Nedladdat dubbelt så populärt som streamat på PS Now

Robot
Nedladdat dubbelt så populärt som streamat på PS Now

Lokalt spelande har inte gått i moln.

#ps-now, #ps4, #switch, #xbox-one


Medlem

Sony har verkligen misslyckats och då har jag ändå inte testat det. Tjänsten har funnits i ute i fem år och den kom inte till oss i år.

Har hört att man behöver stå i kö för att få spela populära spel. Finns ingen annanstans där behöver stå i kö för att få använda en tjänst.

Dom utnyttjar inte tjänsten som Googles stadia gör. Dom behöver utveckla den mer istället för att bara ha en "streaming tjänst". Vem skulle streama om nerladdning är bättre?

Medlem

Problemet med Stavia och dom andra streamingtjänsterna är att det inte finns någon målgrupp. Kräsna pc-gamers och konsolspelare vill inte ha skiten. Kvar är casual-spelarna, men dom spelar mobilspel. Så det finns ingen målgrupp. Vem vill ha skiten?

Gnällkuk
Skrivet av jehuty:

Sony har verkligen misslyckats och då har jag ändå inte testat det. Tjänsten har funnits i ute i fem år och den kom inte till oss i år.

Har hört att man behöver stå i kö för att få spela populära spel. Finns ingen annanstans där behöver stå i kö för att få använda en tjänst.

Dom utnyttjar inte tjänsten som Googles stadia gör. Dom behöver utveckla den mer istället för att bara ha en "streaming tjänst". Vem skulle streama om nerladdning är bättre?

Intressant att du säger att de misslyckats utan att riktigt påpeka vad de misslyckats med och med en tjänst du inte ens själv använt. Att stå i kö för att spela verkar inte heller vara något vanligt problem förutom när tjänsten är nyligen lanserad i ett land (t ex Sverige) då det antagligen är många som testar tjänsten och de kanske underskattat intresset och inte hunnit skala upp kapaciteten på servrarna.

Eftersom tjänsten funnits i fem år så hade det ju garanterat skrivits en hel del om dessa problem om det varit ihållande och världsomspännande där tjänsten är tillgänglig. Finner det heller inte så konstigt att nedladdat är populärt då de flesta inte är bortskämda med snabb internetuppkoppling och dessutom kanske har begränsade kunskaper om hur man sätter upp ett nätverk optimalt hemma, samt troligtvis kör mycket via WiFi.

För min egen del så tror jag det kommer dröja lång tid innan spelande via streaming slår igenom, helt enkelt för att det krävs en bra och stabil uppkoppling och god förbindelse med servrarna i molntjänsten för att få ner latensen där just latensen är det stora problemet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Publishers vill ha streaming. De kan då kapa bort kostnader för produktion och mellanhänder för både fysiska varor, digitala nedladdningar och i förlängningen, hårdvaruutveckling av konsoler då en sådan i en streamad framtid inte behövs.

Själv skulle jag ladda hem om möjligheten finns alla gånger. Det säger sig självt att lokalt alltid kommer ha lägst latency och som spelare känner man sig mer i kontroll då, även om det är en illusion.

Sedan att det varit kö till sonys PS3 spel (som körs på riktig PS3 hårdvara i serverrack) är något som endast förekom vid release när alla skulle in och testa samtidigt. Skall tydligen inte förekomma längre nu när intresset är lägre. Eftersom PS3 körs på riktig hårdvara och inte emuleras så kan inte cloudservern bara spinna upp fler servernoder för att balansera mot trycket som det fungerar i andra fall. Det måste till fler fysiska "server blades" till server racket.

Medlem

Går inte direkt att jämföra Ps Now med exempelvis Stadia på grund av att infrastrukturen på Sonys tjänst är bra mycket sämre. De riktiga streaming tjänsterna kommer att komma från Microsoft, Google och Amazon.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Streaming kommer ALDRIG fungera vettigt nog.
Det måste hända sjukt mycket inom elektronik vilket i princip samtidigt skulle innebär en revolution inom fysik.

Detta för att en streaming tjänst behöver göra så mycket MER för att få upp spelets bild till din skärm. Samt så måste den skicka streamen och ta emot input över en sådan mycket längre distans än vad din lokala PC/Konsol någonsin behöver göra. Allting sådant addar onekligen upp.

Så du kommer alltid få sämre bildkvalité (komprimering av videoströmmen) och mycket högre input lag än vad du någonsin får med ett spel som renderas på din konsol eller pc. Går inte att komma ifrån detta faktum. Betänk också då att redan befintlig input lag som du får av den utrustning (TV/Monitor,etc) du har idag tillkommer ovanpå stadia lagget..

De som testade Doom på eventet sa att det gick knappt att sikta och träffa något. Fast vissa sa att det gick att "lära sig" att kompensera för detta. (exempelvis: https://www.gameinformer.com/gdc-2019/2019/03/20/doom-on-stad... ) Notera då också att detta var under vad man kan kalla google kontrollerade former där dom hade en dedikerad internet anslutning från google. Dvs mer optimerade förutsättningar än så går typ inte att få. Slutkunden kommer få det bra mycket sämre.

Men varför skulle man acceptera detta? Du kommer direkt i underläge mot en person som INTE får spelet renderat i stadia då.

Och nej.. innan någon påpekar detta... även om spelets servrar OCKSÅ skulle ligga i stadia molnet så skulle du ändå inte få något övertag pga den "förutsägnings buffer" som i princip alla spel i dagsläget använder sig av för att ge ökad respons i multiplayer spel.

Dvs det du gör och ser inom den buffern på klienten räknas som "riktigt". Dvs får du in ett headshot inom den perioden så skulle du få en kill. ÄVEN om servern vid exakt den tidpunkten hade motståndaren bakom en vägg eller så. (Det har säkert hänt ett antal ggr för dom flesta här att man blivit headshottat fast man står bakom väggen)

Medlem
Skrivet av Excerion:

Streaming kommer ALDRIG fungera vettigt nog.
Det måste hända sjukt mycket inom elektronik vilket i princip samtidigt skulle innebär en revolution inom fysik.

Detta för att en streaming tjänst behöver göra så mycket MER för att få upp spelets bild till din skärm. Samt så måste den skicka streamen och ta emot input över en sådan mycket längre distans än vad din lokala PC/Konsol någonsin behöver göra. Allting sådant addar onekligen upp.

Så du kommer alltid få sämre bildkvalité (komprimering av videoströmmen) och mycket högre input lag än vad du någonsin får med ett spel som renderas på din konsol eller pc. Går inte att komma ifrån detta faktum. Betänk också då att redan befintlig input lag som du får av den utrustning (TV/Monitor,etc) du har idag tillkommer ovanpå stadia lagget..

De som testade Doom på eventet sa att det gick knappt att sikta och träffa något. Fast vissa sa att det gick att "lära sig" att kompensera för detta. Men varför skulle man? Du kommer direkt i underläge mot en person som INTE får spelet renderat i stadia då.

Och nej.. innan någon påpekar detta... även om spelets servrar OCKSÅ skulle ligga i stadia molnet så skulle du ändå inte få något övertag pga den "förutsägnings buffer" som används som typ alla spel i dagsläget använder sig av för att ge ökad respons i multiplayer spel.

Dvs det du gör och ser inom den buffern på klienten räknas som "riktigt". Dvs får du in ett headshot inom den perioden så skulle du få en kill. ÄVEN om servern vid exakt den tidpunkten hade motståndaren bakom en vägg eller så. (Det har säkert hänt ett antal ggr för dom flesta här att man blivit headshottat fast man står bakom väggen)

"Aldrig" är en väldigt lång tid.

Medlem
Skrivet av mill:

"Aldrig" är en väldigt lång tid.

Visserligen sant.

Men samtidigt så behöver vi helt nya fysiska lagar alternativt kvantmekanik för att ändra på detta.
Ser inte det som något som kommer hända inom nån närmare framtid iaf..
Betänk också att i kvantmekaniks fall så är det inte bara principer eller dyl vi måste fram med där. Det är även en fungerande implementering i elektronik.

För i dagsläget så har vi en väldigt påtaglig hastighets begränsning i elektroniken. Vilket gör att distans + Extra processing alltid blir förloraren. Jämfört med en lokal lösning som har mindre distans och mindre processing för samma göromål. Åtminstone om vi snackar något som hanterar realtids grejer.

Alternativt att folk slutar kör reaktiva spel och håller sig till spel som inte kräver instant feedback. Typ x-com eller strategispel. Fast med det sagt så skulle jag inte tåla input lag i dom heller. Det skulle störa mig för mycket tyvärr.

Med allt detta sagt dock så tycker jag det är lite synd.

För möjligheterna i spel som renderas i ett stort cloud nätverk är helt klart intressanta.

Det skulle kunna möjliggöra exempelvis 1000 spelare samtidigt på en bana.
Eller kanske helt sjukt realistisk fysik för alla objekt i banan, osv.

Men jag skulle ändå ALDRIG acceptera dom här extra godsakerna mot det faktum att spelet känns oresponsivt.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Visserligen sant.

Men samtidigt så behöver vi helt nya fysiska lagar alternativt kvantmekanik för att ändra på detta.
Ser inte det som något som kommer hända inom nån närmare framtid iaf..
Betänk också att i kvantmekaniks fall så är det inte bara principer eller dyl vi måste fram med där. Det är även en fungerande implementering i elektronik.

För i dagsläget så har vi en väldigt påtaglig hastighets begränsning i elektroniken. Vilket gör att distans + Extra processing alltid blir förloraren. Jämfört med en lokal lösning som har mindre distans och mindre processing för samma göromål. Åtminstone om vi snackar något som hanterar realtids grejer.

Alternativt att folk slutar kör reaktiva spel och håller sig till spel som inte kräver instant feedback. Typ x-com eller strategispel. Fast med det sagt så skulle jag inte tåla input lag i dom heller. Det skulle störa mig för mycket tyvärr.

Med allt detta sagt dock så tycker jag det är lite synd.

För möjligheterna i spel som renderas i ett stort cloud nätverk är helt klart intressanta.

Det skulle kunna möjliggöra exempelvis 1000 spelare samtidigt på en bana.
Eller kanske helt sjukt realistisk fysik för alla objekt i banan, osv.

Men jag skulle ändå ALDRIG acceptera dom här extra godsakerna mot det faktum att spelet känns oresponsivt.

Så länge du inte kommer ner till 1ms i fördröjning till servrarna, dvs 2ms fram och tillbaka så kommer det aldrig kännas rätt. Iofs så är det många när det gäller konsol så har många TV aparater med 40-60ms delay, vilket många har bilvit vana vid. Själv så klarar jag inte av det då jag är van vid PC där delayen är avsevärt mycket mindre, men testade med en SNES jag hade och kopplade in den till en gammal CRT och min moderna TV och det är verkligen mellan ½ och 1 sekunds delay. Så folk som är vana vid det kanske inte märker det lika mycket när de streamar. Men för min del så kommer jag inte att göra det.

Medlem

@NeoWeo: snyggt ordförråd där.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

är det någon i den här tråden som öht har testat ps now med en duglig uppkoppling? nu sitter jag visserligen med 1gbit lina, men jag har haft noll problem med ps now. inga väntetider eller köande eller nåt sånt. testat allt från bilspel till fps till soulslikes utan några som helst problem.

visst, det är säkert inte perfekt om man vill köra overwatch eller liknande och kräver milisekunds-precision, men vill man bara slöspela nåt gammalt ps3 spel i nån timme utan att behöva släpa fram gamla ps3an så är det svårslaget imo.

Medlem
Skrivet av quadratis:

är det någon i den här tråden som öht har testat ps now med en duglig uppkoppling? nu sitter jag visserligen med 1gbit lina, men jag har haft noll problem med ps now. inga väntetider eller köande eller nåt sånt. testat allt från bilspel till fps till soulslikes utan några som helst problem.

visst, det är säkert inte perfekt om man vill köra overwatch eller liknande och kräver milisekunds-precision, men vill man bara slöspela nåt gammalt ps3 spel i nån timme utan att behöva släpa fram gamla ps3an så är det svårslaget imo.

Jag har testat det och är faktiskt sjukt imponerad av flytet i PC-klienten. Körde gamla Silent Hill 2 ( visserligen HD-versionen som verkar klippt omöjlig att få tag på till PC) med mycket nöje. Började också att spela Last Of Us utan problem, tyvärr tog min 7 dagars prövotid slut innan jag hann testa spela genom fler spel men jag är positivt överraskad. Själva klienten är dock rätt yxig med få funktioner, den behöver Sony polera rätt hårt på.
Den som är tveksam tycker jag borde testa, det är ju ändå gratis i 7 dagar. Passa på att lira genom några exklusiva Sony titlar på din PC vettja! Kommer jag börja prenumerera? Nä troligtvis inte eftersom jag redan har en PS4 som gör God Of War jobbet.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Streaming kommer ALDRIG fungera vettigt nog.
Det måste hända sjukt mycket inom elektronik vilket i princip samtidigt skulle innebär en revolution inom fysik.

Detta för att en streaming tjänst behöver göra så mycket MER för att få upp spelets bild till din skärm. Samt så måste den skicka streamen och ta emot input över en sådan mycket längre distans än vad din lokala PC/Konsol någonsin behöver göra. Allting sådant addar onekligen upp.

Så du kommer alltid få sämre bildkvalité (komprimering av videoströmmen) och mycket högre input lag än vad du någonsin får med ett spel som renderas på din konsol eller pc. Går inte att komma ifrån detta faktum. Betänk också då att redan befintlig input lag som du får av den utrustning (TV/Monitor,etc) du har idag tillkommer ovanpå stadia lagget..

De som testade Doom på eventet sa att det gick knappt att sikta och träffa något. Fast vissa sa att det gick att "lära sig" att kompensera för detta. (exempelvis: https://www.gameinformer.com/gdc-2019/2019/03/20/doom-on-stad... ) Notera då också att detta var under vad man kan kalla google kontrollerade former där dom hade en dedikerad internet anslutning från google. Dvs mer optimerade förutsättningar än så går typ inte att få. Slutkunden kommer få det bra mycket sämre.

Men varför skulle man acceptera detta? Du kommer direkt i underläge mot en person som INTE får spelet renderat i stadia då.

Och nej.. innan någon påpekar detta... även om spelets servrar OCKSÅ skulle ligga i stadia molnet så skulle du ändå inte få något övertag pga den "förutsägnings buffer" som i princip alla spel i dagsläget använder sig av för att ge ökad respons i multiplayer spel.

Dvs det du gör och ser inom den buffern på klienten räknas som "riktigt". Dvs får du in ett headshot inom den perioden så skulle du få en kill. ÄVEN om servern vid exakt den tidpunkten hade motståndaren bakom en vägg eller så. (Det har säkert hänt ett antal ggr för dom flesta här att man blivit headshottat fast man står bakom väggen)

Det funkar faktiskt redan rätt hyfsat. Och betänk att "den stora massan" inte är så himla petiga och är beredda att göra STORA kompromisser för bekvämlighetens skull. När CD-skivan kom snackades det om att kvalitén var så mycket bättre än LPn, det var ett säljargument 1983. Nu år 2019 sitter dom flesta och lyssnar på sin musik i bluetoothlurar med Spotify´s "normalkvalitét" (ca 160kbps) och tycker det går fina fisken.
Med det sagt så finns det naturligtvis också en liten marknad för Hi-Fi gänget som köper sina skivspelare för tiotusentals kronor och svär att upplevelsen är värt vartenda öre.
Varför skulle den gemene konsumenten inte resonera likadant vad gäller dataspel?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Sony har verkligen misslyckats och då har jag ändå inte testat det. Tjänsten har funnits i ute i fem år och den kom inte till oss i år.

