Nästa Xbox sägs vara kraftigare än Playstation 5

Robot
Nästa Xbox sägs vara kraftigare än Playstation 5

Insatta källor menar att Microsoft kommer trumfa Sony i ren hårdvarukraft.

#playstation-5, #xbox-two


Medlem

Tänker dom göra en Xbox och släppa en konsol för 7000kr?

Testpilot

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mutumba:

Är det inte helt ointressant vilken konsol som är kraftigast? Ingen konsol kan mäta sig med en PC ändå. Konsoler borde fokusera på att nå 60 FPS istället.

Ur ett "jag spelar på pc"-perspektiv är det ju ganska irrelevant men det är garanterat ett köpargument för andra


signatur
Medlem

Playstation har de bättre spelen (för mig) så PS5 blir det från start, sen får Xbox visa om det är värt att skaffa den med.

Medlem

Tråkigt om det är sant då det för mig blir ett självklart PS5 köp ändå. Playstation är den enda konsol jag haft och aldrig varit missnöjd, plus Sony vann solklart kampen om bäst exklusiva spel denna generation och det finns inte en chans att jag missar nästa God of War.

Medlem

Vill man ha kraft köper man väl sig en PC?

Och om Ps5ans prestanda rapport stämmer känns det som att det ändå räcker för oss som lirar konsol...

Lär ju köpa båda tillslut ändå, men att prestanda betyder så ofantligt mycket det tvivlar jag på.

Medlem

..kanske det hade varit mer passande med en anaconda på bilden då istället för en vad jag *tror* är en cerastes (det är tidigt, så jag har säkert fel men jag hade en liknande för en massa år sedan)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ur ett "jag spelar på pc"-perspektiv är det ju ganska irrelevant men det är garanterat ett köpargument för andra

Hmm, jag vet inte! Tror att exklusiva spel styr aningen mer. Det har väl PS4 visat denna generation. Däremot är det nog så att 4K (och snart 8k...) har blivit buzzwords som branschen gillar att föra sig med.

Med det sagt, jag spelar på PC men också konsol!

Medlem

Känner personligen att grafiken börjar komma upp på en nivå där det blir marginell skillnad. Är mer exklusiva spel som påverkar mer samt det "runt-omkring" med tjänster, community, crossplay etc.
Jag har kört både Playstation, Nintendo och Xbox sedan generation 1 men tycker sista tiden Xbox passat mig mycket bättre än Playstation så det blir ingen PS5a för mig utan jag går all in xbox numera... Och min älskade lilla Switch. Sen tycker jag Microsoft har något mycket bra på spåren när de försöker "mixa ihop" PC med Xbox på fler och fler sätt, där har de ett av de bästa argumenten för mig framöver att stanna hos Xbox.

Medlem

😠.Vad är en Ferrari utan orginal delar? Och vad är en Xbox utan exklusive spel ?

Medlem

Det kan ju vara värt att nämna att källan inte har en aning (mer än oss andra) vilken prestanda PS5 kommer att ha utan verkar ha kännedom om att MS "har som mål att ha den starkaste konsolen".

Edit: Detta inlägg visar att Nibel inte fått någon som helst fakta om prestanda, bara att han fått information som visar att Klobrille kan vara i en position som gör att hen vet vad MS har för mål.

https://www.resetera.com/threads/next-gen-ps5-and-next-xbox-s...

eld
Medlem
Skrivet av Olidion:

Känner personligen att grafiken börjar komma upp på en nivå där det blir marginell skillnad. Är mer exklusiva spel som påverkar mer samt det "runt-omkring" med tjänster, community, crossplay etc.
Jag har kört både Playstation, Nintendo och Xbox sedan generation 1 men tycker sista tiden Xbox passat mig mycket bättre än Playstation så det blir ingen PS5a för mig utan jag går all in xbox numera... Och min älskade lilla Switch. Sen tycker jag Microsoft har något mycket bra på spåren när de försöker "mixa ihop" PC med Xbox på fler och fler sätt, där har de ett av de bästa argumenten för mig framöver att stanna hos Xbox.

