Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Tråddemonen
Testpilot
Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Days Gone är en ny playstation exklusiv titel som kommer nu den 26e april, i detta spel så kommer man att få följa en motorcyklist vid namn Deacon St. John som får genomlida en ny apokalyps med zombieliknande mutanter vid namn freakers.

Innan ni läser tråden så kolla gärna in här när vår käre @Tomas Helenius testade på spelet.

Lite gameplay

Story

Spelet utspelar sig efter att en epidemi bryts ut och som tidigare zombieapokalypser smittar hela världen, efter att världen har Days Gone to sh*t så överlever lyckligtvis Deacon och ett gäng andra motorcyklister, samt mekaniker. Dessa zombielikande människor vid namn Freakers är brutala och snabba tvåbenta mutanter som snabbt jagar ikapp byten och tuggar ihjäl det.

Freakers

Freakers är mutanter som har utvecklats från ett virus som smittar världen 2 år innan där spelet utspelar sig. Dessa freakers är resultatet från smittade människor som har blivit allt mer vilda i sitt beteende, över de 2åren som dessa djuriska varelser har dominerat världen så har de även utvecklats drastiskt rent evolutionsmässigt. Det finns även olika freakers som beter och är farliga på olika sätt beroende på deras fysik. De finns större och starkare freakers, det finns högljudda freakers som fungerar som ett livs levande larm ifall spelaren blir upptäckt och det finns även yngre freakers som är snabba och smidiga barn. Trots att alla freakers har olika beteenden så törstar alla freakers efter att äta både människor och djur.

Olika överlevare

Mongrel motorcycle club
Motorcykel klubben som Deacon och hans anhängare tillhörde innan apokalypsen skedde.

Civila Överlevare
Dessa överlevare är bara ute efter att klara sig igenom apokalypsen och är överlevarna som Deacon sammarbetar med inom HUB camps.

Marauders
Marauders är elaka överlevare som bara är ute efter att konkurrera om nödvändigheter och är ofta ute efter att kidnappa och döda andra överlevare för att underlätta sin egna situation inom apokalypsen.

Rippers
En religös grupp som dyrkar Freakers och som medvetet skadar sin kropp för att likna Freakers själva.

Världen

Days gone kommer att utspela sig i pacific northwest som inkluderar platser som Oregon, i dessa miljöer så finns det mycket skog och berg.

Motorcykel

Inom spelet så kommer motorcykeln att vara ditt pålitliga fordon, inom spelet så kommer Deacon att få en ny motorcykel som skall uppgraderas utefter spelarens önskningar för att förbättras. Motorcykeln kommer att bestå utav delar inom 20 olika kategorier som påverkar olika prestationer som hur mycket bensin den kommer att kunna hålla, hur mycket bensin den gör av med, uthållighet, hur snabb den är etc. Delar kommer att kunna hittas under spelets gång, och det gäller att spelaren håller efter motorcykeln med bensin och att reparera den när det behövs.

Melee vapen

Det kommer att förekomma en mängd olika närstridsvapen för Deacon att hitta och även modifiera. Det kommer att finnas vapen som plankor, slagträn och rör bland annat att plocka på sig och modda med en mängd olika anpassningar för att göra mer skada i närstrider. Deacon kan även reparera dessa vapen med scrap när de börjar gå sönder, om ett vapen såväl går sönder som förstörs den helt, och Deacon kommer att få finna ett nytt närstridsvapen om det så önskas.

Planera innan du går till attack

Inom spelet så kommer Deacon att vara utrustad med en kikare, denna kikare kan ge spelaren fördel innan en infiltrering. Använd denna kikare som t.ex. tagga fiender så du vet var de befinner sig, men även finnas svaga punkter i omgivningar eller baser.

Stealth

Stealth kommer att vara en fördel för Deacon om man önskar att ta itu med fiender på ett säkrare sätt. Stealth kommer att vara en stor fördel mot större grupper utav fiender som är utspridda. Smyg upp bakom dem och hugg dem, skjut med armborst, förgifta dem eller använd improviserade ljuddämpare utav bildelar som Deacon kan finna i motorhuvudet på bilar.

Omgivningen till din fördel

Mycket utav allt som pågår inom Days Gone kan bero på omgivningen, det finns knep för spelaren att använda sin omgivning till sin födel. Det kan vara bland annat att gillra fällor som att spränga nerhuggna träd för att krossa fiender med hjälp av rullande träden, eller att sammanfoga olika typer utav fiender så de börjar att slåss och ha ihjäl varandra. Djur, andra överlevare och freakers kommer att slåss och döda varandra om de stöter på varandra.

Hordes

Det kommer att finnas ett 40-tal olika hordes utspridda utöver spelvärlden, och det kommer att vara upp till spelaren att utrota dessa massiva grupper med mutanter som kan variera från 50 till 500 freakers i stora grupper. Dessa grupper kommer att röra sig genom spelvärlden och ha egna rutiner utefter att leta föda, gå i ide eller vandra runt i världen. Om man lyckas att utplåna en del men inte hela gruppen så kommer gruppen av freakers att återhämta sig över tid och få tillbaka sin mängd.

Inflytelse

Inom spelet så kommer Deacon att kunna få ett bättre inflytande hos vissa överlevare och läger beroende på var han bestämmer sig för att hjälpa till. Om Deacon t.ex. räddar en överlevare ute i världen så kan Deacon bestämma var denna överlevare skall bosätta sig för att hjälpa till. När Deacon får ett bättre inflytande så kommer han även belönas med olika hjälpmedel och liknande.

Survival wheel

Survival wheel är en sorts meny där Deacon kan välja mellan olika föremål samt även crafta vissa föremål som molotov, pilar, bomber, bandage och andra nödvändigheter. För att crafta så krävs rätt material som Deacon kan finna inom spelvärlden.

Safehouse

I spelet så kommer en safehouse finnas som bas för spelaren, ett gammalt skogsväktartorn kommer att vara bas för Deacon och hans anhängare. Där kan spelare vila upp sig och även byta vapen och annan utrustning för framtida resor.

Bakluckor på bilar

Ett tips för de som påbörjar spelet är att dyrka låsen på bilars bakluckor med hjälp av kniv, ibland kan värdefulla och nödvändiga saker finna i bakluckorna.

Random events

När spelare tar sig runt i spelvärlden så kan Random Events poppa upp i närheten, dessa event sätter omgivningen i rörelse och ibland behöver inte spelaren resa för att finna uppdrag och händelser, världen kan ibland finna spelaren. Även på vägar eller i vissa områden så kan oväntade händelser ske, som att andra överlevare gillrar fällor som Deacon kan råka ut för och hamna i en kritisk situation. Var smart och försiktig.

Freaker Nests

Freaker Nests är små bon som freakers bosätter sig inom, dessa bon kan spelaren förstöra genom att elda upp, och förstörs tillräckligt många bon så kommer nya områden för fast travel att öppnas upp.

Tracking skills

Deacon kommer att kunna finna ledtrådar som kan leda till att han använder sig utav sina kunskaper inom att spåra, när han finner ett spår så aktiveras ett tracking system och Deacon kan lätt följa efter spåren för att finna vem eller vad som lämnade spåren efter sig.

Vildliv

I spelet som kommer även vilda djur att existera, dessa djur kan också bli smittade utav viruset och kan ha ett agressivt beteende mot spelaren. Så även naturen kommer att bli en utmaning. Djur som kommer att finnas med kommer att vara bland annat hjortar, björnar, vargar och korpar.

Skills

Inom spelet så kommer Deacon att kunna byggas på som karaktär, det kommer att finnas olika skills som förbättrar och ger även Deacon egenskaper som kan skräddarsys utefter spelarens begär. Det kan vara överlevnad tekniker som gör att pilar från armborst kan återanvändas, se fiender extra bra i något som kallas för ”Survival vision”, bättre hantering utav rekyl kring skjutvapen etc. Spelaren kommer att tilldelas skill points under spelet som sedan används för att låsa upp dessa skills.

Jobbar på tråden!

Medlem

fan hade det inte vart zombies med hade detta varit guld.

Medlem

Jag behöver något att spela fram till mitten av maj, men inväntar FZs recension. Det här kan bli bra, eller ett enformigt open world med medioker story som jag troligtvis skulle tröttna på efter tre timmar.

Bra jobbat med tråden, som vanligt.

Redaktör
Ponny

Dag ett-patchen sägs väga 24 GB. Tungt! (Källa: Reddit)


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd
Skrivet av UggleMannen:

fan hade det inte vart zombies med hade detta varit guld.

Då har du ju tur. Är inte zombies i detta. Bara zombie-liknande freakers

Skillnaden kan vid en första anblick vara försvinnande liten men till skillnad från zombies så har freakers förutom stor matlust även behov av att dricka och sömn. Dessutom är freakers inte levande döda


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Snyggt jobbat @Zimpan!

Har sett fram emot Days Gone ett tag nu. Äntligen dags att få se vad Bend Studio knåpat ihop!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Dag ett-patchen sägs väga 24 GB. Tungt! (Källa: Reddit)

Oj, det var inte illa! Bra att veta.

Tråddemonen
Testpilot

@UggleMannen: Enligt spelbeskrivningen så är freakers inte riktigt zombies, de är varelser som muterats från rabiesliknande virus och som är lika dödliga som vanliga djur och människor.

Tråddemonen
Testpilot
Medlem

Vilken tid släpps recensionen imorgon?

Inaktiv

Ser faktiskt inte helt jävla pjåkigt ut. Kanske blir att kolla in detta när man tröttnat på TD2

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Ser faktiskt inte helt jävla pjåkigt ut. Kanske blir att kolla in detta när man tröttnat på TD2

Synd att det inte finns multiplayer


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har ångest att jag inte klarat RDR2 , kommer ju börja med detta nu istället, fan.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Snälla låt det blir bra (8+ eller 4 i FZ skala)

Medlem
Medlem

Av det lilla jag har sett tror jag detta kommer vara mediokert som mest men vem vet.

Medlem

Någon som vet om det finns standard ps4 gameplay? hittar bara pro överallt

Medlem

Svårt att släppa min älskade Shinobi för detta alltså, så det blir att vänta lite..

Medlem
Skrivet av Lokander:

Någon som vet om det finns standard ps4 gameplay? hittar bara pro överallt

Varsågod. Standard PS4-gameplay (ej Pro) från 0:58 och framåt i klippet...

Avstängd

Lite extra stuff släpps även i juni månad

https://blog.eu.playstation.com/2019/04/24/free-days-gone-dlc...

Not only does this world come for you, but starting in June 2019 a whole new difficulty mode and new challenges each week are coming for all Days Gone owners with an active internet connection — for free!

Survival difficulty mode tests players by daring them to beat the story with increased difficulty settings, no player perks like Fast Travel or survival vision, and an immersive HUD that removes maps and indicators from the gameplay screen. Every tweak and change made is designed to further immerse players and ratchet up the tension to make this the definitive survival experience.

Each week beginning in June, a new Bike, Horde, or Combat challenge will be deployed to test players even further. These challenges take key gameplay features of Days Gone, and twists them in unique ways to earn additional items and rewards. We’ll give you more information on the specific challenges down the road.

Beating the Survival difficulty and challenges won’t be in vain — players can earn new trophies and unique bike skins to show off in photo mode to prove they’re bonafide Days Gone survivors. Are you?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv

@uberpwnage2.0: Vilket skit! Misstolkade det ang Safehouse " Där kan spelare vila upp sig och även byta vapen och annan utrustning för framtida resor." som att det var multiplayer.

Oh well.... Blir säkert riktigt bra för såna som gillar single player only

Medlem

Känns som ett spel där idéerna låter väldigt bra och spelet känns bra på pappret. Hoppas verkligen att det ska bli bra i verkligheten också! Tycker det var ganska längesen vi såg ett bra AAA zombie-spel (är inte zombies men men) nu. Så det kan vara dags för ett.

Medlem

Videoklipp som visar Photo mode:

Närbild på Deacon tagen i Photo mode:

(källa: reddit)

Edit: adress till videoklipp uppdaterad (gamla klippet togs bort av någon anledning).

Medlem

Days Gone kommer att ha tre svårighetsgrader vid release den 26/4: Easy, Normal, Hard.

I juni släpps en DLC (gratis) med ytterligare en svårighetsgrad som kallas Survival som ger en intressant spelupplevelse där följande kriterier gäller:

  • Ingen Fast Travel.

  • Ingen Survival Vision.

  • Ren HUD utan karta och indikatorer.

Det kommer dessutom att släppas nya challenges varje vecka (också gratis) från juni och framåt.

Källa: PlayStation.blog

Edit: jag såg nu att @DrAg00nEn redan skrivit om detta tidigare i tråden, men jag lämnar kvar mitt inlägg här som en liten sammanfattning. 😉

Medlem

Första Sony-spelet på länge som inte hypat mig alls. Wheel McMotorengine ser ut som en douche, storyn verkar ointressant och gameplay känns som valfritt dussin-open-world-spel. Men jag hoppas jag blir positivt överraskad av recensionerna imorgon!

Medlem
Skrivet av b0ne:

Har ångest att jag inte klarat RDR2 , kommer ju börja med detta nu istället, fan.

Imponerad av att du lyckats dra ut på det spelet så mycket. Men hur?!

Bra skrivet av @Zimpan i vanlig ordning. Kan tänka mig skaffa detta efter vad recensionerna säger. D2 var ju för mig ingen hit alls, så är spellös för tillfället.

Medlem

Såg tyska tidningen M nånting nånting hade recension med i sitt senaste nummer som släpptes idag. De gav spelet 83 av 100. De tyckte storyn och världen och NPC osv var väldigt bra men klagade på en del buggar osv. Dock påpekade de att de recenserade v 1.02 och på fredag släpps patch så det blir v 1.03


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

https://youtu.be/QVRGYkRSLeY sh*t kolla in snön som lägger sig på marken

Avstängd

Jag väntar med detta och ser vad folket tycker. Eventuellt väntar jag tills någon rea till och med för detta är inte något jag dras av.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Razuco:

https://youtu.be/QVRGYkRSLeY sh*t kolla in snön som lägger sig på marken

Ja, det är riktigt snyggt gjort!

Väderomslagen i det här spelet är fantastiskt välgjorda. I den här videon kan man lyssna på åskan som dundrar på medan regnet smattrar mot marken och bildar allt större vattenpölar. Skruva upp ljudet och njut... 🙂

Skriv svar