Notch är inte inbjuden till Minecrafts 10-årsfest

Geeks Gaming

Tyvärr inte inget man blir förvånad över.

Medlem

De får väl bjuda vem de vill... det är ju inte så att han blir fänglad för sina åsikter direkt.

Medlem

Så löjligt. "It's OK to be white" är alltså kränkande? Eller finns det värre saker han skrivit?

Medlem
Skrivet av sebrock:

Så löjligt. "It's OK to be white" är alltså kränkande? Eller finns det värre saker han skrivit?

Han har diskuterat kring det där citatet och anser det är påhittat att vita är priviligierade. Sen om han haft andra citat i andra ämnen har jag ingen aning. Som sagts innan får väl Microsoft bjuda vem de vill. Notch har sålt det och arbetar ej på det eller på microsoft.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Så löjligt. "It's OK to be white" är alltså kränkande? Eller finns det värre saker han skrivit?

Det är nog inte så många som blivit kränkta utan snarare undrar över den bakomliggande orsaken till varför han kände för att tweeta den texten. Det finns potentiellt lite brunt klet kopplat till det. Svårt att veta någons avsikt och för egen del så känner jag inte till så mycket om honom.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Så löjligt. "It's OK to be white" är alltså kränkande? Eller finns det värre saker han skrivit?

Det var den löjligaste grejen han skrivit som folk blivit kränkta över. Han har också skrivit något i stil med att man glorifierar psykisk ohälsa genom att använda alla olika pronomen människor kommit på (t.ex. ze och zir istället för han/hon).

Medlem

Det roligaste är att folk sitter här och verkar bli precis lika kränkta över att Notch inte blir bjuden.

Medlem
Skrivet av Striva:

https://twitter.com/notch/status/936215345400033280
Där har du ett exempel som en skara människor blev galna över.

Haha jösses.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Han har ju inte fel. Såvida du inte frågar identitetsvänstern, för då är vita, medelålders, heterosexuella män bakom allt ont i världen.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Han har ju inte fel. Såvida du inte frågar identitetsvänstern, för då är vita, medelålders, heterosexuella män bakom allt ont i världen.

Det där är en diskussion vi inte behöver ha här, tack.


signatur
Medlem

Notch älskar allt som är anti-pk(typ som de personer som har skrivit i denna tråd innan utom Tomas). Finns för många av dessa personer. Inte förvånande att någon så barnslig inte blir inbjuden.

Inaktiv

En skön grej med att vara miljardär måste ju vara att man säga och göra vad fan man vill för ingen kan ta något ifrån en. Utom en inbjudan till en fest då.

Skrivet av Arkaith:

Notch älskar allt som är anti-pk(typ som de personer som har skrivit i denna tråd innan utom Tomas). Finns för många av dessa personer. Inte förvånande att någon så barnslig inte blir inbjuden.

Har inget med barnslighet att göra(fast det tror jag du vet), det har att göra med att stora företag och varumärken måste vara så opolitiska som möjligt för att inte skrämma bort kunder och investerare.

Medlem

Oj vad synd om stackars lille miljonärsnimotch.

Medlem

Hoho tja, gäller tänka på sin image. Att Microsoft sen likt många andra storbolag har gynnats enormt av exempelvis undvika skatter & miljölagar, konfliktmineraler och slavlika förhållanden där Xbox har monterats, verkar konstigt nog mindre viktigt.

Medlem

Säg om jag hade en återföreningsfest med gamla polare och en gök efter några år har blivit helt dum i huvudet, bjuder jag personen?

Nope!

Sen är det förvånande och intressant med personer som tror att alla branscher domineras av extremvänstern?

Medlem

Jag tittar på vad han skrivit och läser bokstavligt rakt av:

"It's ok to be white"

"Det är okej att vara vit" Jag ser inget rasistiskt i detta? Det kan uppfattas rasistiskt om man själv väljer att vrida på det.

Det hade varit skillnad om han skrivit "det är bättre att vara vit", då hade jag förstått det hela.

