Nästa Xbox sägs vara kraftigare än Playstation 5

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Om Playstation har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst hårdvara"

Om Playstation INTE har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst spel"

AMEN!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

Då är det väl extra viktigt att ha det bäst prestanda när de är så klena?
Straffade nog Microsoft rejält med Xbox one vs ps4 där många spel kördes i 900p på xbox och 1080p på ps4. Inte för det är hela världen men står du i butiken och inte har några preferenser till något märke tar du antagligen den som har bäst prestanda.

Men de flesta köper nog det deras bekanta använder. Jag har alltid använd Xbox som huvud konsol så jag kan spela online med vänner känner i stort sett inga som använder playstation. Men PC är min "första" plattform.

@Belfry jag tror inte microsoft bryr sig särskillt mycket om de får sålt sina spel till PC eller Xbox de tjänar pengarna och du är på deras plattform. Finns även mängder med folk som enbart har laptops med intel grafik då är inte deras PC ett alternativ för moderna halo spel. Så då får de skaffa en Xbox om de vill spela Halo oavsett.

Medlem

Det är tämligen ointressant om Xbox till och med skulle ha dubbla prestandan, det finns inga spel till konsolen. Om Sony fortsätter kasta ur sig exklusiva titlar som God of War, Last of Us eller Uncharted, så finns det inte en snöbolls chans i helvetet att Xbox kan ta igen marknadsandelar. Speciellt inte när deras enda köpargument skulle vara Halo, ett spel som även ska släppas till PC.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av laban005:

Playstation har de bättre spelen (för mig) så PS5 blir det från start, sen får Xbox visa om det är värt att skaffa den med.

Precis det du skriver. Det är spelen som räknas. Det kommer inte spela någon roll hur kraftfull Anakonda blir eller om den släpps ett helt år före PS5 så länge Microsoft inte sitter på de exklusiva titlarna. Sony har dominerat denna generation tack vare sitt utbud av spel och det har inte låtit som om några av de studios som producerar mot Sonys infrastruktur har bestämt sig för att bryta den trenden. Det var ett ganska tydligt taktiskt beslut av Sony att gå ut med att de fixat bakåtkompatibilitet, samt patenterat sin lösning, samma år som Microsoft skall lansera sin konsol. Detta för att visa att äger du redan en PS4 så lönar det sig att vänta på PS5 då du kan ta med dig hela ditt nuvarande spelbibliotek av exklusiva titlar.

Själv köper jag inte spel för en konsol utan konsol för spel jag vill spela. Denna generation har jag inte behövt en Xbox one. PS4, Vita, 3DS, Switch och PC har täckt hela fältet av spel. Xbox måste snäppa upp sig rejält till nästa generation, spelmässigt, om det skall bli ett köp för min del. Det räcker med ett enda exklusivt spel om det är bra nog i en genre jag spelar. Inte ens det fixade microsoft i nuvarande generation. (köpte WiiU för ett enda spel i princip)

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jösses. Kollade "best of all time" på metacritic.
Xbox har, vad jag kan se, TVÅ spel som är exklusivt och har mer än 90% i snittbetyg. Forza 3 och Forza 4.

Playstation har God of War, Uncharted, Persona 5, The Last of Us remastered, Shadow of the Colussus och Nier, Så 6 stycken, varav en är en PS2 remake och en en PS3.

Switch, som är mycket nyare.
Zelda BotW, Mario Odyssey, Mario Kart, Bayonetta 2, Smash Bros, Sonic Mania, Steam World Heist. Så 7 stycken. Zelda, Kart, Bayonetta 2 fanns på Wii U (botw var ju release samtidigt) och Steam World tror jag finns på PC iof... lite osäker.

Ja det är en tydlig och imponerande lista av Playstation! Sony har alltid knutit bra exklusiva titlar till sig och det tror jag PS5 och kommer också få. Utan konkurrens blir man lat och lutar sig tillbaka, med konkurrens ökar kreativiteten. Får hoppas att MS nu verkligen tar upp kampen. För mig som konsument vill jag bara ha bra spel, och när dagisbarnen på det där internetz kastar sand på varandra om vilken konsoll som är bäst så ökar det ju bara kraven på tillverkarna att leverera. Så fortsätt leka det ändlösa konsollkriget så kan en farbror som jag luta mig tillbaka och spela det bästa ur kakan. Jag hade mitt krig om Nintendo vs Sega krig med rita dumma lappar en gång i tiden

Blickar man framåt så känns det som MS verkligen tar upp kampen denna gången med ekonomiska musklerna bakom.
https://www.fz.se/nyhet/279181-phil-spencer-lovar-att-de-nya-xbox-utvecklarna-behaller-sin-kreativa-frihet

Avstängd
Skrivet av StrongBad:

Om Playstation har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst hårdvara"

Om Playstation INTE har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst spel"

Du menar alltså att detta är något som endast Playstation fanboysen gör?

Bryr man sig så mycket om kraftigare hårdvara så är det pc som gäller.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Du menar alltså att detta är något som endast Playstation fanboysen gör?

Bryr man sig så mycket om kraftigare hårdvara så är det pc som gäller.

Nej, egentligen inte. Du kan byta ut "Playstation" mot "Xbox" om du vill. Det hela handlar om en mänsklig svaghet, inte något negativt om Playstation i sig.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Precis det du skriver. Det är spelen som räknas. Det kommer inte spela någon roll hur kraftfull Anakonda blir eller om den släpps ett helt år före PS5 så länge Microsoft inte sitter på de exklusiva titlarna. Sony har dominerat denna generation tack vare sitt utbud av spel och det har inte låtit som om några av de studios som producerar mot Sonys infrastruktur har bestämt sig för att bryta den trenden. Det var ett ganska tydligt taktiskt beslut av Sony att gå ut med att de fixat bakåtkompatibilitet, samt patenterat sin lösning, samma år som Microsoft skall lansera sin konsol. Detta för att visa att äger du redan en PS4 så lönar det sig att vänta på PS5 då du kan ta med dig hela ditt nuvarande spelbibliotek av exklusiva titlar.

Själv köper jag inte spel för en konsol utan konsol för spel jag vill spela. Denna generation har jag inte behövt en Xbox one. PS4, Vita, 3DS, Switch och PC har täckt hela fältet av spel. Xbox måste snäppa upp sig rejält till nästa generation, spelmässigt, om det skall bli ett köp för min del. Det räcker med ett enda exklusivt spel om det är bra nog i en genre jag spelar. Inte ens det fixade microsoft i nuvarande generation. (köpte WiiU för ett enda spel i princip)

Senaste Xboxen är kraftigare än PS4pro och vad jag har hört så har den inte sålt mer, kan ju vara så enkelt att de flesta som kör konsol inte bryr sig om hur kraftfull den är utan vad den har för spel. Kolla bara hur mycket switchen har sålt, den är utan tvekan klenast men har ett riktigt bra bibliotek.

Medlem

Kör som vanligt, köper alla konsoler så man får alla exklusiva titlar som är värt att ha. Sen spelar third party spel på den konsolen som presterar bäst.

Medlem
Skrivet av Esri:

Senaste Xboxen är kraftigare än PS4pro och vad jag har hört så har den inte sålt mer, kan ju vara så enkelt att de flesta som kör konsol inte bryr sig om hur kraftfull den är utan vad den har för spel. Kolla bara hur mycket switchen har sålt, den är utan tvekan klenast men har ett riktigt bra bibliotek.

Ligger något i det du säger.. Har funderat att köpa ett nintendo i flera år pga deras spel mkt nostalgi
dem andra konsollerna har jag inte alls funderat på för där täcker då pcn upp det mesta.

KoP
Medlem

Nu är jag mera för Xbox (har dock både Xbone och PS4). Tycker dock det viktigaste är vem som får dom intressantaste spelsläppen. Hur många kusar som kutar under huven är ganska ointressant imo.

Medlem

Hoppas att den verkligen kommer heta anaconda också. Så att det blir nåt "gammaldagscoolt" namn nån endaste gång och inte bara korta, moderna namn.

Medlem

Det är en konstant debatt det där med prestanda när det kommer till generations-skifte.
Även om prestanda sjävklart är kul och säkert en viktig punkt för flera, så är det en mycket mer rörig kombination av saker som avgör vem som "vinner".
Prestanda, pris, spel, releasedatum, funktioner och en allmän timing i ett härligt virrvarv skapar en vinnare. Samtidigt vi går nog alla in i "striden" med olika kriterier och prioriteringar.

Som många nämnt, spelen avgör även för mig och i dagsläget är det bara Halo Infinite som är intressant från Microsofts håll, men från Sony är det flertalet spel som lockar.
Så det börjar med nya Playstation och sen har jag förlikat med mig tanken att jag kommer köpa alla till slut ändå

Skrivet av StrongBad:

Om Playstation har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst hårdvara"

Om Playstation INTE har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst spel"

Finns väl ingen generation Playstation haft kraftfullast hårdvara? Vet inte hur det var PS1 mot N64 dock.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Finns väl ingen generation Playstation haft kraftfullast hårdvara? Vet inte hur det var PS1 mot N64 dock.

Om jag inte minns fel så var PS4 starkare än Xbox One vid release.
Räknar inte med Pro eller S/X.

Medlem

Som sagt; konsolerna är "low end pc" till ett "low end pc" pris.
Vem av dom som har "bäst" hårdvara, är ganska ointressant då de kommer vara väldigt lika.
Som att argumentera vilket lag i korpenserien som är bäst.

Har inget emot konsoler, ni får gärna gilla dem. Men jag kommer inte köpa någon. Tycker dock att det är ganska gulligt med "console-war".

Medlem

Bästa hårdvaran < Bästa prestandan

Skrivet av Whatamada:

Om jag inte minns fel så var PS4 starkare än Xbox One vid release.
Räknar inte med Pro eller S/X.

Ja, det stämmer iofs. Räknade Pro´n och X med i denna samma generation dock.

Medlem

PS3 var kraftfullare än Xbox 360

Medlem
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Hoppas att den verkligen kommer heta anaconda också. Så att det blir nåt "gammaldagscoolt" namn nån endaste gång och inte bara korta, moderna namn.

Super Xbox

Medlem

Konsolen kan ju vara 10x mer kraftfull än Playstation 5 men har dom inga intressanta spel på gång så spelar det ju ingen roll. Jag spelar primärt på PC så när och om jag blir sugen på konsol så är det utbudet på spel som gäller och senaste/nuvarande generationen så har Xbox varit helt ointressant jämfört med Playstation, tuvärr.

Medlem

Har ett xbox one och ett playstation 4 nu och jag kan ju säga med en gång att xboxet samlar en massa damm. Finns tyvärr inte riktigt de exklusiva spelen jag vill ha. Kommer säkerligen köpa både de nya konsolerna när de väl kommer. Bryr mig faktiskt inte om vad som är mest kraftfullt utan ser mer på vad jag gillar mest i spelväg.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

Vill du ha 60 fps på konsol? - På nästan alla spel? Köp då en gammal nes eller snes. Det var tider det. Klaga inte på hårdvaran, allt handlar om vad speltillverkarna prioriterar.

Testpilot
Skrivet av NeoWeo:

Vill du ha 60 fps på konsol? - På nästan alla spel? Köp då en gammal nes eller snes. Det var tider det. Klaga inte på hårdvaran, allt handlar om vad speltillverkarna prioriterar.

Det var ju precis det som jag kritiserade. Varför ens snacka om 8k när konsolerna inte ens når 30 FPS stabilt? Jag förstår varför man gör det, men jag tycker att det är en tråkig utveckling. Men det är ju min åsikt som kanske inte delas av alla.

Medlem

Märkligt hur exklusivitet när det kommer till konsoler är något bra, men när det kommer till launchers på PC är det skäl till bojkott och guds straff över människorna, framför allt i det ena fallet är det kostsamt att få spela det spel man sett fram emot och i det andra kostar det inget extra.

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Märkligt hur exklusivitet när det kommer till konsoler är något bra, men när det kommer till launchers på PC är det skäl till bojkott och guds straff över människorna, framför allt i det ena fallet är det kostsamt att få spela det spel man sett fram emot och i det andra kostar det inget extra.

Haha kunde inte sagt det bättre själv. Dubbelmoralens mamma.

..Siktar på en PS5 oavsett, typiskt MS XBOX propaganda, men om Goggle Stadia lever upp till sin hype så vete f-n om inte det är en game changer för all dedikerad gaming HW i framtiden...


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Avstängd
Skrivet av JackHeart:

Märkligt hur exklusivitet när det kommer till konsoler är något bra, men när det kommer till launchers på PC är det skäl till bojkott och guds straff över människorna, framför allt i det ena fallet är det kostsamt att få spela det spel man sett fram emot och i det andra kostar det inget extra.

Bara pcmr fjollorna och Steam fanboysen som tycker så. Vi multiplatform gamers bryr oss inte i sånt strunt


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

Sant, ändå ser många spel otroligt bra ut på konsoll och i vissa fall ser de bättre ut än på pc då de ofta är väloljat optimerade. Sedan utvecklas ju många exklusiva spel till konsollerna som vi aldrig hittar på pc, dessa brukar se löjligt bra ut också. Att köra motsvarande på en pc skulle inte räcka med samma cpu,gpu-kraft då det är bra mycket mer overhead på pcn och infinite combos av hårdvara att ta hänsyn till.

Blir ps5 för min del, kört både 360,ps3,x1,ps4 men sonys exklusiva titlar, gränssnitt, trophy-system m.m tycker jag totalt trumfat xbox senaste åren. Fanns noll intresse att skaffa en x1 x för min del.

Skriv svar