Medlem
Spelmusik Del 1

Jag har tidigare berättat att jag är lite av en fanatiker när det kommer till spelmusik. Jag tänkte i den här artikeln tipsa om lite låtar jag tycker alla bör ha lyssnat på och självklart spel som ni borde ha spelat.
Kingdom Come: Deliverance

Jag hade hört innan jag köpte KCD att det skulle vara super immersive och att det också skulle vara superbuggigt men jag visste inte att det trots sina buggar skulle vara superkul. Stidssystemet har fått lite dålig kritik från vissa håll men jag tycker att det funkade jättebra. Det var fantastiskt och frustrerande att inse att om inte din karaktär vet hur man slåss så kan du i princip inte slåss och kommer att bli besegrad av även den mest spetälske vägbanditen. Musiken förvånade mig totalt, jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men när spelmenyn kom upp och musiken började så var jag såld direkt. Musiken passar perfekt in i den lummiga tjeckiska naturen med vackra bondgårdar och floder.

Journey

I Journey blev jag återigen förvånad hur jävla bra musiken var, men just slutet är fruktansvärt episkt när man kopplar ihop det med storyn i spelet. Jag vill inte spoila trots att spelet nu har några år på nacken men det är ett spel alla verkligen borde köra igenom. Mäktigt.

Fable

Ett av mina absoluta favoritspel. ”Engelsk-stereotyp-och-mytologi-The-Game”. Fable spelen dryper av charm och karaktär och alla NPCer man möter har smått(ibland väldigt) överdrivna dialekter från hela Storbritannien och Irland. Spelet är tokvackert, speciellt i områdena Oakvale och i The Guild of Heroes och musiken sätter stämningen perfekt. Menymusiken i detta spel är fullkomligt magisk och tankarna far till en lugn sommareftermiddag, kanske sista dagen innan semestern är slut. Bitterljuv.

Fable 2

Allt positivt man säger om Fable kan man också applicera på Fable 2 plus lite till. Fable 2 är större och snyggare än ettan och har ett lite annorlunda stridsystem men gör inget direkt drastiskt för att skilja sig. Musiken i området Bowerlake är en blanding av brittiskt och keltiskt.

Chrono Trigger

Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig har klarat av Chrono Trigger. Jag vet att det är lite av en synd i spelkretsarna men så är det. Om det känns bättre så håller jag på att beta av Final Fantasy VII just nu, but I digress. Musiken i Chrono Trigger är ikonisk och välkänd men det är just musiken i första världskartan som etsade sig fast i min hjärna. Magisk och mystisk.

Beyond Good and Evil

Ett till av mina absoluta favoritspel, ett sjukt underskattat spel med massor av charm och ett fantastiskt soundtrack signerat Michel Ancel, hjälten bakom musiken till Rayman spelen. Den här låten spelas bland annat i End Credits och är både sorglig och lycklig samtidigt.

Final fantasy X

Nobuo Uematsu’s mästerverk och Playstation 2s flagskeppsspel. Dem flesta brukar tänka på ”To Zanarkand” när dem tänker på musiken till FFX men jag hamnar direkt i Macalania Forest med ”Calm Before the Storm”.

Final Fantasy XII

Mitt favorit final fantasy spel, i min mening det mest cinematiska och det med häftigast värld, Ivalice. Musiken är skriven av Hitoshi Sakimoto som också skrivit musiken till Valkyria Chronicles spelen. Den här låten spelas i staden Rabanastre som man börjar spelet i och när jag hör musiken så ser jag framför mig denna soldränkta, sandiga men ändå frodande stad framför mig.

Assassin’s Creed Brotherhood

Inte det bästa spelet i serien men den här låten är riktigt fet. Jag vill också tipsa om Woodkids "Iron" som spelades i trailern till Assassin’s Creed Revalations.

L.A Noire

Ett underhållande spel som tyvärr la lite för mycket pengar på sin hypeade facial animation. Dem pengarna hade dem kunnat lägga på att fylla ut sitt L.A med lite mer innehåll. Musiken fick dock pengarna det behövde för soundtracket är väldigt vackert och väldigt noir. Ännu en gång så är det musiken redan i menyn som sätter sig.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Man kan väl säga som så att jag helt och hållet håller med om musiken i FFXII
https://www.fz.se/recension/273693-recension-final-fantasy-xi...

