Varför blev du medlem på FZ?

Medlem

vet inte exakt vad som fick mig till Fragzone första gången, men det var väldigt tidigt I sidans liv, och mitt sug efter allt möjligt inom spel drog nog hit mig skulle jag säga. Tror det var runt 2002 eller 2003 var jag ständig anhängare för leta upp t,ex folk att lira med I quake etc

Frilansare
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag har berättat min historia flera gånger internt, men inte öppet till gemenskapen så här.

Att jag började hänga på FZ är i stor mån @Joakim Bennet: förtjänst. Som läsare av Super PLAY under många år så fastnade jag starkt för många av de härliga människorna som jobbade på tidningen. När den började gå mot sitt slut så tittade jag runt efter andra tidningar, och lösningar för att se om jag kunde hitta ett nytt hem. Fick reda på att Jocke varit en del av något som kallats "FZ" i några månader, gav sajten en chans.

Skrivet av Bennii:

Kommer inte ihåg exakt varför jag blev medlem, mer än att det kändes som en trevlig community.

Hängde innan det lite på PCG-forumet och SuperPlay. Where Joakim Bennet goes, I will follow! Nej, skämt åsido, det är nog mest en slump.

Skrivet av Buster:

Stalkat Bennet sedan man prenumererade på PC Gamer.

Skrivet av Mortaigne:

Haha, lite så.

Haha, jag älskar er också.

Medlem

I en skör röd tråd hamnade man på FZ när man följde Christer Engström och Victor Leijonhufvud via 'Gameplay' från press2play, därefter podcasten 'Overkligt' så fick man nys om att de höll från och till med Fragzone här på FZ. Sen dess är man "hooked" med spelnyheter samt tillägga med streams av 'Gurra the hemsida destroyer', 'Teknik Calle' samt 'Jocke med kniven'.

Medlem

Jag har laddat ner mycket demos från Fragzone. Fick alltid så bra speed härifrån.
Så om man ville testa hastigheten på bredbandet så brukade jag ladda ner demos för att kolla hastigheten.

FZ hade nån quake2 puplic lista med spelservrar som jag brukade använda

Medlem

Hamnade på FZ då jag varit i spelvärlden bra länge, började jobba på Nexuz gamingcafé på Södermalm vid 15 års ålder (ca 2004) och därifrån tog det verkligen fart. Greykarn, Rakaka, arbetat med NiP, HeatoN, SpawN och gänget (eller ja arbetat för dom då dom var sponsrade av GamersParadise). Mycket som tog fart, och FZ kändes som en självklar plats när Rakaka slutade existera (RIP) :(. Med andra ord hängt här bra längre än vad jag varit medlem :).

Medlem

Tror jag hörde talas om sajten via PcGamer och sedan blev det att man kollade nyheter då och då sedan blev det väl att man kände för att kommentera artiklar och därmed reggade. Mysigt community tycker jag där även om nånting dumt sägs så eskalerar det väldigt sällan till skillnad från så många andra communities.

Väldigt trevligt att folk from redaktionen flikar in också, har svårt att tänka på en annan spelsajt där det händer. Ingen forumperson dock så tenderar till att hålla mig till artiklar om jag inte ser något intressant i "Nytt i forumet" eller en highlightad tråd (bra funktion tycker jag).

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Haha, jag älskar er också.

Har du kvar actionfiguren av dig själv med realistiskt svullen musarm? Vill komma ihåg att ni hade någon sådan på skojsidan i en av PCG numrerna.

Medlem
Medlem

För att jag gillar svenska och ogillar gamereactor.

Medlem

Gamereactor sög så jag bestämde mig för att byta till något seriösare.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Som med de flesta forum man är medlem på, så var det efter att ha läst ett antal diskussionsämnen som man hade lust att svara på men inte kunde, och till slut rann bägaren över och man startade en användare för att man var så sugen på att svara. Av någon anledning har jag svårt att glömma den gamla tiden på internet då man aldrig behövde vara medlem nånstans utan bara kunde välja ett temporärt namn på ett forum, och svara

Det är så extremt många forum man trillar över när man söker efter grejer på internet, där man så himla gärna hade velat svara i en tråd, men så går det inte. Och så struntar man i det. Och struntar och struntar och sen till slut en vacker dag när det står klart för en att man stöter på samma forum gång på gång, ja då kanske man tar steget att registrera sig.

Testpilot

Jag har svaga minnen av starten.

Det var då siten hette Fragzone och höll på med Quake mest. Som nån redan påpekade hade FZ bra fart på nedladdningarna av patchar o demos/spel-reklam innan youtube (?) har svaga minnen att det fanns andra saker att ladda hem än patchar.

