Diskutera – Hur bra/dåligt är egentligen Days Gone?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kanske missar något, men Oakenborn recenserar inte för FZ.

Jag borde skrivit: Upplevde du, precis som FZ:s recensent,...

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Tror meningen var "Upplevde du precis som Tomas Helenius (aka FZ's Recensent) att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag".

Förövrigt: är det bara jag som tycker att "Recensent" känns som att det är felstavat eller har jag bara druckit för mycket kaffe?

Haha, kände exakt samma sak när jag skrev ordet. Det verkar dock faktiskt vara så det ska stavas. Recensent.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jo spelet har fler likheter med open-world spel som Assassin's Creed eller Far Cry jämfört med Witcher 3, dvs uppdrag i stil med utrota alla freaker nästen eller ta död på alla ondingar i ett läger i skogen.
Men själv har jag inget emot att det blir lite upprepning. Det känns tryggt

Skit också. Jag är förbannat trött på spel som kör enligt Ubisoft-mallen. Jag ska nog dock ge detta en chans när jag har tid... om några månader.

Medlem
Skrivet av Popski:

Haha, kände exakt samma sak när jag skrev ordet. Det verkar dock faktiskt vara så det ska stavas. Recensent.

Det värsta är när det går över i "Recensenten" eller "Recensenternas". Dom orden ser bara fel ut.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Det värsta är när det går över i "Recensenten" eller "Recensenternas". Dom orden ser bara fel ut.

Lite som att skriva dom


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hehe. Ursäkta mig. Såg inte att det det var samma person. Sorry. Tack för infon.

Inga problem


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

3 olika trådar för att diskutera detta spel nu? Borde det inte gå att sammanfoga eller nåt?

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Några småsaker som är irriterande är att det är svårt att sikta med skjutvapen (något som jag tror kommer bli lättare när jag uppgraderat vissa förmågor) och att bensinen tar slut så förbannat snabbt (något som jag också tror kommer bli bättre med lite uppgraderingar).

Ett tips, lätta på gasen i nedförsbackarna. Bågen rullar på och behåller farten rätt bra. Tanken räcker mycket längre då. 😉

Medlem
Skrivet av submariner:

Valde att lira på medel nivån men undrar hur läget svårt är ? Skillnaden mellan medel och svårt blir motståndarna tuffare eller det är bara förnödenheter och mindre ammo man hittar som är skillnad ?

Det är några skillnader till...

- Fienderna gör mera skada och de tål mer.
- Det är färre resurser överlag.
- Mera resurser krävs för att kunna reparera saker som t ex bågen.
- Mera bränsle går åt när man kör runt.
- Ingen auto-aim.

Också bra att veta: om du väljer att spela på Hard så går det inte att byta till lättare nivå senare.

Saxat från mitt inlägg i Days Gone-tråden här.

Medlem

Jag tycker spelet är riktigt underhållande!

Är glad att jag inte stirrade mig blind på recensioner som gav bottenbetyg för det visade sig att de var ju baserade på en gammal buggig version. Day 1-patchen fixade de flesta problemen och spelet som finns ute nu är riktigt spelbart.

Sedan om man gillar spelet eller inte beror nog mycket på vilket slags gameplay man gillar. På mig funkar det gameplay som finns i Days Gone kalas och därför gillar jag det. Jag sätter inget eget betyg än så länge för jag har inte spelat tillräckligt (bara runt 17 timmar) men så här långt är det kort sagt skitkul. Det hintar väl lite om betyget så långt... 😁

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ett tips, lätta på gasen i nedförsbackarna. Bågen rullar på och behåller farten rätt bra. Tanken räcker mycket längre då. 😉

Brukar göra det men den försvinner orimligt snabbt ändå 😋


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Kan inte skaka av mig känslan av ofärdigt, vilket är sjukt på ett spel som tog sju år. De skulle förmodligen satsat mindre på grafik och börjat med få gameplayet att kännas tight innan de börja måla med minsta penseln.

Känns som Bend skapat deras drömvärld grafiskt men som spelmekaniskt förstör deras vision. Animationerna är sönder och förtar min känsla att spela vidare.

Days Gone är i alpha-stadiet rent spelmekaniskt. Animationerna är bra på vissa ställen och helt kass på andra. Jag kan inte komma över det, lägger det på is tillsvidare. Tråkigt, men Bend borde satsat på en linjär story istället för detta blev för stort för dem att hantera.

Medlem

Såg fram emot det som fan, ställde ned förväntningarna något iom recensionerna, har bara hunnit spela ca 90 min själv än så länge men nöjd so far, gillar stealth med så kommer nog trivas.

Medlem

Efter ha kommit runt 25% in i spelet så kan jag nämna att det är jävligt rått och brutalt.. Tycker spelet har allt att önska. Jävligt snygg grafik precis snäppet under RDR2 vilket är grymt bra. Sen musiken i spelet är en 10p. Spel kontroll och AI på motståndarna är oså en 10p och storyn är fantastiskt bra. Jävligt mäktigt när man får hela zombie horden på 200 pers på en för man måste springa för livet.
Första 3tim är mycket stealth och mindre pang pang men efter ha kommit till ranking 2 så går det att köpa tyngre vapen och då blir det lite mer krut i spelet. Inte som WorldWarZ utan mer realistiskt.

Det enda dåliga med spelet är vissa glapp, buggar vilket säkert kommer försvinna med uppdateringar framöver. Ger spelet en 9p

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är några skillnader till...

- Fienderna gör mera skada och de tål mer.
- Det är färre resurser överlag.
- Mera resurser krävs för att kunna reparera saker som t ex bågen.
- Mera bränsle går åt när man kör runt.
- Ingen auto-aim.

Också bra att veta: om du väljer att spela på Hard så går det inte att byta till lättare nivå senare.

Saxat från mitt inlägg i Days Gone-tråden här.

Tack!

Medlem

Som jag skrev i förra tråden är jag positivt överraskad och ger spelet 4/5

Små spoilers för att förenkla för er :

För att förenkla spelet så redan från start gör story missions för Copeland så ni når nivå ett och kan uppgradera hojen att ta mer bensin etc
Sen fokusera allt på andra campet och nå nivå två så ni kan köpa MWS, en game changer..

Sätt två stats på stamina sen resten i focus.
Fokusera på Ranged skills med untandag för dem uppenbara som att reparera melee etc

Medlem
Skrivet av eCore:

Som jag skrev i förra tråden är jag positivt överraskad och ger spelet 4/5

Små spoilers för att förenkla för er :

För att förenkla spelet så redan från start gör story missions för Copeland så ni når nivå ett och kan uppgradera hojen att ta mer bensin etc
Sen fokusera allt på andra campet och nå nivå två så ni kan köpa MWS, en game changer..

Sätt två stats på stamina sen resten i focus.
Fokusera på Ranged skills med untandag för dem uppenbara som att reparera melee etc

Intressant! Den varianten skulle jag kanske kört.

Jag valde istället Stamina/melee-build. Funkar det med. Bara man reparerar spikklubban då och då. 😄

Medlem
Riktigt kul - om du har rimliga förväntningar

Jag hade sett fram emot spelet och t.o.m. förhandsbokat det (vilket jag sällan gör). När jag såg recensionen här på FZ blev jag givetvis lite besviken och började fundera på att avboka. Men jag kollade runt lite på andra sidor och insåg att folk kan nog ha olika åsikter om detta spel, liksom allt annat. TIll slut valde jag att köpa spelet i fredags ändå och ångrar inte mitt beslut hittills.

Har spelat kanske 4-5 timmar under helgen och haft mycket roligt med det. Så länge man har rimliga förväntningar så tror jag man blir nöjd. Det krävs nog att man gillar 3:e persons action/äventyr, med en del handling och öppen värld. Visst kunde kontrollera till MC:n kännas bättre och buggarna vara färre. Men jag personligen har överseende med sådant om jag gillar stämningen och känner spelglädje i övrigt.

Det kanske inte kammar hem hyllmeter med priser vid årets slut, men är fortfarande ett bra spel enligt min mening. Svårt att säga på vad jag skulle landa på för betyg i slutändan, då jag inte spelat så länge ännu. Just nu tycker jag det dock är en försiktig 4/5. För mig iaf. Ibland en 3:a för någon annan är en 5:a för mig och en 4:a för någon annan en 2:a för dig. Vill nog egentligen bara understryka att det kan vara OK att tycka olika och att man ibland kan uppskatta någonting en hel del även om det kanske inte blir klassat som något mästerverk i slutändan

Medlem

@Buster:

Känner knappt igen något av det du nämner att spelet lider av. Det var några buggar i början vilket de fixa redan dagen efter. Sen får vi inte glömma att Bend Studio är en liten utvecklare och inte Rockstar med oändlig med ekonomi vilket Bend inte har. Men ändå så är spelet där uppe bland toppen grafik mässigt. Personligen lika trevligt som RDR2 om inte roligare efter ett par timmar in i spelet. Tycker de gjorde det enda rätta att satsa på open world då de är roligare alla dar i veckan då spelet aldrig tar slut medan linjära klarar man snabbt och läggs på hyllan. Knappt värt pengarna man får lägga ut. Kan inte förstå varför du köper ett spel för 700kr sen bara för det finns/fanns några buggar i det så väljer du strunta i att spela det. MÄRKLIGT snacka om att gå miste om trevliga upplevelser samt kasta pengarna i papperskorgen. Tycker du borde överväga släppa dina enorma krav för annars går du miste om många godingar där ute.

Medlem

Skulle nog säga att days påminner väldigt mycket om RDR 2 fast med bättre styrning, för nog fan är motorcyklen en häst i kostym 😉

Medlem
Skrivet av submariner:

@Buster:

Känner knappt igen något av det du nämner att spelet lider av. Det var några buggar i början vilket de fixa redan dagen efter. Sen får vi inte glömma att Bend Studio är en liten utvecklare och inte Rockstar med oändlig med ekonomi vilket Bend inte har. Men ändå så är spelet där uppe bland toppen grafik mässigt. Personligen lika trevligt som RDR2 om inte roligare efter ett par timmar in i spelet. Tycker de gjorde det enda rätta att satsa på open world då de är roligare alla dar i veckan då spelet aldrig tar slut medan linjära klarar man snabbt och läggs på hyllan. Knappt värt pengarna man får lägga ut. Kan inte förstå varför du köper ett spel för 700kr sen bara för det finns/fanns några buggar i det så väljer du strunta i att spela det. MÄRKLIGT snacka om att gå miste om trevliga upplevelser samt kasta pengarna i papperskorgen. Tycker du borde överväga släppa dina enorma krav för annars går du miste om många godingar där ute.

Om Bend hade kunnat inse sina begränsningar så kunde jag sluppit att betala ~700 riksdaler för det och kastat det i soptunnan.
Days Gone och Just Cause 4 är de enda spelen jag lagt ner efter bara ett par timmar och då spelar jag i stort sett allt. Stora öppna världar skall inte vara självändamålet, det är innehållet som räknas tycker jag.
Men kul att du tycker om spelet!

Medlem

Jag tror att det kan vara en nackdel för detta spel att det just är ett first party-spel från Sony. Folk har vant sig vid att dessa brukar vara extremt välgjorda och polerade på alla sätt och vis. När det då dyker upp ett spel med lite skavanker blir det lättare att vara missnöjd och kritisk.

Jag tror att detta (undermedvetet) även kan spela in hos vissa recensenter. Det hade varit väldigt intressant att veta vad som skrivits om detta spel plötsligt dykt upp utan en massa marknadsföring och varit gjort av en ny okänd studio?

Medlem

Jag har blivit sittandes med min vän och köra rätt många timmar nu. Det är riktigt kul måste jag säga. Kul värld och utforska och mysig stämning på något vis. Storyn är ju helt ok den med, inget havsverk som många andra spel där ute. Jävligt imponerad att en så liten studio kunnat ro iland ett spel av den här kalibern.
Kommer köpa spelet själv inom de närmsta dagarna och börja spela själv.

Och enligt vissa artiklar på nätet så har spelet sålt rätt bra hittills så det är roligt. Sony kan utan tvekan lägga till ytterligare ett spel i sin lista om varför man ska vara glad man är en ps4 ägare.

Skrivet av Razuco:

Skulle nog säga att days påminner väldigt mycket om RDR 2 fast med bättre styrning, för nog fan är motorcyklen en häst i kostym 😉

haha tänkte själv på det där häromdagen, angående styrningen.
Det är en fröjd o lira Days Gone jämfört mot RDR 2 just på den punkten att man slipper irritera sig på en medioker kontroll.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

https://youtu.be/opgMj6skKo8

Seven years in the making... "Trippy A"

Medlem
Skrivet av Buster:

https://youtu.be/opgMj6skKo8

Seven years in the making... "Trippy A"

Hahaha... Klockren bugg video. Tack.

Kommer dock köpa spelet denna månad eller i juni. Fokuserar mest på köpet av RAGE 2 till Steam nu.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Hahaha... Klockren bugg video. Tack.

Kommer dock köpa spelet denna månad eller i juni. Fokuserar mest på köpet av RAGE 2 till Steam nu.

Detta ett litet litet axplock av det som nu är Days Gone. Att AI'n är helt kass är inte en bugg, det är dåligt programmerat.

Medlem

Är Days Gone värt 300kr? Det är nämligen rea på PS Store.

12
Skriv svar