Valves nya VR-headset avtäckt – prislappen är saftig

Robot
Valves nya VR-headset avtäckt – prislappen är saftig

Inget av de tre utlovade spelen presenterades i dag. Förstås. Because "tre".

#valve, #valve-index, #virtual-reality, #vr


Medlem

Intressant, jag ser fram emot att se recensioner av denna.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Kan ju inte varit den prislappen dom siktat på genom hela utvecklingen. På tok för mycket pengar för dom flesta, och därmed inte så många studios som lägger resurser på spel till den. VR ligger många år bort för mej tyvärr.

Medlem

Trevligt Kontrollerna kommer nog köpas

Redaktör

Spännande att se hur detaljerat det blir och om det finns nån skärpeområdet breddats. Det var ju bättre men inte bra med Vive Pro.


signatur
Redaktör
Skrivet av Leffe76:

Kan ju inte varit den prislappen dom siktat på genom hela utvecklingen. På tok för mycket pengar för dom flesta, och därmed inte så många studios som lägger resurser på spel till den. VR ligger många år bort för mej tyvärr.

Tror det kommer ta ett par år till innan bra VR får snällare prislapp. Dels för att det krävs bra linser, som alltid är dyrt, dels måste upplösningen upp ytterligare. Samtidigt är sån här VR ändå inte nåt många kommer köpa, det är för krångligt tror jag. Sony gjorde ett riktigt bra jobb med PSVR där, även om den gärna får minska kabelhärvan.


signatur
Medlem

2019 blir inte ett VR år helt enkelt, dessa priser måste rejält ner innan folk börjar köpa i någon nämnvärd mängd.

Medlem

just darför VR aldrig kommer ta över, helt sjuka priser man kan ju fan köpa alla 3 konsoller för dom priserna idag suck....

Medlem

Sinnessjukt pris. Överlag bra specs och Knuckles verkar riktigt trevliga, men återigen: sinnessjukt pris. Min CV1 får hänga med ett år till.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Medlem

Skulle vilja ha knuckels men har bara lighthouse 1.0 så måste köpa dom med då.

Edit: hade fel, kan använda dom med mina basstationer

Medlem

Ser bra ut, blir en preorder så fort möjligheten finns!

Medlem

Haft Vive sen release, och vill gärna köpa Index men det känns inte värt så länge Valves titlar inte är nära att komma ut..

Det enda intressanta spelet som använder all potential i hårdvaran är Boneworks, och ett spel är inte tillräckligt för mig att lägga ut 12k på :/

The Lab från Valve är fortfarande så jäkla hög kvalité flera år efter release, om de 3 "lovade" spelen från Valve har samma polish så kan Gabe ta min plånbok.

Edit: Annars så verkar faktiskt No Man's Sky ganska fränt ut i VR. Video

eld
Medlem

Finns plats för en leap motion eller liknande i främre slotten!

Medlem

Kommer aldrig någonsin bli VR för ens den dagen då det är trådlöst och priserna sjunker. Förstår inte att de är så sega med det.

VR kommer dö ut helt och hållet så länge de tar dessa priser.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Kommer aldrig någonsin bli VR för ens den dagen då det är trådlöst och priserna sjunker. Förstår inte att de är så sega med det.

VR kommer dö ut helt och hållet så länge de tar dessa priser.

Det finns trådlös VR nu, och nej VR kommer inte dö lol. Kunde sagt samma sak om datorer när det var nytt.

Redaktör
Skrivet av Fr0gg0.:

Kommer aldrig någonsin bli VR för ens den dagen då det är trådlöst och priserna sjunker. Förstår inte att de är så sega med det.

VR kommer dö ut helt och hållet så länge de tar dessa priser.

Nä, VR lär inte dö ut, men det kommer nog ha svårt att slå brett, särskilt såna här högprisade varianter. De lär gå hem hos entusiaster, t.ex. racing- och flygsimsfolk. Oculus släpper ju sin Quest snart, helt fristående VR för mer överkomligt pris. Det har nog bättre chans att gå hem bredare.


signatur
Medlem

Jag säger inte att 1k€ var lite pengar för några år sedan, men att kronan är sanslöst svag hjälper självklart inte i dagsläget.

Medlem

Det är bra att det kommer premium headset på marknaden som Index. Men det är inte VR headset som Index som kommer ha betydelse för hur VR utvecklas.

För en tid sedan läckte ett internt PM ut från Facebook och occulus med Zuckerbergs strategi för VR. Han tänker vinna VR racet genom att först skapa en marknad för VR. Det kommer uppnås genom att påskynda att den marknaden kommer.

Så de har lagt om Occulus strategi till att liksom Sony, producera billigare VR headset som vanligt folk har råd med. De skall med detta och satsningar på content till VR platformar bygga en livkraftig kundbas och på så sätt nå "kritisk massa" fortare. När väl nog många har VR headsets så kommer fler utvecklare att utveckla för platformarna och fler användare kommer även att vilja uppgradera till Premium headsets (typ index).

Här är läckan: https://www.roadtovr.com/report-zuckerberg-email-facebooks-xr...

Här är färska reviews (4 timmar gamla vid skrivandet) av Occulus senaste alster som kostar runt 400 dollar idag.

Occulus Rift S, Mer prisvärt headset för massmarknad: https://www.theverge.com/2019/4/30/18523941/oculus-rift-s-rev...

Occulus Quest, helt trådlöst headset som inte kräver en dator, kan tas med överallt: https://arstechnica.com/gaming/2019/04/oculus-quest-review-20...

Edit: @Tomas Helenius: Läste nu att du nämnde Quest. Skall man tro den review som just släpptes (länkad ovan) då embargot lyfte för bara 4 timmar sedan, så verkar den välkonstruerad för sitt syfte. Mycket lättanvänd och portabel.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

På tok för mycket pengar för dom flesta, och därmed inte så många studios som lägger resurser på spel till den.

Det fina är ju dock att om man utvecklar för rätt system (läs SteamVR) så kommer det nästan automatiskt fungera för övriga plattformar! Handkontrollerna blir ju lite annorlunda däremot, om man vill utnyttja respektive kontrolls unika egenskaper.

Medlem

Prislappen svider men ärligt talat så tror jag att jag lägger det ändå. Har väntat så länge nu på något och detta är den som tilltalar mig som mest hittills från vad jag sett och hört. Jag vill ha upplevelsen, huvudsakligen för Beat Saber och Elite Dangerous(som jag för nuvarande inte spelar just för att jag vill ha ett VR headset åt det. Använde tidigare Tobii EyeX men den har börjat strula och känner mig fullkomligt handikappad utan den).

Har några timmar på mig att fundera i alla fall, men känns rätt just nu åtminstone.

KoP
Medlem

För dyrt och för plastigt och fult. Det är ju snart år 2020. Borde kunna gå att utveckla ett vr headseat som är både mindre och snyggare än dagens plastklumpar som ser förjävliga ut. :'D

Medlem

Kände vibbar av HL3 från boneworks :).

Medlem

Nästa flopp eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Får se om jag köper denna eller väntar och ser vad mer som dyker upp. Jag spelar ofta med mitt O.R CV1 och har väl en 100 titlar vid det här laget.

Det påminner mig om att jag fick DK1 när jag kickstartade O.R och valde att hoppa över DK2..men nu i efterhand vill jag ha DK2..gick in på blocket och såg vad folk ville ha för den. LoL nope...SÅ mycket är fan inte DK2 värd


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

visst de är en hyffsad prislapp men tycker de är roligt hur folk gnäller om 10000 för detta när man köper telefoner varannat år för 13lökar, som manb ara använder för att surfa på skithuset och ringa folk

Medlem
Skrivet av wingman92:

visst de är en hyffsad prislapp men tycker de är roligt hur folk gnäller om 10000 för detta när man köper telefoner varannat år för 13lökar, som manb ara använder för att surfa på skithuset och ringa folk

Surfa och ringa? Skulle tro att de flesta genomför 90 % av alla köp och transaktioner via sin telefon idag. Hanterar sin privatekonomi, planerar vardagen, framtiden och håller kontakten samt utökar sitt sociala nätverk. Finns nog ingen ”pryl” som är viktigare och som gjort mer för den tekniska utveckling vi har i samhället idag än just den smarta telefonen. Tror 9/10 hellre tappar sin plånbok än telefon idag.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Surfa och ringa? Skulle tro att de flesta genomför 90 % av alla köp och transaktioner via sin telefon idag. Hanterar sin privatekonomi, planerar vardagen, framtiden och håller kontakten samt utökar sitt sociala nätverk. Finns nog ingen ”pryl” som är viktigare och som gjort mer för den tekniska utveckling vi har i samhället idag än just den smarta telefonen. Tror 9/10 hellre tappar sin plånbok än telefon idag.

Vilken valrfi apple/android har gjort i många år nu, dock väljer väldigt många att köpa nya vartannat år trots att man absolut inte behöver och motiverar det för sig själv med att "abonemanget går ju ut så kan ju ta en ny iphone" För att man tycker det är kul med nya flashiga saker. En ny samsung/iphone kostar med det billigaste abonemanget jag hittar bland de vanliga operatörerna 7200kr om året. 14400kr som människor inte ens tänker på att de betalar, för att det bara är några hundra i månaden.
Håller med dig om att jag tappar nog kanske hellre plånbokenän mobilen idag. Men min s8 jag har hade lika gärna kunnit vara min gamla note 4. För de gör exakt samma saker i stort sätt.

Medlem

Gah. Har varken råd med headsettet, än mindre en dator som kan skyffla alla pixlar.
Skulle behöva uppgradera mitt gsmla 960 grafikkort om jag ska köra VR tror jag....

Men kommer Mechwarrior med VR stöd så vore det jävlat drömmen. Mechwarrior, VR och gärna en lagom fet joystick ...

Medlem
Skrivet av KoP:

För dyrt och för plastigt och fult. Det är ju snart år 2020. Borde kunna gå att utveckla ett vr headseat som är både mindre och snyggare än dagens plastklumpar som ser förjävliga ut. :'D

Hellre koncentrerar sig på det tekniska än utseende imo

Sen ang priset.
finns ju billigare VR headset, detta är "premium" det kostar alltid.
Dom som säger att VR kommer dö ut har fel.
VR är en annan spelupplevelse.
VR är inte för den som nöter CS, Fortnite eller nått liknande varjedag, eller för dom som inte tål och börjar må dåligt av det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar