Epic slutar med exklusiviteter – om Steam också ger 88 % av omsättningen till utvecklarna och utgivarna

Medlem

Tog tid för Steam att få alla sina fujnktioner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tog tid för Steam att få alla sina fujnktioner

Än sen? De finns där nu, Epic har dem inte. Varför skapa en platform som är under dagens standard?

Inaktiv

Valve kommer inte sänka sin andel till 12% så tror Tim bara passar på att spela ut Valve mot sig själva. Detta med avsikt belysa hur pass giriga Valve är.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

...Hade Epic varit lika bra som Steam hade jag inte haft några problem...

Väljer du medvetet att ignorera hur för jävligt Steam va dom 2-3 första åren eller va du helt enkelt inte med från launchen 2003?
Vad sägs som att ge Epic lika lång tid att bättra på sin klient som vi va tvugna att ge Steam?

För er som inte minns så kunde det ibland gå flera dagar där man inte ens kunde logga in på Steam (Som va ett måste för att ens kunna spela t.ex. Counter-Strike på den tiden). Dvs, du hade ingen access till ett spel i flera dagar som du har betalat för.
Friends funktionen gick knappt att använda över huvud taget första året.
Ens 1 minut av att vara locked out, servrar som är nere etc. resulterar i ramaskri nuförtiden.

Skrivet av Draconis:

Än sen? De finns där nu, Epic har dem inte. Varför skapa en platform som är under dagens standard?

Var du lika förlåtande mot Valve när dom släppte steam som knappt gick att logga in på 2 dagar varje gång något patchades?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tog tid för Steam att få alla sina fujnktioner

Tid är rätt orelevant.

Om Epic Store hade haft lika många funktioner.
Lagt på utveckling för steamOS, Steamlink, Steam Controller, SteamVR etc så hade de också behövt ha större marginaler.

Steam må vara en bjässe, men det är ingen lat bjässe och arbetet de gör för spelvärlden på Linux är helt enorm.

Epic store bygger på Fortnite. Fortnite, ett spel som var några månader ifrån att cancelleras på grund av bristande intresse. Av en utvecklare som var stor en gång i tiden men sedan dess misslyckats med i princip varje release sedan år 2000.

Epic games 'got lucky' med en titel och sedan blev de i sina egna ögon en herre på täppan, de skulle fria världen från elaka steam och tjäna guld genom att spela ut Valve som ett ont företag.

Weeeell, good fucking luck.

Medlem

Epic sitter inte riktigt i position att ställa krav på Steam, även med de exklusiviteter man köpt åt sig är Steam överlägset i utbud, funktioner och marknadsandel.

Medlem
Skrivet av eld:

Epic har Fortnite, de behöver inte stänga ner sin affär, de har antagligen redan fått igenom tillräckligt många deals för att de skulle kunna fortsätta utan flera deals.

Nej. PR skulle aldrig godkänna såna uttalanden. Det här är direkt från majoritetsägaren av företaget.

Det är inte ett, på något sätt överhuvudtaget, juridiskt bindande uttalande. (Lel, Twitter som grund för någon form av juridiskt ansvar. Titta så sent som häromdagen när Sveriges största politiska parti tappade kontrollen över sitt verifierade konto, eller alla de andra gånger konton kapats/anges ha varit kapade. Eller att det inte finns något som helst sätt att verifiera vilken person som skrivit inlägget, eller att denne har varit vid sina sinnes fulla bruk, etc. etc.) Det finns ingen grund att anta att han faktiskt svart på vitt skulle fullfölja det han säger.

Med andra ord kan det *mycket* väl vara en kalkylerad risk, sannolikheten att Valve/Steam skulle gå med på *exakt* det herr Sweeney kräver (det finns dessutom väldigt många sätt att klyva ord på för att få det att brista på) är tillräckligt liten för att han ska kunna tjäna bra PR på ett sådant här uttalande.

Argumentationstekniskt är det inte dumt - han tjänar på uttalandet om de inte går med på det (vilket han sannolikt är ganska säker på att de inte kommer göra), och om de mot all förmodan går med på det visar han aktieägare och marknaden att han kan diktera marknadsvillkoren, vilket är en enorm fördel för en företagare - skulle generera enorma mängder goodwill (=fler kunder och partners) och sannolikt en stor direkt, så väl som indirekt, marknadskontroll. Win/win. Men ärligt och godhjärtat, it aint.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Så mycket expert uttalande i denna tråd.
Slipper man undra.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Tid är rätt orelevant.

Om Epic Store hade haft lika många funktioner.
Lagt på utveckling för steamOS, Steamlink, Steam Controller, SteamVR etc så hade de också behövt ha större marginaler.

Steam må vara en bjässe, men det är ingen lat bjässe och arbetet de gör för spelvärlden på Linux är helt enorm.

Epic store bygger på Fortnite. Fortnite, ett spel som var några månader ifrån att cancelleras på grund av bristande intresse. Av en utvecklare som var stor en gång i tiden men sedan dess misslyckats med i princip varje release sedan år 2000.

Epic games 'got lucky' med en titel och sedan blev de i sina egna ögon en herre på täppan, de skulle fria världen från elaka steam och tjäna guld genom att spela ut Valve som ett ont företag.

Weeeell, good fucking luck.

Ja men det var det jag menade i ett tidigare inlägg.
Epic har just exklusivitet pga det är väll det enda som kan konkurrera mot Steam med just nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Försäljning genom humble widget (som enbart tar 5%) kommer stå för en väldigt liten del av din försäljning.

Jag säger inte att epic store är bra, jag säger bara att göra indiespel kommer med otroligt stor risk, och att de 30% som steam tar skär in otroligt mycket i försäljningen.

Om man lägger konsumentbrillorna åt sidan och ser det ur ett försäljningsperspektiv så måste man också kolla på räckvidden. Tillåt mig spekulera lite här eftersom jag inte har en aning om hur det i detalj ser ut hos Steam, men låt säga att räckvidden hos Steam är så pass många gånger större att de 30 procent som Steam tar av kakan i slutändan kanske vara värt det när den totala försäljningen är sammanräknad jämfört om ett spel hade varit exklusivt på Epic (med sin begränsade räckvidd). Tänk också på att målgruppsdemografin ser helt annorlunda ut på Epics plattform, om man återigen tillåter sig att spekulera lite skulle man kunna tänka sig att EGS inte hyser de mest "indiespelsvänliga" köparna. Detta om man betänker att majoriteten hamnat där på grund av Fortnite. Steams funktioner som forum achivements, trading osv. är också inte bara passiva utan också ett mervärde ur ett marknadsföringsperspektiv. Ju länge en potentiell köpare stannar i butiken ju större chans att han eller hon tillslut köper något. Men återigen den här diskussionen är ju egentligen inget som konsumenten bryr sig om där framför datorn när det är dags att välja vilket spel att köpa för sina surt förvärvade slantar.

Medlem

säger inte de ena är bättre än de andra... ATM så tycker jag personligen Steam är mycket bättre för konsument, å vi konsument tänker vad ynar oss... Om Epic store vill ta ner Steam så bör det satsa mer på konsumenternas vilkor. Steam har du i stor sätt allt man kan tänka sig. Och ger konsumentet kick att spela. Epic store där emot varje gång går in där tappar jag en hel del lust... Vet inte vad det är kan inte riktigt sätta finger varför... Men som indie spel utvecklare så köper jag där. Men annars är det steam. kära du, man har mer än +++ antal spel på steam. ska man börja kasta iväg dem för epic store... Nope!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Personligen så betalar jag hellre mer om det innebär att den som gör jobbet får mer än mellanhanden. Helst skulle jag vilja köpa det direkt från utvecklaren även om det innebär att jag får tusentals olika launchers, måste använda något annat för att kommunicera med mina vänner, gå någon annanstans för recensioner och missa andra saker som achievements. Att skaparna får betalt för sitt slit är viktigare än min egen bekvämlighet. Men det är kanske bara jag.

Inte ofta jag är helt i samklang med en annan postare, jag skiter fullständigt i valve och epic jag bryr mig om de som faktiskt gör spelen jag bryr mig inte ett skit om steam friends och achivements och allt anant bullshit

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Om man lägger konsumentbrillorna åt sidan och ser det ur ett försäljningsperspektiv så måste man också kolla på räckvidden. Tillåt mig spekulera lite här eftersom jag inte har en aning om hur det i detalj ser ut hos Steam, men låt säga att räckvidden hos Steam är så pass många gånger större att de 30 procent som Steam tar av kakan i slutändan kanske vara värt det när den totala försäljningen är sammanräknad jämfört om ett spel hade varit exklusivt på Epic (med sin begränsade räckvidd). Tänk också på att målgruppsdemografin ser helt annorlunda ut på Epics plattform, om man återigen tillåter sig att spekulera lite skulle man kunna tänka sig att EGS inte hyser de mest "indiespelsvänliga" köparna. Detta om man betänker att majoriteten hamnat där på grund av Fortnite. Steams funktioner som forum achivements, trading osv. är också inte bara passiva utan också ett mervärde ur ett marknadsföringsperspektiv. Ju länge en potentiell köpare stannar i butiken ju större chans att han eller hon tillslut köper något. Men återigen den här diskussionen är ju egentligen inget som konsumenten bryr sig om där framför datorn när det är dags att välja vilket spel att köpa för sina surt förvärvade slantar.

jo det är ju bra att man vill få folk att fastna i ens shop med dåliga metoder som dobbel för att få dom att stanna i ens skitna butik, jag har hatat steam sedan drm skiten släpptes.....

Medlem
Skrivet av Blessus:

[...] man har mer än +++ antal spel på steam. ska man börja kasta iväg dem för epic store... Nope!

Just det här är problemet med dagens situation... nej, du behöver inte kasta iväg dem? De flesta datorer idag har tillräckligt med kraft för att installera, och rentav köra, fler än en applikation.

Medlem

Epic=by gamers for gamers <3


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Inte ofta jag är helt i samklang med en annan postare, jag skiter fullständigt i valve och epic jag bryr mig om de som faktiskt gör spelen jag bryr mig inte ett skit om steam friends och achivements och allt anant bullshit

Det där är bara skitsnack. Köper man AAA-spel hamnar inga pengar hos de som "gjort jobbet" utan hos aktieägarna och cheferna. Var bara ett par dagar sen då en ex Epic-antälld avslöjade vilket helvete de har. Vill du stödja skapare av spel får du hålla dig till indiemarknaden.

eld
Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Om man lägger konsumentbrillorna åt sidan och ser det ur ett försäljningsperspektiv så måste man också kolla på räckvidden. Tillåt mig spekulera lite här eftersom jag inte har en aning om hur det i detalj ser ut hos Steam, men låt säga att räckvidden hos Steam är så pass många gånger större att de 30 procent som Steam tar av kakan i slutändan kanske vara värt det när den totala försäljningen är sammanräknad jämfört om ett spel hade varit exklusivt på Epic (med sin begränsade räckvidd). Tänk också på att målgruppsdemografin ser helt annorlunda ut på Epics plattform, om man återigen tillåter sig att spekulera lite skulle man kunna tänka sig att EGS inte hyser de mest "indiespelsvänliga" köparna. Detta om man betänker att majoriteten hamnat där på grund av Fortnite. Steams funktioner som forum achivements, trading osv. är också inte bara passiva utan också ett mervärde ur ett marknadsföringsperspektiv. Ju länge en potentiell köpare stannar i butiken ju större chans att han eller hon tillslut köper något. Men återigen den här diskussionen är ju egentligen inget som konsumenten bryr sig om där framför datorn när det är dags att välja vilket spel att köpa för sina surt förvärvade slantar.

Nej, indiespelutvecklare har inget val där, som indiespelsutvecklare så MÅSTE man släppa på steam, det finns inga vettiga alternativ.

Fördelen med epic kommer enbart vara när de garanterar en viss försäljning, samt för de som är små nog att faktumet att du hamnar på epic store gör så att du syns bättre.

Men åter igen, de flesta har inget val, steam är det enda stället där du kommer kunna få tillräckligt stor marknad.

Medlem

Mer skitsnack av "svin"ey.

Epic kan ju börja med att städa framför egen dörr först och se till att de slutar behandla sin personal som boskap med påtvingade konstanta 100 timmars arbetsveckor (annars får de sparken). Detta för att de är så jäkla måna om att behålla vinstnivån från Fortnight att de måste spruta ut content konstant till varje pris.

De månar inte ett skit om gamers eller utvecklare. De är girigbukar som bara bryr sig om vinst där ändamålen helgar medlen. Epic store är ett försök att aggressivt kapa åt sig marknadsandelar så de har en ny sedelpress när folk tröttnar på Fortnite. Även det till varje pris.

Tvi för detta usla företag.

Källa: https://www.eurogamer.net/articles/2019-04-24-epic-under-fire...

Medlem

Ett alternativ är ju att uppgradera från MS dos till ett multitaskande OS så man kan ha fler än en launcher igång.

Oavsett vad man tycker om Epic, har Valve slutat utvecklats. De har ett alldeles för stort grepp om marknaden för att det ska vara sunt. De borde ta alla pengar och skapa en vettig spelstudio som kan producera spel igen som tilltalar marknaden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av duchovny:

Väljer du medvetet att ignorera hur för jävligt Steam va dom 2-3 första åren eller va du helt enkelt inte med från launchen 2003?
Vad sägs som att ge Epic lika lång tid att bättra på sin klient som vi va tvugna att ge Steam?

Nej det gör jag inte. Jag minns mycket väl hur Steam var då jag var en Beta användare. När Steam var nytt var de i princip först ut i vattnet. De fick pröva sig fram och motstå mycket skit. Tro mig, de fick smaka min kritik också. Men de tog sig fram ändå. De lyssnade på användarna.
Det jag jämför är hur dessa plattformer är i nuläget då det är det enda som är relevant. Hur något var för 15 år sedan är knappast relevant i dagsläget. Steam har massa år på nacken ja. Det tog tid för dem ja. Det är inte en ursäkt för Epic som har massiva resurser att tillgå för utveckling av deras plattform.

Och allt Epic hade behövt göra är att titta på hur Steam ser ut idag och implementera i princip samtliga funktioner Steam har.
Steam har redan prövat vattnet och sett vad som fungerar eller inte fungerar. De har som sagt haft lång tid på sig.
Men att sitta som Sweeney och påstå att Epic är en konkurrent till Steam när Epic ser ut som det gör är helt befängt.
Epic har resurserna och vad jag sett har de folk som fått arbeta +100 timmars veckor pga. Fortnite. Så de har personal också. Kanske inte länge till.....

Hade de lagt resurserna på att göra Epic Store bra på en gång istället för resurserna på exklusiva titlar så hade nog inget klagat.
Alla hade bara gått över till Epic och spelat där också, Det hade varit en hälsosam konkurrens.

Men som det ser ut idag kommer jag aldrig skaffa ett Epic konto då deras sätt att bedriva sin verksamhet är helt emot mina principer då de låser allt bakom deras tjänst. Sen så är Epic sämre som plattform med dess funktioner och infrastruktur i nuläget.

Bottomline så tycker jag de felprioriterar på Epic. De borde prioritera att fixa till deras Epic Store istället för att köpa exklusiva titlar. Etablera en bra grund som kan stå stolt och visa Steam att "här finns vi också med lika bra funktioner som er om inte bättre". Då kommer folket gå över av ren naturlighet tills dess att Steam kontrar etc.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Tja, om priset är detsamma så gynnar jag hellre de som gör spelet ,så att de kan tillverka fler*
Skrivet av Pappa Zappa:

Varför denna ständiga diskussion om hur många si eller så procent utvecklarna får över i sina kassakistor? Dom frågorna kan väl redas ut i mötesrum hos respektive publisher/utvecklare? Det intressanta för allmänheten är väl kundens perspektiv? Vad har kunden för fördelar av att använda Epic istället för Steam? " .

Jag använder nästan inga a Steams lull lull förmågor, så vilken butik är i princip egalt. Helst köper jag på GOG för DRM frihet och att jag gillar vad de gör för gamla spel och jag gillar CD Project Red.

*sen är det väl en annan fråga om pengarna hamnar hos utgivaren eller utvecklaren.

Avstängd

Aha!? En gaming Robin Hood minsann. En för alla, alla för en. Snyggt! Ni växer för mig.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Hade varit Valves smartaste move att kalla syna deras bluff. Känns dock som Valve är i någon form av dvala nuförtiden.

Sådär, fixade det till dig.

Skrivet av vilma:

Aha!? En gaming Robin Hood minsann. En för alla, alla för en. Snyggt! Ni växer för mig.

Robin Hood tvingade inte sitt folk att jobba 100+ timmarsveckor. Men bra du gillar slavdrivare. Går hand i hand med hur bolag i Kina (chockerande, jag vet, att ett bolag med en kinesisk storägare skulle behandla sina anställda som boskap...).


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Inte ofta jag är helt i samklang med en annan postare, jag skiter fullständigt i valve och epic jag bryr mig om de som faktiskt gör spelen jag bryr mig inte ett skit om steam friends och achivements och allt anant bullshit

Skulle säga att forum, medlemsrecensioner och varukorg är väldigt användbart dock.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Sådär, fixade det till dig.

Haha lite för mycket engelska på sista tiden kanske.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Epic=by gamers for gamers <3

Sedär, deras marknadsföring fungerar på vissa iallafall!

Skrivet av https://www.eurogamer.net/articles/2019-04-24-epic-under-fire-as-report-says-fortnite-teams-facing-endless-70-hours-a-week-plus-crunch:

Indeed, according to Polygon's sources - which include full-time staff and contractors working across Epic's development, QA, and customer service teams - as many as 100 employees are working an average of 70 hours a week, with others even reaching the 100-hour week mark.

"Everything has to be done immediately," explained one source, "We're not allowed to spend time on anything. If something breaks - a weapon, say - then we can't just turn it off and fix it with the next patch. It has to be fixed immediately, and all the while, we're still working on next week's patch. It's brutal."

Ser ut att vara en ledning av pure gamers som älskar sina medarbetare.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Sådär, fixade det till dig.

Robin Hood tvingade inte sitt folk att jobba 100+ timmarsveckor. Men bra du gillar slavdrivare. Går hand i hand med hur bolag i Kina (chockerande, jag vet, att ett bolag med en kinesisk storägare skulle behandla sina anställda som boskap...).

Jepp. Lol. En herrans röra med dessa aktörer det är sant. Inget vi gillar.

Medlem
fri konkurens

Jag tycker att fri konkurrens i det här fallet borde vara att spelutvecklarna tar sitt pris i konkurrens mot andra spelutvecklare och sen får vem som helst sälja det med sina respektive påslag som dom kan förklara med olika servicegrad mm precis som IRL.

Det börjar bli lite "tom tunna skramlar mest"-varning på den här följetongen.

Skrivet av duchovny:

Vad sägs som att ge Epic lika lång tid att bättra på sin klient som vi va tvugna att ge Steam?

Låter heldumt. Varför ska Epic ges tid att dumsnåla när de har alla världens möjligheter att lösa det här på en extremt liten bråkdel av den tid och kostnad som det tog för Steam att lösa problemet?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar