Apex Legends har tappat 82 % av tittarna på Twitch

Robot
Apex Legends har tappat 82 % av tittarna på Twitch

Fler tittade på PUGB än Apex senaste veckan.

#apex-legends, #pubg, #twitch


Medlem

Ni som gillade Apex men tröttnade kan gärna få ge Titanfall 2 en chans. Vi behöver fler spelare!

Moderator | Testpilot

Spelar inte Apex längre men det är inte för att spelet är dåligt. Tvärtom så är det riktigt bra, problemet är väl mer att man fått sin "fill". Vunnit mer i det här spelet än något annat BR. Behöver nog mer content av något slag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är inte alls förvånad! Season pass var Extremt svagt. Belöningarna var så svaga och hela progression-biten är överdrivet långsam.

Förstår att deras initiala framgång var över förväntan och att det inte fanns stort innehåll redo att skeppas. Men herregud en hyfsad season med lite snygga kosmetiska prylar osv hade väl inte varit en omöjlighet?

För att inte nämna tekniska problem och hitboxes. Hut kan detta vara en eftertanke?


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Testpilot

Spelade ett gäng timmar i början men inser att genren inte är för mig. För mycket random och för mycket dötid. Samma karta blir lite segt med.

ELF
Medlem
Skrivet av Chiefen:

Ni som gillade Apex men tröttnade kan gärna få ge Titanfall 2 en chans. Vi behöver fler spelare!

Reporting for duty. Haft det installerat LÄNGE. I stort sett bara rört sp delen.
Dock aldrig spelat Apex då jag redan har Titan.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Reporting for duty. Haft det installerat LÄNGE. I stort sett bara rört sp delen.
Dock aldrig spelat Apex då jag redan har Titan.

Då tipsar jag om spelläget Attrition. Där kan man komma långt med att vara duktig på att skjuta ned AI-gubbar. Det finns också Horde-mode som heter Frontier Defense.

Medlem

Efter 200tim så känns det som ett misstag att dom släppte spelet med endast 1 karta.

Multiplayer spel ser jag lite likt som med musik, då anser jag inte att man har släppt ett fullt album om man inte har minst 12 låtar.

Folk är inte hype på en singel i en evighet.
Folk blir inte heller glada när du tar fullpris för vad som känns som en EP.
Finns självklart undantag, men generellt.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Ni som gillade Apex men tröttnade kan gärna få ge Titanfall 2 en chans. Vi behöver fler spelare!

Kom inte här med dina idéer som är vettiga.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Folk har tröttnat på att kolla på snabba shooters överlag. Det skjutspelet som Shroud bestämmer sig för att spela just den dagen, hamnar alltid upp i topp. Annars är det GTA V RP som dominerat Twitch senaste månaden, ingen annan är ens i närheten. Timmar av skratt och underhållning, istället för att se samma runda om och om igen, med antingen mindre eller fler kills.

Medlem

Älskade spelet första månaden och körde riktigt mycket och vann några matcher men sen bara tröttnade jag över en dag.
Kör BfV firestorm istället och alla andra spellägen dom erbjuder.

Medlem
Skrivet av Magroth:

Är inte alls förvånad! Season pass var Extremt svagt. Belöningarna var så svaga och hela progression-biten är överdrivet långsam.

Förstår att deras initiala framgång var över förväntan och att det inte fanns stort innehåll redo att skeppas. Men herregud en hyfsad season med lite snygga kosmetiska prylar osv hade väl inte varit en omöjlighet?

För att inte nämna tekniska problem och hitboxes. Hut kan detta vara en eftertanke?

Belöningarna var inte bara dåliga, dom är rent av sönder. Den sista grejen man låser upp är ju det där Havoc skinet med en massa effekter som triggar när man får kills. Problemet är bara att de där effekterna fungerar inte som de ska, och fastnar mitt i nyllet på en lite då och då: Otroligt irriterande.

Förstår inte hur man kan misslyckas med en sån här grej. När något blir så väl mottaget som Apex blev vid release, så lägger man väl alla möjliga resurser som behövs för att underhålla det på rätt sätt? Jag förstår mig inte på EA, dom kunde haft ett eget Fortnite om de bara skött det här rätt. Nu är det istället en ordentlig uppförsbacke då många redan fått nog.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Belöningarna var inte bara dåliga, dom är rent av sönder. Den sista grejen man låser upp är ju det där Havoc skinet med en massa effekter som triggar när man får kills. Problemet är bara att de där effekterna fungerar inte som de ska, och fastnar mitt i nyllet på en lite då och då: Otroligt irriterande.

Förstår inte hur man kan misslyckas med en sån här grej. När något blir så väl mottaget som Apex blev vid release, så lägger man väl alla möjliga resurser som behövs för att underhålla det på rätt sätt? Jag förstår mig inte på EA, dom kunde haft ett eget Fortnite om de bara skött det här rätt. Nu är det istället en ordentlig uppförsbacke då många redan fått nog.

Precis min mening! Hur svårt ska det vara?? När EA Äntligen får vinden med sig så ta vara på det förblvelen. Jaja, har inga aktier där ändå! 🤷‍♂️


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Inaktiv

Så många, för att inte säga nästan alla utropade Apex som Fortnite-dödaren och nya BR-kungen och jag var en av de få som sa att Apex kommer krascha efter smekmånaden.
Jag som nådde lvl100 i spelet för längesedan kunde tidigt se vilka enorma brister spelet hade och insåg att om inte Respawn åtgärdar de allvarliga bristerna inom några veckor så kommer spelet falla.

Respawn har tyvärr inte agerat och löst problemen i tid så detta är resultatet. Hitboxes är fortfarande ett stort problem och de små "balanseringar" som gjorts har ej löst detta. Nätkoden hör fortfarande till absoluta bottenskiktet på marknaden och fuskare har under en lång period varit ett allvarligt problem.
Personligen så hade jag även sett att det fanns fler olika kartor, 100-spelare+ samt duo's och 4-manna squads.
Sedan så har deras inkomstkälla i spelet varit väldigt dåligt utformad. Karaktärerna och speciellt skins är väldigt fula och ointressanta, det "battle pass" som släpptes har fått mycket kritik för att vara slöseri med pengar.

Apex Legends var väldigt lovande och jag har haft kul under större delen av de 200h+ man plöjt ner i spelet. Men det kommer inte i närheten av det formidabla Fortnite och dess väloptimerade servrar och klient, skyhöga utvecklingstakt och varierande gameplay. Fortnite bygger om sin karta varenda säsong och numer även mitt under säsongen. Det finns mändger av olika spellägen vilka skiftas från vecka till vecka, buggar uppmärksammas och åtgärder utförs rekordsnabbt, det respawningsystem som många gillade i Apex kom snabbt till Fortnite. Den största nyheten denna säsong enligt mig är dock rankade matcher. Det gör att Fortnite återigen tar ett jättekliv och drar ifrån konkurrenterna ännu mer. Det är därför det ser ut som det gör idag:

Frågan är bara om Epic kan ha satt en för hög nivå med deras spelutveckling? Kommer man nu bli besviken på alla andra spelstudios som ej klarar denna utvecklingstakt? Åtminstone inom BR-genren så är det Epic's nivå man måste upp till om man avser att tävla där. Hur länge kommer det dröja innan vi kan se någonting liknande? Är Fortnite ett paradigmskifte liknande det som t.ex. Crysis satte grafikmässigt när det kom 2006?

Gnällkuk

Två och en halv månad utan ny karta, det säger väl sig självt. Uppdateringarna som kommit har ju inte varit jättestora heller, vilket iofs Respawn sagt att de inte vill göra så stora förändringar. Men, får man inget nytt på så lång tid så blir det ju så klart att man ledsnar. Kan mycket väl varit så att det blev så pass stort att ambitionerna skruvades upp rejält och att det därför dröjer med nya kartor osv.

Vore synd om Respawn skulle sumpa det här nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Två och en halv månad utan ny karta, det säger väl sig självt. Uppdateringarna som kommit har ju inte varit jättestora heller, vilket iofs Respawn sagt att de inte vill göra så stora förändringar. Men, får man inget nytt på så lång tid så blir det ju så klart att man ledsnar. Kan mycket väl varit så att det blev så pass stort att ambitionerna skruvades upp rejält och att det därför dröjer med nya kartor osv.

Vore synd om Respawn skulle sumpa det här nu.

Två månader utan en ny karta är ingenting. Tror inte det finns planer på att släppa en ny karta första året. Håll förväntningarna på rätt nivå.

Medlem

Bra det BR är skit och folk borde gå tillbaka o kötta planetside 2 istället.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Gen
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Spelade ett gäng timmar i början men inser att genren inte är för mig. För mycket random och för mycket dötid. Samma karta blir lite segt med.

Du beskrev precis Fortnite som på något underligt sätt är megapoppis. Själv förstår jag inte hur det kan vara det då det som du säger hela tiden är samma sak. Kanske är det just byggandet som lockar folk?

De körde ju en variant där de marknadsförde spelet via "betalda" streamare, dessa i sin tur hypade spelet rejält vilket skapade ett sug att testa. Visst är det ett bra spel med bra nytänk, men jag tror marknaden är översaturerad. Det är ingen som orkar börja om från noll och jaga xp i 50 timmar i ett nytt spel om man redan ligger bra till i PUBG eller Fortnite.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Testpilot
Skrivet av Gen:

Du beskrev precis Fortnite som på något underligt sätt är megapoppis. Själv förstår jag inte hur det kan vara det då det som du säger hela tiden är samma sak. Kanske är det just byggandet som lockar folk?

Alltså repetitiva saker kan vara kul. Jag spelar mycket Overwatch och en del sportspel och där är det ju samma sak i princip, men med nya matcher, nya lag. Däremot är det inte så mycket dötid. Har aldrig spelat Fortnite så jag kan inte svara på det.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Så många, för att inte säga nästan alla utropade Apex som Fortnite-dödaren och nya BR-kungen och jag var en av de få som sa att Apex kommer krascha efter smekmånaden.
Jag som nådde lvl100 i spelet för längesedan kunde tidigt se vilka enorma brister spelet hade och insåg att om inte Respawn åtgärdar de allvarliga bristerna inom några veckor så kommer spelet falla.

Respawn har tyvärr inte agerat och löst problemen i tid så detta är resultatet. Hitboxes är fortfarande ett stort problem och de små "balanseringar" som gjorts har ej löst detta. Nätkoden hör fortfarande till absoluta bottenskiktet på marknaden och fuskare har under en lång period varit ett allvarligt problem.
Personligen så hade jag även sett att det fanns fler olika kartor, 100-spelare+ samt duo's och 4-manna squads.
Sedan så har deras inkomstkälla i spelet varit väldigt dåligt utformad. Karaktärerna och speciellt skins är väldigt fula och ointressanta, det "battle pass" som släpptes har fått mycket kritik för att vara slöseri med pengar.

Apex Legends var väldigt lovande och jag har haft kul under större delen av de 200h+ man plöjt ner i spelet. Men det kommer inte i närheten av det formidabla Fortnite och dess väloptimerade servrar och klient, skyhöga utvecklingstakt och varierande gameplay. Fortnite bygger om sin karta varenda säsong och numer även mitt under säsongen. Det finns mändger av olika spellägen vilka skiftas från vecka till vecka, buggar uppmärksammas och åtgärder utförs rekordsnabbt, det respawningsystem som många gillade i Apex kom snabbt till Fortnite. Den största nyheten denna säsong enligt mig är dock rankade matcher. Det gör att Fortnite återigen tar ett jättekliv och drar ifrån konkurrenterna ännu mer. Det är därför det ser ut som det gör idag:

https://i.imgur.com/2HJChtg.png

Frågan är bara om Epic kan ha satt en för hög nivå med deras spelutveckling? Kommer man nu bli besviken på alla andra spelstudios som ej klarar denna utvecklingstakt? Åtminstone inom BR-genren så är det Epic's nivå man måste upp till om man avser att tävla där. Hur länge kommer det dröja innan vi kan se någonting liknande? Är Fortnite ett paradigmskifte liknande det som t.ex. Crysis satte grafikmässigt när det kom 2006?

Du får det att låta som Fortnite är det ultimata spelet jag gissar att du är en av många Fortnite frälsta.
En gång i tiden låg The Sims högst upp på listorna. Lika intressant är Fortnite för mig och många andra precis som när Sims var stora kungen

Spelar hellre Apex Legends ist för Fortnite om jag måste välja ett BR spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Vamp:

Två månader utan en ny karta är ingenting. Tror inte det finns planer på att släppa en ny karta första året. Håll förväntningarna på rätt nivå.

Håller inte med dig alls, närmare tre månader och det har knappt hänt något sedan släpp. Har dock ingen vidare koll på deras roadmap, men om de tror att det kommer att fungera med endast en karta i ett helt år så känns det ju helt befängt. Även om det bara skulle vara en eller två nya kartor så behöver man ju väga upp det med annat innehåll för att bibehålla intresse.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot

Inte nog med att Epic gjort allt rätt med Fortnite så är det främst uppdateringar, crossplay/progression och tillgängligheten som fått Fortnite så stort och Apex minskade tittare och spelare. För tusan du kan ju spela fortnite på en brödrost tsm din pc polare och xbox flickvän


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Du får det att låta som Fortnite är det ultimata spelet jag gissar att du är en av många Fortnite frälsta.
En gång i tiden låg The Sims högst upp på listorna. Lika intressant är Fortnite för mig och många andra precis som när Sims var stora kungen

Spelar hellre Apex Legends ist för Fortnite om jag måste välja ett BR spel.

Det ultimata spelet tycker jag inte det är, Fortnite har sina brister också.
Men det är det bästa BR-spelet utan tvekan. Det är det absolut största spelet genom tiderna som är gratis och saknar P2W, detta är en revolution inom spelbranschen.
MMO-genren t.ex. som en gång var så populär och inkomstbringande har effektivt dödats med P2W. Det har försvarats med förklaringar som att det är ett nödvändigt ont för att överleva. Fortnite krossar den myten och visar att alla dessa utgivare och utvecklare bara förstört spel efter spel med deras egen girighet.

Det är bara en av anledningarna till att Fortnite är en revolution inom spelbranschen, oavsett vad man tycker om spelet i sig.

Medlem

Räcker väl med en karta?
Counter-Strike har i princip levt på de_dust2 sen år 1999 eller när den kartan kom.
Med en bra karta, behöver man inte fler, så länge spelet är roligt.

Aldrig spelat BR, så kan inte uttala mig om nåt annat.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det ultimata spelet tycker jag inte det är, Fortnite har sina brister också.
Men det är det bästa BR-spelet utan tvekan. Det är det absolut största spelet genom tiderna som är gratis och saknar P2W, detta är en revolution inom spelbranschen.
MMO-genren t.ex. som en gång var så populär och inkomstbringande har effektivt dödats med P2W. Det har försvarats med förklaringar som att det är ett nödvändigt ont för att överleva. Fortnite krossar den myten och visar att alla dessa utgivare och utvecklare bara förstört spel efter spel med deras egen girighet.

Det är bara en av anledningarna till att Fortnite är en revolution inom spelbranschen, oavsett vad man tycker om spelet i sig.

Nu överdriver du väl ändå lite.

League of Legends är äldre och är också gratis att spela. Finns inget du kan köpa i spelet som ger dig en fördel, så P2W är det definitivt inte heller.

Att driva ett spel med hjälp av frivilliga kosmetiska tillköp är inte direkt något revolutionärt eller nytt som Fortnite uppfunnit.

Gen
Medlem

@Mutumba: Overwatch förstår jag eftersom det finns många banor och hjältar osv att välja bland. Fortnite är ju en gubbe och en bana, that's it. Apex har åtminstone olika klasser (även om det iofs inte tillför extremt mycket).

Inaktiv
Skrivet av DhasseLOL:

Nu överdriver du väl ändå lite.

League of Legends är äldre och är också gratis att spela. Finns inget du kan köpa i spelet som ger dig en fördel, så P2W är det definitivt inte heller.

Att driva ett spel med hjälp av frivilliga kosmetiska tillköp är inte direkt något revolutionärt eller nytt som Fortnite uppfunnit.

League of Legends har P2W mekanik, du kan köpa karaktärer och det gick förut att köpa runor, XP-boosts osv. Det må vara minimala fördelar men det är inte fritt från P2W till skillnad från Fortnite som helt saknar det i sitt Battle Royale-läge. Fortnite är verkligen unikt.

Inaktiv

PUBG består! Det enda sanna BR-spelet

Medlem
Skrivet av anon_319742:

League of Legends har P2W mekanik, du kan köpa karaktärer och det gick förut att köpa runor, XP-boosts osv. Det må vara minimala fördelar men det är inte fritt från P2W till skillnad från Fortnite som helt saknar det i sitt Battle Royale-läge. Fortnite är verkligen unikt.

Nja, att kalla det P2W går jag inte med på. Allt du nämner får man också gratis. Finns alltid massor med karaktärer gratis (roterande) och du låser upp en uppsjö av permanenta karaktärer snabbt genom att bara spela. Det är snarare så att det finns för att skapa någon form av progression i spelet, inte för att gömma fördelar bakom en paywall. Att ha allt upplåst från början har väl aldrig varit standard inom spelvärlden?

Man kan betala för snabbare tillgång till större variation (eller för att alltid kunna spela sin favoritkaraktär utan att samla ihop till den, vilket annars går snabbt), men det ger dig inte ett övertag i spelet. Dvs inte alls P2W. Känner ingen som lägger pengar på karaktärer, kosmetika däremot är en annan femma. Och det är inte P2W.

12
Skriv svar