Återkom många år senare då siten hade nyheter , bloggarna var en riktig vitaminkick där jag började skriva efter Lunarstorm gick i graven.
Även fräcka fredag i dess gamla format fick mig att älska siten. Ser fram emot varje avsnitt men saknar de gamla fräcka fredag killarna, hoppas på fler återbesök. Ser fram emot ny studio där man kan vara 3 framför kameran med vettigt ljud

Just FZ-Communityt har hela tiden varit så klockrent bra. Hängde mest på Swec förut men deras forum är så opersonliga och trista.

Då bloggarna är på dekis gick jag över till att satsa mer på mina recensioner.
Jag recenserade spel mest för mig själv innan men har nu satsat på medlemsrecensioner istället. Skrev mer och mer i forumet också och redaktionen kontaktade mig gällande testpiloter och på den vägen är det.

Medlem

Har haft Fragzone som förstasida på alla webbläsare sen typ 1997. Man var ju en hängiven Quakespelare på den tiden så då var Fragszone en självklarhet :). Och under alla dessa år har FZ varit en lättläst och enkel informationssida om alla nya spelsläpp. Ni har gjort ett kanonjobb

Medlem
En lång men kort historia

Det hela började med att jag köpte lösnummer av pc-gamer under sent 90-tal. Jag läste inte så mycket i själva tidningen om jag ska vara ärlig. Jag var mest intresserad av cd-skivan som följde med. Den som var fylld med speldemos och dylikt. När åren gick så blev inte skivan lika intressant längre och jag började djupdyka i tidningen istället. Det blev en prenumeration.

Det fanns oftast en eller två sidor där läsarna själv kunde dela med sig om sina upplevelser/farhågor i spelens värld och det tyckte jag var speciellt roligt, dock var det ett litet inslag i tidningen. Efter ytterligare ett par år så var tidningen mycket bra men det saknades något. Vad?

Forumet. Gemenskapen på ren svenska. Jag snubblade och hittade FZ. Det är tack vare forumet och den bubblande gemenskapen som gör att jag har valt att stanna på sidan. Utan Calle, Jocke och Gurra med flera's stora hängivenhet och engagemang till forum, nyheter, videor, inlägg med mera hade det inte varit lika intressant att stanna kvar. Så ett stort eloge till Fz men även till alla medlemmar, som bidrar till en "levande" gemenskap :). Det första jag gör när jag går upp på morgonen är att läsa något i Fz och det är även det sista jag gör innan jag går och lägger mig. En lång men kort historia.

Så för att komma tillbaka till ämnet. Vad får mig att skriva i forumet? För det mesta när det är något som intresserar mig. Det kan vara favoritspel, grafik, framtida släpp med mera. Jag brukar oftast bara läsa men när det är något som verkligen fångar mitt intresse kan jag inte låta bli att skriva en rad eller två. På det sättet bidrar jag till forumet och får oftast mer i utbyte.

Medlem

Har hängt här sen 96-97 då man körde Quake i princip varje dag. Hämtade filer och annat från Fragzone under den tiden. Man är väl inte lika aktiv som man var förr, men FZ är nog sidan jag går till först för att hitta info om nya spel. Sen är det kul att hänga på forumet och läsa lite trådar.

Medlem

Hade en lång period där jag inte läste spelnyheter efter att ha slutat läsa PCGamer (papperstidningen) och gled ifrån det hela lite, läste på diverse engelska siter ibland som ofta var grötiga och jävliga, sen kände jag att jag saknade det lite, minns inte hur jag hittade FZ men jag kände igen namn från PCgamer-tiden (Bennet 4 president!) och designen på sidan var rätt clean och lätt att navigera jämfört med många andra så jag blev kvar. (kan nämnas också att jag känner igen "fragzone" från lääänge länge sedan men hängde aldrig här back in the days, men det anrika namnet bidrog nog till att jag hamnade här också).

Frilansare

@Juel91:

Haha tror att det var ett montage!

Medlem

På tok för gammal för att komma ihåg

Medlem

Blev tipsad av mina tekniker på ett gammalt jobb. Stannade pga att FZ's recensenter av och till inte tog sig själva på så stort allvar utan ibland skrev roliga recensioner. Bildkommentarerna var bäst.

Slutat läsa recensionerna i stort sett, och stannar mest för spelnyheter och forumet. Vart permbannad ett tag men den lyfte de efter något år.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag behövde ett ställe att ställa den numera ganska dumma frågan "Om jag importerar Starship troopers, PC-spelet, från USA är det några regionala blockeringar som skulle stoppa mig" och jag hade sett en polare använda sajten.

Självklart fanns det inga restriktioner i PC-spelet (och spelet sög enormt också, men det visste jag ju inte då). Sen började jag moderera i några år, sen praktisera med att göra videos som ledde till att jag började frilansa, och här är vi sedan nästan 15 år senare


signatur

Videomupp

ELF
Medlem

Fick höras om FZ 2012 och gillade sidan starkt. Har kollat spelnyheter här i stort sett varje dag sedan dess.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Killmonday Games

Patchar och demos gick så snabbt att hämta ner härifrån, och virusfritt! Sen insåg jag att Bennet fanns här och eftersom jag hade inte längre råd med PCG varje månad så blev jag FZ fanboi automatiskt. Bennet borde vara Sveriges kulturexport.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

FZ raporterade regelbundet på ett spel som jag var med och utvecklade, så jag var här inne av och till och till slut stannade kvar.

Medlem

Såg en jobbannons att Egmont (FZ:s tidigare ägare) sökte utvecklare. Jag fick jobbet. Det visade sig att det gick ut på att knacka kod för FZ. Även om FZ gått vidare till Geeks och jag själv inte är kvar på Egmont läser jag på sajten varje dag. Så hamnade jag här

Som ungdom prenumererade jag också på PCGamer. Har för mig att Bennet var chefredaktör då. Var coolt att få jobba med tidningar som jag själv prenumererat på.

Redaktör

Sommaren 1999, nyseparerad och rätt färsk pc-ägare. Köpte Voodoo 2-kort och ett begagnat Half-Life. Utan cd-nyckel, visade det sig. Tills dess hade jag mest kört Amiga och C64, kände inte till så moderna påfund. Så jag altavistade och kom till Fragzone-forumet. Reggade mig och frågade helt naivt hur man får tag på en cd-nyckel. Och lärde mig att folk inte riktigt tror att man ställer en sån fråga ärligt. Men jag fick i alla fall vara kvar.

Jag tror för övrigt jag har kvar Half-LIfe-skivan. Och ett par handskrivna cd-nycklar jag hittade på annat håll än Fragzone.


signatur
Medlem

Hängt här sedan starten av Fragzone, då fanns Clan-Watch där man kunde registrera sin Quake clan och det fanns en ladder om jag minns rätt.

Älskade Fragzones filarkiv där man kunde ladda hem mods till Quake, eller filmer som denna klassiker.
https://youtu.be/3ezC7ZJgPLw

Finns det kvar och skrotar på någon gammal server? Eller är allt borta?

Hade ett uppehåll på Fragzone när det blev för mycket Quake 2 och andra spel som kom i vägen för mitt Quake-beroende. Men hittade tillbaks ett par år senare och har inte lämnat sidan sen dess.

En hälsning till FZ-gänget också, keep up the good work!✊


signatur

IDKFA

Medlem

Det var runt 96 - 97, jag spelade Quake och Quake 2. Fragzone var som en magnet om man gillade Quake. Jag kände mig hemma direkt.

På den tiden kallade jag mig för CaptainNemo. Ja, ni vet den där kaptenen i Jules Vernes roman En världsomsegling under havet. Kapten Nemo hade en ball ubåt som hette Nautilus och dessutom slogs han mot jättebläckfiskar, bara en sån sak. Jag har haft det som nickname i spel så långt jag kan minnas.

Sedan vid något tillfälle så spelade jag ett krigsspel där man hade gradbeteckningen Captain. Det blev ju konstigt när det stod "Captain CaptainNemo" 😄. Så då fimpade jag "Captain" och sedan dess har det varit enbart Nemo.

Medlem

Kommer faktiskt inte ihåg varför, är nu ca 1 månad från att vara 16 år sedan jag registrerade mig som medlem.
Hade förmodligen något med Quake i någon utsträckning att göra gissar jag iaf.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Varför jag blev medlem?

Fan vet. Var det för att man kunde få någon prenumeration på PC Gamer på den tiden om man supportade FZ? 2014 är lite blurrigt så här fem år senare plus att det var hemskt mycket som pågick i mitt privatliv.

Det jag däremot vet är att jag 2014-03-22 (mitt registreringsdatum) befann mig mitt uppe i en längre tids fordonsutbildning i Försvarsmakten. Det var åtminstone en lördag och då borde jag antingen ha lökat (när jag borde skrivit på min master-avhandling) hemma hos mina föräldrar alternativt befann mig på Gotland för att kolla posten (när jag borde skrivit på min master-avhandling).

Jag är heller inte helt hundra på om detta är mitt första konto på FZ eller om jag fanns tidigare. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Jag gick med på FZ år 2012 för att man här kan kalla andra användare för fascist utan att behöva stå till svara och det tycker jag är bra. Sen är förstås spelnyheterna och tävlingarna kul.

Skriv svar