Recension – Days Gone

Robot
Medlem

Ajda... Inte lika självsäkert köp men måste ändå ge det en chans! Får väl vänta på att de patchas upp lite först.

*Playstation har ju gett oss single-player mästerverk som God of war, Horizon Zero Dawn, Detroit, Spiderman, Uncharted Metal gear solid, och kommande Last of Us 2, Ghost of Tsushima, Death Stranding så nån gång måste "de" väl också faila.

Avstängd

Oj oj, här gav man det en riktig käftsmäll.

Jag hade ändå inte tänkt köpa detta för har inte sett ut som min typ av spel riktigt. Jag kanske köper det på någon rea i framtiden.

Såg förövrigt att Gamereactor Sverige gett det 7/10. Dom andra Gamereactor-sidorna gav det mellan 7 och 9 också.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Fan att magkänslan va rätt, den som nästan alltid är fel... suck

Medlem

wow ni var verkligen hårda mot detta spel :/

Redaktör
Skrivet av SWEBarb:

wow ni var verkligen hårda mot detta spel :/

Av goda anledningar.


signatur
Medlem

Oj. Säger jag bara. Skönt när magkänslan stämmer.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Av goda anledningar.

Vilken version av spelet körde ni? Vet att 1.0.4 kom igår tror jag, skulle vara intressant ifall dom jobbar på med prestandan, buggar osv..

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

wow ni var verkligen hårda mot detta spel :/

Kan nog hålla med där. Tittar man runt på nätet så hamnar man runt 7... men visst det verkar inte blivit nåt mästerverk tyvärr.

Medlem

Så ännu ett spel som kommer behöva ett kvartals patchande innan det är i respektabelt skick. Surprise, surprise.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Hexon:

Oj. Säger jag bara. Skönt när magkänslan stämmer.

"Oj" var min exakta reaktion. Finns en chans att jag får det gratis så kommer förmodligen spela igenom det en gång... Man får se om man orkar.

Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Hahah! Älskar att du är så realistisk kring recensionen. Är ofta så jag tänker när jag ser film eller serier, många som skriver manus planerar scener eller vägar från A till Ö som ofta är utav jäkligt korkade anledningar.

Redaktör
Skrivet av Smerof:

Vilken version av spelet körde ni? Vet att 1.0.4 kom igår tror jag, skulle vara intressant ifall dom jobbar på med prestandan, buggar osv..

Jag har spelat i nästan två veckor, så alla versioner utom den som kom i går.

Det har blivit märkbart jämnare flyt under perioden på PS4 Pro. I början var det mikropauser hela tiden, men de är helt borta nu. Vanliga PS4:n flöt första versionen bedrövligt på, har inte spelat patchat på den men enligt patch notes ska framerate-flyt på den ha hög prio.


signatur
Avstängd

Väldigt spridda skurar om man kollar andra recensioner. Verkar vara ett riktigt Love/hate spel.

För egen del har jag ännu inte sett något som skulle avskräcka. Dock måste jag beta av backloggen lite före köp


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Redaktör
Skrivet av B-itta:

Kan nog hålla med där. Tittar man runt på nätet så hamnar man runt 7... men visst det verkar inte blivit nåt mästerverk tyvärr.

Men vi använder betygsskalan 1-5, inte 1-10. De går inte att jämföra.


signatur
Medlem

Välskrivet, som vanligt. Det mesta du klagar på är sånt som är viktigt för mig. Jag får helt enkelt hitta något annat att spela de närmsta veckorna.

Medlem

Låter som spelet skulle behöva mycket patchning och balansering för att vara vettigt att spela.
Hade övervägt att skaffa en PS4:a på grund av detta, men nu får det absolut vänta.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Sony's första käftsmäll. Nu fick de sitt "Xbox" spel till slut haha.

Kul med berättandet där. Hur du beskriver berättande påminner mig om FarCry5 som jag nog får finna är det mest patetiska och pinsamma story berättande jag kört i ett spel hittills. Tur det var ett roligt sandelådespel ty storyn var bedrövlig på så många vis.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Extemt väntat. Högre än 2 så hade jag blivit väldigt (positivt) överraskad.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men vi använder betygsskalan 1-5, inte 1-10. De går inte att jämföra.

Nu är vi inne på skale-diskussionen igen, men 2:a är väl inte i närheten av 7 i en skala?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Nu är vi inne på skale diskussionen igen, men 2:a är väl inte i närheten av 7 i en skala?

Som vanligt (undrar hur många gånger jag förklarat det här för vuxna människor). Det handlar inte om 2 kontra 7, det handlar om vad tvåan står för.

2/5 i FZs betygssystem betyder:
"Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp."

Tycker Tomas text speglar det betyget och betydelsen av tvåan ganska bra.

Edit:
Kanske borde ni på FZ skriva ut den fullständiga betydelsen av era betyg med lite mindre text någonstans i betygsrutan för att undvika åtminstone 25% av de här betygsdiskussionerna.

Days Gone
2 / 5 Tveksamt
Mindre text under "Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp."

Frilansare

@B-itta:

Ska inte ge mig in i en betygsdiskussion men känslan, baserad på lång erfarenhet, är att en del köpare betraktar allt under 7 som ospelbart. Precis som våra 3:or som ju egentligen betyder "bra".

Redaktör
Skrivet av Dave Lister:

Låter som spelet skulle behöva mycket patchning och balansering för att vara vettigt att spela.
Hade övervägt att skaffa en PS4:a på grund av detta, men nu får det absolut vänta.

Grundproblemen får man svårt att fixa med patchar, även om de lär göra spelet bättre på vissa plan. Kass teknik, taffligt berättande, helt obalanserad gameplay-mekanik, osv.


signatur

Har egentligen haft noll sug för detta spel då det presenterades, men har nu senaste dagarna faktiskt blivit det efter att ha kikat på videos på tuben. Hade tänkt och skaffa det på nån rea och lär nog förmodligen fortfarande göra det. Då har nog dom flesta buggar och kanske värsta prestandaproblemen även lösts.

Lät dock riktigt avtändande det där med levlandet av vapnena samt att man knappt gör skada med dom, iaf i början. Hur är det med smygandet? Kan man komma bakifrån nån gubbe och ha ihjäl dom en efter en ( vrida naken typ ) utan att hamna i slagsmål/pangpangfest?

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Har egentligen haft noll sug för detta spel då det presenterades, men har nu senaste dagarna faktiskt blivit det efter att ha kikat på videos på tuben. Hade tänkt och skaffa det på nån rea och lär nog förmodligen fortfarande göra det. Då har nog dom flesta buggar och kanske värsta prestandaproblemen även lösts.

Lät dock riktigt avtändande det där med levlandet av vapnena samt att man knappt gör skada med dom, iaf i början. Hur är det med smygandet? Kan man komma bakifrån nån gubbe och ha ihjäl dom en efter en ( vrida naken typ ) utan att hamna i slagsmål/pangpangfest?

Jodå, bara att smyga fram och trycka trekant för tyst knivavrättning. AI:n är korkad så man behöver inte oroa sig för att bli upptäckt.


signatur
Medlem

Låter som 2 av 5 var för snällt, känns mer som en 1 av 5 med alla de där felen.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Inaktiv
Skrivet av SWEBarb:

wow ni var verkligen hårda mot detta spel :/

Hade du föredragit att han sockrat recensionen? Bättre att vara ärlig

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Edit:
Kanske borde ni på FZ skriva ut den fullständiga betydelsen av era betyg med lite mindre text någonstans i betygsrutan för att undvika åtminstone 25% av de här betygsdiskussionerna.

Days Gone
2 / 5 Tveksamt
Mindre text under "Inte riktigt godkänt, endast anhängare eller okritiskt lagda bör överväga köp."

Det är länkat nertill i betygsboxen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är länkat nertill i betygsboxen.

Ja, jag vet. Men de flesta klickar sig nog inte in där. Det skulle förtydliga om det faktiskt stod i betygsrutan.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@B-itta:

Ska inte ge mig in i en betygsdiskussion men känslan, baserad på lång erfarenhet, är att en del köpare betraktar allt under 7 som ospelbart. Precis som våra 3:or som ju egentligen betyder "bra".

Tror det är pga betygsystemet 1-100 som var populärt förr ställt till med betygsinflation.
1 - 10 borde 5 vara godkänt.

Jag tycker erat 1-5 är ett mycket bra betygsystemet och tydligt vad siffrorna står för.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar