Bakom Fortnite-succén vittnar de anställda om 100-timmarsveckor

Robot
Bakom Fortnite-succén vittnar de anställda om 100-timmarsveckor
Medlem

Byt jobb.
Måste finnas överskott på spelutvecklare?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Byt jobb.
Måste finnas överskott på spelutvecklare?

Tragiskt synsätt

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Byt jobb.
Måste finnas överskott på spelutvecklare?

Yup! Råder nog viss obalans på arbetsmarknaden efter allt. Införa någon typ av arbetsrätt kanske?

Medlem

kommer ni ihåg tiden då spel gjordes med pengar som nästan en bi produkt av spelet, inte varför spelet i sig gjordes. Den tid då utvecklarna gjorde inte ett spel för det dom trodde kunde få in mest med pengar, utan en tid då utvecklarna hade en vision och önska bara för allt i världen att dom kunna ge folk den upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Byt jobb.
Måste finnas överskott på spelutvecklare?

Det är en av rötterna till problemet, med det enorma överskottet av kompetens på en oreglerad arbetsmarknad så blir det så.

Det är så här i sverige också, det pumpas ut enorma mängder utbildade utvecklare.
Jag gick en spelsutvecklingsutbildning för 4 år sedan. Lagom till vår examen så kom det en rapport från nån myndighet där dom visade att av de som går klart någon av de svenska utbildningarna, så var det bara runt 30% som fick någon slags anställning med lön efter examen, och bara futtiga 4% som hade jobb kvar i branchen eller närliggande brancher efter 3 år.

Ändå så skriker branchen hela tiden att det inte utbildas tillräckligt mycket folk i Sverige...

Medlem

De anställda får ta in Gustav!

Medlem
Skrivet av Natrium:

kommer ni ihåg tiden då spel gjordes med pengar som nästan en bi produkt av spelet, inte varför spelet i sig gjordes. Den tid då utvecklarna gjorde inte ett spel för det dom trodde kunde få in mest med pengar, utan en tid då utvecklarna hade en vision och önska bara för allt i världen att dom kunna ge folk den upplevelsen.

Den tiden är nu, med vissa avarter. Har aldrig gjorts så mycket spel som nu, speciellt spel som du pratar om. Öppna ögonen.

Avstängd
Skrivet av ompalompa:

Det är en av rötterna till problemet, med det enorma överskottet av kompetens på en oreglerad arbetsmarknad så blir det så.

Det är så här i sverige också, det pumpas ut enorma mängder utbildade utvecklare.
Jag gick en spelsutvecklingsutbildning för 4 år sedan. Lagom till vår examen så kom det en rapport från nån myndighet där dom visade att av de som går klart någon av de svenska utbildningarna, så var det bara runt 30% som fick någon slags anställning med lön efter examen, och bara futtiga 4% som hade jobb kvar i branchen eller närliggande brancher efter 3 år.

Ändå så skriker branchen hela tiden att det inte utbildas tillräckligt mycket folk i Sverige...

Lönedumpning? Målet var väl 10%ig arbetslöshet som lägsta va? Gott om arbetskraft då. Håller med, viss struktur (vägledning) behövs allt.

eld
Medlem

Så då vet vad det kostade att kunna uppdatera så ofta som fortnite gör.

Medlem

Att det är så svårt för företag att bara anställa in folk och ta lite mindre av sin astronomiska vinst.

Medlem

Det som är felet med all arbetskraft idag, man behandlas som skit, spelar ingen roll om du lägger 40 eller 100 timmar per vecka, du kommer ändå bara vara en myra för dom som jobbar över dig. Jag har aldrig accepterat det, vill jag inte jobba extra, då gör jag inte det, aka 9 av 10 gånger, för jag behöver inte pengarna, och jag behöver inte det jobbet, om dom inte tar hand om sina anställda och sparkar över sådana saker. Men förstår att karriären är allt för många, skulle aldrig klara av att leva så.

eld
Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det är en av rötterna till problemet, med det enorma överskottet av kompetens på en oreglerad arbetsmarknad så blir det så.

Det är så här i sverige också, det pumpas ut enorma mängder utbildade utvecklare.
Jag gick en spelsutvecklingsutbildning för 4 år sedan. Lagom till vår examen så kom det en rapport från nån myndighet där dom visade att av de som går klart någon av de svenska utbildningarna, så var det bara runt 30% som fick någon slags anställning med lön efter examen, och bara futtiga 4% som hade jobb kvar i branchen eller närliggande brancher efter 3 år.

Ändå så skriker branchen hela tiden att det inte utbildas tillräckligt mycket folk i Sverige...

Problemen med de utbildningarna är att de inte räcker till för att få den kompetensen man behöver för många av jobben. De brukar istället gå till de mest självmotiverade personerna som lärt sig vidare på fritiden.

Därför skriker industrin efter mer erfarna anställda.

Sen så tycker jag att företag bör anställa mer juniorer, hur annars ska man lära sig?

eld
Medlem
Skrivet av Juel91:

Att det är så svårt för företag att bara anställa in folk och ta lite mindre av sin astronomiska vinst.

Om jag ska spela djävulens advokat en stund så tror jag att det handlar om att de inte kunnat fylla positioner snabbt nog på ett vettigt sätt. Allt hände så snabbt med fornite och det krävdes content efter content.

Medlem

Desto mer vinst bolagen får, desto girigare och rövigare blir de och någon tanke på långsiktighet är sedan länge borta inom större delen utav AAA-industrin.

Både konsumenten och de anställda är nu tänkt att behandlas som boskap på ett rullband och ska mjölkas ur till sista droppe.

Spelar heller ingen roll om man genom mikrotransaktioner, mobilspel, hasardspel eller dylikt förpestar ner sitt namn eller produkt för att komma åt snabba pengar.

Medlem

Hoppas f-n stackarna får en seriös del av kakan iaf. :/


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Jag tror anledningen till detta bland annat beror på att det är svårt för Epic att hitta kompetensen som krävs under den massiva expansion Epic genomgått/genomgår vilket gör att de som kan något får jobba extremt hårt. Jag hade inte orkat med några 70h+ veckor någon längre tid själv så får väl hoppas att förhållandena ändras.
Problemet är dock branschen som sådan och inte specifikt Epics fel även om de är med om att forma den. Artikeln verkar antyda att lönen och bonusarna är bra åtminstone till skillnad från t.ex. CD Project Red som både tvingar anställda till extrema arbetspass samt betalar slavlöner.

De anställda på Epic ska dock veta att de gör ett fantastiskt jobb, har inte sett något så produktivt företag inom spelbranschen någonsin.

Medlem

@ompalompa: Har också märkt något liknande, det skriker efter folk men folk stannar inte pga sketna omständigheter. Det verkar nästan bara indies som är mest humana.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Litar mer på dom som jobbar på golvet än någon talesperson.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Killmonday Games

Så dumt att tvinga sina medarbetare att cruncha när det aldrig för med sig något gott för varken människorna som skapar spelen eller spelen i sig.. Det måste vara press från aktieägarna som vill ha sin vinst tillbaka, eller nåt som står i kontrakten som innebär ännu mer pengar in än ut. När vi märkte att arbetet blev för mycket så var det hur enkelt som helst att omprioritera ekonomin och anställa människor, men då är vi "indies" och har ingen förutom oss själva att svara för.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Den tiden är nu, med vissa avarter. Har aldrig gjorts så mycket spel som nu, speciellt spel som du pratar om. Öppna ögonen.

Haha den tiden är verkligen inte nu

Medlem

Tur att det inte är så här i Sverige... än... tittar på högern som gör allt för att luckra upp arbetsrätten.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av eld:

Om jag ska spela djävulens advokat en stund så tror jag att det handlar om att de inte kunnat fylla positioner snabbt nog på ett vettigt sätt. Allt hände så snabbt med fornite och det krävdes content efter content.

Verkade som att detta utspelade sig under en lång tid. Dom snackade om folk som togs in, jobbades ner och sedan avskedades efter 3 månader i vissa arbetsområden som praktiskt taget företagspolicy. Hade allt som dokumenterats utspelat sig under 1-2 månader hade det varit illa nog (skjut upp vissa saker iställa för att jobba ihjäl folk) men det faktum att detta verkar ha hänt under iallafall minst ett halvår om inte från det att spelet slog igenom tills nu känns oacceptabelt.

Ingen får någonting gratis. Förhoppningsvis hade det funnits ett forum där de kan tala med sina chefer, men det är nog svårt i en sådan hektisk miljö.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hm nåja, dom får åtminstone betalt för övertid.

eld
Medlem
Skrivet av Juel91:

Verkade som att detta utspelade sig under en lång tid. Dom snackade om folk som togs in, jobbades ner och sedan avskedades efter 3 månader i vissa arbetsområden som praktiskt taget företagspolicy. Hade allt som dokumenterats utspelat sig under 1-2 månader hade det varit illa nog (skjut upp vissa saker iställa för att jobba ihjäl folk) men det faktum att detta verkar ha hänt under iallafall minst ett halvår om inte från det att spelet slog igenom tills nu känns oacceptabelt.

Yep, sjukt!

Man hanterar folks hälsa som en resurs för företagen, slit och släng.

Medlem

Känns som ett av de äldsta problemen. Antingen ovilliga men troligtvis är det inte lätt att skala styrkan från 10 till 500 Pers..

Medlem

Ytterligare ett fall av att hårt arbete ger resultat.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Haha den tiden är verkligen inte nu

Det görs troligen sjukt mycket mera spel nu av folk som bara vill göra spel och har en vision, skillnaden mot 1992 är väl att då kunde inte ALLA göra spel med hjälp av en sjyst liten modul till en färdig motor + ett hipp-happ till kunskap och sedan släppa spelet så att alla i hela världen kan spela det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om det inte passar en, DRA!

12
Skriv svar