Cyberpunk 2077 är "ganska annorlunda" mot förra årets E3-visning

Robot
Cyberpunk 2077 är "ganska annorlunda" mot förra årets E3-visning
FM-guru
F.d. Sisyr

Ska bli mycket intressant att följa E3 i sommar! Har nog inte varit såhär hypad inför ett spel sedan tonåren. Kotor 2, typ.

Medlem

"then I would say that the game is quite different from the gameplay"

Famous last words, typ? Låter inte bra, som att säga att det ni fick se var bara en separat gjord trailer för få upp era förhoppningar. Har dom haft så brottom att de vart tvungna att banta ner spelet till nåt de inte tänkte att det skulle vara från början? Är inte första gången det hänt. Hoppas jag har fel.

Quake-konnässsör

De har gjort om Cyberpunk 2077 till ett kortspel nu...

Medlem

Lägg ner spåkulorna nu!
Ser fram emot att få se vad de byggt på spelet sen sist!

Medlem

Själv tycker jag 1st person minskar min immersion, jag får ingen relation till min egen karaktär. Man är bara en vandrande kamera. Synd det inte är third person, men det är såklart mycket enklare att göra 1st person. Nästan inga animationer eller grafik behövs för din egen karaktär.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv tycker jag 1st person minskar min immersion, jag får ingen relation till min egen karaktär. Man är bara en vandrande kamera. Synd det inte är third person, men det är såklart mycket enklare att göra 1st person. Nästan inga animationer eller grafik behövs för din egen karaktär.

Jag håller med dig. Tredjepersonsspel ger en helkroppsupplevelse som förmedlar vad karaktären gör, inte vad karaktären ser, och det tycker jag ökar inlevelsen i många spel.

Jag tycker om första person i många spel, men känner aldrig att jag blir karaktären på det sättet som vissa beskriver.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv tycker jag 1st person minskar min immersion, jag får ingen relation till min egen karaktär. Man är bara en vandrande kamera. Synd det inte är third person, men det är såklart mycket enklare att göra 1st person. Nästan inga animationer eller grafik behövs för din egen karaktär.

du borde think outside box då kanske det blir bättre.

Medlem

Låter som att det inte blir sen 2019 release som några har spekulerat om.

Gen
Medlem

GoG går inte speciellt bra och Gwent/Thronebreaker har väl inte direkt varit någon succé så det känns som att det är superviktigt att Cyberpunk säljer som faen.

Medlem

Jaså, även dialoger och cutscenes är i 1st person. Jag hade ju gärna velat se hur min karaktär ser ut ingame med alla fräcka futuristiska skinjackor, knäbyxor och dylikt som man säkert kan skräddarsy sin karaktär med. Tycker även som andra ovan att 3rd person ger en bättre inlevelse överlag (tankarna far mot Witcher 3 såklart). Men smaken är väl som baken antar jag. Kan inte tvinga andra att ha samma korrekta åsikt och smak som jag.

Tror för övrigt att detta kommer bli smått fantastiskt ändå, trots valet av 1st person. Längtar!

Medlem

Det vi fick se sist var en så kallad "Virtical slice". En tårtbit av polerat material som skapats enbart för att visa vad de siktar på med spelet. Väldigt mycket tenderar att förändras från en vertical slize. Så fram med saltkaret.

Skrivet av Gen:

GoG går inte speciellt bra och Gwent/Thronebreaker har väl inte direkt varit någon succé så det känns som att det är superviktigt att Cyberpunk säljer som faen.

Det kommer sälja som "faen" bara baserat på hype. Folk som normalt undviker preorders har gjort ett undantag i detta fall. Det spelar ingen roll om spelet visar sig vara skit, de kommer ha tjänat ihop pengarna innan det upptäcks i sådana fall.

Tänk Age of Conan, där de visade den första ön man landade på som var jäkligt polerad med sammanhängande story etc som Vertical Slice. När spelet släpptes så var det så awesome i början men när folk lämnade detta starter område så visade sig resten av spelet vara i princip en öken i jämförelse. Både när det gäller content och polish.

Gnällkuk

Jag är extermt kluven till E3-demon. Antagligen kommer man bli jättestugen och mest troligt så får vi vänta 1,5 år tills vi får spela det


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det vi fick se sist var en så kallad "Virtical slize". En tårtbit av polerat material som skapats enbart för att visa vad de siktar på med spelet. Väldigt mycket tenderar att förändras från en vertical slize. Så fram med saltkaret.

Det kommer sälja som "faen" bara baserat på hype. Folk som normalt undviker preorders har gjort ett undantag i detta fall. Det spelar ingen roll om spelet visar sig vara skit, de kommer ha tjänat ihop pengarna innan det upptäcks i sådana fall.

Tänk Age of Conan, där de visade den första ön man landade på som var jäkligt polerad med sammanhängande story etc som Vertical Slize. När spelet släpptes så var det så awesome i början men när folk lämnade detta starter område så visade sig resten av spelet vara i princip en öken i jämförelse. Både när det gäller content och polish.

Gissningsvis menade du "Vertical slice"?

Ja, minns AoC så väl. Efter att ha spelat sönder WoW så ville jag testa något nytt och köpte AoC CE och som du sa var allt hiskeligt snyggt och coolt samt att NPCs...pratade!! Det var helt otroligt! Och efter starter ön så försvann rösterna och allt blev tomt på content. Nu när jag tänker efter var animationerna faktiskt sämre i AoC än i WoW.

Medlem

Ett av spelen jag ser mest fram emot just nu.
Red dead Redemption 2 PC är en annan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Första persons vy förvandlar ett bra spel till ett bäst spel. Känslan av att vara på plats jämfört med att se någon annan vara på plats går inte att överskatta.

Helst skulle jag se så gott som alla spel i första persons vy. Spel med någon form av tredjepersonskamera mig ingen "wow" känsla och låter inte mig studera detaljer på samma sätt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Gen:

Gissningsvis menade du "Vertical slice"?

Ja, minns AoC så väl. Efter att ha spelat sönder WoW så ville jag testa något nytt och köpte AoC CE och som du sa var allt hiskeligt snyggt och coolt samt att NPCs...pratade!! Det var helt otroligt! Och efter starter ön så försvann rösterna och allt blev tomt på content. Nu när jag tänker efter var animationerna faktiskt sämre i AoC än i WoW.

Oops yes tackar och fixat.

Ja, jag spelade ut endgame på AoC men det var tydligt att de fått tid att riktigt putsa sin Slice men sedan helt fått slut tid eller resurser när det gällde att bygga resten av spelet utifrån slicen. Det gällde även DLC content etc som de släppte därefter. Det var aldrig lika polerat som den där första delen av spelet.

Ett annat exempel som få faktiskt tänker på, för att spelet var så hyllat efter de släppts, är faktiskt Witcher 3. Kommer du ihåg E3 demot av PC versionen som var sjukt mycket snyggare osv än vad vi fick när det släpptes? Det skylldes då på att spelet nedmonterats för konsolers skull. Men även där var det en Vertical Slice vi fick se som de sedan använde som en template för att putsa resten av spelet efter. Men det blev inte riktigt så som det var tänkt.

Skrivet av SID 6.7:

Första persons vy förvandlar ett bra spel till ett bäst spel. Känslan av att vara på plats jämfört med att se någon annan vara på plats går inte att överskatta.

Helst skulle jag se så gott som alla spel i första persons vy. Spel med någon form av tredjepersonskamera mig ingen "wow" känsla och låter inte mig studera detaljer på samma sätt.

Jag håller med. First person ger bästa känslan och inlevelsen. Men det gäller ju bara om det är inlevelse man är ute efter. När EverQuest var king of the hill inom MMOs så kördes även det i First person av de flesta trots att third person var möjligt. Deus Ex är ett annat exempel på ett spel som fixar mycket bra stämning i first person inom liknande genre som Cyberpunk.

Medlem

Om ljudet görs rätt, och en rejält dos med kärlek såsom FOV slider och annat gött till spelet så lär jag inga problem ha. Många gånger känns det som ljudet har en stor roll i FPS. I tredjeperson känns det på något sätt mer fritt, lite lättare att kolla runt "över axeln".

Sitter i väntat på att spelet ska släppas i en samlarutgåva, sen även ett nytt grafikkort på hela kakan. Är inte mycket att hypa över spel, men kan knappt bärga mig för ett ny titel/IP från CDPR.

Avstängd

Förstapersonsvy. Ok. Blir nog bra, bättre än tredjepers iallafall. Men hur svårt är det att köra med en switcheroo? Knappast nyheter för oss. Tredje/stora öppna ytor, överblicka. Första/ up close, skumma, zoom, skanna, kik bakom hörn, plock och annat.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv tycker jag 1st person minskar min immersion, jag får ingen relation till min egen karaktär. Man är bara en vandrande kamera. Synd det inte är third person, men det är såklart mycket enklare att göra 1st person. Nästan inga animationer eller grafik behövs för din egen karaktär.

Själv anser jag tvärt om. Känner mig betydligt mer hemma i First Person och jag anser inte att First Person gör saker lättare än Third Person, såvida man vill göra det ordentligt åtminstone. Det är nog lättare att få ett enkelt koncept i First Person men att göra så det faktiskt känns bra är en helt annan femma.

ELF
Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv tycker jag 1st person minskar min immersion, jag får ingen relation till min egen karaktär. Man är bara en vandrande kamera. Synd det inte är third person, men det är såklart mycket enklare att göra 1st person. Nästan inga animationer eller grafik behövs för din egen karaktär.

Skrivet av SID 6.7:

Första persons vy förvandlar ett bra spel till ett bäst spel. Känslan av att vara på plats jämfört med att se någon annan vara på plats går inte att överskatta.

Helst skulle jag se så gott som alla spel i första persons vy. Spel med någon form av tredjepersonskamera mig ingen "wow" känsla och låter inte mig studera detaljer på samma sätt.

Jag skulle säga att det beror på hur ett spel görs och vilken typ av känsla man vill förmedla.
Att se karaktären klia sig i prutten, öppna en låda, söka igenom något, etc ger en typ av känsla. Att få allting uppkört rakt i ansiktet så man ser alla detaljar och skavanker ger en helt annan typ av känsla.

Jag personligen tror Cyberpunk 2077 kommer passa bäst i förstapersons vy.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Hint: mer bouncy cyborg boobies


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Kan knappt vänta!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av vilma:

Förstapersonsvy. Ok. Blir nog bra, bättre än tredjepers iallafall. Men hur svårt är det att köra med en switcheroo? Knappast nyheter för oss. Tredje/stora öppna ytor, överblicka. Första/ up close, skumma, zoom, skanna, kik bakom hörn, plock och annat.

Jag tror dom vill undvika att det blir ett super mario bros och riktar sig till en vuxnare målgrupp där förstaperson helt enkelt är ett måste för inlevelsen.
Lägg till det vr med framtidens datorkraft. Mumma!

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag tror dom vill undvika att det blir ett super mario bros och riktar sig till en vuxnare målgrupp där förstaperson helt enkelt är ett måste för inlevelsen.
Lägg till det vr med framtidens datorkraft. Mumma!

Man kan ju föredra första eller tredje person beroende på personliga preferenser, men varför skulle inlevelse i första person vara krav för en vuxnare målgrupp?

Inlevelse handlar om känslan att vara där, men det är för mig inte synonymt med att se genom ögonen på spelkaraktären. Att bli karaktären i ett RPG, att anta rollen, tycker jag handlar om bra mycket mer än att se genom karaktärens ögon. Min inlevelse i Witcher 3 är tio gånger högre än i Skyrim. Inlevelsen kommer av att de skapat en trovärdig plats som känns levande, med trovärdiga karaktärer och historier som väcker mitt intresse för världen jag befinner mig i. Jag blir sen Geralt genom mina handlingar, inte genom kameraperspektivet.

Men jag kanske inte tillhör den "vuxnare målgruppen" med mina blott 35 år.

Avstängd
Skrivet av Patrik1975:

Jag tror dom vill undvika att det blir ett super mario bros och riktar sig till en vuxnare målgrupp där förstaperson helt enkelt är ett måste för inlevelsen.
Lägg till det vr med framtidens datorkraft. Mumma!

Ups! Haha! Förlåt. Jag syftade på att byta vy. Inte på Nintendos Switch. Som i TES eller Fallout, växla mellan lägena.

Medlem
Skrivet av vilma:

Ups! Haha! Förlåt. Jag syftade på att byta vy. Inte på Nintendos Switch. Som i TES eller Fallout, växla mellan lägena.

Jag förstår, men för att uppnå total inlevelse och skräddarsy upplevelsen bäst för formatet krävs det nog att dom tvingar oss till förstapersonsvyn och papperskorgar valmöjligheten.
Ta RDR2 som exempel. Två helt olika spel i första person jämfört med i tredje, ändå ”väljer” majoriteten tredjepersonsvyn av ren lättja.
Jag är övertygad om att tvingad förstapersonsvy är det enda rätta.

Avstängd
Skrivet av Patrik1975:

Jag förstår, men för att uppnå total inlevelse och skräddarsy upplevelsen bäst för formatet krävs det nog att dom tvingar oss till förstapersonsvyn och papperskorgar valmöjligheten.
Ta RDR2 som exempel. Två helt olika spel i första person jämfört med i tredje, ändå ”väljer” majoriteten tredjepersonsvyn av ren lättja.
Jag är övertygad om att tvingad förstapersonsvy är det enda rätta.

Nja! Behövs nog inget tvång här. Växla är dubbel upplevelse tycker jag allt. Flyt med på stan i tredjepers, sök genom rummet i förstapers.

Medlem

Nja, det krävs antagligen fler och mer detaljerade animationer för 1p, 3p animationerna kommer du fortfarande vara tvungen att göra på alla fiender/sidokaraktärer. Sen krävs det högre upplösning på texturer... och mer fokus på detaljer i omgivningen då du kommer närmre med kameran.

That said, så såg ju Witcher 3 i princip tillräckligt bra ut för att kunna vara 1p också. Men något som kanske är krångligare är att få till non-cringy dialoger och animationer med bi-karaktärer. Frågan är hur det ska hanteras, om de bryter mot sin 1p regel och visar huvudkaraktären i filmsekvenser eller om karaktärer kommer prata direkt med kameran.

Och om så är fallet måste ju alla dialoger i princip vara customgjorda per konversation, för annars lär det se ut som mass-effect: andromeda. Detta betyder i sin tur gaaaalet mycket mer jobb för dem och kan i förlängningen betyda färre dialogval/ mindre content etc.

Personligen kan jag spela både 3p och 1p... men jag hade gärna sett att de fortsatte med något som de redan är bra på.

Medlem
Skrivet av almblad:

De har gjort om Cyberpunk 2077 till ett kortspel nu...

Don't you guys play cards?

12
Skriv svar