Nästa generations konsoler: vilka funktioner önskas?

Skribent
Nästa generations konsoler: vilka funktioner önskas?

Information om nästa generations konsoler börjar så sakteligen komma ut, vilket bland annat diskuterades i veckans Fräcka Fredag, och även om prestanda är en stor fråga så finns det ju så mycket mer som är viktigt i en bra konsol.

Vilka funktioner utöver själva spelandet hoppas ni på att se i de nya pjäserna? Bättre integrering av Twitch eller andra strömningsplattformar? Ett office-paket med tillhörande mus och tangentbord för att kunna använda konsolen till arbete? En specialknapp för att beställa en pizza med extra ananas?

Det kan vara en gammal funktion du vill se göra en comeback eller något helt nytt som du saknat.

Inaktiv

1. Spela feta spel
2. Köra Youtube och Netflix
3. Spela bluray-skivor
4. Köra filmer/serier från datorn.
5. NFC (eller liknande) för att kunna lägga mobiltelefonen på konsolen och koppla sin spotify direkt istället för att behöva starta en app på konsolen.

Så.... typ som dagens konsoler. Vad mer finns där man kan vilja önska i vårt nuvarande tänk?
Jag är ju såklart rimlig i mina krav då detta inte är en scifi-tråd Eller hur långt in i framtiden tänker du?

Vill man ha konsolen till kontorsarbete eller PC-hantering kan man väl lika gärna skaffa en PC?
En konsol har man till TVn när man sitter i soffan. En PC har man vid ett skrivbord och en kontorsstol.
Sitta med mus och tangentbord framför tvn som en PC fast inte en PC? Trams... (Visst.. HTPC osv men det är ju bara en wannabe-PC ändå)

Medlem

1. Kontroller som fungerar minst lika bra som mus/tangentbord i fps, tps, rpg, rts, osv, så utvecklarna har något vettigt att utgå ifrån. Enbart stöd för m&t hjälper inte om spelen fortfarande designas efter dagens värdelösa gamepads.

2. Stöd för adaptive sync på alla så kallade gaming-TVs.

Skribent
Skrivet av Sapiens:

1. Kontroller som fungerar minst lika bra som mus/tangentbord i fps, tps, rgp, rts, osv, så utvecklarna har något vettigt att utgå ifrån. Enbart stöd för m&t hjälper inte om spelen fortfarande designas efter dagens värdelösa gamepads.

2. Stöd för adaptive sync på alla så kallade gaming-TVs.

Det där med kontrollerna är helt klart intressant med tanke på hur lite de ändå utvecklats på senare år. Frågan är i vilken riktning det ska gå. Något i stil med Steam Controller eller ett helt nytt koncept?

Medlem

Jag skulle vilja ha en mobilapp för att använda telefonen som tangentbord. Det händer inte så ofta, men ibland ska man skriva någon sökning eller liknande på konsolen, eller skriva lösenord mm, och att skriva med handkontrollen är osmidigt.

Plocka upp telefonen, starta appen, telefonen synkar automatiskt till konsolen och hela mobilskärmen blir ett tangentbord.

Medlem

Önskar endast bra spel, skiter i funktioner. Eller ja, backward compatibility för alla spel från Playstation 1 och upp till Playstation 5 eller första Xbox till Xbox Two eller vad den kommer heta, med 4k upplösning. Man kan ju drömma.

Moderator | Testpilot

@anon_326725: Jag ser ju gärna att spelen är smala och små så att de inte tar så stor plats.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kontroller som fungerar minst lika bra som mus/tangentbord i fps, tps, rgp, rts, osv, så utvecklarna har något vettigt att utgå ifrån. Enbart stöd för m&t hjälper inte om spelen fortfarande designas efter dagens värdelösa gamepads.

Detta är i princip det enda som kan få mig att köpa en konsol idag. Då kan (vi) PC-kramare också dra en lättnadens suck då det bidrar till färre kassa portningar.

Fast sedan berör det lite på prislappen också, både när det kommer till spelen och själva konsolen. Om man redan har en dator som man kan spela och göra allt annat på så är det inte ekonomiskt försvarbart med en konsol bara för ett antal exklusiva titlar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det där med kontrollerna är helt klart intressant med tanke på hur lite de ändå utvecklats på senare år. Frågan är i vilken riktning det ska gå. Något i stil med Steam Controller eller ett helt nytt koncept?

Jag skulle vilja se ett nytt koncept. Med Steam Controller får man fortfarande samma problem att det enbart hänger på tummarna, även fast precisionen är bättre är det fortfarande långt ifrån mot en mus.

Jag tänker mig något i stil med...

Okej, tänk er att ni sitter ner som vanligt i soffan. Lägg händerna på benen. Tänk er att ni håller i en handformad objekt en var varje hand, med fem knappar, en för varje finger, som känns naturligt att greppa och trycka. Undersidan är platt med en laser likt en mus, lägg en större hård musmatta på benen. Bam! Mus precision på både händerna samt 10st knappar. Man skulle även fortfarande kunna ha analog stick för tummarna också, samt en rem att hålla fast kontrollen i handen så det även fungerar i VR.

Bara som exempel. Det går säkert hitta på något ännu bättre. Men nästan vad som helst skulle i stort sett vara bättre än dagens gamepads. För...

Orginal Quake (1996) hör fortfarande till ett utav de snabbaste fps spel som gjorts.

Orginal Rainbow Six (1998) hör fortfarande till de mest komplexa taktiska shooters.

Max Payne 1 PC (2001) och FEAR (2005) har fortfarande bättre shooting och frihetskänsla än typ alla konsol shooters.

Genre som ex RTS och hybrid genres som FPS-RTS finns typ inte pga hur hopplöst det skulle vara att få det fungera på en konsol dagsläget.

Menyer och UI i 90-tals och tidigt 00-tals spel är bättre, tydligare och smidigare utformat, än många utav dagens multiplatforms spel.

2000 vs...

...2011

SPELkonsoler borde ha bättre anpassade kontroller för spel, inte sämre. Om Microsoft eller Sony inte fixar det grundläggande problemet spelar det ingen roll hur många Tflop/s nästa gen har eller om hur många exklusiva titlar man skryter med. Merparten utav spelen kommer fortfarande kännas lika stela, ytliga, fantasilösa, tråkiga och begränsade, eftersom de hela tiden måste designas efter hopplöst föråldrade och missanpassade kontroller.

NuZ
Testpilot

Paddles på orginalkontrollen. Alltså namngivna också inte bara speglade. Då minskar behovet av m+k för du får minst 4 knappar till.

Bättre twitch, Youtube, Mixer stöd.

Alla spel m+k stöd.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@SaltyApple: Jag ser ju gärna att spelen är smala och små så att de inte tar så stor plats.

Spel som tar mindre plats brukar inte ha lika bra grafik, fysik och ljudkvalitet. Det vore bättre om man ökade storleken på hårddisken som följer med konsolen än att komprimera spelen till den punkt att det som jag nämnde tidigare påverkas.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Spel som tar mindre plats brukar inte ha lika bra grafik, fysik och ljudkvalitet. Det vore bättre om man ökade storleken på hårddisken som följer med konsolen än att komprimera spelen till den punkt att det som jag nämnde tidigare påverkas.

Det var ett skämt om att han vill ha "feta spel". Alltså att jag inte vill att spelen ska ta så stor plats hemma.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

finns mycket att önska men i slutändan är det väl bara spelen som är intressant, annars köper man väl en PC,

pratar man PS skulle jag gärna slippa share-knappen och en bättre position på options-knappen eller att de böt plats (trycker konstant fel)

Crossplay hade varit fint om de stödde OOB.
Möjlighet till lagring på NAS istf stora interna diskar i varje maskin om man är fler i hushållet dom gamear.
Stöd för mods.
Mer öppna API t.ex så man i teorin kan bygga sig egna kontroller eller ”dashboards” mm.
Aktivera minst 60 fps (gärna högre) som ett menyval, skiter i upplösning/checkerboarding mm.

Medlem

Specifikt för ps5 hoppas jag på ännu bättre stöd av 3d blu-ray via VR hjälmen. Det fungerar sjukt jävla bra redan nu på ps4an men ännu bättre bild hade ju inte suttit fel


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Om vi pratar två tre år framåt vill jag kunna ha den som en riktig tvbox: Gärna android eller liknande så man kan köra IPTV med en knapptryckning.

-Den VIKTIGASTE med nästa generationens konsoler är att den kan utmana min spelupplevelse som jag får på min PC.

-Spel som klarar MINST 64spelare och uppåt.

-Den skall inte bara kunna köra spel, utan även program som Maya och Inventor tex.

-All nödvändig information skall finnas i konsolen, mitt bankid, fakturor och min kalender.

-Kunna beställa mat till mitt kylskåp med EN knapptryckning. Den skall ha någorlunda koll på vad jag brukar köpa /behöver.

-Den får gärna innehålla en "portabel" enhet som man kan lira med i soffan när TVn är upptagen.

Medlem

60 fps behöver bli en minimistandard eller iallafall att användaren kan välja det och få "adaptive supersampling" som kompromiss, annars känns det lite flopp. 30 fps är verkligen bedrövligt att spela på.

Referens: AC Origins och AC Odyssey lyckas ändå rätt ok med sin ASS-metod, dock på PC.

Medlem

Jag är så glad att menyerna i ps4an är så snabba så jag hoppas att den funktionen kommer vara kvar att det är enkelt att tabba ur spelet ibland.

Möjlighet att streama alla spel för att spara hårddiskminne om man är typ i sommarstugan med sin andra konsol.

Riktigt nöjd med PS4:an så det är bara att fortsätta i samma spår.

Medlem

Mus/keyboard support.

Bakåtkompatibilitet.

60 fps.

Det är nog dom sakerna dom inte gör just nu som jag hade velat ha.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag skulle vilja se ett nytt koncept. Med Steam Controller får man fortfarande samma problem att det enbart hänger på tummarna, även fast precisionen är bättre är det fortfarande långt ifrån mot en mus.

Jag tänker mig något i stil med...

Okej, tänk er att ni sitter ner som vanligt i soffan. Lägg händerna på benen. Tänk er att ni håller i en handformad objekt en var varje hand, med fem knappar, en för varje finger, som känns naturligt att greppa och trycka. Undersidan är platt med en laser likt en mus, lägg en större hård musmatta på benen. Bam! Mus precision på både händerna samt 10st knappar. Man skulle även fortfarande kunna ha analog stick för tummarna också, samt en rem att hålla fast kontrollen i handen så det även fungerar i VR.

Bara som exempel. Det går säkert hitta på något ännu bättre. Men nästan vad som helst skulle i stort sett vara bättre än dagens gamepads. För...

Orginal Quake (1996) hör fortfarande till ett utav de snabbaste fps spel som gjorts.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhzXKMqZBBc&t=408s

Orginal Rainbow Six (1998) hör fortfarande till de mest komplexa taktiska shooters.
https://i.ytimg.com/vi/gqCRtxOY8z4/maxresdefault.jpg

Max Payne 1 PC (2001) och FEAR (2005) har fortfarande bättre shooting och frihetskänsla än typ alla konsol shooters.
https://www.youtube.com/watch?v=XlgsmZHVXt4

Genre som ex RTS och hybrid genres som FPS-RTS finns typ inte pga hur hopplöst det skulle vara att få det fungera på en konsol dagsläget.
https://www.youtube.com/watch?v=cgVDGefyNtI

Menyer och UI i 90-tals och tidigt 00-tals spel är bättre, tydligare och smidigare utformat, än många utav dagens multiplatforms spel.
https://www.diabloii.net/gallery/data/500/medium/d2-interface...

2000 vs...
http://students.expression.edu/interfacedesign/files/2012/01/...

...2011

SPELkonsoler borde ha bättre anpassade kontroller för spel, inte sämre. Om Microsoft eller Sony inte fixar det grundläggande problemet spelar det ingen roll hur många Tflop/s nästa gen har eller om hur många exklusiva titlar man skryter med. Merparten utav spelen kommer fortfarande kännas lika stela, ytliga, fantasilösa, tråkiga och begränsade, eftersom de hela tiden måste designas efter hopplöst föråldrade och missanpassade kontroller.

Mycket subjektivt tyckande, kontrollerna fungerar utmärkt i de flesta sammanhang tycker jag , och fps är det inga problem att köra. Drog platinum i Doom 2016 efter att ha klarat de på ultra på PC, mest för ja ville köra mer doom då var ett så jävla bra spel, helt ok upplevelse på konsoll också och kul med trophies. Rts däremot kan jag hålla med om är svårt att få till och har inte kört något som fungerar vettigt eller känns smidigt.

Sedan finns de ju sammanhang där en annan tycker kontrollern är helt överlägsen känslan i m&k, speciellt 3rd-person spel och med feedbacken som finns i kontrollern.

Förövrigt gameat majoriteten av mitt spelande på PC, först senaste generationernas konsoller som jag kör mer konsoll än pc.

Jag fattar inte vad f.e.a.r och quake 1 ens har med detta att göra, grymma spel men de finns bra många grymma fps som släppts sedan dess även på konsoll.

Hoppas på bra och rent gränssnitt likt ps4an i nästan generation, samt fokus på spelen som ps4.

Medlem

En funktion jag gärna hade sett är möjligheten att installera spel från skiva och kunna spela utan skivan.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Stöd för 1440p och Freesync.

PS4 Pro har stöd för 1080p och 2160p. Men har man 1440p monitor så tvingas man använda uppskalad 1080p?!! Why Sony?
Kan Microsoft lägga till basic funtioner i efterhand så kan ni! Var inte lata bara för att ni leder just nu. Framgång nu garanterar inte framgång i framtiden.

Medlem

Fullständig bakåtkompabilitet, Blu-Ray-läsare och minst 60 fps i spelen är det jag vill ha.

Medlem

Vilka funktioner kan man ta bort tycker ni?

Medlem
Skrivet av heady89:

Mycket subjektivt tyckande, kontrollerna fungerar utmärkt i de flesta sammanhang tycker jag , och fps är det inga problem att köra. Drog platinum i Doom 2016 efter att ha klarat de på ultra på PC, mest för ja ville köra mer doom då var ett så jävla bra spel, helt ok upplevelse på konsoll också och kul med trophies. Rts däremot kan jag hålla med om är svårt att få till och har inte kört något som fungerar vettigt eller känns smidigt.

Sedan finns de ju sammanhang där en annan tycker kontrollern är helt överlägsen känslan i m&k, speciellt 3rd-person spel och med feedbacken som finns i kontrollern.

Förövrigt gameat majoriteten av mitt spelande på PC, först senaste generationernas konsoller som jag kör mer konsoll än pc.

Jag fattar inte vad f.e.a.r och quake 1 ens har med detta att göra, grymma spel men de finns bra många grymma fps som släppts sedan dess även på konsoll.

Hoppas på bra och rent gränssnitt likt ps4an i nästan generation, samt fokus på spelen som ps4.

Varför kan en ny kontroller som den jag föreslog inte också ha feedback? Jag påstod aldrig att M&T är det bästa man kan åstadkomma inom kontrollmetod, tvärtom. Jag vill se något ännu bättre! Varför är detta enkla koncept så himla svårt att greppa?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag skulle vilja ha en mobilapp för att använda telefonen som tangentbord. Det händer inte så ofta, men ibland ska man skriva någon sökning eller liknande på konsolen, eller skriva lösenord mm, och att skriva med handkontrollen är osmidigt.

Plocka upp telefonen, starta appen, telefonen synkar automatiskt till konsolen och hela mobilskärmen blir ett tangentbord.

Funktionen finns redan för PS4 Funkar bra på mobil med. Second screen

Ambassadör
Xbox

Förutom allt bra som redan finns och som jag förutsätter följer med till next gen så önskar jag framförallt att 4K 60 fps blir golvet i prestandan. Fps behöver komma upp utan att tumma på upplösningen. Jag vill ha båda i större utsträckning!

Med fullt mus&tangentbordsstöd så ser jag gärna att fler spel som annars bara huserar på PC tar klivet över till konsol.

I övrigt så ser det synnerligen ljust ut inför next gen!


signatur

Jump in.

Medlem

Ser gärna en 4K BD-läsare, stor HDD (gärna hybrid) och mer fokus på bilduppdatering. Utöver detta värderar jag nog ljudvolymen mest, efter dammsugare med Xbox 360, PS3 och PS4 ser jag gärna en tyst enhet direkt snarare än att man skär ned på kylning för estetik.

Medlem

Förutom mycket av det som nämnts så önskas (till playstation) tystare fläktar och bättre batteritid för kontrollerna.


signatur

Konsolgubbe

1.Mer cross-play alla spel borde kunna spelas med Nintendo, Playstation och Xbox spelare online. Dom spel som inte ger fördel att spelas med mus/tangentbord ska även kunna spelas med PC-spelare.
2. Låna ut och låna spel av vänner.
3. Hade varit trevligt om man kan spela ett spel som man köper på alla plattformar.
4. Mindre exklusiva spel.

12
Skriv svar