic. Där har VR en bra bit kvar och så länge jag ser dem satsa på helt fel saker tänker jag inte lägga flera tusen på en teknik som inte prioriterar det som är viktast, för mig, spelen.

Jag har däremot ett stort förtroende för Sony och Valve eftersom de är företag som utvecklar spel, som förstår hur viktiga dessa är för VR. Jag har inte alls samma förtroende för Oculus som ägs av ett bolag som vill använda VR främst för "sociala nätverk".

En stor anledning till att jag inte redan köpt ett VR-headset har att göra med att jag sett hur det gått för spel när konsoler (och i förlägningen, "mainstream") fått många utgivare att nästan helt sluta göra spel som de var förr, eftersom spelen förr inte tilltalar dessa, spel idag görs bara för att stora bolag ska kunna ge sina ägare rejäl avkastning. För att VR ska nå sin fulla potential krävs det att man fokuserar på spelen först, annars riskerar VR att "dö ut" igen och om så sker kommer det nog dröja länge innan vi ser företag satsa på VR igen.

Medlem

Behövs en dator också?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Så flopp.

Vore ja rik så visst.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Behövs en dator också?

Ja. Är du ute efter ett headset som inte kräver dator så är det Occulus Quest du skall kika på. Det kommer dock inte uppnå samma detaljrikedom som Index + kraftfull dyr speldator men sammantaget så är det en betydligt billigare och mer användbar lösning.

Medlem

Herregud vad det gnälls över priset!
VR är den absoluta framkanten av teknik just nu. Index har egenutvecklad linser, displayer, hörlurar, kontroller och massor mer! Att forska fram sådant kostar väldigt mycket pengar.
Har man inte råd att köpa denna high-end produkt så finns det gott om schyssta alternativ. Det är bra att någon tillverkare vågar ta ett rejält kliv framåt. Förmodligen är så här stora steg väldigt riskabla, men vilken tur att Valve är villiga att ta den risken! Detta innebär också en rejäl höjning av ribban för andra utvecklare - toppen för ALLA konsumenter i framtiden!

Personligen är jag VR entusiast och kommer lägga en beställning för headset och kontroller ikväll. Priset är högt, men så är det också min hobby! Utslaget på 36 månader, dvs. tiden som jag haft min Vive sedan release så har det kostat mig runt 300 kr i månader inkl. spelköp. Det är i min mening en mycket rimlig kostnad för en hobby. Jag har dessutom kunnat sprida glädjen genom att låta folk som inte har råd med ett headset testa. Och för den som påpekar att man behöver kraftig hårdvara: jag hade köpt en kraftfull dator ändå.

Inaktiv
Skrivet av Fr0gg0.:

Kommer aldrig någonsin bli VR för ens den dagen då det är trådlöst och priserna sjunker. Förstår inte att de är så sega med det.

VR kommer dö ut helt och hållet så länge de tar dessa priser.

Det är inte för allas plånböcker helt enkelt

Inaktiv
Skrivet av hest:

Herregud vad det gnälls över priset!
VR är den absoluta framkanten av teknik just nu. Index har egenutvecklad linser, displayer, hörlurar, kontroller och massor mer! Att forska fram sådant kostar väldigt mycket pengar.
Har man inte råd att köpa denna high-end produkt så finns det gott om schyssta alternativ. Det är bra att någon tillverkare vågar ta ett rejält kliv framåt. Förmodligen är så här stora steg väldigt riskabla, men vilken tur att Valve är villiga att ta den risken! Detta innebär också en rejäl höjning av ribban för andra utvecklare - toppen för ALLA konsumenter i framtiden!

Personligen är jag VR entusiast och kommer lägga en beställning för headset och kontroller ikväll. Priset är högt, men så är det också min hobby! Utslaget på 36 månader, dvs. tiden som jag haft min Vive sedan release så har det kostat mig runt 300 kr i månader inkl. spelköp. Det är i min mening en mycket rimlig kostnad för en hobby. Jag har dessutom kunnat sprida glädjen genom att låta folk som inte har råd med ett headset testa. Och för den som påpekar att man behöver kraftig hårdvara: jag hade köpt en kraftfull dator ändå.