Att skriva "det är ok att vara vit", är nästan lite underlägset att skriva det är okej att vara vit också.

Hade jag varit Notch så hade jag tagit bort tweeten för länge sedan eftersom det öppnar upp för spekulation, samt gett en förklaring och ursäkt ifall uttalandet hade uppfattats rasistiskt. Men det har han inte gjort märkligt nog!

Men jag vet inte om han uttalat sig rasistiskt i andra sammanhang om det är återkommande?

Tycker folk är för lättkränkta eller överdriver om det bara var detta han hade skrivit, men jag antar det är andra saker med.

Jag tycker dock det var onödigt skrivet pga det öppnar upp för spekulationer om vad han menade med detta, och de flesta drar nog slutsatsen att det var rasistiskt, varför skulle man skriva detta annars? Lite wired..

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tittar på vad han skrivit och läser bokstavligt rakt av:

"It's ok to be white"

"Det är okej att vara vit" Jag ser inget rasistiskt i detta? Det kan uppfattas rasistiskt om man själv väljer att vrida på det.

Det hade varit skillnad om han skrivit "det är bättre att vara vit", då hade jag förstått det hela.

Att skriva "det är ok att vara vit", är nästan lite underlägset att skriva det är okej att vara vit också, typ ur ett underläge vs andra om man nu kan prata om "raser" (jag ser alla människor som en ras men med variationer, typ färg, längd och form.. i övrigt ingen skillnad förutom kultur/värderingar och det skiljer sig på individnivå mellan alla människor i samma grupp)

Men jag vet inte om han uttalat sig rasistiskt i andra sammanhang om det är återkommande?

Tycker folk är för lättkränkta eller överdriver om det bara var detta han hade skrivit, men jag antar det är andra saker med.

Jag tycker dock det var onödigt skrivet pga det öppnar upp för spekulationer om vad han menade med detta, och de flesta drar nog slutsatsen att det var rasistiskt, varför skulle man skriva detta annars? Hade han haft en disskussion med någon annan innan som sa att det inte var ok att vara vit eller andra hudfärger var bättre? Lite wired..

Osäker på om troll eller inte..

Medlem

Man bör se hela kontexten här, vilket det inte känns som att alla har försökt göra. Taget ur sitt sammanhang så känns "It's ok to be white." svart att slå fast varken det ena eller det andra om. Att bara nöja sig med att tolka det bokstavligt känns dock som att göra det otroligt lätt för sig.

Jag har själv inte hela bilden klar för mig, och sätter mig gärna mer in i detta.

1. VARFÖR skrev han "It's ok to be white."? Nån som har the bigger picture?
2. Har han skrivit något mer kontroversiellt som går att knyta till detta?

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tittar på vad han skrivit och läser bokstavligt rakt av:

"It's ok to be white"

"Det är okej att vara vit" Jag ser inget rasistiskt i detta? Det kan uppfattas rasistiskt om man själv väljer att vrida på det.

Det hade varit skillnad om han skrivit "det är bättre att vara vit", då hade jag förstått det hela.

Att skriva "det är ok att vara vit", är nästan lite underlägset att skriva det är okej att vara vit också.

Hade jag varit Notch så hade jag tagit bort tweeten för länge sedan eftersom det öppnar upp för spekulation, samt gett en förklaring och ursäkt ifall uttalandet hade uppfattats rasistiskt. Men det har han inte gjort märkligt nog!

Men jag vet inte om han uttalat sig rasistiskt i andra sammanhang om det är återkommande?

Tycker folk är för lättkränkta eller överdriver om det bara var detta han hade skrivit, men jag antar det är andra saker med.

Jag tycker dock det var onödigt skrivet pga det öppnar upp för spekulationer om vad han menade med detta, och de flesta drar nog slutsatsen att det var rasistiskt, varför skulle man skriva detta annars? Lite wired..

Han skriver nog det för att det är en viktig poäng i dagens politik. Det har länge varit "it's ok to be black" men rasistiskt när man vände ändrade på det till "white". När det egentligen inte spelar någon roll vilken hudfärg man har.

