Diskutera – Hur bra/dåligt är egentligen Days Gone?

Robot
Diskutera – Hur bra/dåligt är egentligen Days Gone?

Åsikterna är många – dela dina med FZ.

#days-gone


Medlem

Vet inte, er recension gjorde så jag inte köpte spelet

Medlem

Jag har haft kul med det i helgen. Gillar att driva runt och utforska. Påminner en del om Mad Max som jag gillade. Och pulsen när man smyger genom en skog i ösregn och hör en massa freakers runt sig i mörkret är hög.
Några småsaker som är irriterande är att det är svårt att sikta med skjutvapen (något som jag tror kommer bli lättare när jag uppgraderat vissa förmågor) och att bensinen tar slut så förbannat snabbt (något som jag också tror kommer bli bättre med lite uppgraderingar).
Råkade ut för en bugg att ljudet helt försvann ett tag men annars har det varit en solid upplevelse.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har haft kul med det i helgen. Gillar att driva runt och utforska. Påminner en del om Mad Max som jag gillade. Och pulsen när man smyger genom en skog i ösregn och hör en massa freakers runt sig i mörkret är hög.
Några småsaker som är irriterande är att det är svårt att sikta med skjutvapen (något som jag tror kommer bli lättare när jag uppgraderat vissa förmågor) och att bensinen tar slut så förbannat snabbt (något som jag också tror kommer bli bättre med lite uppgraderingar).
Råkade ut för en bugg att ljudet helt försvann ett tag men annars har det varit en solid upplevelse.

är det som mad max så är det en given baj.
men stealtha sig runt hatar jag dock.
blir nog till att skaffa detta vid lägre pris. och mer patchar.

Medlem
Skrivet av Lukan:

Vet inte, er recension gjorde så jag inte köpte spelet

Det är väl just det som jag kan anse negativt med recensioner ibland. Alla har delade åsikter och smak, och ett spel som detta som ligger mitt i mellan lider mest. Typ Metro Exodus, fick rätt dåligt av FZ, men spelade och älskade spelet för dess cheesy karaktärer och otroligt atmosfäriska miljöer. Hade sjukt mycket buggar och dålig regi men jag kunde se igenom allt detta...

Köp det och testa det vettja, i värsta fall säljer/byter du in det igen och kostar dig max nån hundring, alt hoppas på ett demo... eller helt enkelt missa chansen att spela något som du må ha gillat.

Jag väntar fort. på min beställning så kan inte uttala mig om spelet än.

Medlem

@UggleMannen: Ja det är ganska mycket smyga. I alla fall för min del. Men det finns granater, ak47:or och molotovs om man gillar action. Med nackdelen att det ofta drar till sig fler freakers.


signatur

PSN: MrOakenborn

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Det är väl just det som jag kan anse negativt med recensioner ibland. Alla har delade åsikter och smak, och ett spel som detta som ligger mitt i mellan lider mest. Typ Metro Exodus, fick rätt dåligt av FZ, men spelade och älskade spelet för dess cheesy karaktärer och otroligt atmosfäriska miljöer. Hade sjukt mycket buggar och dålig regi men jag kunde se igenom allt detta...

Köp det och testa det vettja, i värsta fall säljer/byter du in det igen och kostar dig max nån hundring, alt hoppas på ett demo... eller helt enkelt missa chansen att spela någon som du må ha gillat.

Jag väntar fort. på min beställning så kan inte uttala mig om spelet än.

Som du själv skrev, man måste se förbi en hel del för att tycka om spelet.

2/5: "endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp."

Problemet är väl att det bör finnas ett demo för att man ska göra ett sånt val.

Jag har själv ett gäng spel jag älskar på samma review-nivå, det krävs lite extra passion för vissa typer av gameplay eller förmågan att förbise allt som är dåligt.

Jag är ju själv fortfarande förtuttad i PIRAT-ARK ATLAS.

Medlem

Som jag skrev i en annan tråd:

3½ timme in nu och jag älskar det. Lite för tunn story till en början (många frågetecken) men det jag gillar mest är att så fort du lämnar ett läger är du ALDRIG säker. Finns inte på kartan. Stannar du för att kolla något, kan du ge dig FAN på att några Freakers kommer på besök. Helt awesome, äntligen ett zombie-apokalypsspel där det faktiskt är farligt ute i världen.

Grafiken är ok, inget speciellt. Karaktärerna gillar jag hittills. Världen är stor och välgjord.
Som en tidigare nämnt av andra, gillar du Mad Max kommer du troligtvis gilla detta.


signatur

I drank what?

Moderator | Testpilot
Skrivet av B-itta:

Det är väl just det som jag kan anse negativt med recensioner ibland. Alla har delade åsikter och smak, och ett spel som detta som ligger mitt i mellan lider mest. Typ Metro Exodus, fick rätt dåligt av FZ, men spelade och älskade spelet för dess cheesy karaktärer och otroligt atmosfäriska miljöer. Hade sjukt mycket buggar och dålig regi men jag kunde se igenom allt detta...

Köp det och testa det vettja, i värsta fall säljer/byter du in det igen och kostar dig max nån hundring, alt hoppas på ett demo... eller helt enkelt missa chansen att spela något som du må ha gillat.

Jag väntar fort. på min beställning så kan inte uttala mig om spelet än.

Inget fel med recensioner alls. Problemet är att folk bara läser / tittar på en. Ta in flera intryck och se om många har samma åsikter eller om det är spridda skurar och bilda sedan en egen uppfattning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Lukan:

Vet inte, er recension gjorde så jag inte köpte spelet

Samma här! Kika lite på twitch oxå och insåg att recensionen stämde😀👎

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget fel med recensioner alls. Problemet är att folk bara läser / tittar på en. Ta in flera intryck och se om många har samma åsikter eller om det är spridda skurar och bilda sedan en egen uppfattning.

Håller helt med. Läste er recension och tänkte inte köpa spelet. Sedan tittade jag på några recensioner på Youtube och ändrade min uppfattning och beställde det i torsdags kväll så jag hade det klart när jag kom hem efter jobbet i fredags.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget fel med recensioner alls. Problemet är att folk bara läser / tittar på en. Ta in flera intryck och se om många har samma åsikter eller om det är spridda skurar och bilda sedan en egen uppfattning.

Det är inte fel på recensioner, det är fel på folket. Det är jag redo att hålla med om 😊👍 och var också lite undertonen i mitt inlägg

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget fel med recensioner alls. Problemet är att folk bara läser / tittar på en. Ta in flera intryck och se om många har samma åsikter eller om det är spridda skurar och bilda sedan en egen uppfattning.

Exakt, i många fall läser ju folk bara betyget också när man egentligen borde läsa hela recensionen för att få sig en riktig bild. T.ex. kanske recensenten klagar på att "spelet har ett väldigt långsamt tempo" för att denne älskar konstant röjig action, men är man en person som älskar långsamt tempo behöver det ju inte vara något negativt etc.
Bästa är ju att läsa noga, kolla upp flera recensioner och se vad de nämner som bra/dåliga saker och fråga sig själv om det är saker man själv tycker är bra/dåliga, och alltid alltid ha i åtanke att en recension är en persons egna åsikter och inte något objektivt.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Håller helt med. Läste er recension och tänkte inte köpa spelet. Sedan tittade jag på några recensioner på Youtube och ändrade min uppfattning och beställde det i torsdags kväll så jag hade det klart när jag kom hem efter jobbet i fredags.

Dela dina intryck gärna!


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

@CARTMAN: Skrev lite i början av tråden vad jag tycker så här långt. Är det något speciellt du vill veta mer om?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Har inga problem längre om vad folk tycker. Titta bara på spelen som får 10/10 eller 5/5. Alltid någon som inte gillar dom spelen. Jag tex kan inte med fighter sport och spel som tex super smash bros. Ogillar dom starkt. Men jag kan endå tänka mig att folk kan ge days gone allt från 1-10. Även om dom gillar "öppen världs spel". Var förresten på Syntax error i Stockholm igår. Helt underbar tillställning!

Medlem

Jag har hur roligt som helst...inte bra freakers att slåss mot...och en balans i att både smyga och gå "right on"!!!

Medlem

Till en början var det inte alls så kul som jag hade hoppats. Världen kändes öde och storyn kändes lite småtrist. Men jag fortsatte spela och insåg att jag började tycka om det. Visst, det har sina brister men jag kan inte låta bli att dras in i världen även om jag inte känner för någon av karaktärerna. Storyn öppnar upp sig mer ju längre det går och det blir mer intressant.

Medlem

Valde att lira på medel nivån men undrar hur läget svårt är ? Skillnaden mellan medel och svårt blir motståndarna tuffare eller det är bara förnödenheter och mindre ammo man hittar som är skillnad ?

Tråddemonen
Testpilot

Trots att spelet är långt ifrån det jag förväntade mig så finner jag spelet fortfarande som ett bra spel. Hade förväntat mig ett djupare spelsystem och även en bättre story, just nu känns spelet som en blandning mellan The Last Of Us och Assassin's creed. Trots att spelet inte erbjuder något nytt så tycker jag att det är ett bra spel och ett trevligt tidsfördrift, men jag är fortfarande en aning besviken eftersom att jag förväntade mig något större med alla dessa år spelet har utvecklats.

Bend Studio utvecklade sen tidigare ett utav Uncharted spelen till PS vita, det känns som att efter de fick utveckla en mindre titel till spelserien utav naughty dog så har de velat kopiera naughty dog och spelet TLOU men som fortfarande ska vara deras egna speltitel. Och det är precis vad spelet är, det är som en mindre lyckat TLOU i en öppen värld som är stor men tom.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

@CARTMAN: Skrev lite i början av tråden vad jag tycker så här långt. Är det något speciellt du vill veta mer om?

Hehe. Ursäkta mig. Såg inte att det det var samma person. Sorry. Tack för infon.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

@CARTMAN: Skrev lite i början av tråden vad jag tycker så här långt. Är det något speciellt du vill veta mer om?

Upplevde du, som FZ: recensent, att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag? Jag hatar verkligen sådant. Nu har jag redan köpt spelet men har ingen större lust att lägga ner 100+ h på ett mediokert och repetetivt spel. Vi pratar liksom inte om The Witcher 3 här.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Exakt, i många fall läser ju folk bara betyget också när man egentligen borde läsa hela recensionen för att få sig en riktig bild. T.ex. kanske recensenten klagar på att "spelet har ett väldigt långsamt tempo" för att denne älskar konstant röjig action, men är man en person som älskar långsamt tempo behöver det ju inte vara något negativt etc.
Bästa är ju att läsa noga, kolla upp flera recensioner och se vad de nämner som bra/dåliga saker och fråga sig själv om det är saker man själv tycker är bra/dåliga, och alltid alltid ha i åtanke att en recension är en persons egna åsikter och inte något objektivt.

+1

Detta är det absolut bästa sättet att förhålla sig till recensioner imo. Man får också hålla koll på om man brukar hålla med den specifika recensentens perceptioner.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Popski:

Upplevde du, som FZ: recensent, att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag? Jag hatar verkligen sådant. Nu har jag redan köpt spelet men har ingen större lust att lägga ner 100+ h på ett mediokert och repetetivt spel. Vi pratar liksom inte om The Witcher 3 här.

Jag kanske missar något, men Oakenborn recenserar inte för FZ.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kanske missar något, men Oakenborn recenserar inte för FZ.

Tror meningen var "Upplevde du precis som Tomas Helenius (aka FZ's Recensent) att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag".

Förövrigt: är det bara jag som tycker att "Recensent" känns som att det är felstavat eller har jag bara druckit för mycket kaffe?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ftmch:

Tror meningen var "Upplevde du precis som Tomas Helenius (aka FZ's Recensent) att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag".

Förövrigt: är det bara jag som tycker att "Recensent" känns som att det är felstavat eller har jag bara druckit för mycket kaffe?

Nu när du skriver sådär i efterhand så var det nog så henom menade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Ftmch:

och alltid alltid ha i åtanke att en recension är en persons egna åsikter och inte något objektivt.

Fast bra recensioner är skapade på ett sätt som beskriver spelet objektivt, så ditt påstående stämmer bara för dåligt framställda recensioner. Är det en recension där fokus ligger mest på vad recensenten tycker om spelet istället för att vara mer analytisk hör den till den senare kategorin.

Medlem
Skrivet av Popski:

Upplevde du, som FZ: recensent, att det var mycket grind via menlösa sidouppdrag? Jag hatar verkligen sådant. Nu har jag redan köpt spelet men har ingen större lust att lägga ner 100+ h på ett mediokert och repetetivt spel. Vi pratar liksom inte om The Witcher 3 här.

Jo spelet har fler likheter med open-world spel som Assassin's Creed eller Far Cry jämfört med Witcher 3, dvs uppdrag i stil med utrota alla freaker nästen eller ta död på alla ondingar i ett läger i skogen.
Men själv har jag inget emot att det blir lite upprepning. Det känns tryggt


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Läste recensionen och har kollat på Youtube. Spelet är snyggt men verkar lida utav dålig AI och buggar, samt en öppen värld där grinding tar sin plats. Men smaken är som baken. Jag hatar tex. Far Cry 5 och tycker det är grind och ytligt, medans vissa älskar det.

Avstängd

Survival mode i Juni sägs det. Japp. I always tell. Då blir det ju intressant om inte annars.

12
Skriv svar