Ställen där man kan testa Joysticks?

Medlem
Ställen där man kan testa Joysticks?

Hallojs kära flight sim vänner!

Jag har lirat Flight sims ett antal år å sen jag bytte min första joystick Mad Catz (helt ok nybörjarjoy) har jag kört med logitech extreme 3d pro - stabil och inte särkilt dyr. Har avverkat 2. Gillar den men den har ett irriterande löst neutral-läge. I en dogfight när man svänger mkt spelar det ingen roll men när man ska precisionskjuta mark-mål eller i en head-on är det helt värdelöst. Omöjligt att vara stabil och göra mkt små korrigeringar när man flyger rakt.

Så jag tänkte uppgradera mig till nåt lite dyrare - kanske uppåt ett par tusen eller så. Men jag vill chansa lägga massa pengar på nåt jag inte gillar. Jag vill testa den först i butik.

Någon som vet nån butik eller så som låter en testa olika typer av joysticks?

Quake-konnässsör

Har också varit på jakt efter ställen och prova joysticks på, svårt och veta hur de känns när man väl köper dem. Men tycker det är lite samma problem med de mesta spel inriktade produkter. Blev ordentligt utskälld när jag hade öppnat ett förpackning på Mediamarkt när jag skulle prova en gamepad för att känna hur den kändes i händerna, man vill prova utrustningen innan man köper dem.

Har på enskilda fall kunnat prova några joystick på Webhallen, med det är upp till personalen och godkänna det och beroende på hur mycket kunder det är i butiken.

Själv har jag suttit och spelat med f.d. Saitek (numera uppköpt av Logitech) Pro Flight X55, var riktigt bra för det priset tyckte jag. Man fick med fyra olika utbytbara fjädrar som bestämde kraften som behövdes för att röra runt Joysticken och throttlen var helt godkänd. Numera finns enbart den uppgraderade versionen "Logitech Pro Flight X56 Rhino" som jag inte har provat.

https://www.logitechg.com/en-ca/products/space.html

För cirka 3 år sedan så gick jag över till Thrustmaster Warthog som har en väldigt hög kvalité känsla, dock finns det ingen "Tvist" på joysticken, så ifall du använder dig av den funktionen så måste du hitta annat sätt och binda om det eller skaffa fotpedaler. Throtteln håller också riktigt hög standard. Dock som med andra joystick så kräver den lite underhåll då och då, den behöver fettas in för att det ska kännas mjuk i styrningen. Fettet torkar och försvinner, beroende på hur mycket du använder joysticken.

http://www.thrustmaster.com/products/hotas-warthog

Vill du gå upp på riktig high-end så vet jag om två tillverkare som jag har sneglat lite på, och de är VIRPIL och VKB SIM. Men finns ingen möjlighet att prova dessa innan du köper dem, ifall du inte har någon bekant som har dessa hemma. Alla deras joystick och throttle tillverkas och säljs under vissa specifika datum, och de säljer som smör och försvinner inom 15-30 min. Men vad jag har läst och sätt så håller de extrem hög standard på sina saker. Fick tag på två joysticks från VIRPIL för två månader sedan, och väntar fortfarande på att de ska tillverkas och levereras. Kommer förmodligen skriva en recension om dem här på FZ när jag väl får dem.

https://virpil-controls.eu/

https://flightsimcontrols.com/

Avstängd
Skrivet av Cedmoy:

Hallojs kära flight sim vänner!

Jag har lirat Flight sims ett antal år å sen jag bytte min första joystick Mad Catz (helt ok nybörjarjoy) har jag kört med logitech extreme 3d pro - stabil och inte särkilt dyr. Har avverkat 2. Gillar den men den har ett irriterande löst neutral-läge. I en dogfight när man svänger mkt spelar det ingen roll men när man ska precisionskjuta mark-mål eller i en head-on är det helt värdelöst. Omöjligt att vara stabil och göra mkt små korrigeringar när man flyger rakt.

Så jag tänkte uppgradera mig till nåt lite dyrare - kanske uppåt ett par tusen eller så. Men jag vill chansa lägga massa pengar på nåt jag inte gillar. Jag vill testa den först i butik.

Någon som vet nån butik eller så som låter en testa olika typer av joysticks?

Vet inte om Elgiganten säljer joysticks. Men man får pröva (använda) varan (ej media) i 30 dagar tror jag. Sedan få återköp om det inte passar. Kolla upp deras policy. Även andra återfösäljares. Att pröva i butik tror jag blir värre dock.

Medlem
Skrivet av almblad:

Har också varit på jakt efter ställen och prova joysticks på, svårt och veta hur de känns när man väl köper dem. Men tycker det är lite samma problem med de mesta spel inriktade produkter. Blev ordentligt utskälld när jag hade öppnat ett förpackning på Mediamarkt när jag skulle prova en gamepad för att känna hur den kändes i händerna, man vill prova utrustningen innan man köper dem.

Har på enskilda fall kunnat prova några joystick på Webhallen, med det är upp till personalen och godkänna det och beroende på hur mycket kunder det är i butiken.

Själv har jag suttit och spelat med f.d. Saitek (numera uppköpt av Logitech) Pro Flight X55, var riktigt bra för det priset tyckte jag. Man fick med fyra olika utbytbara fjädrar som bestämde kraften som behövdes för att röra runt Joysticken och throttlen var helt godkänd. Numera finns enbart den uppgraderade versionen "Logitech Pro Flight X56 Rhino" som jag inte har provat.

https://www.logitechg.com/en-ca/products/space.html

För cirka 3 år sedan så gick jag över till Thrustmaster Warthog som har en väldigt hög kvalité känsla, dock finns det ingen "Tvist" på joysticken, så ifall du använder dig av den funktionen så måste du hitta annat sätt och binda om det eller skaffa fotpedaler. Throtteln håller också riktigt hög standard. Dock som med andra joystick så kräver den lite underhåll då och då, den behöver fettas in för att det ska kännas mjuk i styrningen. Fettet torkar och försvinner, beroende på hur mycket du använder joysticken.

http://www.thrustmaster.com/products/hotas-warthog

Vill du gå upp på riktig high-end så vet jag om två tillverkare som jag har sneglat lite på, och de är VIRPIL och VKB SIM. Men finns ingen möjlighet att prova dessa innan du köper dem, ifall du inte har någon bekant som har dessa hemma. Alla deras joystick och throttle tillverkas och säljs under vissa specifika datum, och de säljer som smör och försvinner inom 15-30 min. Men vad jag har läst och sätt så håller de extrem hög standard på sina saker. Fick tag på två joysticks från VIRPIL för två månader sedan, och väntar fortfarande på att de ska tillverkas och levereras. Kommer förmodligen skriva en recension om dem här på FZ när jag väl får dem.

https://virpil-controls.eu/

https://flightsimcontrols.com/

Tack för tipsen! Ska definivt kolla upp. "Tvist" är dock väldigt viktigt då jag inte använder pedaler eller så. annars är själva känslan i sticken viktigast, att den inte har en löst neutralt läge, samt att man kan komma åt ett antal knappar med tummen - helst 4+hatknapp (eller vad det nu heter). skulle kanske kunna klara mig med mindre knappar men då jag kör view med mus, vill jag gärna kunna ha funktioner som zooma in, flaps -in,ut, alt fire.... med höger tumme. Hat-knappen är nödvändig oxå då jag använder den för röra på huvudet... men antar den finns på alla sticks nuförtiden.... Annars kör jag nästan uteslutande War Thunder - så det är väl lite "light" sim. Är inte så sugen på DSC (för hardcore) eller Il2-sturmovik (har inte fått det funka bra) - däremot nyfiken på Dead Stick - Bush Flight SImulator... Med det sagt - kommer nog inte inhandla superdyra grejer med pedaler å egen throttle å sånt....

Medlem

Skulle kolla in thrustmaster t1600 hotas
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

klämde på både den och en saitek x56 och tyckte thrustmastern kändes bättre, även om stylingen inte är något för mig. Sägs dessutom att den har samma grejer inuti som warthog.

Medlem

Det bästa i dagens läge tror jag blir att köpa hem något och idka öppet köp. Kolla efter en butik med generösa öppet köp-villkor. Annars kan du alltid hävda din rätt till distansavtalslagen (rätt att packa upp och prova varan väldigt försiktigt) och det kan ju vara ett alternativ, det med.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag tror jag kanske ska testa thrustmaster t1600M. Förhållandevis billig men verkar vara känsligare och förhoppnings mkt bättre på små korrigeringar runt neutral-läget jmäfört med 3d pro... Tråkigt nog bara 3 knappar för tummen men får lösa det men nån knapp på musen kanske...

ja - det är nog bästa snacka med affären först om man kan får testa... Tradigt att det inte finns nåt ställe. Man tycker verkligen det borde finnas efterfrågan på det...

Medlem

@Cedmoy: Jag har den hemma, väldigt fin känsla i spak och knapparna på just spaken. Extra-knapparna på "plattan" lämnar mycket att önska dock. Har använt den till att spela Elite: Dangerous och det fungerade faktiskt riktigt bra men var beredd på att spendera 2-3h för att hitta just din knapp-layout, om du tänkt spela detsamma.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Är också ute efter någon vettig joystick, men problem jag har med de flesta som är ute är att de ser ut som leksaker och väldigt plastiga. Älskar designen på warthog men lite för högt pris för mig som tänkt spela lite små spel, som war thunder och elite dangerious. Önskar att det fanns något mitt i mellan, med en cool fighter design (inte överdriven spaceig). En kan bara drömma för har sökt som tusan men inte hittat något alls efter min smak.

1
Skriv svar