Game of Thrones (Spoilers S8!)

Skägg.
10 Chambers
Game of Thrones (Spoilers S8!)

Originaltitel: Game of Thrones: Efficiency is Coming

Såg precis klart finalen av säsong sju, så ja, spoilers ahead!

Helt klart säsongen med högst budget men trots att serien sedan länge gått förbi böckerna har spänningen mer eller mindre uteblivit. Visst, det var lite hårigt när de var på andra sidan muren men det var ju samtidigt ett av de dummaste besluten i seriens historia. Svårt att ha sympati för karaktärer man tycker gör korkade saker.

Serien känns bekväm och till och med Petyrs domstol togs emot med en axelryckning.

Edit: Med tanke på att tråden återupplivats i och med säsong 8 tog jag mig friheten att byta ut titeln och spoilervarna redan från början. Fortsätt snacka om de senaste avsnittet här och kom ihåg att vara snälla mot varandra! /Gurra


signatur
Avstängd

Det värsta är ju att det är typ 1.5 år till nästa säsong. Man vill ju bara se fortsättningen nu men tydligen håller dom på och skriver manus än till säsong 8.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Mjo, bryr mig inte längre om någon, vill bara att detta ska ta slut nu. Tycker alla har blivit korkade. Gillar dock fortfarande Sandor Clegane, gjort sen början.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fr0gg0.:

Mjo, bryr mig inte längre om någon, vill bara att detta ska ta slut nu. Tycker alla har blivit korkade. Gillar dock fortfarande Sandor Clegane, gjort sen början.

Ja, han har gjort en av de bättre karaktärsresorna.


signatur
Medlem

Var inget bra beslut att ha 7 avsnitt istället för 10, de har stressat på alldeles för mycket.
Många ologiska luckor och konstiga beslut i serien. Tycker att det har tappat lite av sin charm, men kollar givetvis ändå.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Bara jag som tycker det var länge sedan någon VERKLIGT (för tittarna) viktig karaktär dog?

Tänker i stil med: Jon, Arya, Bran, Sansa, Dany, Tyrion, Cersei, Jamie

Känns som att de där riktigt chockerande ögonblicken uteblivit den senaste säsongen

Medlem

största problemet är pacing,

allt annat är sekundärt, förra avsnittet så körde man igenom i 300 blås o sista avsnittet bestog av 2 akter i princip o lite mindre mellanspel:(

Har stark känsla av att man inte kommer bli nöjd i sista säsongen ala "Lost"

Hade helt klart varit bättre med fler avsnitt, visst dom var rätt lång men det gick för fort.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Som andra säger, sknar fullständig uppbyggnad och saker bara händer för driva storyn vidare, mycket dåligt skrivit.

Men många scener är riktigt episka och ser coola ut, men det räcker inte så långt.

Avstängd

Måste väl kliva in och säga att jag /inte/ håller med er andra. Tycker S7 levererade kraftigt och var en av de bättre hittills. Det enda jag kan klaga på är att det gick för fort och att de borde gjort 10 avsnitt i s7 ist för endast 7.

Releasehästryttare

Om den här mannen inte får ett slott i nästa säsong blir jag lack!

Skägg.
10 Chambers
Avstängd

Gillade S7 starkt.. snabbare pacing gjorde mig inget alls, tvärtom. om hela serien var så skulle man to.m orka se om det, som det är nu blir det för drygt, te.x att se om hela eländet med Ramsay som ska tortera Theon, det pågår i evighet. nej tack..

Medlem

Har sträcksett hela.game.of thrones dvs alla.säsonger.
Tycker serien är riktigt bra och.man blir inte lika kännslig på "fel" då.
Jag har lyssnat böckerna på ljudbok innan men tycker nog tv serien är bättre.
Specielt sista.böckerna är väldigt sega


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Då jag inte sett någon annan tråd som handlar specifikt om händelseförloppet i Game of Thrones så kanske vi kan starta upp denna igen nu när vi är mitt uppe i sista säsongen?

Eftersom trådstarten har spoiler i sig så känns det som jag kan prata fritt.

Edit: La till spoiler-tags för att man inte ska få skit av oförsiktiga muppar

Såg precis klart avsnitt 3 av sista säsongen.

Kan vara det absolut bästa jag någonsin sett i denna genren.
Helt otroligt episkt avsnitt där min puls låg på 120BPM under avsnittet (vilopuls på 65)

Vad tror ni kommer hända härnäst? Vilka är nästa stora namn att ryka?
Jag prickade träffsäkert in Theon som död då han i förra avsnittet förklarade sin resa och att hans slutgilitga mål var att försvara Winterfell.
Ganska uppenbart att han skulle dö och det gjorde han.

Räknade dock med minst ett stort namn till som t ex Jorah Mormont (det var iofs nära)

Vad tror ni kommer hända nu när det inte finns någon Night King? Kommer någon annan huvudkaraktär ta hans plats? Arya? (samtalet med Melisandre) eller någon annan?

Vem tror ni blir nästa person att falla mot döden i avsnitt 4?

Låt höra era teorier!

Releasehästryttare

@anon_326725: 20% av detta avsnitt va ju bara en svart skärm ..

Som nån sa på twitter:
"You don't need a cgi budget if there is no cgi"

Inaktiv
Skrivet av Devan:

@SaltyApple: 20% av detta avsnitt va ju bara en svart skärm ..

Som nån sa på twitter:
"You don't need a cgi budget if there is no cgi"

Dummaste kritiken på länge!

1. Skaffa bättre TV.
2. Sluta ful-streama.

Såg allting helt perfekt i 1080. Man såg exakt ALLT som det var meningen att se. The Night King drog in en storm av eternal darkness över winterfell som mörklagde eldar t om. Khaleesi kunde inte se när de signalerade för att tända vallgravarna pga denna storm.

Ändå gnäller folk om att det var för mörkt. Fucking ridicolous

Medlem

Spoilertaggar inte nedan utan varnar istället. Spoilers nedan!

Det var lite för mörkt ibland och även en del artefakts/pixelering. (inte för alla, men för väldigt många, behövs väl lite finjusteringar på TV/skärm)

Med det sagt, så tyckte jag avsnittet var bra, men inte fantastiskt. Själva stridsscenerna(vilket var 98%) var jäkligt episka och bra gjort, dock en hel del dumma taktiska beslut, det är film, så det får man väl ha överseende med, men en del saker var ren idioti.

Musiken var fantastisk detta avsnitt.

Story-mässigt blev GoT tyvärr väldigt mycket sämre sen dom fick slut på bokmaterial, och det lider även detta avsnitt av. Ett bra actionavsnitt, men manus/story var väldigt undermålig. Bl.a. så är plot-armorn och fan-servicen för stark just nu och har varit det ett tag. Dan Weiss och David Benioff är inte så heta på att skriva story och manus.

Vi får väl se om dom lyckas knyta ihop säcken och förklarar lite saker dom 3 sista avsnitten. Men om detta nu var slutet för The Night King så var det extremt antiklimatiskt.

Personligen hoppas jag inte på ett lyckligt slut, men om det fortsätter såhär lär det nog bli det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Om jag vore en person som inte insett det idiotiska att kalla ting för överskattat så hade jag kallat GoT för överskattat, men det är förstås en smaksak. Sen kan man ju kolla på olika tekniska bitar men personligen ger jag GoT som serie 4/5 men det beror ju helt på vad man tycker om. Det har visat sig att de avsnitten jag tycker var bäst är de mina kompisar tycker var sämst, dvs de avsnitt när de pratar mycket och lite action. Fightingscener i filmer/serien är nästan alltid otroligt tråkiga och förutsägbara men förstås nödvändiga.

Btw, har ni hört om att HBO gick ut på twitter(?) innan sändingen av andra avsnittet och informerade att Arya var 18 år? Lite ängsligt och irriterande men insåg sen att det förmodligen gjorde det för att slippa vågen av skit från idioter som hade blivit förskräckta om de trott att hon var under 18 för det hade ju varit riktigt hemsk om det hänt i den där fantasivärlden.

Kan det finnas en sorts gemenskapsaspekt till GoT som kan förklara delvis varför den blivit så stor? Otroligt skönt för folk på fikarasten att ha något annat att prata om än jobbet och vädret.

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Det var lite för mörkt ibland och även en del artefakts/pixelering. (inte för alla, men för väldigt många, behövs väl lite finjusteringar på TV/skärm)

Det ar perfekt på min tv. Har inga anmärkningar men å andra sidan så såg jag inte det på nån fulstream-sida utan drog en 1080-version där allt var i perfekt detalj. Scener som var mörka var MENAT att vara mörka med tanke på den mörka dödsstormen som the night king drog över winterfell. Tror många missade den biten...

Men visst... gnäll vidare! (Inte du nödvändigtvis.. men alla andra som gör det...)
Det förändrar inte att det var något av det absolut bästa som någonsin visats på TV

Skrivet av anon_119148:

Kan det finnas en sorts gemenskapsaspekt till GoT som kan förklara delvis varför den blivit så stor? Otroligt skönt för folk på fikarasten att ha något annat att prata om än jobbet och vädret.

Kommer inte på något annat än det uppenbara. Det är en otroligt bra serie rakt igenom?

Medlem

@anon_326725:

Problemet verkar vara på dom flesta skärmar som inte kör med OLED och att HBO Go och HBO Now(med flera) verkar streama på en lägre bitrate än många andra streamingtjänster. Så en kombination av skärm+låg bitrate från diverse tjänster har gjort det pixligt+mörkt för väldigt många. Och dessa ska då vara "premium" streamingtjänster.

Verkar variera dock, en del har problem med vissa tjänster även med bra TV/skärmar, en del inga alls.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/game-of-thrones-lo...

https://www.reddit.com/r/cordcutters/comments/bct1vh/what_is_...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Spoileralert:

Själv tycker jag att slaget var otroligt episkt. Lätt 10/10. Men jag tycker storyn och logiken inte var det. För det första var det bra korkat av dothraki att anfall helt i blindo utan att ens ha sett fienden. Sen varför har man katapulter nästan längst fram i ledet? Samt tycker jag det var konstigt att hela winterfell armén stod framför försvarsdikena och inte bakom dem. Tyckte även det var för mycket plot armor. Knappt inga viktiga människor dog. Tycker också att Jon och Night King skulle ha haft en liten 1v1. Jon behövde inte vinna (eller dö för den delen). Men jag hade uppskattat om de två hade fightats lite grann. Tycker också att Theon dog lite lame, han skulle ha haft en 1v1 med night king innan han dog. Istället för att dö direkt. Sen att Arya dök upp mitt från ingenstans och dödade night king var rätt så konstigt enligt mig då han och Bran var helt omringade av zombies.

Releasehästryttare

@anon_326725:

https://imgur.com/gallery/xCdJtvZ

- till den som bara tog bort mitt föregående inlägg: Får man säga "Dummaste kritiken på länge! smileyface" utan att få ett bra svar tillbaks?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Det första avsnittet var ojämnt, det andra var riktigt bra. (Med någon enstaka stinker, typ när Arya kastar spjutspetsar.)

Avsnittet igår föll helt platt och fungerade inte alls för mig. Helt bäng strategi, otaliga scener där karaktärerna är hopplöst omringade för att i nästa scen må helt okej. Musiken i slutet var fantastisk, men det som faktiskt hände var ett enda stort antiklimax. Var det allt, liksom?

För att inte tala om hur dålig bildkvaliteten var under avsnittets första 30 minuter på HBO Nordic. Hela sällskapet satt och kisade för att se vad som hände.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Fezk:

@SaltyApple:

Problemet verkar vara på dom flesta skärmar som inte kör med OLED och att HBO Go och HBO Now(med flera) verkar streama på en lägre bitrate än många andra streamingtjänster. Så en kombination av skärm+låg bitrate från diverse tjänster har gjort det pixligt+mörkt för väldigt många. Och dessa ska då vara "premium" streamingtjänster.

Verkar variera dock, en del har problem med vissa tjänster även med bra TV/skärmar, en del inga alls.

https://www.digitaltrends.com/home-theater/game-of-thrones-lo...

https://www.reddit.com/r/cordcutters/comments/bct1vh/what_is_...

Streamade HBO i 1080.
Jag har inte någon perfekt modern TV, tyvärr. Det var väldigt mörkt. Men det jag reagerade på också var ju att det blev "snörök" av bara den. Tyvärr försökte man verkligen dölja så mycket som möjligt de första 41minuterna. Med inledning, bäst att säga. Jag kollade faktiskt noga på hur långa olika scener var. Även otroligt mycket snabba klipp, lite extra svårt att inte missa ngt.

