Recension – Mortal Kombat 11

Robot
Recension – Mortal Kombat 11

En potent fighter som knockas av mikrotransaktionerna.

#mortal-kombat-11, #recension


Inaktiv

Av texten att döma tolkar jag det som att Krypt-delen fortsätter vara som det har varit i alla spelen i serien? Med undantaget att man nu kan köpa direkt istället för att tjäna in och använda in-game pengar om man själv vill? Slumpen har alltid varit en del av det.

Gen
Medlem

IGN klagade också på lootsystemet men gav ändå spelet en 9a Typiskt IGN alltså.
Det jag sett på andra reviews gällande lootsystemet är som Lucas säger irriterande och förvirrande och eftersom det ändå är en stor del av spelet så borde det få ett stort minus pga detta, precis som FZ gett.

Medlem

Varför får spelet ett bra betyg (3 av 5) när merparten av texten handlar om kritik?
Recensionen ger inte ett positivt intryck av spelet...

Medlem

Fattar faktiskt inte varför mikrotransaktioner ska dra ner spelets betyg. Inget av det som "kan köpas" för riktiga pengar påverkar spelet negativt. Det är endast kosmetiska saker som kan hittas i Krypt och Tower. Fatalities och Brutalites påverkar inte en match på något sätt alls. Även om det tar tid att låsa upp så är det ingen som tvingar någon att köpa ingame currency.

Avstängd

Detta är precis vad jag förväntade mig av MK11. Synd att mikrotransaktionerna förstör det hela. Ska nog skaffa det i framtiden då mer intressantare fighters dyker upp i DLC:s eller något.


signatur

Why so serious?

Medlem

Gamers: We don't want mictrotransactions and lootboxes!
EA: For once, we will listen to you (Don't trust anyone)
WB: Hold my beer!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Alltså spel som låter en utsmycka karaktärerna med massa olika roliga outfits utan en massa DLC's brukar vara jätteroliga. Typ som Xcom serien

Moderator | Testpilot
Skrivet av DocLouis:

Varför får spelet ett bra betyg (3 av 5) när merparten av texten handlar om kritik?
Recensionen ger inte ett positivt intryck av spelet...

Det är inte mer annorlunda än när man är väldigt positiv men ger samma betyg. Beror helt på vad som är det som stör eller briljerar mest.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Fattar faktiskt inte varför mikrotransaktioner ska dra ner spelets betyg. Inget av det som "kan köpas" för riktiga pengar påverkar spelet negativt. Det är endast kosmetiska saker som kan hittas i Krypt och Tower. Fatalities och Brutalites påverkar inte en match på något sätt alls. Även om det tar tid att låsa upp så är det ingen som tvingar någon att köpa ingame currency.

Problemet är att dom uppenbart har gjort progressionen extra grindig och tråkig bara för att folk ska punga ut extra.

KoP
Medlem

Varför skulle man ens vilja smycka ut sin karaktär i ett fightingspel? Verkar så menlöst. Brukar ju finnas en uppsjö med karaktärer att välja emellan å sen hittar man sin favorit och bankar skiten ur motståndaren. Är man purist utav fighting genren ger man väl blanka fan i sånt där trams? :'D

Tacka vet jag MK 1 och MK 2. Sen verkar det ju uppenbarligen gått utför med serien.

Medlem

Kunde lika gärna ha varit MK10, ser ingen skillnad alls.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Gen:

IGN klagade också på lootsystemet men gav ändå spelet en 9a Typiskt IGN alltså.
Det jag sett på andra reviews gällande lootsystemet är som Lucas säger irriterande och förvirrande och eftersom det ändå är en stor del av spelet så borde det få ett stort minus pga detta, precis som FZ gett.

Eftersom att det verkar vara endast kosmetiska mikrotransaktioner kan jag förstå att seriösa spelsidor inte bryr sig alltför mycket då de istället tittar på gameplay och inte vilken färg någon karaktärs hatt har.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Vill minnas att systemet för loot i Injustice 2 var rätt så bra. Hade lite förhoppningar om att man kanske skulle gå i dem spåren när jag såg att man kunde Kustomisera karaktärerna en hel del (det är väl samma utvecklare?).

Oavsett så lär det nog bli ett köp då jag gillar fighting-spel och inte bryr mig speciellt mycket om mikrotransaktioner. Frågan är ju bara om man ska välja PC eller Switch. Grafik vs Komfort. PC-spelarna har väl dessutom varit lite upprörda över hur tidigare spel skötts?

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför skulle man ens vilja smycka ut sin karaktär i ett fightingspel? Verkar så menlöst. Brukar ju finnas en uppsjö med karaktärer att välja emellan å sen hittar man sin favorit och bankar skiten ur motståndaren. Är man purist utav fighting genren ger man väl blanka fan i sånt där trams? :'D

Tacka vet jag MK 1 och MK 2. Sen verkar det ju uppenbarligen gått utför med serien.

Eftersom folk blev döuppspelta av colorswaps redan i Street Figther Turbo så skulle jag säga att det har rätt många som bryr sig. Dessutom hela grejen kring Reptile, som var en colorswap, visar ju på att du inte ens har koll på tidiga MK och dess historia.