Har hört att man behöver stå i kö för att få spela populära spel. Finns ingen annanstans där behöver stå i kö för att få använda en tjänst.

Dom utnyttjar inte tjänsten som Googles stadia gör. Dom behöver utveckla den mer istället för att bara ha en "streaming tjänst". Vem skulle streama om nerladdning är bättre?

Det du påstår stämmer inte med min upplevelse. Regga och testa vettja, det är gratis i 7 dagar.

Medlem

Körde bara på PC efter som jag inte har någon PS4 och jag tyckte ändå det fungerade bra. Nu kör jag iosf inte på Wifi vilket kan ha spelat in antar jag.

eld
Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Det funkar faktiskt redan rätt hyfsat. Och betänk att "den stora massan" inte är så himla petiga och är beredda att göra STORA kompromisser för bekvämlighetens skull. När CD-skivan kom snackades det om att kvalitén var så mycket bättre än LPn, det var ett säljargument 1983. Nu år 2019 sitter dom flesta och lyssnar på sin musik i bluetoothlurar med Spotify´s "normalkvalitét" (ca 160kbps) och tycker det går fina fisken.
Med det sagt så finns det naturligtvis också en liten marknad för Hi-Fi gänget som köper sina skivspelare för tiotusentals kronor och svär att upplevelsen är värt vartenda öre.
Varför skulle den gemene konsumenten inte resonera likadant vad gäller dataspel?

Handlar inte om kvalité, folk överlever artifakter i både streaming och spel, men problemet är att det är en interaktiv media.

När man trycker på knappen ska man hoppa, sen om det ser ut som minecraft eller god of war med eller utan jpg-artifakter påverkar det lite mindre.

Medlem
Skrivet av eld:

Handlar inte om kvalité, folk överlever artifakter i både streaming och spel, men problemet är att det är en interaktiv media.

När man trycker på knappen ska man hoppa, sen om det ser ut som minecraft eller god of war med eller utan jpg-artifakter påverkar det lite mindre.

Har du själv provat?

Medlem

Sony var så ruskigt sena på bollen med Now här i Sverige så jag kan förstå att det blev ett ljummet mottagande.
Jag provade testversionen och satt i kö i 40 minuter innan jag fick börja spela.
Det var på lanseringsdagen iofs.

Prövade olika tidpunkter och under flera dagar, kötid på 10-15 minuter. Kanske ett I-lands problem men jag har inte tid för sådant.
Utbudet var inget vidare heller.

Xbox gamepass är 100 ggr bättre och mer värt pengarna.
1. 99sek/mån (just nu 10 spänn för 3 månader).
2. Bättre titlar och framförallt spel som finns tillgängliga samma dag som dem släpps (för 600sek) så som state of decay 2, pubg och Mutant year zero samt sea of thieves.
3. Ingen väntetid.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Till alla som tror att streaming kommer (någonsin) kommer fungera bra.

Tanka ner detta: https://phil-sa.itch.io/input-lag-simulator

Starta. Tryck ESC och skriv in 100 - 166 i rutan uppe till vänster. Gå runt och skjut lite. Härlig känsla inte sant? Till och med min sambo som inte är särskilt hardcore tyckte det där var ospelbart.. tror ni verkligen att "stora massan" kommer acceptera det där? Jag är ytterst tveksam till detta.

Det där är vad ni har att se fram emot. Det där var dessutom då baserat på dom mätningar dom tog på mässan vilket då var på en lina från google med routes optimerade till stadia. Vi som slutkunder kommer förmodligen uppleva mycket värre input lagg än så där.

Testa också att fylla i 30 FPS i rutan under så känner ni hur mycket värre det blir med lägre FPS med.

Medlem

@quadratis: Har också provat. Funkar ju hur bra som helst. Laggar inte och spelen funkar som dom ska. Skönt att kunna lira PS spel utan en PS4. Känner bara att grafiken kanske inte är lika nice när jag spelar fullskärm på skärmen jämfört med när man spelar på TVn.

1
Skriv svar