Recension – Days Gone

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror det är pga betygsystemet 1-100 som var populärt förr ställt till med betygsinflation.
1 - 10 borde 5 vara godkänt.

Jag tycker erat 1-5 är ett mycket bra betygsystemet och tydligt vad siffrorna står för.

I ärlighetensnamn tycker jag att siffror inte betyder något någonstans. Folk klagar ALLTID på betygen oavsett vilken skala de använder. För min del är en rekommendation bättre. Det finns spel som är 5av5 för vissa men 1av5 för andra, därför jag menar att sifferbetyg inte betyder något.

Ex. (inte just detta spelet)

Spelet är rekommenderat för dig som...

...gillar utforskning.
...samlande / grind.
...är intresserad av story.
...gillar att köra bil och uppgradera dessa.

Spelet är inte rekommenderat för dig som...

...vill ha strategi.
...gillar snabba spel med mycket action.

Medlem
Skrivet av Esri:

I ärlighetensnamn tycker jag att siffror inte betyder något någonstans. Folk klagar ALLTID på betygen oavsett vilken skala de använder. För min del är en rekommendation bättre. Det finns spel som är 5av5 för vissa men 1av5 för andra, därför jag menar att sifferbetyg inte betyder något.

Ex. (inte just detta spelet)

Spelet är rekommenderat för dig som...

...gillar utforskning.
...samlande / grind.
...är intresserad av story.
...gillar att köra bil och uppgradera dessa.

Spelet är inte rekommenderat för dig som...

...vill ha strategi.
...gillar snabba spel med mycket action.

Ja jag håller med, ett mycket bra inlägg 👍

EDIT en sak som jag också tycker är viktigt är att det är en person som förstår och tycker om RTS om det tex är RTS som ska recenseras.
Detta misstag görs sällan nu mer men man har ju varit med om recensioner där recensenten haft noll koll på spelet från start


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Ja, jag vet. Men de flesta klickar sig nog inte in där. Det skulle förtydliga om det faktiskt stod i betygsrutan.

Vi får kika på att förtydliga det.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag håller med, ett mycket bra inlägg 👍

EDIT en sak som jag också tycker är viktigt är att det är en person som förstår och tycker om RTS om det tex är RTS som ska recenseras.
Detta misstag görs sällan nu mer men man har ju varit med om recensioner där recensenten haft noll koll på spelet från start

Exakt, skulle jag göra en recension på Eurpa universalis så skulle jag säga att det var tråkigt och långsamt men jag har full förståelse för de som älskar att sitta i 50h på ett uppdrag :).

Sen kommer det komma spel som har ett betyg som ser ut.

Rekommenderas för...

INGEN!

Medlem
Days Gone

Tack för varningen! Ångra precis köpet! ville inte kasta bort 600kr 😎🤘

Medlem
Skrivet av B-itta:

Kan nog hålla med där. Tittar man runt på nätet så hamnar man runt 7... men visst det verkar inte blivit nåt mästerverk tyvärr.

Det är som alltid recensentens egna intryck och personliga åsikt som sätter betyg, och bör således inte påverkas av vad andra har betygsatt.
Hoppas ni ändå är nöjda med spelet om ni såg fram emot detta!

Medlem

Synd att dom lade in mycket grind, vapen som går sönder och dylikt. Kan ha överseende med svagt berättande om gameplayet helt enkelt är tillräckligt kul men om det är nerdraget av konstant busywork så tappar jag snabbt intresset. Tyckte inte att The Last of Us blev ett dugg roligare av att ha järnrör och yxor som pajade efter några slag. Kändes inte "Grounded" heller för den delen.

Medlem

Hade en känsla av att spelet var mediokert av det man har sett.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Hade en känsla av att spelet var mediokert av det man har sett.

Samma här! Såg fram idag för att få det bekräftat
Mest för att folk i alla möjliga forum verkade helt orealistiskt övertaggade på spelet. Sen har jag väldigt svårt för zombiespel (och "inte zombie"-spel) och "cool" biker-dude som spelkaraktär.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Samma här! Såg fram idag för att få det bekräftat
Mest för att folk i alla möjliga forum verkade helt orealistiskt övertaggade på spelet. Sen har jag väldigt svårt för zombiespel (och "inte zombie"-spel) och "cool" biker-dude som spelkaraktär.

Tror det har mycket att göra med att det var en underdog story (Bend är en liten studio) och att dom har jobbat på spelet så länge.

Medlem
Skrivet av breahl:

Oj oj, här gav man det en riktig käftsmäll.

Jag hade ändå inte tänkt köpa detta för har inte sett ut som min typ av spel riktigt. Jag kanske köper det på någon rea i framtiden.

Såg förövrigt att Gamereactor Sverige gett det 7/10. Dom andra Gamereactor-sidorna gav det mellan 7 och 9 också.

Då kanske gamereactor är köpta? Om de ger det så högt. många andra har inte det.

https://www.gamespot.com/reviews/days-gone-review-hog-mild/19...
Gamespot gav ju en 5/10

https://www.ign.com/articles/2019/04/25/days-gone-review
Ign 6.5/10

osv osv.

Medlem
Skrivet av Marsmetroid:

Då kanske gamereactor är köpta? Om de ger det så högt. många andra har inte det.

https://www.gamespot.com/reviews/days-gone-review-hog-mild/19...
Gamespot gav ju en 5/10

https://www.ign.com/articles/2019/04/25/days-gone-review
Ign 6.5/10

osv osv.

Gamereactor har en historia av att sätta annorlunda betyg imo. Ibland konstigt höga, ibland konstigt låga.

Medlem

Många som sågade State of Decay 2 för det här, men grafik är inte allt.

Skribent

Vill bara flika in att jag skriver under på Tomas tvåa, rakt av. Utdraget och klumpigt spel.

Skribent

Bra recension. Spelet har sett rätt mediokert ut från dag ett i mina ögon, sen är jag också rätt less på zombier och överlevnadsspelen.

Men det verkar ju finns de som gillar spelet, all power to them.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Neeeeej... Perkele också. Jag som sett fram emot denna titel. GameReactor gav spelet en 7a.
Fan vad surt. Vette fan hur jag ska göra nu...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skrivet av CARTMAN:

Neeeeej... Perkele också. Jag som sett fram emot denna titel. GameReactor gav spelet en 7a.
Fan vad surt. Vette fan hur jag ska göra nu...

Köp det vid nån rea, spel nuförtiden sjunker ju snabbt i pris. Du lär säkert ha en backlogg som alla vi andra. Själv försöker jag beta av RDR2, har nog inte ens kommit halvvägs trots att jag köpte det vid releasedagen..

Medlem

Hmm förhandsbokade special edition idag, frågan är ska man avboka eller försöka ge det en chans?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Neeeeej... Perkele också. Jag som sett fram emot denna titel. GameReactor gav spelet en 7a.
Fan vad surt. Vette fan hur jag ska göra nu...

Skrivet av Fusionn:

Hmm förhandsbokade special edition idag, frågan är ska man avboka eller försöka ge det en chans?

Kolla upp om dom generella klagomålen är sånt som stör dig och kolla hur mycket av dom värsta buggarna dom fått bort vid release. Om det verkar som det behöver mycket patchande för att du ska gilla det kolla upp det om någon månad speciellt vid eventuell rea/pricedrop.

Medlem

oj oj oj det här trodde jag inte!

Fast såg en 1h stream här om kvällen, såg buggigt ut samt långtråkigt..

Medlem

Bra Recension! Ärlig så man behöver inte ens titta vad betyget blev.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Neej jag som verkligen sett fram emot detta spel 😥 Aja tur att man inte förhandsbokat det och kommer troligtvis ge det en chans framöver ändå när priset sjunkit för vem vet med lite tur kanske man gillar det ändå. Under tiden får man väl spela om the last of us eller något annat zombielir om suget blir allt för stort. Det finns ju några stycken att välja på så 🙂

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grundproblemen får man svårt att fixa med patchar, även om de lär göra spelet bättre på vissa plan. Kass teknik, taffligt berättande, helt obalanserad gameplay-mekanik, osv.

Jo, grundproblemen ja, men obalanserad gameplay-mekanik går att fixa, prestanda likaså, på tok för höga trösklar av XP/poäng för att låsa upp vapenuppgraderingar osv går också att fixa, men taffligt berättande blir svårt att bara patcha bort.
Dock finns det många spel med säkert lika taffligt berättande som ändå är väldigt njutbara att spela ändå på grund av spelmekanik osv, frågan är väl hur dom kommer att jobba på spelet för att göra det någorlunda spelbart (eftersom det låter nästan ospelbart på grund av alla rent ut sagt idiotiska dumheter dom valt att göra i det).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av SunShine:

Sony's första käftsmäll. Nu fick de sitt "Xbox" spel till slut haha.

Kul med berättandet där. Hur du beskriver berättande påminner mig om FarCry5 som jag nog får finna är det mest patetiska och pinsamma story berättande jag kört i ett spel hittills. Tur det var ett roligt sandelådespel ty storyn var bedrövlig på så många vis.

Varför en käftsmäll för Sony när många andra har hyllat spelet. Bara för människan bakom betyget här inte gillar zoombie games märks klart o tydligt. Verkar vara något av game of the year. Lätt en 10p i min värld.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Många som sågade State of Decay 2 för det här, men grafik är inte allt.

Jämför du det Bajs spelet mot det här på kostade liret som de jobbat med i 6års tid. Efter ha sett flera game play videos på youtube ser det sjukt grymt ut. Bara för en resention från FZ betyder inte spelet är skit. Prova gärna själv innan klagomål

Medlem

Har dom inga personer som testar spelen? Låter jävligt dåligt att spelet inte flyter och har massa andra fel. Att dom inte skäms.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Kolla upp om dom generella klagomålen är sånt som stör dig och kolla hur mycket av dom värsta buggarna dom fått bort vid release. Om det verkar som det behöver mycket patchande för att du ska gilla det kolla upp det om någon månad speciellt vid eventuell rea/pricedrop.

Får nog ta och göra det o kolla runt, man har ändå sett fram mot spelet som fan sen dom visade upp det.

Medlem
Skrivet av Esri:

I ärlighetensnamn tycker jag att siffror inte betyder något någonstans. Folk klagar ALLTID på betygen oavsett vilken skala de använder. För min del är en rekommendation bättre. Det finns spel som är 5av5 för vissa men 1av5 för andra, därför jag menar att sifferbetyg inte betyder något.

Ex. (inte just detta spelet)

Spelet är rekommenderat för dig som...

...gillar utforskning.
...samlande / grind.
...är intresserad av story.
...gillar att köra bil och uppgradera dessa.

Spelet är inte rekommenderat för dig som...

...vill ha strategi.
...gillar snabba spel med mycket action.

Bästa Inlägget i tråden.

Att folk fortfarande lyssnar på vad andra människor tycker är ju skratt retande. Hur vet ni om ni har samma smak som satte betyget här ? Det märks tydligt han inte gillar denna typ av genre av spel. Det här är en kopia på last of us fast 1000gånger mer att göra. Kommer ha många sköna timmar framför mig.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror det är pga betygsystemet 1-100 som var populärt förr ställt till med betygsinflation.
1 - 10 borde 5 vara godkänt.

Jag tycker erat 1-5 är ett mycket bra betygsystemet och tydligt vad siffrorna står för.

Betygsinflation har väl inget med skalan man använder för att bedöma eller?
Handlar ju bara om dåliga bedömare.
0-10 är det bästa enligt mig...med vettiga recensenter vill säga.
Men oavsett om man har 0-5, 0-10 eller 0-10000 så är det ju samma..men med 0-5 kan jag tycka att skalan blir lite liten...eller för stort spann om ni förstår mig

Medlem

Var kaffet kallt i morse Tomas?
Visst dem tekniska bitar kanske inte håller ihop så bra, men det löser sig med en patch.
Iaf spelet ser freaking vrålsnyggt ju.


signatur

Banksy

Skriv svar