Det soundtracket är bland seriens, och genrens, bästa och tolvan har seglat upp till att vara min tredje favorit efter FFVII och FFIX. Hade bara handlingen varit lite tightare och antagonisten inte så anonym och ointressant hade det passerat FFIX.

Älskar att äventyra i det spelet, har kört igenom det 3-4 gånger och spenderat över 340 timmar i spelvärlden. Nu sitter jag som på nålar för att få mitt fysiska ex av The Zodiac Age till Switch, blir ytterligare en genomspelning där. Ser redan nu fram enormt mycket mot att höra Rabanastres fantastiska musik, är faktiskt mer taggad på att spela det igen än jag är att spela de nya spelen som kommer framöver.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot

Lavos skrik och musiken som hör till.

Slutet på Chrono Trigger har en av de bättre stridslåtarna någonsin. Ska sägas att jag inte tycker låten har samma effekt utan context, men när man kämpat sig igenom hela spelet och striden äntligen börjar... Man hamnar i någon form av trans. Helt underbart.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Man kan väl säga som så att jag helt och hållet håller med om musiken i FFXII
https://www.fz.se/recension/273693-recension-final-fantasy-xi...

Det soundtracket är bland seriens, och genrens, bästa och tolvan har seglat upp till att vara min tredje favorit efter FFVII och FFIX. Hade bara handlingen varit lite tightare och antagonisten inte så anonym och ointressant hade det passerat FFIX.

Älskar att äventyra i det spelet, har kört igenom det 3-4 gånger och spenderat över 340 timmar i spelvärlden. Nu sitter jag som på nålar för att få mitt fysiska ex av The Zodiac Age till Switch, blir ytterligare en genomspelning där. Ser redan nu fram enormt mycket mot att höra Rabanastres fantastiska musik, är faktiskt mer taggad på att spela det igen än jag är att spela de nya spelen som kommer framöver.

Vad tycker du om musiken om man jämför originalet vs remastern? Jag tycker att trots att det är nyinspelat med maffig orkester så är arrangemanget lite för annorlunda ifrån originalet. Hade det var samma musik note-for-note så hade remaster musiken varit överlägsen. Jag kanske lyssnar för mycket med nostalgihörlurarna.

Inaktiv

Musiken från World of Warcraft är också episk. Speciellt musiken från de tidiga zonerna när man levlar.
Har många sköna minnen från när man sprang runt i Barrens och dödade strutsar och zebror Good times!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Musiken från World of Warcraft är också episk. Speciellt musiken från de tidiga zonerna när man levlar.
Har många sköna minnen från när man sprang runt i Barrens och dödade strutsar och zebror Good times!

Har du nån favoritlåt? Var själv en Night Elf Hunter första gången jag lirade så denna ligger varmt om hjärtat.

Inaktiv
Skrivet av Lord Backstab:

Har du nån favoritlåt? Var själv en Night Elf Hunter första gången jag lirade så denna ligger varmt om hjärtat.
https://www.youtube.com/watch?v=VhhvWeXHjP0

Barrens med musik och alla ambient-ljud runt om är så jävla mysigt men den absolut bästa från WoW är nog denna:

Gåshud så det räcker och blir över

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lord Backstab: jag gillar både originalmusiken och de nya orkestrala arrangemangen väldigt mycket. När jag spelade igenom det för recensionen sist körde jag bara en liten stund med originalmusiken men mest med det orkestrala, mest för att jag ville få bra känsla för hur det står sig. I slutändan ville jag spela med den nya musiken, och det beror nog mycket på att jag har betydligt bättre högtalarutrustning nu än jag hade när jag spelade igenom PS2-originalet.

Den orkestrala musiken i ett par riktigt bra hörlurar låter jädra fint, och jag tycker inte det skiljer sig tillräckligt mycket åt från originalen för att jag ska välja att lyssna på en mer begränsad ljudbild. Köpte också XII-OST:n på fyra skivor som jag rippade till min NAS. Lyssnar med jämna mellanrum på det strömmandes till telefonen när jag är på resande fot. Problemet med det är att jag blir sugen på att spela spelet varje gång jag gör det. Men, med Switch-versionen kommer jag kunna stilla det där begäret Blir det investering i Switch-versionen för din del?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Lord Backstab: jag gillar både originalmusiken och de nya orkestrala arrangemangen väldigt mycket. När jag spelade igenom det för recensionen sist körde jag bara en liten stund med originalmusiken men mest med det orkestrala, mest för att jag ville få bra känsla för hur det står sig. I slutändan ville jag spela med den nya musiken, och det beror nog mycket på att jag har betydligt bättre högtalarutrustning nu än jag hade när jag spelade igenom PS2-originalet.

Den orkestrala musiken i ett par riktigt bra hörlurar låter jädra fint, och jag tycker inte det skiljer sig tillräckligt mycket åt från originalen för att jag ska välja att lyssna på en mer begränsad ljudbild. Köpte också XII-OST:n på fyra skivor som jag rippade till min NAS. Lyssnar med jämna mellanrum på det strömmandes till telefonen när jag är på resande fot. Problemet med det är att jag blir sugen på att spela spelet varje gång jag gör det. Men, med Switch-versionen kommer jag kunna stilla det där begäret Blir det investering i Switch-versionen för din del?

Löjligt sugen att skaffa det på switchen just för att kunna spela det på resande fot men jag är lite emot att ha samma spel på flera konsoler om det inte är någon jätteskillnad. Speciellt inte om det är dyra spel.
Hmm jag är lite i samma position som du gällandes ljudutrustning och jag måste väl erkänna att jag inte gav det nya soundtracket en egentlig chans eftersom jag lyssnade på ett par låtar och körde sedan på det gamla soundtracket.
Om du tittar på hela soundtracket, vilken är din favorit låt då?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lord Backstab: haha, vi står på olika fötter i den frågan. Jag äger nio olika versioner av FFXII (inklusive The Zodiac Age), varav tre är digitala versioner. Tre utgåvor på PS2, tre utgåvor till PS4, två utgåvor till Switch och så Steam-versionen på PC. Jag är inte rimligt på något sätt i min besatthet av FFXII. Har till och med en figur av Fran ståendes inne i studion. Fran <3

Uj ... den är svår du. Jag brukar alternera mellan vilka låtar som är mina favoriter i takt med att jag kommer till olika delar av spelet. Rabanastre är naturligt kopplad till spelet eftersom det är den låten som introducerar spelet mer eller mindre (och det är en för djävla bra låt också). Bara som en kul grej loggade jag in på min NAS för att kolla vilka låtar jag lyssnat flest gånger på där, och blev lite överraskad faktiskt.

Jag har lyssnat flest gånger på Nalbina Fortress, följt av The Garamsythe Waterway och Giza Plains (The Streets of Rabanastre borträknat då). Jag hade också lyssnat otippat många gånger på The Skycity of Bhujerba och The Tomb of Raithwall. Blev överraskad över hur få lyssningar jag hade på The Golmore Jungle, som är ett av mina favoritområden och låtar i spelet.

Samma sak med Ozmone Plain och The Salikawood. Och Phon Coast .... fan det är omöjligt, varje gång jag lyssnar på de olika låtarna minns jag platserna och händelserna förknippade med låten, och då blir det min favoritlåt för stunden. Just Phon Coast gillar jag extra mycket för att låten är så pampigt äventyrlig, och området i sig har väldigt bra äventyrskänsla. Som du märker har jag väldigt svårt att sätta fingret på definitiva favoriter, samtliga nämnda ovan älskar jag


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lord Backstab: Åh, och The Mosphoran Highwaste! Och The Yensan Sandsea, som har en väldigt Star Wars-osande karaktär. Helt besinninglöst bra soundtrack det här <3


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Lord Backstab: Åh, och The Mosphoran Highwaste! Och The Yensan Sandsea, som har en väldigt Star Wars-osande karaktär. Helt besinninglöst bra soundtrack det här <3

Hihi det är sjukt bra. Phon coast är verkligen lite skild från resten av låtarna på något sätt. Eruyt village = mysigaste låten.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Lord Backstab:

Hihi det är sjukt bra. Phon coast är verkligen lite skild från resten av låtarna på något sätt. Eruyt village = mysigaste låten.

You did this 😀


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Enjoy
Vilken app är det där btw?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lord Backstab: det är DS Audio, appen som låter en strömma musik från en Synology-NAS. Rätt smutt faktiskt, jag lägger in all låtinformation och omslagsbilder i NAS:ens gränssnitt och kan lyssna var som helst, i telefonen/plattan eller på datorn via webbläsare.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar