Notch är inte inbjuden till Minecrafts 10-årsfest

Robot
Notch är inte inbjuden till Minecrafts 10-årsfest

Kontroversiella kommentarer och åsikter, menar Microsoft.

#markus-persson, #microsoft, #minecraft, #notch


Medlem

Notch:


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Moralpanik.


signatur

I drank what?

Medlem

Om det stämmer att han skrivit uttalande som kränker människor och grupper är det enligt mig helt rätt beslut av Microsoft.

Redaktör
Skrivet av yoggi:

Om det stämmer att han skrivit uttalande som kränker människor och grupper är det enligt mig helt rätt beslut av Microsoft.

Det är, som internetdiskussioner alltid tydligt visar, en fråga om tolkning.


signatur
Medlem

Efter att ha gjort lite research i detta och läst saker han skrivet så anser jag att han inte uttalat sig respektfullt om olika grupper. Står bakom Microsoft i beslutet då Microsoft är en inkluderande och respektfull arbetsgivare.

Medlem

Det där låter väldigt, politiskt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är, som internetdiskussioner alltid tydligt visar, en fråga om tolkning.

Oftast är det så, men Microsofts behöver bara svara för sina aktieägare. Men vi runt omkring kan ju självklart tycka!

Medlem
Skrivet av yoggi:

Om det stämmer att han skrivit uttalande som kränker människor och grupper är det enligt mig helt rätt beslut av Microsoft.

I mitt tycke har han inte gjort några kränkande uttalanden. Kontroversiella uttalanden finns det dock gott om.

Medlem

Det Notch skriver är kontroversiellt, inte direkt stötande. Kontroversiellt speciellt i USA. Det blir naturligtvis konsekvenser om han gör så, något jag är ganska övertygad om att han inser själv. Han är trots allt inte dum och har ett eget personnummer. Så det är ett val han gör och då har han samtidigt accepterat konsekvenserna som kommer av det.

Jag får uppfattningen att Notch efter försäljningen till Microsoft blivit en ganska ensam människa, även om han hävdar motsatsen själv. Han blev miljardär och slipper jobba en dag mer i sitt liv, men samtidigt var hans jobb hans hobby och hela hans umgängeskrets jobbade vidare i princip. Sedan vet jag inte hur han lever idag men jag är ganska övertygad om att det går bra för honom.

https://www.expressen.se/dinapengar/tech-1/notch-om-livet-eft...

Avstängd
Skrivet av Striva:

I mitt tycke har han inte gjort några kränkande uttalanden. Kontroversiella uttalanden finns det dock gott om.

Utan att ens ha läst vad han skrivit är jag hundra procent säker på att folk är alldeles för jävla lättkränkta.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Utan att ens ha läst vad han skrivit är jag hundra procent säker på att folk är alldeles för jävla lättkränkta.

Nu blev JAG kränkt!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Utan att ens ha läst vad han skrivit är jag hundra procent säker på att folk är alldeles för jävla lättkränkta.

Alltid.

Medlem

Denna ängslighet...

Han har uttalat sig kritisk till identitetspolitiken som genomsyrar allt idag, speciellt spelkulturen.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det Notch skriver är kontroversiellt, inte direkt stötande. Kontroversiellt speciellt i USA. Det blir naturligtvis konsekvenser om han gör så, något jag är ganska övertygad om att han inser själv. Han är trots allt inte dum och har ett eget personnummer. Så det är ett val han gör och då har han samtidigt accepterat konsekvenserna som kommer av det.

Jag får uppfattningen att Notch efter försäljningen till Microsoft blivit en ganska ensam människa, även om han hävdar motsatsen själv. Han blev miljardär och slipper jobba en dag mer i sitt liv, men samtidigt var hans jobb hans hobby och hela hans umgängeskrets jobbade vidare i princip. Sedan vet jag inte hur han lever idag men jag är ganska övertygad om att det går bra för honom.

https://puu.sh/DlRyA/f8a0e591df.png

https://www.expressen.se/dinapengar/tech-1/notch-om-livet-eft...

Klart som fan han känner sig ensam. Han tappade kontrollen helt efter att han hade sålt Minecraft trots allt. Slår vad om att han en tid efter det var jävligt förvirrad och är antagligen fortfarande det. Hade han haft mer kontroll och sans så hade det varit annorlunda.

eld
Medlem

Mojang och Minecraft har haft många evenemang genom åren och det är aldrig en tanke att bjuda in Notch, delvis för att han medvetet distanserat rejält från minecraft redan från början, men också för att han aldrig kommer tacka ja.

Det är inget annorlunda nu.

Redaktör
Skrivet av eld:

Mojang och Minecraft har haft många evenemang genom åren och det är aldrig en tanke att bjuda in Notch, delvis för att han medvetet distanserat rejält från minecraft redan från början, men också för att han aldrig kommer tacka ja.

Det är inget annorlunda nu.

Skillnaden är väl att detta är ett 10-årsjubileum, större än vanliga events. Men det är förstås möjligt att han hade tackat nej på ett eller annat sätt om han blivit bjuden.


signatur
Medlem

Löjligt...


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Skillnaden är väl att detta är ett 10-årsjubileum, större än vanliga events. Men det är förstås möjligt att han hade tackat nej på ett eller annat sätt om han blivit bjuden.

Nu tror jag att även om han har varit kritisk till en del saker inom spelvärlden att han är profesionell nog att han säkerligen hade kunnat delta utan att "ställa till" något. Men jag tror inte direkt han gråter, han har ju sällan gjort framträdanden, han verkar inte vara ett fan av det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är, som internetdiskussioner alltid tydligt visar, en fråga om tolkning.

Om det han skrivit är öppet för tolkning över huvud taget så är det ju rätt dumt av honom.

Rätt av Microsoft att inte vilja associera sig med honom.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Blir så fruktansvärt trött på denna överkänslighet som genomsyrar världen just nu.

Avstängd

Notch har bara rent sunt förnuft, något som tyvärr blivit en bristvara..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är, som internetdiskussioner alltid tydligt visar, en fråga om tolkning.

Folk kommer citera dig i flera år för det där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Folk kommer citera dig i flera år för det där.

Det är, som internetdiskussioner alltid tydligt visar, en fråga om tolkning...


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Harmond:

Notch har bara rent sunt förnuft, något som tyvärr blivit en bristvara..

Du har antagligen inte läst några av hans tweets.
Ett större troll får man leta efter.

Avstängd
Skrivet av Kimzi:

Du har antagligen inte läst några av hans tweets.
Ett större troll får man leta efter.

Förr kallades det humor eller att ge syrliga kommentarer. Nu är allting "trolla" när någon känner sig träffad eller inte håller med (eller inte tycker det är PK).

Medlem
Skrivet av Harmond:

Notch har bara rent sunt förnuft, något som tyvärr blivit en bristvara..

Det är min tolkning också. Har aldrig sett han som hatfull, bara observant och kritisk, med en stor nypa edgy-humor vilket i mångas ögon ser ut som troll.

Medlem
Skrivet av Kimzi:

Du har antagligen inte läst några av hans tweets.
Ett större troll får man leta efter.

Hörru, inte fat-shamea.

Medlem

Vad är det för "kontroversiellt" notch har skrivit egentligen?
Kan nån ge ett citat ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för "kontroversiellt" notch har skrivit egentligen?
Kan nån ge ett citat ?

https://twitter.com/notch/status/936215345400033280
Där har du ett exempel som en skara människor blev galna över.

Skriv svar