Jag ger Notch tummen upp för att han tar ställning mot den rasism som är ok i det pk-samhälle vi lever vi.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det är helt ok att reagera på hans fjantiga uttalanden. Det sorgliga är väl just att det är mest fjantigt och svårtolkat.

Jag ser det väl som att Microsoft måste ta ansvar för att Notch inte gör det.

Dödgrävaren

Notch är väldigt anti-PK på twitter. Och det är i sig kontroversiellt, men inte kränkande.

Att Microsoft inte vill bjuda in honom på grund av detta, är helt logiskt.

Men samtidigt så tycker jag det är rätt löjligt, bara för att man bjuder in Notch så behöver man faktiskt inte hålla med om alla dennes åsikter, eller stå bakom alla hans uttalanden. Det vore ju helt enkelt så lätt att bjuda in honom enbart för att utan honom så hade inte Minecraft funnits. Men det är inte världen vi lever i idag, offer och kränkthetshetsen gör att man ska hållas ansvarig för precis allting som ens gäster står för.

Lite på samma sätt som Pewdiepie hålls ansvarig för precis allting hans 90 miljoner följare gör och gjort, om någon ristar subscribe to pewdiepie på en minnes-sten så är det självklart Felix som är ansvarig, i medias ögon. Jag tror inte att de egentligen tycker det, men det är självklart en story som säljer bättre än "ett barn betedde sig som en idiot".

Medlem
Skrivet av bluebird:

Man bör se hela kontexten här, vilket det inte känns som att alla har försökt göra. Taget ur sitt sammanhang så känns "It's ok to be white." svart att slå fast varken det ena eller det andra om. Att bara nöja sig med att tolka det bokstavligt känns dock som att göra det otroligt lätt för sig.

Jag har själv inte hela bilden klar för mig, och sätter mig gärna mer in i detta.

1. VARFÖR skrev han "It's ok to be white."? Nån som har the bigger picture?
2. Har han skrivit något mer kontroversiellt som går att knyta till detta?

En enkel googling och man fick fram detta resultat angående its ok to be White.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/It%27s_OK_to_be_white

Medlem

Ja har man följt hans twitter skulle man snabbt inse att ett företag vill inte associeras med honom..

Medlem
Skrivet av Maysay:

En enkel googling och man fick fram detta resultat angående its ok to be White.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/It%27s_OK_to_be_white

Se där. Tack! Jag som försöker vara bra på att googla innan jag frågar, men jag hade inte koll på att det ens var ett etablerat uttryck.

Men givet den där bakgrunden så finns det bara två rimliga alternativ:
1. Hans åsikter och värderingar ligger i linje med det affischerna kritiserats för, det vill säga att de har en rasistisk underton.
2. Hans åsikter och värderingar ligger INTE i linje med det, utan han vill bara posta något som han anser vara bokstavligt, men som provocerar nån grupp/etablissemang som han tycker förtjänar att provoceras.

Så antingen har han ganska grumliga värderingar, eller så får han skylla sig själv för att göra ett onödigt utspel som i ett land som USA är extremt laddat. Man kan ju tycka att han i så fall borde ha vetat bättre. Möjligtvis är det en kombination av både alternativen.

Att Microsoft inte vill ha nåt med honom att göra är högst begripligt.

Medlem
Skrivet av Maysay:

En enkel googling och man fick fram detta resultat angående its ok to be White.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/It%27s_OK_to_be_white

Självklart är han medveten om laddningen i uttrycket och vilka grupper som skapat det och använder det.

Det är ungefär som några här i landet som känner "ett behov" av att kalla chokladbollar för "negerbollar". Det är självklart att de är medvetna om att det kan kränka och uppröra men när de inte vågar vara öppet rasistiska så tar de vara på chanser som denna där de kan använda ett sådant uttryck under förevändningen att "det hette så förr".

Inaktiv
Skrivet av Margy:

Självklart är han medveten om laddningen i uttrycket och vilka grupper som skapat det och använder det.

Det är ungefär som några här i landet som känner "ett behov" av att kalla chokladbollar för "negerbollar". De är självklart att de är medvetna om att det kan kränka och uppröra men när de inte vågar vara öppet rasistiska så tar de vara på chanser som denna där de kan använda ett sådant uttryck under förevändningen att "det hette så förr".

Medveten är han men det handlar inte om att Notch vill vara smygrasist utan mer att han vill provocera för att kanske vara med och förändra.
"It's OK to be white" skapades för att fiska fram reaktioner på universitetet och i media där ett harmlöst och helt självklart uttalande skulle anklagas för att vara rasism bara för att det sa något positivt om vita, detta för att visa hur urspårad hela debatten om rasism är på den liberala sidan i USA.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Medveten är han men det handlar inte om att Notch vill vara smygrasist utan mer att han vill provocera för att kanske vara med och förändra.
"It's OK to be white" skapades för att fiska fram reaktioner på universitetet och i media där ett harmlöst och helt självklart uttalande skulle anklagas för att vara rasism bara för att det sa något positivt om vita, detta för att visa hur urspårad hela debatten om rasism är på den liberala sidan i USA.

Alt-högern hittar ju hela tiden på uttryck och memes som folk ska kunna använda för att uttrycka ogillande/hat mot grupper i samhället eller vissa fenomen men där man samtidigt kan säga "det är inte alls menat på ett sådant sätt" om man får kritik.

Det är ett sätt att försöka normalisera och få det att vara okej att uttrycka sådana åsikter.

Dödgrävaren

@Margy: Det blir ju hijackat av upprörda offer-människor, vilket de utnyttjar. Att säga "its ok to be white" innebär bara att det är OK att vara vit, hade ingen reagerat på det så hade vi inte pratat om det idag. Men folk väljer att vara känsliga, och därför så får det en negativ innebörd.

Testpilot

Har följt Notch på twitter ganska länge och det jag fått uppfattningen av är att han är typisk svensk i sina åsikter.
Sen älskar han att skriva underfundiga/syrliga/cyniska/kryptiska svar på de som blir "kränkta/upprörda" av hans kommentarer.
Alla som tolkar hans inlägg på ett visst vis får en skopa ironi över varför de tolkade hans inlägg på det sättet.

Den attityden gör att många tolkar att han också är "för" vissa "onda" saker som han säkert inte är men han skiter i att kommentera bara för att elda på brasan.

Medlem

@Skyrage: Inte så konstigt egentligen, vi pratar summor som är helt absurda för enskild att hantera, och som garanterat skapar minst sagt "intressanta" "problem" för all överskådlig framtid, oavsett hur han väljer att använda pengarna. Tror det är ytterst svårt att i närheten av föreställa den påverkan en sådan tillvaro kan få, att ha kontroll eller sans är nog långt mycket svårare än merparten av oss andra kan förstå. Pengar löser säkert flera av problemen som kan uppstå för honom, men definitivt inte alla.

Ser dock inte riktigt grejen - en vilsen snubbe uttalar sig vilset på publika forum, det är väl tämligen vardagsmat i dagens samhälle, oavsett vilket håll vilsenheten leder åt? Finns en sanslös mängd udda/extrema/kontroversiella åsikter, spretandes åt alla tänkbara håll, som direkt eller indirekt påverkar andra i varierande grad, och med tanke på hur korta alla öppna kommunikationsvägar i dag är, så är det inte direkt svårt att föra fram dessa åsikter.

Microsoft gör väl å sin sida precis som de vill med sin produkt och det som är relaterat till den (inom lagar, regler, avtal o.s.v.) - om det inte finns något avtal att han *måste* delta, så är det ju inte en fråga värd att ställa ens. Vill de inte bjuda in honom, oavsett anledning, så gör de inte det. Finns folk som gillar beslutet, andra som inte gör det. Som med de flesta beslut.

Hoppas oavsett karln kan få lite balans i livet så han kan göra konstruktiva saker med sin tid, sina pengar och sin sociala närvaro i framtiden. Förhoppningsvis för hans egen, och andras, skull.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar