Recension – Days Gone

Medlem

Skulle ha försenats ytterligare en gång. Men det kan gå att rädda med patchar och kanske free DLC.

Medlem

Just Cause 4 fick 3 i betyg och det var ju fullständigt ospelbart pga sin fulhet. Generiskt och repetitivt så in i vetbete dessutom!
Klarade av 20 minuter innan jag stängde av och försökte reklamera spelet via Sony (hopplöst jag vet).

Så imorgon blir spännande, kanske spyr rakt ut...

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja Mad Max var svinbra tyckte jag. Var bland de bättre sandlådespel samt filmspel jag kört på år o dag.

Håller med, grymt underhållande. Så om detta är i samma stil kommer jag ha apkul.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Hade varit intressant om man hade kunnat köra co-op.
Behöver inte ha pvp men iaf så man kan dela survival-upplevelsen med en kompis borde vara default för spel nuförtiden.

Medlem

Som en annan sa, synd att magkänslan hade rätt. Förväntade mig 2 stjärnor men var hoppfull för 4 stjärnor. Så jävla tråkigt.

Medlem

Man får inte glömma att läsa texten. Tycker betygen och texten i detta fall förklarar varandra väldigt bra.

Betyget speglar innehållet och skribentens åsikt, skribentens åsikt och innehållet speglar betyget. Dom går hand i hand. <3

Sedan gäller det att hitta sin skribent som ”passar” dig bäst, alltså delar ditt tycke och din smak så bra som möjligt.

Själv försöker jag vara objektiv i min läsning, och ta till mig det jag tycker passar mig i mitt tänkt.


signatur

Niet.

eld
Medlem

Hua, lika bra som fallout 76 alltså, sämre än Anthem.

Nej, man ska läsa reviews mer isolerat, annars börjar man tänka som jag just gjorde

Medlem

Till alla som hade hoppats på det här spelet. Ni kanske inte bör bara gå efter en enda recension.
Spelet har trots allt 72 av 100 på metacritic just nu baserat på 82 recensioner. Det är inte så illa inte.
Högre snitt än Mad Max, Just Cause 4, Sea Of Thieves och definitivt högre än Anthem haha.
BattleField V ligger på 73 av 100 i snitt exempelvis så det har ungefär samma betyg som detta spel generellt.

Så flesta som recenserat det här spelet hittills har ju haft en bra upplevelse mer än en negativ upplevelse.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Gnällkuk

Riktigt bra recension, kul att läsa! Synd att spelet blev ett buggigt magplask


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Det är väldigt spridda recensioner av detta med både sågningar och hyllningar.

Många av problemen beror nog på att studion är extremt liten jämfört med de studior som brukar ge sig på AAA open world-spel. Jag tror Bend var 45 personer när man började på detta och passerade 100 i slutet av förra året.

Om utvecklingen startat några år senare så hade man troligen använt sig av Guerrillas Decima-motor istället för Unreal (som man sällan ser i spel som detta).

Man verkar dock ha fått ut rätt mycket ur Unreal-motorn enligt Digital Foundry:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-days-g...

Medlem

Har bara kört någon timme igår. Och ska precis ge mig ut på vägarna med den helt ouppgraderade motorcykeln. Ska bli väldigt intressant och se vad jag får vara med om. Ska bli intressant vilket spel som är värst detta eller Fallout 76. Men misstänker att jag kommer att gilla detta spel mycket mer. På grund av att det är ett singel player. Obs inga buggar alls i början för mig.

Avstängd

Sitter i valet och kvalet än om jag ska köpa det eller inte, har blivit lite sugen ändå efter att ha sett lite videos och grejer.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Riktigt bra recension, kul att läsa! Synd att spelet blev ett buggigt magplask

Buggar kan städas upp. Och som jag förstått så har FZ inte recenserat med senaste patchen heller. Kan hända många buggar redan har fixats


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av devildenied:

Japp men återigen så handlar det ju om dåliga recensenter.
En femma på 0-10 är ju samma som 2,5 på 0-5, 50 på 0-100 eller 5000 på 0-10000..det bör ju vara så iaf.

Alltså, fattar folk inte att FZ har DEFINIERAT vad deras betyg står för?! Går inte att jämför med någon annan skala!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Buggar kan städas upp. Och som jag förstått så har FZ inte recenserat med senaste patchen heller. Kan hända många buggar redan har fixats

Skulle det ursäkta att släppa spelet i ett sånt skick menar du??


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd
Skrivet av CliQue-SinneD:

Skulle det ursäkta att släppa spelet i ett sånt skick menar du??

De flesta spel släpps ju med dag 1 patchar nu för tiden. Och med tanke på att just Days gone dag 1 patchen klockar in på 24gb skulle det vara konstigt om den inte innehåller en enda buggfix.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Skulle det ursäkta att släppa spelet i ett sånt skick menar du??

Det är inte den färdiga produkten dom prövat. Så det släppta spelet finns inte här. Allt är så flummigt nuförtiden då spel inte ens är klara år efter att dom finns på marknaden. Så igentligen borde man vänta ett år eller längre på alla spel.

Medlem

@CliQue-SinneD: Spelet är släppt i ett skick, men du måste ta med day-1 patchen i åtanke, eftersom spelet MÅSTE skickas för pressing av skivor, distribution och dylikt. Om du köper det online, så släpps det med patchen. Så du kan inte bara ta skivan och säga de inte fixat något, day-1 är trots allt fixat så snart de kunde för att möta distributionsdeadline.


signatur

I drank what?

Ja, verkar som att det släpps en patch på 23 gb och även en till patch på 13 gb läste jag på en annan sida. Tycker det är märkligt att dom inte kunde väntat ca 2 veckor med releasen så även recesenterna hade fått ta del av dessa uppdateringar. Obegripligt.

Edit: eller jag kanske tänkter fel. Skivorna som recesenterna fått är kanske tryckta tidigare än så. Iaf så borde dom väl ha väntat lite tills dessa massiva patchar applicerats.

Gnällkuk
Skrivet av DrAg00nEn:

Buggar kan städas upp. Och som jag förstått så har FZ inte recenserat med senaste patchen heller. Kan hända många buggar redan har fixats

Möjligt, men mitt intryck var att även om dessa buggar hade försvunnit så hade det inte gjort några underverk för spelet i sin helhet.
Sen kan måste ju recensenten göra bedömningen av spelet baserat på hur det är när man spelar igenom det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det är inte den färdiga produkten dom prövat. Så det släppta spelet finns inte här. Allt är så flummigt nuförtiden då spel inte ens är klara år efter att dom finns på marknaden. Så igentligen borde man vänta ett år eller längre på alla spel.

Nä men du har helt rätt, alla recensenter får en beta eller så trasigt spel det bara går så dom verkligen få en utmaning och sätta betyg plus kallt kaffe på det.

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:

Buggar kan städas upp. Och som jag förstått så har FZ inte recenserat med senaste patchen heller. Kan hända många buggar redan har fixats

Skrivet av DrAg00nEn:

De flesta spel släpps ju med dag 1 patchar nu för tiden. Och med tanke på att just Days gone dag 1 patchen klockar in på 24gb skulle det vara konstigt om den inte innehåller en enda buggfix.

Skrivet av Alienshade:

Det är inte den färdiga produkten dom prövat. Så det släppta spelet finns inte här. Allt är så flummigt nuförtiden då spel inte ens är klara år efter att dom finns på marknaden. Så igentligen borde man vänta ett år eller längre på alla spel.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja, verkar som att det släpps en patch på 23 gb och även en till patch på 13 gb läste jag på en annan sida. Tycker det är märkligt att dom inte kunde väntat ca 2 veckor med releasen så även recesenterna hade fått ta del av dessa uppdateringar. Obegripligt.

Edit: eller jag kanske tänkter fel. Skivorna som recesenterna fått är kanske tryckta tidigare än så. Iaf så borde dom väl ha väntat lite tills dessa massiva patchar applicerats.

Skrivet av trickeh2k:

Möjligt, men mitt intryck var att även om dessa buggar hade försvunnit så hade det inte gjort några underverk för spelet i sin helhet.
Sen kan måste ju recensenten göra bedömningen av spelet baserat på hur det är när man spelar igenom det.

Skrivet av Hexon:

Nä men du har helt rätt, alla recensenter får en beta eller så trasigt spel det bara går så dom verkligen få en utmaning och sätta betyg plus kallt kaffe på det.

Recensionskoder ska ju i stort representera samma spel som sen släpps, och i detta fall har koden dels patchats flera gånger, dels berättade Sony övergripande om vad day 1-patchen skulle göra. I stort ska det alltså vara samma spel jag kört som ni som köper det i dag får. Om större förändringar än så görs ligger det på Sony att informera om det, och fundera över varför man skickar ut en recensionskod som skiljer sig mot det spel som säljs. Men Days Gone har massor av problem som inte kommer lösas med en enda patch, även om den och andra uppdateringar sannolikt kommer förbättra spelet.

Nu ska jag dricka mitt kalla kaffe.


signatur
Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Recensionskoder ska ju i stort representera samma spel som sen släpps, och i detta fall har koden dels patchats flera gånger, dels berättade Sony övergripande om vad day 1-patchen skulle göra. I stort ska det alltså vara samma spel jag kört som ni som köper det i dag får. Om större förändringar än så görs ligger det på Sony att informera om det, och fundera över varför man skickar ut en recensionskod som skiljer sig mot det spel som säljs. Men Days Gone har massor av problem som inte kommer lösas med en enda patch, även om den och andra uppdateringar sannolikt kommer förbättra spelet.

Nu ska jag dricka mitt kalla kaffe.

Bättre det än att kaffet är slut som under varje fräcka fredag på livecamen!


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Men Days Gone har massor av problem som inte kommer lösas med en enda patch, även om den och andra uppdateringar sannolikt kommer förbättra spelet.

Nu ska jag dricka mitt kalla kaffe.

Tack för bra förklaring. Dock var mitt inlägg om buggfixar och patchar menat att endast beröra just buggar. Vilka brukar kunna åtgärdas genom patchar. Och visst håller jag med om att det är oerhört dumt av en studio att skicka ut recensions koder på ett trasigt spel.

Vore dock trevligt om ni har möjlighet att ge en liten snabb uppdatering på om senaste versionen har fixat eller inte fixat några av buggarna ni stötte på tidigare.

De övriga problemen med spelet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte spelat det själv.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Älskar sågningar av mediokra spel. Blir en bra helg det här.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Redaktör
Skrivet av DrAg00nEn:

Tack för bra förklaring. Dock var mitt inlägg om buggfixar och patchar menat att endast beröra just buggar. Vilka brukar kunna åtgärdas genom patchar. Och visst håller jag med om att det är oerhört dumt av en studio att skicka ut recensions koder på ett trasigt spel.

Vore dock trevligt om ni har möjlighet att ge en liten snabb uppdatering på om senaste versionen har fixat eller inte fixat några av buggarna ni stötte på tidigare.

De övriga problemen med spelet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte spelat det själv.

Jag körde kanske lite för många svar i ett svep.

Men men. De har fixat buggar löpande under testperioden, PS4 Pro-verren hackar t.ex. inte längre. Men jag blir lika förvånad varje gång när utvecklare inte hinner fixa grova problem förrän i sista stund, det här har ju utvecklats i fem, sex, sju år.

Skrivet av breahl:

Bättre det än att kaffet är slut som under varje fräcka fredag på livecamen!

All bugs and cold coffee makes Tomas a dull boy. All bugs and cold coffee makes Tomas a dull boy. All bugs and cold coffee makes Tomas a dull boy. All bugs and cold coffee makes Tomas a dull boy. All bugs and cold coffee makes Tomas a dull boy.


signatur
Medlem

Spelat lite, inte störts speciellt av något särskilt faktiskt. Kanske är att man inte var hypad öht som spelar in.
Gillar zombie spel överlag och tycker det gör sitt jobb.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

De flesta spel släpps ju med dag 1 patchar nu för tiden. Och med tanke på att just Days gone dag 1 patchen klockar in på 24gb skulle det vara konstigt om den inte innehåller en enda buggfix.

Skrivet av Alienshade:

Det är inte den färdiga produkten dom prövat. Så det släppta spelet finns inte här. Allt är så flummigt nuförtiden då spel inte ens är klara år efter att dom finns på marknaden. Så igentligen borde man vänta ett år eller längre på alla spel.

Skrivet av Mirage:

@CliQue-SinneD: Spelet är släppt i ett skick, men du måste ta med day-1 patchen i åtanke, eftersom spelet MÅSTE skickas för pressing av skivor, distribution och dylikt. Om du köper det online, så släpps det med patchen. Så du kan inte bara ta skivan och säga de inte fixat något, day-1 är trots allt fixat så snart de kunde för att möta distributionsdeadline.

Det är pga folk som er som accepterar day1 patchar som utgivare kan fortsätta släppa skitspel. Behövs det en patch Day 1 så är spelet framstressat och releasedatum satt för tidigt. Men fortsätt göd skiten ni..


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd
Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är pga folk som er som accepterar day1 patchar som utgivare kan fortsätta släppa skitspel. Behövs det en patch Day 1 så är spelet framstressat och releasedatum satt för tidigt. Men fortsätt göd skiten ni..

Ett spel kan inte bli utan buggar, det är omöjligt. Vet du något spel som släppts utan att det varit perfekt? Jag har spelat flera år gamla spel ibland och inte ens dom är perfekta.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Ett spel kan inte bli utan buggar, det är omöjligt. Vet du något spel som släppts utan att det varit perfekt? Jag har spelat flera år gamla spel ibland och inte ens dom är perfekta.

Skulle ha varit på den gamla goda cartridge tiden då när spelen inte var så krävande kanske. Annars i modern tid, nej. Det finns mer eller mindre så klart men helt felfria spel har jag inte kört på år o dar tror jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar