World War Z-teamet kreddar Epic Games Store för oväntat stor pc-succé

Robot
World War Z-teamet kreddar Epic Games Store för oväntat stor pc-succé
Medlem

Undra hur mycket de fick för att säga detta? Eller har de bara låga förväntningar när de släpper på Epic Game Store?

"Kerch och teamet tar dock inte semester, utan siktar framåt"

Jag väntar fortfarande på privata lobbys...

Medlem

Jag är glad att jag inte kastat bort mina pengar på det där spelet. Som tur är det inte i någon av de genrer jag spelar. Kul att det går bra för dom. Men är lite långsökt att påstå att det beror på Epic då det aldrig såldes på Steam så det finns ingen data att göra en jämförelse från. De är nog snarare glada åt den ganska väl tilltagna peng Epic betalar för sina monopol.

Medlem

Måste säga att jag tyckte att World War Z var väldigt kul. Slaffsigt, bra vapen och skill unlocks.

Medlem

Tvivlar starkt på att 50kr är vad som skiljer en succé och flopp. Spelet i sig verkar mediokert och mottagandet har varit svagt i både media och bland gamers, och mest troligt floppar försäljningen, men de vill försöka rädda den dåliga situationen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tvivlar starkt på att 50kr är vad som skiljer en succé och flopp. Spelet i sig verkar mediokert och mottagandet har varit svagt i både media och bland gamers, och mest troligt floppar försäljningen, men de vill försöka rädda den dåliga situationen.

Steam hivemind.

Medlem

Vad kan Epic rimligen ha bidragit med för att göra spelet till en "succé"? En plats på sin förstasida eller "featured sektion"?...(vilket är samma sak eftersom det inte finns några sektioner hos det ekande tomma Epic Game Store). Jag tycker detta luktar ren skadereglerings-PR, om man säger att spelet säljer jätte, jättebra ler och verkar positiv så är det det folk hör.
Om spelet funnits på en större plattform hade det sålt ännu mer? Troligtvis ja.

Medlem
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tvivlar starkt på att 50kr är vad som skiljer en succé och flopp. Spelet i sig verkar mediokert och mottagandet har varit svagt i både media och bland gamers, och mest troligt floppar försäljningen, men de vill försöka rädda den dåliga situationen.

1M är inte dåligt för ett sånt spel så förstår inte hur det kan vara en flopp när det är över deras egna förväntan. Sen så har jag för det mesta hört att det är ett okay men ganska underhållande spel.

Medlem
Skrivet av jehuty:

1M är inte dåligt för ett sånt spel så förstår inte hur det kan vara en flopp när det är över deras egna förväntan. Sen så har jag för det mesta hört att det är ett okay men ganska underhållande spel.

Om jag sätter min förväntning till 100k sålda och säljer 1M så är det klart det är över förväntan. Det handlar bara om hur lågt du sätter din förväntan.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jehuty:

1M är inte dåligt för ett sånt spel så förstår inte hur det kan vara en flopp när det är över deras egna förväntan. Sen så har jag för det mesta hört att det är ett okay men ganska underhållande spel.

1m är långt ifrån dåligt nej, dock för en vecka sedan vart det 1 miljon och 250k av dom var på PC vilket är relativt bra men inte precis något speciellt för pc, huruvida det ändrat sig andra veckan vem vet då inga fler siffror har släppts.

Dock det man kan fråga sig vad de förväntade sig åt andra sidan när vi vet i alla fall att det sålt minst 250k på pc.

Medlem
Skrivet av jehuty:

1M är inte dåligt för ett sånt spel så förstår inte hur det kan vara en flopp när det är över deras egna förväntan. Sen så har jag för det mesta hört att det är ett okay men ganska underhållande spel.

1 miljon totalt. 3/4 av försäljningen är på konsol, så det är svaga siffror för PC, och detta trots lägre prislapp. Om de tycker att 250000 är bra så kan de inte ha siktat särskilt högt med det dyra varumärket, utan snarare varit inställda på att det skulle floppa pga Epic. Om de ska tacka några för ”succén” så borde det vara Sony och Microsoft, men de valde att tacka anledningen till en svag PC-försäljning istället.

Man börjar se ett mönster där utvecklare som gått över till Epic hyllar dem efter release, trots svag försäljning i förhållande till utvecklingskostnaderna. Det är ingen indieutvecklare vi snackar om, utan ett företag med 400-500 anställda och en ganska stor utgivare i ryggen.

Medlem

Kul för dom! Sjukt roligt spel!

