Veckans Xbox-nyheter #1

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #1

Med den här tråden tänkte jag dra igång en liten nyhetssammanfattning av både stort och smått som hänt under den gångna veckan i Xbox-världen. En del saker som tagits upp här på FZ och en del saker som inte dykt upp, allt på ett ställe för en enkel överblick.
Förhoppningen är att det ska komma en tråd varje vecka, men man ska ju inte lova för mycket så det får vara ambitionen i alla fall... Jag hoppas att det kan vara av intresse både för Xbox-användare och andra som är nyfikna på vad som händer runt Xbox och MS!

Den här veckans tråd kommer att ta med en del från påskens nyheter också då det dels var en händelserik vecka och det dels var tänkt att komma en tråd under påskhelgen, men släkt, ägg, sill och annat illaluktande kom lite i vägen

Självklart får ni gärna tipsa om fler saker som kan vara intressant/kul i kommentarerna som jag inte tagit upp i trådstarten!

Med det sagt: Lets...Jump in!

Xbox One S All-digital Editon.
En ny Xbox One S där man tagit bort den fysiska skivläsaren, förinstallerat några spel (Sea of Thieves, MInecraft, Forza Horizon 3) och sänkt riktpriset med en femhundring. En testballong för den digitala framtiden, kan det vara något? Släpps den 7e maj.

Mer info här och FZ artikel.

Xbox Game Pass Ultimate.
Det ryktades om det länge men nu är det officiellt att en sammanslagning av Xbox Game Pass och Xbox Live Gold kommer att erbjudas som en månatlig prenumeration till ett billigare pris under namnet Xbox Game Pass Ultimate. Tester av tjänsten har gått ut till Xbox Insiders och full launch planeras längre fram i år. Huruvida det kommer att erbjudas andra prenumerationsperioder än månatlig är för tillfället okänt.

Mer info här och FZ artikel.

Nya Xbox Game Pass Spel.
På tal om Xbox Game Pass så har det under veckan (veckorna...) lagts till ett gäng nya titlar i Xbox Game Pass. Bland annat Monster Hunter World och Life is Strange 2: Episode 2. Jag skrev en nyhet tidigare under månaden om vad vi kunde förvänta oss under april, den hittar ni här. Än så länge ingen info om vad vi kan förvänta oss i maj månad men sedan en tid tillbaka så släpps spelen mycket mer utspritt under en given månad än tidigare då allt kom i en klump vid månadsskiften. Så fort det finns lite info så postar jag!

Sea of Thieves Anniversary Update.
Sea of Thieves största uppdatering hittills, kallad Anniversary Update, närmar sig med stormsteg. Release den 30e april! (alla expansioner till SoT är gratis f.ö) Under de gångna veckorna så har Rare haft ett par preview-streams där det visat upp olika aspekter av den nya expansionen. Först ut var en titt på The Hunters Call, där nya tillägg såsom jakt, fiske och cooking gicks igenom. Nu senast fick vi en titt på den efterlängtade storyfokuserade delen: Tall Tales: Shores of Gold. Tillsammans med The Arena, det nya PvP-modet, så är det här de tre hörnpelarna i den gigantiska expansionen. Sea of Thieves får också en nyrelease som Sea of Thieves: Anniversary Edition med ett lägre riktpris.

Allt om Sea of Thieves Anniversary Update här.

Nya Xbox One X Enhanced-titlar!
Bakåtkompatibiliteten på Xbox One innebär inte bara att man kan spela äldre titlar, vissa får specialbehandling för att hottas upp till Xbox One X. I den senaste bunten med spel som blivit upputsade finner vi Fable 2, Fable 3, NInja Gaiden 2, Splinter Cell: Black List, Splinter Cell: Conviction och Splinter Cell: Double Agent. Fable-trilogin (Fable Anniversary är redan X-enhanced) och ett gäng Splinter Cell-spel så här innan E3...slump? Kanske, kanske inte
Ninja Gaiden 2 är också intressant då det inte fanns tillgängligt digitalt alls innan det blev bakåtkompatibelt och X-Enhanced. Lite video på det:

Next-gen rykten tar fart.
Utan tvekan så märks det att det börjar närma sig E3 då spekulationer, rykten, läckor och små teases kommer från alla möjliga håll. Xbox planerar att inleda nästa konsolgeneration med två SKU's, som går under kodnamnen Lockhart och Anaconda. Lockhart sägs vara en billigare modell och Anaconda en värstingkonsol. Så mycket mer än den avsikten vet vi ju inte om dem, men en liten tease från en insider med tidigare bra trackrecord (Klobrille) indikerar följande ambition för Xbox next-gen:

Huruvida det stämmer får framtiden utvisa, men med Microsofts nyfunna satsning på gaming med Xbox som stark pelare i företaget de senaste åren under Satya Nadella och Phil Spencers ledning så ser det ljust ut. I ett sk earnings call under veckan nämndes också att Microsoft "...will continue to invest aggressively in gaming..." så det är ju lovande. Med en ny konsolgeneration, större 1st party studio-organisation än någonsin, streamingtjänster vid horisonten och en breddad plattformssatsning så krävs det enorma investeringar. Passande då att Microsoft går som tåget och nådde under veckan upp till den ofattbara värderingen 1 trillion dollar. Alla divisoner växer så det knakar. Här kan ni läsa lite mer om det.
Förhoppningsvis så får vi veta mycket mer om hur den närmaste framtiden ser ut för Xbox på E3 i juni. 6 veckor kvar nu!
FZ artikel om Anaconda.

#xbox #microsoft


signatur

Jump in.

Releasehästryttare

Uch, såg ninja gaiden 2 videon och vill nu verkligen spela om det, får försöka plocka upp det igen i framtiden.

Medlem
Skrivet av Devan:

Uch, såg ninja gaiden 2 videon och vill nu verkligen spela om det, får försöka plocka upp det igen i framtiden.

Just den videon fångade även mitt öga, och ett plötsligt spelsug infann sig. Älskade Ninja Gaiden 1 och 2 till Xbox.

Releasehästryttare
Skrivet av Guybrush82:

Just den videon fångade även mitt öga, och ett plötsligt spelsug infann sig. Älskade Ninja Gaiden 1 och 2 till Xbox.

Ja, de va ju "dark souls" innan dark souls

Medlem
Skrivet av Devan:

Ja, de va ju "dark souls" innan dark souls

Exakt! Minns hur man refererade till "Ninja Gaiden" (på Xbox) när man talade om svåra och oförlåtande spel på den tiden, precis som vi refererar till "Dark Souls" idag.

Moderator | Testpilot

Bra sammanfattning Ska bli kul att följa det här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Devan:

Ja, de va ju "dark souls" innan dark souls

Skrivet av Guybrush82:

Exakt! Minns hur man refererade till "Ninja Gaiden" (på Xbox) när man talade om svåra och oförlåtande spel på den tiden, precis som vi refererar till "Dark Souls" idag.

Hehe ja, jag testade Ninja Gaiden Black (också X-Enhanced) via Xbox Game Pass och det var inte det lättaste spel jag spelat...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra sammanfattning Ska bli kul att följa det här.

Tack! Det är kul att skriva lite och få med saker som kanske inte alltid får en egen nyhet osv. Förhoppningsvis så tycker någon att det är kul att läsa också


signatur

Jump in.

1
Skriv svar