Kan bara hålla med! Massa gnäll från folk som inte har råd med tekniken och därför gör allt för att snacka skit om den. Tramsigt

Komiskt att folk tror att klagandet på priset går i hand med att man inte har råd till det, kan ju vara så att man har råd till det men man tänker till på priset endån och undrar ifall det e värt det eller inte.. Man kan ju inte vara så korkad att tänka att bara för man har råd till det så e det inte dyrt..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Efter mer funderande har jag gjort beslutet att avvakta. Priset har inget med saken att göra, jag är definitivt villig att lägga pengarna om jag får det jag önskar(som med mitt grafikkort) men jag känner att det inte riktigt är där ännu.

  • Jag vill ha lite högre FoV. 130 är bättre än 110 som tidigare, men jag vill ha runt 150, helst 170 eller mer till och med. Men 150 hade gjort mig nöjd åtminstone. 130, nja...

  • Jag är inte helt övertygad om LCD-panelerna när det kommer till färgåtergivning och svärta. Nice med 120hz förstås!

  • Elite Dangerous, spelat jag huvudsakligen vill ha den till, får sin nästa stora uppdatering 2020. Jag känner inte att det är brottom.

  • FFXIV får sitt nästa expansion samma månad som Index skeppar. Jag kommer inte spela något i VR den månaden eller nästa.

  • Ingen Eye-Tracking / Foveated Rendering. Detta är ett stort minus för min del.

Och lycka till att pusha 120FPS i VR. Som en användare här säger; "120 FPS will be a performance hog and probably not often actually achieveable in most games, even with a 2080ti. This means in 120hz mode you'd actually be mostly looking at re-projection of a 60hz-locked render."

Känner att det kommer bli lite så.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Kan bara hålla med! Massa gnäll från folk som inte har råd med tekniken och därför gör allt för att snacka skit om den. Tramsigt

Jag tror inte det handlar om att folk har råd eller inte, det är helt enkelt inte prisvärt. Skulle du köpa en varmkorv för 500 kronor?

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Ja. Är du ute efter ett headset som inte kräver dator så är det Occulus Quest du skall kika på. Det kommer dock inte uppnå samma detaljrikedom som Index + kraftfull dyr speldator men sammantaget så är det en betydligt billigare och mer användbar lösning.

På vilket sätt skulle Quest vara mer användbar?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ja. Är du ute efter ett headset som inte kräver dator så är det Occulus Quest du skall kika på. Det kommer dock inte uppnå samma detaljrikedom som Index + kraftfull dyr speldator men sammantaget så är det en betydligt billigare och mer användbar lösning.

Hur kraftfull dator behövs för att utnyttja detta headset? Alltså vad kan all hårdvara tänkas kosta? Idag sitter jag endast på konsoll.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

eld
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Hur kraftfull dator behövs för att utnyttja detta headset? Alltså vad kan all hårdvara tänkas kosta? Idag sitter jag endast på konsoll.

Runt 4000-5000 kanske?

Allt ingår, det är en egen device och helt trådlös, man behöver ingen dator till.

Medlem
Mem för att spela behöver du väl en rejält krallig burk?
Skrivet av eld:

Runt 4000-5000 kanske?

Allt ingår, det är en egen device och helt trådlös, man behöver ingen dator till.

Nej,det stämmer väl inte? Det är väl inga processesorer eller RAM i den här liksom .

Som jag förstått det så måste väl din burk kunna driva rvå skärmar samtidigt . Sp 4000:- ,då lär man knappast kunna spela något annat än patients i VR.

Inaktiv
Skrivet av Evilof:

Nej,det stämmer väl inte? Det är väl inga processesorer eller RAM i den här liksom .

Som jag förstått det så måste väl din burk kunna driva rvå skärmar samtidigt . Sp 4000:- ,då lär man knappast kunna spela något annat än patients i VR.

Ja.. man behöver självklart en dator...

Står på Steam vad som krävs:

SYSTEMKRAV

OS: Windows 10, SteamOS, Linux
RAM: 8 GB+
GPU: NVIDIA 970+ eller AMD RX480+
Tillgänglig DisplayPort krävs, HDMI stöds ej
CPU: Dual Core med hypertrådning, eller bättre
USB 3.0+ för headsetkameror

En sådan burk borde landa på runt 6-7000 nypris om jag drar en höftgissning...

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Hur kraftfull dator behövs för att utnyttja detta headset? Alltså vad kan all hårdvara tänkas kosta? Idag sitter jag endast på konsoll.

Quest är i princip en VR konsol som du bär med dig. Hårdvaran sitter i headsetet. Du behöver alltså ingen dator. Det kommer inte vara samma detaljrikedom som om du hade en speldator för 30k med ett 2080ti etc, men alldeles tillräckligt anser de som testat headsetet. Men om det är tillräckligt för alla är en helt annan sak. Många kommer inte nöja sig annat än med Index och en 30k spelmaskin och det är OK det också eftersom det kommer finnas spel som kräver en ganska väl tilltagen dator för att orka driva dem i VR.

Här har du en review som beskriver hur det fungerar: https://arstechnica.com/gaming/2019/04/oculus-quest-review-20...

Övriga traditionella headsets kräver en dator. Förutom PSVR som kräver en PS4. Exempel på det är HTC Vive som finns i en vanlig och Pro variant samt Occulus Rift S som är en billigare variant.

Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

Quest är i princip en VR konsol som du bär med dig. Hårdvaran sitter i headsetet. Du behöver alltså ingen dator. Det kommer inte vara samma detaljrikedom som om du hade en speldator för 30k med ett 2080ti etc, men alldeles tillräckligt anser de som testat headsetet. Men om det är tillräckligt för alla är en helt annan sak. Många kommer inte nöja sig annat än med Index och en 30k spelmaskin och det är OK det också eftersom det kommer finnas spel som kräver en ganska väl tilltagen dator för att orka driva dem i VR.

Här har du en review som beskriver hur det fungerar: https://arstechnica.com/gaming/2019/04/oculus-quest-review-20...

Övriga traditionella headsets kräver en dator. Förutom PSVR som kräver en PS4. Exempel på det är HTC Vive som finns i en vanlig och Pro variant samt Occulus Rift S som är en billigare variant.

Artikeln handlar iof om Valves nya VR-headset och den behöver en dator. Personen du citerat har svarat på ett inlägg om Quest men då personen i det inlägget redan svarat på att Quest är "standalone" så syftar troligtvis han du citerade på det headset som tråden handlar om.

Medlem

11000kr !!!! Galet sjukt! Inte ens min datorn är så dyr! ELVATUSEN KRONOR! Nej nej!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Har sparat i ett halvår till VR och igår slog jag till. Om 2 månader får jag mitt första headset. Det ska bli spännande att se hur långt man kommit sen jag testade Oculus Rift SDK 1 för många år sen

Medlem
Skrivet av Yabba:

Jag tror inte det handlar om att folk har råd eller inte, det är helt enkelt inte prisvärt. Skulle du köpa en varmkorv för 500 kronor?

Detta kan knappt klassas som "argument" men jag biter
Varmkorv kostar 10kr och då är 500kr inte prisvärt.. Hadu du sagt 50kr eller kanske 75kr hade det kunnat varit lite realistiskt (även om det är skevt)

Men du tycker med det argumentet att Valves satsing met kontroller, fyrer och headset som inkluderar 2st 1600p skärmar med 120Hz borde kosta ett 3-siffrigt belop... Drog minskiningen i summan till den bissarra överdriften i ökning på en varmkorv.

Mer realistiskt 1440*1600 (vardera) är det i headsetet.
Så om vi kollar på skärmar.. 2st 1440p med 120Hz som är det närmaste är bara dessa drygt 6500kr.
Sen kontroller och allt annat.. 11000 är inte dyrt alls med tanke på du faktiskt får men sen måste du också se att detta är inte riktat till gemene man heller utan det är en investering precis som ens nya gaming rig vilket man räknar med håller minst 3-5 år när man lägger dryga 15-20k på den.

Jag kommer inte köpa detta just nu men är sugen och tycker inte det är dyrt. Det är så att jag inte har dessa pengar att göra av med nu då jag precis gjort om köket för dryga 100k. Så om jag har tur kanske det går ner 10-20% tills nästa år när jag funderar på att köpa det annar blir det nog köp i alla fall.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Någon som vet vart man kan köpa kontrollerna efter release?

Medlem

Om den här hade haft inside-out tracking och kostat ~$600 så hade den varit grym. Som det ser ut nu så undrar jag om det är Lighthouse-systemet som driver upp priset så förbaskat. En enstaka Lighthouse 2.0-box kostar $150. En Rift CV1-sensor kostar $60.

Samma med handkontrollerna - $250 vs $100. Samma med hela kittet - $1000 vs $400.

Är Index, Lighthouse och Knuckles bättre? Ja. Är de två och en halv gång bättre? Absolut inte.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

123
Skriv svar