Medlem

Ironin när de tycker Epic hjälpt dem sälja så många exemplar.
Var själv spikad på att köpa det, men avstod när det bara var till Epic's launcher. Hade lätt köpt det till någon av de andra mer etablerade företagen. Gissar det är många andra spelare som också är skeptisk till Epic fortfarande ^^

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag sätter min förväntning till 100k sålda och säljer 1M så är det klart det är över förväntan. Det handlar bara om hur lågt du sätter din förväntan.

Precis, praktiskt då kan man ju alltid se ut som en segrare, dessutom så ljuger man inte om man säger att det säljer över förväntan. Någon stackare drar man säker med sig i PR-tåget oxå.

Medlem

Lobby systemet är sjukt weird.
Man kan starta ett game med en polare.
Plötsligt loadas man in i nåt midgame med andra, istället för att man matchas med andra som ska spela från början :S

Medlem
Inaktiv
Skrivet av xdrive:

Undra hur mycket de fick för att säga detta? Eller har de bara låga förväntningar när de släpper på Epic Game Store?

Och undrar hur mycket Epic betalade för att det skulle bli en exklusiv titel.

Medlem

Epic. By gamers, for gamers. <3


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

@Tenerezza: Okay då förstår jag vad du menar och håller med om att det förmodligen hade varit högre siffror om dom släppte det till flera tjänster.

Medlem

Nämen!? Visar sig at marknadsekonomi och sund konkurrens fungerar till skillnad mot vad många Steam-kommunister tycks tro.

Blir nog köp.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Undra hur mycket de fick för att säga detta? Eller har de bara låga förväntningar när de släpper på Epic Game Store?

Alla är inte anti Epic game store.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av sebrock:

Nämen!? Visar sig at marknadsekonomi och sund konkurrens fungerar till skillnad mot vad många Steam-kommunister tycks tro.

Blir nog köp.

Så du föredrar Fascist-Epic. Good for you.
och att inte har nån aning om vad "sund konkurrens" ens betyder är ju bara roligt.

Medlem

Synd att detta släpptes på Epic, kommer aldrig köpa något från dem så länge de satsar på exclusives, avskyr det som konsoler kör hårt med...

Skrivet av sebrock:

Nämen!? Visar sig at marknadsekonomi och sund konkurrens fungerar till skillnad mot vad många Steam-kommunister tycks tro.

Blir nog köp.

Men köp det på PS4 eller Xbox. Om det nu är så att 3/4 av köpen är på konsolmarknaden så måste det vara den bättre plattformen i konkurrensen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Seraium: Nä, men får hoppas att det är tillräckligt många för att det inte ska gå i längden. Blir de en i mängden, fine, men så länge de håller på så här så skaffar jag spelen på annat håll.

Inaktiv

Gång på gång uppenbarar sig bevis på hur fel alla Steamboys har. EPIC är bevisligen rätt väg att gå för bättre och/eller billigare spel. Jag ser gärna att Steam dör ut och försvinner inom något år. Det är dags för nyskapande aktörer som EPIC på marknaden.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Vad kan Epic rimligen ha bidragit med för att göra spelet till en "succé"? En plats på sin förstasida eller "featured sektion"?...(vilket är samma sak eftersom det inte finns några sektioner hos det ekande tomma Epic Game Store). Jag tycker detta luktar ren skadereglerings-PR, om man säger att spelet säljer jätte, jättebra ler och verkar positiv så är det det folk hör.
Om spelet funnits på en större plattform hade det sålt ännu mer? Troligtvis ja.

Risken är väl att man försvinner i tsunamin av nya spel på en massiv plattform som Steam. Köper inget där längre för jag tycker det är rörigt och svårt att hitta något nytt och intressant.
Vet inte heller vad dom använder för spelmotor men om det är Unreal Engine så kan det ju vara det som hjälpt till med?
Och angående försäljningen måste jag bara fråga om det här är ett spel du har följt länge eller som för min del att det dök upp från ingenstans en månad innan release?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Tencent äger stora delar av de flesta spelföretag på marknaden. Activision/blizz, Riot, Epic, Ubisoft, Paradox, Pubg, grinding gear...Ja just de Tencent är världens största spelutgivare....najs med monopol strategi. Förlåt, ner med Steam!!!!

Hjälper ju inte heller att Tencent har planer att lansera sin egna tjänst. Är det inte fint med tvång då de helt enkelt kan kräva exklusiva deals med dom studios som de har under plånboken. Steam må kanske "ta mer" än Epic. Men ingen har stannat upp och tittat vad de får i utbyte.

Och jag menar inte vad spelarna får. Utan utvecklaren. Kopieringsskydd. En platform att tala med sina kunder. En backup tjänst. Och faktiskt en plats att visa upp sitt spel som säljes. Med tanke på storleken företaget nu är. Ingen som reflekterat på att det kanske kostar Steam också att ha igång allt?. Servrar, personal, kundtjänst...

12
Skriv svar