Det hade varit okej om det verkligen var medvetet gjort för att visa hur kaotiskt detta slag kändes för huvudpersonerna. Men under så lång tid blev jag lite uttråkad.
Efter 41 minuter ändrades det till mer inomhusscener och koncentrerade sig på individer. Hela avsnittet var ca 1:17.

Som fan av böckerna kändes det lite mesigt att det verkade överleva för många av huvudpersonerna som folk gillar. "Åh, den stackars flickan dödade en jätte men dog själv, snyft, snyft"
Jag har respekt för alla som gillar TV serien. Jag tycker om den också men det är som en tillrättalagd enklare (barnvänligare) version av böckerna. Tyvärr känns det som G R R Martin släppt för mycket på kontrollen när han nu inte heller är klar med bokserien. Frågan är om han någonsin blir klar och han har ju hjälp att hålla ordning på de invecklade intrigerna han skapat.

Jämför detta slag med något så uppslitande som "Det blodiga bröllopet" så förstår ni nog att ambitionen från böckerna har tappats delvis. Det är tillrättalagt för en mer mainstreampublik, tyvärr enligt mig.
Jag som hade läst böckerna innan väntade på just det bröllopet för att se om de "skulle våga" och jag blev nöjd då. Folk som såg serien då blev ju chockade på "riktigt", så att säga. Haha! Även om allt inte är som i böckerna de första säsongerna så är det inte mesigt iaf.

Jag kommer naturligtvis se klart TV serien, men sörja att projektet för Martin nog blivit lite för stort och han inte orkat med att få klart böckerna.

Ja detta är mina egna åsikter! Jag vill inte tjata med ngn om rätt eller fel . Det är subjektivt. Sen får ni gärna förklara för oss varför ni tycker som ni gör. Ingen Days Gone recensionsdebatt här tack!!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Om jag vore en person som inte insett det idiotiska att kalla ting för överskattat så hade jag kallat GoT för överskattat, men det är förstås en smaksak. Sen kan man ju kolla på olika tekniska bitar men personligen ger jag GoT som serie 4/5 men det beror ju helt på vad man tycker om. Det har visat sig att de avsnitten jag tycker var bäst är de mina kompisar tycker var sämst, dvs de avsnitt när de pratar mycket och lite action. Fightingscener i filmer/serien är nästan alltid otroligt tråkiga och förutsägbara men förstås nödvändiga.

Btw, har ni hört om att HBO gick ut på twitter(?) innan sändingen av andra avsnittet och informerade att Arya var 18 år? Lite ängsligt och irriterande men insåg sen att det förmodligen gjorde det för att slippa vågen av skit från idioter som hade blivit förskräckta om de trott att hon var under 18 för det hade ju varit riktigt hemsk om det hänt i den där fantasivärlden.

Kan det finnas en sorts gemenskapsaspekt till GoT som kan förklara delvis varför den blivit så stor? Otroligt skönt för folk på fikarasten att ha något annat att prata om än jobbet och vädret.

Anledningen till att det togs upp att "Arya" är över 18 är naturligtvis "sexscenen" i förra avsnittet. Den hade till och med spridits till sexsiter/porrsiter.

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Anledningen till att det togs upp att "Arya" är över 18 är naturligtvis "sexscenen" i förra avsnittet. Den hade till och med spridits till sexsiter/porrsiter.

Ja det är klart men varför är det så otroligt viktigt att hon måste vara 18 år i fantasivärlden Game of Thrones? Hon är väl 22 år på riktigt? Tycker det är så jävla ängsligt tider att man måste klargöra att hon är 18 år i en serie. Låt konsten vara konst. Samma sak i Call Me By Your Name att det blev gnäll för att ena karaktären var 17 år men där utspelar det iallafall i våran värld så jag har lite mer förståelse där

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ja det är klart men varför är det så otroligt viktigt att hon måste vara 18 år i fantasivärlden Game of Thrones? Hon är väl 22 år på riktigt? Tycker det är så jävla ängsligt tider att man måste klargöra att hon är 18 år i en serie. Låt konsten vara konst. Samma sak i Call Me By Your Name att det blev gnäll för att ena karaktären var 17 år men där utspelar det iallafall i våran värld så jag har lite mer förståelse där

Ja kul tanke! 😁 Ja tyvärr är det ängsliga tider. Det talas väl inte om hur gamla alver är när de har sex i fantasy. Då blir det väl omvänd debatt. Typ: Hon är 500år och människan hon har sex med är 18.😁🤔

Medlem

vi har fått veta att White Walkers är den riktiga faran sedan första avsnittet och allt tog slut på ett knivhugg och nu är den sista striden mot Cersei? mitt intresse för serien började gå ner sedan säsong 7 och nu vill jag bara se hur skiten slutar

Medlem

Tycker att de första 20-30 minuterna är bland det bästa som producerats i serie/filmväg någonsin. Att det skulle tappa från den enorma peaken var väntat. Att det skulle falla helt platt var däremot oväntat. Varför dog inte två-tre huvudkaraktärer i det här avsnittet?

Sen är jag inte helt övertygad om att hotet från White walkers är helt över, men om det är det så pratar vi verkligen antiklimax. Ser däremot nästan mer fram emot kommande avsnitt nu än innan veckans besvikelse.

Medlem
Bättre skärpa?

Jag gjorde en mer ordentlig undersökning av mer tekniskt intresse vad det gällde bildkvalite'n på tredje avsnittet. För de som kände att de såg jättedåligt i början.
Har nu med mycket bättre skärm och hörlurar sett om hela avsnittet.
Skärmen (eftersom jag är dålig på tekniska termer och skriver för "vanligt" folk väljer jag vanliga termer i beskrivningen) har mycket bra svärta och upplösning så man ser enskilda snöflingor, skäggstrån vid närbilder och enskilda individer i masscenerna när jag streamar i 1080. Inga pixelproblem alls. Extremt bra ljud hela tiden och genom hela avsnittet inget att klaga på vad det gäller det. Den vackra lugna musiken fram emot slutet tillsammans med scenerna gav lite "ståpäls". Så inga problem där!

Början av avsnittet: mörkret är mycket riktigt mörker. Med bättre svärta anar jag mer saker på längre håll och i scenerna när "eldkvinnan" ger eldkraften till vapnen hos ryttarna känns mer "förtrollande". Sedan släcks förhoppningen då de slocknar vid första anfallet. Så långt bra men ändå väldigt mörkt. Dock ok om man viljemässigt i manus vill skapa en desperat känsla.
Nu börjar dock de större problemen i och med Nattkungens framtrollade snöstorm (även om vi kanske kan kalla det för något magiskt, så SER det ut som en snöstorm) som onekligen ger sämre sikt. Det är helt självklart att snöstorm i nattmörker ger en mycket dålig sikt på vilken skärm man än har. Nu kommer verkligen mina funderingar från tidigare in, även om det är MINA åsikter.

Med bra skärm ger det inga som helst fördelar i och med snön, allt blir svårt att se utom kanske ngr närbilder. Det snabbare klipparbetet ger mig efter en stund lättare huvudvärk. Orsakad av att skärpan på långt håll inte finns pg a snön i mörkret. Det blir ett ljusare mörker eftersom snön reflekterar eldarna men sikten på långt håll finns inte. Det fortsätter mycket förlänge för vanliga tittare, tycker jag.
Okej, det kan ju säkert vara medvetet manusmässigt. Snöandet utomhus fortsätter ju dock hela avsnittet, även för Greyjoy och Bran (som flyger med korparna till Nattkungen). Jag vill inte gnälla, klaga på manus men faktum för mig är att jag inte tycker att det var bra beslut att göra det svårt att se för alla under så lång tid med snöstorm i nattmörker.
Sedan kan ni ju läsa vad jag tycker personligen om böcker och TV Serien i tidigare inlägg.

Ett litet tillägg. Efter de där 41 minuterna från start får man en liten chans att tänka sig hur avsnittet kunnat sett ut mer i stort. Det är då drakarna stiger upp i natten OVANFÖR stormen i ett tillfälligt möte där. Det är vacker skärpa, natt med stjärnor och månen lyser lite.
JAG hade gärna sett Nattkungen och striderna i det mörkret. Striderna hade blivit mycket mer synliga och den överlägset stora döda arme'n plus kungens ondska hade varit nog otäck iaf. Enligt min känsla. Men, men det är min åsikt. Jag är inte manusförfattare. Inte har jag heller hand om var resurserna bör läggas i fantasy TVSerier🙂🤔.
Nu hoppas jag på ett nytt känslogivande avsnitt på måndag.

Skriv svar