Epic slutar med exklusiviteter – om Steam också ger 88 % av omsättningen till utvecklarna och utgivarna

Robot
Epic slutar med exklusiviteter – om Steam också ger 88 % av omsättningen till utvecklarna och utgivarna
Medlem

Vad ger steam nu? Jag vet jag sett det tidigare, men kan inte komma ihåg det

Edit: Jag missade det uppenbarligen. Så går det när man skumläser och är helt på tok för trött.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Låter nästan för bra för att vara sant. Att kunna köpa spel varsomhelst och sedan öppna dom i vilken klient hade varit guld värt. Då kanske alla olika stores börjat ett riktigt priskrig som gynnat oss konsumenter.

CTI
Medlem
Skrivet av Ankh:

Vad ger steam nu? Jag vet jag sett det tidigare, men kan inte komma ihåg det

Står i artikeln.

"Steam ger i nuläget från 70 till 80 procent av vinsten till utvecklare och utgivare (beroende på hur bra spelet säljer). Epic, däremot, ger 88 procent av vinsten till skaparna och förläggarna. "


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Luktar skitsnack från herr Sweeney tbh.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

eld
Medlem
Skrivet av Ankh:

Vad ger steam nu? Jag vet jag sett det tidigare, men kan inte komma ihåg det

70-80 som det står i artikeln, men få utvecklare kommer nå de övre gränserna.

Ett spel för $20 skulle behöva sälja över en halv miljon kopior för att nå 75%,
sedan 2.5 miljoner kopior för att nå 80%, och då innebär det att man bara får den revenue share ÖVER den gränsen.

Så 70% får man för de första $0.5 miljonerna, 75% av $0.5-10 miljoner och 80% på all revenue över $50 miljoner.

eld
Medlem
Skrivet av SilvaH:

Luktar skitsnack från herr Sweeney tbh.

Han vet att Steam inte kommer ge efter, men gör de så kommer han göra vad han lovat.

Medlem

Om någon tycker att 88% låter som en udda siffra att lägga sig vid så är det för att den är lagd precis så att Valve inte ska kunna följa efter. Ett ganska falskt uttalande av Sweeney eftersom han vet att Valve inte kan gå ner utan att kraftigt skala ner sin infrastruktur.

Medlem

Måste han ha rapistglasses från 80-talet?

Såna hade t.ex Kiefer Sutherland i Freeway.

http://ekladata.com/1RUJuuZmhtzPqBO1HQ8AApuMTKI.jpg

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Måste han ha rapistglasses från 80-talet?

Rapistglasses? Wut? Är det pga att Jeffrey Dahmer hade såna eller?

Medlem
Skrivet av eld:

Han vet att Steam inte kommer ge efter, men gör de så kommer han göra vad han lovat.

Det finns inget som säger att han skulle gå igenom med ett löfte som detta. Detta är PR och inget annat. Epic kommer aldrig sluta köpa exklusiva titlar då de vinner på det.
Om Steam går ner och ger 88% så måste Epic slå igen sin butik då den är värdelös emot Steam.
Så de kommer aldrig sluta köpa exklusiva titlar. Det är deras enda äss i ärmen de har och de kommer använda det kortet tills Fortnight pengarna är slut.
Jag tycker detta är endast PR och skitsnack ifrån Sweeney. Han vet mycket väl vad han håller på med genom att säga som han gör.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Hade varit Valves smartaste move att kalla deras bluff. Känns dock som Valve är i någon form av dvala nuförtiden.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Rapistglasses? Wut? Är det pga att Jeffrey Dahmer hade såna eller?

Vet inte varför dom kallas för det.

https://www.youtube.com/watch?v=EVcyNANK5cY

Medlem

Tack för er som svarade mig - jag har inte sovit på 30h så inte konstigt jag missade det. Tack!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av CTI:

Står i artikeln.

"Steam ger i nuläget från 70 till 80 procent av vinsten till utvecklare och utgivare (beroende på hur bra spelet säljer). Epic, däremot, ger 88 procent av vinsten till skaparna och förläggarna. "

Det som sällan nämns är att Valve också tillåter utvecklare och utgivare att generera och sälja oändligt många nycklar gratis utanför Steam, exempelvis på GMG, Humble Bundle och nätbutiker som Amazon och CDON, där de får 100% av vinsten. Detta göder en konkurrenskraftig marknad som gynnar oss konsumenter som kan få tag på spel till ett lägre pris än på Steam, till skillnad från Epic där all försäljning sker genom Epic Store. Vill du få ett Epic-spel billigare så måste du vända dig till grey markets som G2A, Kinguin och G2play.

Valve förlorar mest troligt inget på Epics aggressiva affärsmetoder, utan snarare tvärtom. Folk vänder Epic ryggen och väljer hellre att vänta ut exklusiviteten för att köpa spelen till Steam. Sweeney's uttalande skriker desperation. Om det gick bra för Epic Store så hade man kört på för fullt i stället för att komma med ursäkter gång på gång. Nu börjar ju även Fortnite-hysterin att svalna, vilket inte är bra för Epic som blivit ett av de mest hatade spelföretagen i världen pga dessa exklusiviteter.

eld
Medlem
Skrivet av SilvaH:

Det finns inget som säger att han skulle gå igenom med ett löfte som detta. Detta är PR och inget annat. Epic kommer aldrig sluta köpa exklusiva titlar då de vinner på det.
Om Steam går ner och ger 88% så måste Epic slå igen sin butik då den är värdelös emot Steam.
Så de kommer aldrig sluta köpa exklusiva titlar. Det är deras enda äss i ärmen de har och de kommer använda det kortet tills Fortnight pengarna är slut.
Jag tycker detta är endast PR och skitsnack ifrån Sweeney. Han vet mycket väl vad han håller på med genom att säga som han gör.

Epic har Fortnite, de behöver inte stänga ner sin affär, de har antagligen redan fått igenom tillräckligt många deals för att de skulle kunna fortsätta utan flera deals.

Nej. PR skulle aldrig godkänna såna uttalanden. Det här är direkt från majoritetsägaren av företaget.

Medlem

Klart utvecklarna/utgivarna inte ska tjäna mer. Ner med Epic Store!!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det som sällan nämns är att Valve också tillåter utvecklare och utgivare att generera och sälja oändligt många nycklar gratis utanför Steam, exempelvis på GMG, Humble Bundle och nätbutiker som Amazon och CDON, där de får 100% av vinsten. Detta göder en konkurrenskraftig marknad som gynnar oss konsumenter som kan få tag på spel till ett lägre pris än på Steam, till skillnad från Epic där all försäljning sker genom Epic Store. Vill du få ett Epic-spel billigare så måste du vända dig till grey markets som G2A, Kinguin och G2play.

Valve förlorar mest troligt inget på Epics aggressiva affärsmetoder, utan snarare tvärtom. Folk vänder Epic ryggen och väljer hellre att vänta ut exklusiviteten för att köpa spelen till Steam. Sweeney's uttalande skriker desperation. Om det gick bra för Epic Store så hade man kört på för fullt i stället för att komma med ursäkter gång på gång. Nu börjar ju även Fortnite-hysterin att svalna, vilket inte är bra för Epic som blivit ett av de mest hatade spelföretagen i världen pga dessa exklusiviteter.

De får fortfarande 70% av försäljningen, butikerna tar 30% istället för steam.

Steam får i utbyte potentiellt nya kunder, vilket är mer värt än de 30%. Majoriteten av försäljning sker dock fortfarande genom steams storefront och inte genom andra affärer.

Releasehästryttare

När Gaben läser det tweetet:

Medlem

Varför denna ständiga diskussion om hur många si eller så procent utvecklarna får över i sina kassakistor? Dom frågorna kan väl redas ut i mötesrum hos respektive publisher/utvecklare? Det intressanta för allmänheten är väl kundens perspektiv? Vad har kunden för fördelar av att använda Epic istället för Steam? Antagligen väljer Sweeny att styra bort från det väsentliga spåret eftersom svaret är lika pinsamt som enkelt, inga alls. Utan exklusiva titlar hade det inte funnits någon anledning att ens ögna åt EGS (om man inte lirar Fortnite så klart). Inga "features" men samma priser....hmm. Om man får chansen att köpa en bil fullt utrustad hos en handlare varför i hela fridens namn skulle man vilja betala samma pris hos en annan handlare men utan allt extra götti-gött? Beats me...

eld
Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Varför denna ständiga diskussion om hur många si eller så procent utvecklarna får över i sina kassakistor? Dom frågorna kan väl redas ut i mötesrum hos respektive publisher/utvecklare? Det intressanta för allmänheten är väl kundens perspektiv? Vad har kunden för fördelar av att använda Epic istället för Steam? Antagligen väljer Sweeny att styra bort från det väsentliga spåret eftersom svaret är lika pinsamt som enkelt, inga alls. Utan exklusiva titlar hade det inte funnits någon anledning att ens ögna åt EGS (om man inte lirar Fortnite så klart). Inga "features" men samma priser....hmm. Om man får chansen att köpa en bil fullt utrustad hos en handlare varför i hela fridens namn skulle man vilja betala samma pris hos en annan handlare men utan allt extra götti-gött? Beats me...

För att det är en rätt viktig grej för små utvecklare, som gör en otroligt stor del av spelen som kommer till pc.

Marginalerna för vinst är väldigt små, så de extra 18% skulle hjälpa en hel del. Det är därför Valves 75% och 80% gränser är helt orimliga, små utvecklare kommer aldrig nå dessa gränser, även om deras spel säljer bra.

Medlem

Epic kommer nog inte sluta med exklusiva spel förens deras Launcher/Store är jämförbar med Steam. Enda sättet för dom att få användare juh


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

De får fortfarande 70% av försäljningen, butikerna tar 30% istället för steam.

Steam får i utbyte potentiellt nya kunder, vilket är mer värt än de 30%. Majoriteten av försäljning sker dock fortfarande genom steams storefront och inte genom andra affärer.

Har du koll på vad alla butiker i hela världen tar för andel? Humble Bundle tar exempelvis 5%, vilket är mycket mindre än Epics 12%. Om större delen av branschen tar 30% så har Valve ingen större anledning att ta mindre. Till skillnad från butikerna, som slipper lagerföra fysiska varor när de kan sälja digitala nycklar, så har Valve en saftig driftkostnad att ta hand om. De erbjuder många funktioner som kostar dem pengar. Exempelvis marketplace och trading cards, molnlagring, workshop, community m.m. Inget av detta är gratis för Valve att ge oss, och Epic erbjuder än så länge inga av dessa funktioner i sin tjänst.

8-18% mindre vinst är ingenting om man ser på vad utvecklare och utgivare får för pengarna med Steam, i förhållande till ingenting med Epic. De slipper t.ex. hosta och driva eget forum, vilket kan vara både dyrt och tidskrävande. Folk som köpt spel på Epic Store söker sig till Steam-forumet för support, vilket bara bevisar hur jävla dåligt Epic Store är.

Flakmonkey
Skrivet av Pappa Zappa:

Varför denna ständiga diskussion om hur många si eller så procent utvecklarna får över i sina kassakistor? Dom frågorna kan väl redas ut i mötesrum hos respektive publisher/utvecklare? Det intressanta för allmänheten är väl kundens perspektiv? Vad har kunden för fördelar av att använda Epic istället för Steam? Antagligen väljer Sweeny att styra bort från det väsentliga spåret eftersom svaret är lika pinsamt som enkelt, inga alls. Utan exklusiva titlar hade det inte funnits någon anledning att ens ögna åt EGS (om man inte lirar Fortnite så klart). Inga "features" men samma priser....hmm. Om man får chansen att köpa en bil fullt utrustad hos en handlare varför i hela fridens namn skulle man vilja betala samma pris hos en annan handlare men utan allt extra götti-gött? Beats me...

Personligen så betalar jag hellre mer om det innebär att den som gör jobbet får mer än mellanhanden. Helst skulle jag vilja köpa det direkt från utvecklaren även om det innebär att jag får tusentals olika launchers, måste använda något annat för att kommunicera med mina vänner, gå någon annanstans för recensioner och missa andra saker som achievements. Att skaparna får betalt för sitt slit är viktigare än min egen bekvämlighet. Men det är kanske bara jag.

Medlem
Skrivet av eld:

För att det är en rätt viktig grej för små utvecklare, som gör en otroligt stor del av spelen som kommer till pc.

Marginalerna för vinst är väldigt små, så de extra 18% skulle hjälpa en hel del. Det är därför Valves 75% och 80% gränser är helt orimliga, små utvecklare kommer aldrig nå dessa gränser, även om deras spel säljer bra.

Ja precis, men hela poängen med inlägget var ju att om man INTE är utvecklare så är affärsdiskussionen helt ointressant.
En konsument gör inte sina inköpsval efter hur många procent en utvecklare får över efter en distributions-deal är gjord.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har du koll på vad alla butiker i hela världen tar för andel? Humble Bundle tar exempelvis 5%, vilket är mycket mindre än Epics 12%. Om större delen av branschen tar 30% så har Valve ingen större anledning att ta mindre. Till skillnad från butikerna, som slipper lagerföra fysiska varor när de kan sälja digitala nycklar, så har Valve en saftig driftkostnad att ta hand om. De erbjuder många funktioner som kostar dem pengar. Exempelvis marketplace och trading cards, molnlagring, workshop, community m.m. Inget av detta är gratis för Valve att ge oss, och Epic erbjuder än så länge inga av dessa funktioner i sin tjänst.

8-18% mindre vinst är ingenting om man ser på vad utvecklare och utgivare får för pengarna med Steam, i förhållande till ingenting med Epic. De slipper t.ex. hosta och driva eget forum, vilket kan vara både dyrt och tidskrävande. Folk som köpt spel på Epic Store söker sig till Steam-forumet för support, vilket bara bevisar hur jävla dåligt Epic Store är.

Försäljning genom humble widget (som enbart tar 5%) kommer stå för en väldigt liten del av din försäljning.

Jag säger inte att epic store är bra, jag säger bara att göra indiespel kommer med otroligt stor risk, och att de 30% som steam tar skär in otroligt mycket i försäljningen.

Medlem
Skrivet av eld:

Epic har Fortnite, de behöver inte stänga ner sin affär, de har antagligen redan fått igenom tillräckligt många deals för att de skulle kunna fortsätta utan flera deals.

Nej. PR skulle aldrig godkänna såna uttalanden. Det här är direkt från majoritetsägaren av företaget.

Sant. De har Fortnight så de klarar sig men som det ser ut idag så är Epic rent skräp emot Steam. Så förutsatt att de inte når upp till Steams nivå så har de ingen chans som en allmän plattform. Så om Steam och Epic ger 88% så skulle endast idioter gå till Epic då Steam är totalt dominerande i sina funktioner och infrastruktur. Så i ett sådant läge har Epic endast en sak att göra. Exklusiva titlar. Annars förlorar dem.
Och nej. Detta är PR för Epic från deras majoritetsägare Sweeney. Han kan säga vad han vill utan att Epics PR avdelning tycker till om saken.

Hade Epic varit lika bra som Steam hade jag inte haft några problem. Men även då skulle Epic kränga exklusiva titlar. Litar inte ett dugg på vad Sweeney säger. Det är rent och skärt skitsnack. Han gör det endast för publicitet.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Testpilot
Skrivet av Pappa Zappa:

Varför denna ständiga diskussion om hur många si eller så procent utvecklarna får över i sina kassakistor? Dom frågorna kan väl redas ut i mötesrum hos respektive publisher/utvecklare? Det intressanta för allmänheten är väl kundens perspektiv? Vad har kunden för fördelar av att använda Epic istället för Steam? Antagligen väljer Sweeny att styra bort från det väsentliga spåret eftersom svaret är lika pinsamt som enkelt, inga alls. Utan exklusiva titlar hade det inte funnits någon anledning att ens ögna åt EGS (om man inte lirar Fortnite så klart). Inga "features" men samma priser....hmm. Om man får chansen att köpa en bil fullt utrustad hos en handlare varför i hela fridens namn skulle man vilja betala samma pris hos en annan handlare men utan allt extra götti-gött? Beats me...

Håller med. Som konsument så skiter jag i vilken procent som går hit och dit. Hur man än vrider och vänder på det, erbjuder Steam en betydligt bättre användarvänlig tjänst. Förhoppningsvis kan Epic gå mot det i framtiden, men jag är lite skeptisk tyvärr.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Ja precis, men hela poängen med inlägget var ju att om man INTE är utvecklare så är affärsdiskussionen helt ointressant.
En konsument gör inte sina inköpsval efter hur många procent en utvecklare får över efter en distributions-deal är gjord.

Klart man tittar på det. Själv köper jag från utvecklarnas egna sida när möjligheten finns


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skriv svar