Varför blev du medlem på FZ?

Hedersmedlem
Varför blev du medlem på FZ?

Jag har funderat och spekulerat kring vad det är som faktiskt lockar medlemmar och engagemang på FZ. Att följa flödet med nyheter på ettan är kanske inte ett så stort åtagande men att hoppa in i forumet och skriva tror jag däremot är en stor tröskel. Än idag kan faktiskt jag själv tveka om jag verkligen ska skriva ett inlägg eller strunta i det, och oftast blir det det sistnämnda tyvärr. Det tar emot på något sätt jag inte riktigt kan förklara. Hur kommer man över den här tröskeln?

Det skulle vara kul att höra vad som fick er att bli medlemmar på FZ. Och när vågade ni börja skriva i forumet, dröjde det lång tid eller kändes det självklart direkt? Hur kan vi få fler att våga lämna lurkerskuggan?

Eller ännu roligare. Är du en lurker? Kom fram! Bli medlem och berätta här varför du inte har blivit det tidigare Kanske finns det något vi tillsammans kan göra för att välkomna alla nya.

Medlem

Jag blev medlem år 2003 och det var efter jag lurkat omkring i några månader till 1 års tid. På den tiden spelade jag mycket Diablo, CS och senare Battlefield 1942 / 2. Det som först drog mig till FZ var för att jag, brorsan och vänner hade lärt oss att sidan hade den allra bästa nedladdningshastigheten när det kom till att ladda hem tunga speldemos, -patcher och -trailers. Vissa patcher var över 50 mb stora, vilket kunde ta mer än 1 timma att ladda ner på utländska spelsidor medan det på FZ kunde ta ca. 30-40 min (i dagsläget är det nog lite som att ladda ner 200-250 GB eller mer).

När jag blev medlem var jag omkring 14-15 år gammal. Det som jag uppskattade allra mest på forumet var att man kunde uttrycka sig anonymt, för en sånn sak gör att att man vågar uttrycka sig mer sanningsenligt och järvt (och se hur folk svarar) än vad man vågar uttrycka IRL. Anonymitet är ett dubbeleggat svärd - det ger möjlighet att utforska möjliga sanningar och åsikter i känsliga ämnen men det öppnar också upp för trolleri / provokation. I helhet var det dock möjligheten att kunna uttrycka sig själv fritt och anonymt i ett community med spelintresserade som drog mig till att skriva på forumet. Jag har nog öppnat FZ minst 10-20 gånger i veckan sedan 2003.

Under åren har jag säkert haft 5 användarkonton (dock inga bannade!). Jag har valt att köra med mitt namn nu för att då skriver jag saker som jag kan ta ansvar för - min åsikt snarare än att testa vilt och se reaktioner.

Moderator | Testpilot

Jag har berättat min historia flera gånger internt, men inte öppet till gemenskapen så här.

Att jag började hänga på FZ är i stor mån @Joakim Bennet: förtjänst. Som läsare av Super PLAY under många år fastnade jag starkt för många av de härliga människorna som jobbade på tidningen. När den började gå mot sitt slut tittade jag runt efter andra tidningar, och lösningar för att se om jag kunde hitta ett nytt hem. Fick reda på att Jocke varit en del av något som kallats "FZ" i några månader och gav sajten en chans.

Att jag just skapade min användare (med detta fabulösa namn) var endast för att en vän till mig ville jag skulle in i forumet och ragga folk till en Cod 5-klan vi hade. Efter det blev det bara att jag skrev av mig när man kände för det och nu sitter jag här, 10 år senare i höst, på världens bästa spelsajt som moderator och skriver testpiloter. Helt sjukt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer inte ihåg exakt varför jag blev medlem, mer än att det kändes som en trevlig community.

Hängde innan det lite på PCG-forumet och SuperPlay. Where Joakim Bennet goes, I will follow! Nej, skämt åsido, det är nog mest en slump.

Tycker en lika viktig fråga är varför jag stannar. I första hand för redaktionen. Jag tycker om det ni skriver, helt enkelt. Uppskattar verkligen er Youtubekanal. Jag kollar sällan på livestreams annars, men er följer jag definitivt på tuben. Forumet är lagom modererat, de flesta håller god ton för det mesta.

Medlem

Det kändes väl som en bra idé just då

Quake-konnässsör

Har hängt på FZ sedan 1996, så kändes som ett självklart val.

Medlem

Det var i början av 2000 jag skaffade mitt första konto för att jag har för mig man behövde vara medlem för att ladda hem alla demos osv.
Innan så lurkade jag bara och läste det som skrevs.

Tråddemonen
Testpilot

Hade följt nyheter och recensioner från sajten sen flera år innan. Sen till Monster Hunter World så letade jag spelare och gjorde en tråd. Tråden blev sedan min första speltråd tack vare @Carl Johansson-Sundelius som pushade mig till att skapa lite mer innehåll i tråden och till sajten. Sen dess har jag skrivit trådar och fått många nya vänner här på sajten, är svårt att inte logga in dagligen och få mitt dagliga intag utav spelnyheter och diskussioner.

Medlem

Min första skapade jag nog när siten hette Fragzone men sen hängde jag mer på Swec och mejladressen är borta sen länge så kunde inte logga in längre på fz.

Mitt nuvarande nick är något pinsamt lol.. Folk gav bort koder till någon beta och jag ville vara med så skapade Tiggarn.. Egentligen vill jag nog byta till något annat nu menmen. Jag är mest aktiv på Swec men har börjat hänga här på FZ iom Red Dead Redemtion 2 och den massiva tråden bl.a..

Fräcka fredag och OnsdagsStreamen är nog det jag är mest intresserad av för tillfället och är superkul.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tiggaren:

Min första skapade jag nog när siten hette Fragzone men sen hängde jag mer på Swec och mejladressen är borta sen länge så kunde inte logga in längre på fz.

Mitt nuvarande nick är något pinsamt lol.. Folk gav bort koder till någon beta och jag ville vara med så skapade Tiggarn.. Egentligen vill jag nog byta till något annat nu menmen. Jag är mest aktiv på Swec men har börjat hänga här på FZ iom Red Dead Redemtion 2 och den massiva tråden bl.a..

Fräcka fredag och OnsdagsStreamen är nog det jag är mest intresserad av för tillfället och är superkul.

Minns du vad den gamla användaren heter? Kanske finns kvar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Primärt för att dela med mig av min kunskap.

Medlem

Satt mest och läste FZ-wiki förr i tiden, tyckte det fanns otroligt mycket intressant info där (sanningsenligt eller ej). Annars var det mest sporadiska besök för recensioner innan bredband blev tillgängligt i hemmet (tog lång tid ute på landet). Kan ha fel på åren men de regelbundna besöken tror jag började runt 2003 när jag kunde använda Internet mer frikostigt på skoldatorerna.

Blev medlem först mot slutet av Oktober 2007 med avsikten att blogga och diskutera Crysis, började posta först drygt två månader senare i slutet av December samma år för att klaga på Årets Spel-listan innan jag kort därefter började engagera mig i det ursprungliga målet för registreringen.

Den enda tröskeln jag ser med engagemang idag är att forumaktivitet verkar vara väldigt låg (generellt sett, inte FZ-exklusivt). FZ har varit väldigt bra på att konvertera den höga aktiviteten i kommentarsfälten till forumaktivitet genom att lyfta trådar till förstasidan, hänvisa till diskussion i forumet och liknande men likväl verkar inte forum vara det som fångar folks intresse idag. Fördelen med detta sett till tröskeln TS beskriver är väl att fler borde känna att de kan posta vad de tycker och tänker idag då risken för mothugg är betydligt lägre än för ett par år sedan.

Medlem

Swec: "Du är permbannad för resten av ditt liv."


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Minns du vad den gamla användaren heter? Kanske finns kvar.

Nej jag minns inte tyvärr. Det var så länge sen.

Inaktiv

Då jag bara har konto på ett forum för brittiska bilar sedan tidigare (Har inga sociala medier alls). Så rätt olikt mig att bli medlem och jag brukar helt klart föredra att lurka.

Men antar att jag till slut blev medlem då det är ett så pass stort intresse för mig, det är väl bara teknik och brittiska bilar som intresserar mig lika mycket.

Medlem

Jag och en kompis hittade Fragzone då vi sökte nyheter kring ett spel.
Blev medlem efter ett par månader, FZ har varit min hemsida sen dess.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Intresserad av Quake.
Varit med sen 96


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Det var så många felaktigheter i artiklarna och kommentarsfältet så jag var tvungen att göra ett konto för att tillrättavisa alla. För det finns ju ingenting värre än när någon på internet har fel.

Medlem

Dela med mig industriteorier som varierar mellan batshit crazy och batshit crazy men som faktiskt stämde i slutändan.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Hedersmedlem
Skrivet av Bennii:

Tycker en lika viktig fråga är varför jag stannar.

Helt sant! Det är kanske ännu viktigare.

Skrivet av kebbe:

Den enda tröskeln jag ser med engagemang idag är att forumaktivitet verkar vara väldigt låg (generellt sett, inte FZ-exklusivt). FZ har varit väldigt bra på att konvertera den höga aktiviteten i kommentarsfälten till forumaktivitet genom att lyfta trådar till förstasidan, hänvisa till diskussion i forumet och liknande men likväl verkar inte forum vara det som fångar folks intresse idag. Fördelen med detta sett till tröskeln TS beskriver är väl att fler borde känna att de kan posta vad de tycker och tänker idag då risken för mothugg är betydligt lägre än för ett par år sedan.

Ja så är det absolut, det är säkert fler idag som hänger i diskussionsgrupper på Facebook än traditionella forum. Och det är ju... en helt annan kultur på Facebook om man säger så. Men jag kan förstå att forum känns främmande för någon som inte är van vid konceptet. Många kanske inte har tålamod att komponera foruminlägg med BBkod idag utan föredrar att skriva one liners i kommentarsfält på Facebook istället (huh).

Medlem

jag trodde jag blev medlem för väldigt längesedan, på fragzone-tiden. Men för ett par år sedan märkte jag att jag inte var det. Eller inte kommer åt det kontot iallafall.
Jag skriver väldigt sällan, iallafall seriösa saker. Mest för att jag inte spelar så mycket nu för tiden så har inte så mycket att komma med.

Men jag har hängt med sen länge.

Medlem

Har nog inte skrivit mer än en handfull inlägg i forumet under mina dryga tio år som medlem, följer/kommenterar i princip enbart nyheter och recensioner.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det var så många felaktigheter i artiklarna och kommentarsfältet så jag var tvungen att göra ett konto för att tillrättavisa alla. För det finns ju ingenting värre än när någon på internet har fel.

https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Skulle precis gå in och skriva samma sak och posta samma bild. Nu blev det ett extraliv till dig istället.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Jag lockades först och främst av den goda strömmen av nyheter och info om spel, sedan sökte jag också en spelsajt med bra bloggfunktion där man kunde dela med sig av sina egna erfarenheter och tipsa om andra vad man tyckte var bra och dåligt. Jag älskade bloggfunktionen och skrev och skrev, och det inspirerade mig att gå vidare med andra saker just eftersom jag fick så bra respons. Idag saknar jag just att bloggarna har fått en sådan underordnad betydelse, och jag tror folk drar sig lite för att besöka forum för att de kanske känner att de inte blir överraskade eller kan lära sig något nytt.

Att lyfta fram foruminlägg och kreatörer som FZ har gjort är unikt och riktigt bra. Det främjer gemenskapen, för att inte säga oss som försöker att bli bättre på något vi älskar.

Ser framemot att följa och vara delaktig i FZs framtid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Får skylla på Quake 1 (QW), nyheter och jox runt det samt att ladda ner demos

Fragtjuv

Upptäckte FZ när jag började plugga på universitet eftersom jag skaffade en PS3 i samma veva. Det dröjde innan jag blev medlem men tyckte redan från början att det var en trevligt sajt med bra recensioner.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

One word:
Quake

Inaktiv

Hittade FZ runt... 1998 (minns inte exakt) när jag spelade Quake 2 som mest. Efter det tappade jag bort min dåvarande email och tror t om att den mailtjänsten jag använde slutade erbjuda hosting så browsade bara FZ lite då och då i flera år efter det.

Först nu nyligen när The Division 2 kom på tal så kom jag ihåg FZ och bestämde mig för att checka in vad som hade hänt och skapade då ett nytt konto för att kunna ta del av forum osv.

Skön community! Keep up the good work!

FM-guru
F.d. Sisyr

Pga att jag läste PC Gamer. Läste en gång i tiden en tidning som hette PC Gaming World (om jag minns rätt). När den lades ner fick man per automatik en prenumeration på PC Gamer. Sedermera skapade dem ett forum på internet som jag gick med på, och efter X antal år gick man samman med FZ och man kunde överföra sin forumprofil från PC Gamer till FZ, något jag gjorde. Sen dess har jag varit här. Besökte sidan sporadiskt innan dess också, men var inte medlem.

eld
Medlem

Behövde nånstans att ladda ner patchar till quake!

Skriv svar