Medlem

Vad skulle spelet fått för betyg om Crypt och dess "godsaker" inte fanns (alltså helt borta plus de "godsaker" man får)? Ännu bättre?


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Eftersom att det verkar vara endast kosmetiska mikrotransaktioner kan jag förstå att seriösa spelsidor inte bryr sig alltför mycket då de istället tittar på gameplay och inte vilken färg någon karaktärs hatt har.

Han du citerar verkar tycka att det ska dra ner det till 4/10. Uppenbarligen är det viktigare än grafiken, spelkänslan och onlinemodet då, vissa har fokus på skumma saker...

Anyway, de har redan Tweetat att de ska minska grinden med en rejäl faktor. Undrar om betyget här uppdateras då.

Moderator | Testpilot

Bra text! Men är rpg-delen och alla mikrotransaktioner något man måste hålla på med? Kan man inte bara spela story och online-matcher om man känner för det?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kunde inte hålla mig och införskaffade det till PS4:an, tyckte Injustice 1 var riktigt kul, och likså en tidigare version av Mortal Kombat (tror det var fyran). Ettan och tvåan är ju självklart bäst.
Om man ignorerar kryptan och allt värdelöst skit så tror jag det är riktigt bra.

Tror dom säkert loggar och tittar på grindandet och användandet av krypt, och om många tröttnar kanske dom fixar till det, antingen i det här spelet, eller nästa. Men jag är skeptisk till att det hjälper bara så där....


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Gen
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Eftersom att det verkar vara endast kosmetiska mikrotransaktioner kan jag förstå att seriösa spelsidor inte bryr sig alltför mycket då de istället tittar på gameplay och inte vilken färg någon karaktärs hatt har.

Var det inte movesets också? Tror folk är upprörda då Netherrealm uppenbarligen byggt systemet för att man ska spendera pengar då ingen orkar grinda så mycket och ändå inte ha någon kontroll över det flertalet RNG system som ligger under huven.

Skrivet av Flygplanet:

Han du citerar verkar tycka att det ska dra ner det till 4/10. Uppenbarligen är det viktigare än grafiken, spelkänslan och onlinemodet då, vissa har fokus på skumma saker...

Anyway, de har redan Tweetat att de ska minska grinden med en rejäl faktor. Undrar om betyget här uppdateras då.

Det tycker jag inte alls, kommer inte ens att spela det. Jag försökte bara lyfta problematiken runt mikrotransaktioner och lootboxes. Tror det är extra kontroversiellt då utvecklarna specifikt sade att det inte skulle vara några lootboxes men så fick vi Krypt istället som egentligen är samma sak.

De som kritiserar spelet hårt lyfter ändå de positiva egenskaperna du nämnde. Grafiken är snygg, storyn är rolig, spelkänslan är riktigt bra och netcode verkar top notch.

Medlem

När en utgivare agerar på det sätt WB har agerat, hur kan man då har förtroende för dem? Jag har förtroende för de som agerar INNAN folk blir upprörda, som GoG när de tänkte införa en sak som merparten av deras community var starkt emot, de läste kritiken och förstod att det var ett väldigt dåligt beslut och ändrade det.

Det är även en stor anledning till att jag har mycket litet förtroende för Microsoft, trots att folk varnade dem så struntade de fullt i att lyssna, det var inte förrän de märkte resultatet (som i antalet konsoler som förbokades) som de brydde sig.

Vad WB nu gör är att göra som många politker, införa något som de med stor sannolikhet vet inte kommer gillas av en stor skara spelare för att sedan ändra det till vad de från allra första början hade tänkt ha med. Man ser det hela tiden, folks reaktioner är då, "det är iaf bättre än vad de tänkte göra, nu har jag inte längre några problem med att köpa spelet"

När det kommer till kosmetiska saker i fighting spel, även om jag själv inte bryr mig om det så råder det ingen tvekan om att många gör det. Kolla bara på SF V, många personer som jag spelat mot har antingen spelat sig till dem eller spenderat riktiga pengar på dem. Många äldre japanska spel har låtit en låsa upp dessa förut men idag är det mer och mer vanligt att man även behöver betala för dem. När man kan betala för saker på det här sättet, så betalar man egentligen för "fusk" och det är en stor anledning till att utgivare inte gillar att man ändrar i SP spel idag, hela deras "betalmodell" bygger på personer som är villiga att betala med riktiga pengar för något som förr, som sagt, ofta var gratis.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Eftersom att det verkar vara endast kosmetiska mikrotransaktioner kan jag förstå att seriösa spelsidor inte bryr sig alltför mycket då de istället tittar på gameplay och inte vilken färg någon karaktärs hatt har.

För det första så är det en del saker som påverkar gameplay i kistorna, bara inte spelare vs spelare gameplay. En del av sakerna i kistorna är praktiskt taget behövda för dom svårare tornen t ex. Och mikrotransaktioner är ju i grunden bara uppstyckat, rejält fördyrat day-one DLC så jag har inget överseende med "Det är bara kosmetiskt" även när så är fallet.

1
Skriv svar