Skillnaden i multiplat-spel kunde ju bli 800p vs 1080p i många fall med xbox one vs ps4, men jag tror att både sony och microsoft lärt sig sina läxor där.

Eller i ps4 pro mot xbox one x där x'en kan köra vissa spel i ordentlig 4k medans ps4 pro måste checkerboxa.

Medlem

PS5 är ett givet köp för mig, pga exklusiva titlar som Sony har. Xbox var en enorm besvikelse denna generationen, och det ska rätt mycket till för att jag någonsin ska skaffa en igen, mycket pga deras "Play Anywhere", vilket gör att jag inte behöver en Xbox längre.


signatur

I drank what?

Medlem

Det var fanimej en konstig anakonda


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Spelar ingen roll hur mycket kraftigare konsollerna blir, sålänge dom inte har några spel så kommer jag aldrig köpa dom. På den fronten har Playstation aldrig svikigt mig.

xbone hade ju inte ett enda spel som intresserade mig, kan seriöst inte nämna ett enda.

Medlem

Först ut eller bäst hårdvara spelar ingen roll för mig. Det är spelen jag köper en konsol för. Denna generation vann PS4 på den fronten. Vi får se vad som händer

Skrivet av Olidion:

Känner personligen att grafiken börjar komma upp på en nivå där det blir marginell skillnad. Är mer exklusiva spel som påverkar mer samt det "runt-omkring" med tjänster, community, crossplay etc.
Jag har kört både Playstation, Nintendo och Xbox sedan generation 1 men tycker sista tiden Xbox passat mig mycket bättre än Playstation så det blir ingen PS5a för mig utan jag går all in xbox numera... Och min älskade lilla Switch. Sen tycker jag Microsoft har något mycket bra på spåren när de försöker "mixa ihop" PC med Xbox på fler och fler sätt, där har de ett av de bästa argumenten för mig framöver att stanna hos Xbox.

Håller med om just grafiken. Kollar man på dessa jämförelsevideos mellan PC-PS4-Xbox är det ju en marginell skillnad i grafik. Skillnaden ligger ju i att man kan få högre fps på PC om man har hårdvaran för det.

Och på tal om hårdvara. Tycker Zelda: Breath of the wild är en av den här generationens bästa spel och då spelas det på en hårdvara som är svagare än dagen mobiltelefoner till och med.

Medlem

Finns det verkligen konsolköpare som bryr sig om hårdvaran? Vill man ha en playstation vill man väl ha det för de exklusiva spelen. Liknande med Nintendos grejer. Xbox vet jag inte varför folk köper idag (eftersom alla spel kommer till PC) men den är väl till för folk som vill ha en PC men anser att en PC har för många funktioner.

Skrivet av Sillgam:

Finns det verkligen konsolköpare som bryr sig om hårdvaran? Vill man ha en playstation vill man väl ha det för de exklusiva spelen. Liknande med Nintendos grejer. Xbox vet jag inte varför folk köper idag (eftersom alla spel kommer till PC) men den är väl till för folk som vill ha en PC men anser att en PC har för många funktioner.

Kanske för dom som vill ha en PC utan hackers/cheaters

Medlem

Jösses. Kollade "best of all time" på metacritic.
Xbox har, vad jag kan se, TVÅ spel som är exklusivt och har mer än 90% i snittbetyg. Forza 3 och Forza 4.

Playstation har God of War, Uncharted, Persona 5, The Last of Us remastered, Shadow of the Colussus och Nier, Så 6 stycken, varav en är en PS2 remake och en en PS3.

Switch, som är mycket nyare.
Zelda BotW, Mario Odyssey, Mario Kart, Bayonetta 2, Smash Bros, Sonic Mania, Steam World Heist. Så 7 stycken. Zelda, Kart, Bayonetta 2 fanns på Wii U (botw var ju release samtidigt) och Steam World tror jag finns på PC iof... lite osäker.

eld
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Och på tal om hårdvara. Tycker Zelda: Breath of the wild är en av den här generationens bästa spel och då spelas det på en hårdvara som är svagare än dagen mobiltelefoner till och med.

Fast nu ska vi inte spela ner switchens hårdvara, det är fortfarande en konsol som är rätt mycket snabbare än xbox 360, sp3 och wiiU, och har dessutom väldigt mycket mer minne.

Och det var ju ändå generationen där spelen började bli riktigt tekniskt snygga.

Avstängd

För egen del är det spelen som styr. Där har Microsoft helt tappat bollen. Märktes redan under dom 2-3 sista åren av Xbox 360 vilket nog var en stor orsak till att One sålt så mycket sämre.

Men lite hoppas jag i alla fall att nästa Playstation blir kraftigare... Då endast för att se alla fanboys vända kappan åter en gång.

Ni minns väl även vad Spencer sa angående konsolerna tidigare denna generation?
"Play the games, not the resolution"


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gnällkuk

Tror snarare att först ut är det som är viktigast i det här fallet, Sony vann en hel del på det och kunde dessutom backa upp det med bra spel. Nu vet jag inte vad Microsoft har i pipelinen, men med tanke på deras svaga insats i nuvarande generation på spelfronten så känns det som att vara först ut kan ge dem lite momentum.

Kan de få ut konsolen till jul och Sony kommer med sin till julen efter har de dessutom ett år extra på sig att få fram exklusiva titlar. När det gäller kraft under huven tror jag det är spelar mindre roll faktiskt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

För egen del är det spelen som styr. Där har Microsoft helt tappat bollen. Märktes redan under dom 2-3 sista åren av Xbox 360 vilket nog var en stor orsak till att One sålt så mycket sämre.

Utan tvekan, sony har pressat fram 10'or efter 10'or, medans microsoft har gått igenom alla sina nya (och gamla) lovande IP's med mediokra betyg.

Skrivet av eld:

Fast nu ska vi inte spela ner switchens hårdvara, det är fortfarande en konsol som är rätt mycket snabbare än xbox 360, sp3 och wiiU, och har dessutom väldigt mycket mer minne.

Och det var ju ändå generationen där spelen började bli riktigt tekniskt snygga.

Absolut inte! Tycker grafiken i Mario: Odyssey och Zelda (dom 2 enda spelen jag spelat) är riktigt imponerande speciellt med tanke på att det är en handhållen enhet.

Medlem

Blir en PS5 för mig och en "Anaconda" till frugan... alla nöjda!

Medlem

Spännande, då kanske man vågar hoppas på ett prestanda/pris-krig i början av den kommande generationen.
Jag tycker att det är dåligt att dom vill sälja konsolerna med vinst i början av generationerna, så som det varit på sistone.
Switch har väl varit värst, skulle lätt kunna tänka mig att den kostar under 1500Kr att tillverka och kostar 3400Kr att köpa i Sverige, en så liten skärm och så klen hårdvara kan ju inte kosta många kronor att producera.

Då menar jag inte heller att Switch är helt värdelös, dom vinner ju på att det finns bra spel, men jag hade nog önskat lite starkare hårdvara=) =/

Ge oss bra hårdvara för pengarna!

PS5 är redan beställd, som några tidigare har sagt så finns det tyvärr ingen exklusiv titel på Microsoft konsol som intresserar mig, på Sonys konsoler så dyker det upp spel lite då och då som jag måste ha, Nintendos konsol har Ca 5 spel som jag vill spela, men jag är inte beredd att betala 6-7000 för det.

Som vanligt blir det spelen som avgör, inte hårdvaran.

Se bara på PS2, Gamecube, Xbox. PS2:an hade svagast hårdvara av den trion, men hade flest och bäst spel och därav dess popularitet.

Medlem

Om Playstation har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst hårdvara"

Om Playstation INTE har kraftigare hårdvara än konkurrenterna:

PS Fans: "Jag köper Playstation för dom har bäst spel"


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Skriv svar