Jesus och jag – Frälsarens liv som bisarrt våldsspel

Robot
Jesus och jag – Frälsarens liv som bisarrt våldsspel

Det finns bara ett spel som försöker predika Jesus kärleksbudskap samtidigt som det låter dig knäa honom i skrevet. Låt oss påskhelgen till ära berätta om The You Testament – tidernas mest förvirrade bibeltolkning.

#pc-gamer, #the-you-testament, #jesus-och-jag


återuppstått ännu en gång

Medlem

Är det under påsken vi firar att Jesus dog.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:

Är det under påsken vi firar att Jesus dog.

exakt, för att bli ressad igen av "xxxeasterbuNny360n0scop3xxx"

Medlem

Märks att det gick fort att göra spelet, grafiken och hela upplägget är inte genomtänkt.

Ja om man vore troende hade detta spelet varit ett hån, har faktiskt kommit rätt vettiga filmer på temat (är inte kristen eller tror på viss man i det blå). Men själva grund historian är fascinerande, även om inte hela historian är helt rätt och hamnat på fel årtal troligen (fått 100år (var runt den siffran) fel men är ju inte konstigt när det hände för så länge sen).

Medlem

@marcus8958:

Om man ska tro historieätarna så vet ingen den faktiska månaden när Jesu födelse, korsfästelse mm ägde rum utan den kristna eliten la dessa datum med flit på de högtider som redan fanns inom diverse andra kulturer för att genom det sättet konkurrera ut dom andra religionerna. Tex blotet här i norden ägde rum på samma dag som Jesus födelse.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Jag tror den här artikeln har blivit en lika stor tradition som påskägg och påskbord.

Skrivet av vbgbasse:

@marcus8958:

Om man ska tro historieätarna så vet ingen den faktiska månaden när Jesu födelse, korsfästelse mm ägde rum utan den kristna eliten la dessa datum med flit på de högtider som redan fanns inom diverse andra kulturer för att genom det sättet konkurrera ut dom andra religionerna. Tex blotet här i norden ägde rum på samma dag som Jesus födelse.

Nja, det är sant att ingen vet exakt när Jesus föddes även om det framgår i sin tydlighet i bibeln att Jesus dog strax efter påsken. Men kristendomen är ganska rakt sprunget ur judendomen och tar sina högtider därefter. Det handlade inte om att "konkurrera ut" utan att göra det så friktionslöst som möjligt för de nya följarna. Det är inte särskilt stor skillnad i någon av högtiderna kring Medelhavet vid tiden. Det är ju inte så att de lade julen i december för att nordborna firade blot utan för att befolkningen kring Medelhavet redan firade i december.

Vi ska nog för övrigt argumentera att nordborna lade sitt midvinterblot i december för att högtiden passade in med Medelhavskulturerna (De viktigaste handelskontakterna sedan bronsåldern).


signatur

Viam inveniam aut faciam

@Katten_Gustaf: Eftersom Jesus är en profet inom islam så gör de väl det?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Vem vann och hur mycket?

För övrigt så hoppas jag starkt på en HD version av detta spel.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nja, det är sant att ingen vet exakt när Jesus föddes även om det framgår i sin tydlighet i bibeln att Jesus dog strax efter påsken. Men kristendomen är ganska rakt sprunget ur judendomen och tar sina högtider därefter. Det handlade inte om att "konkurrera ut" utan att göra det så friktionslöst som möjligt för de nya följarna. Det är inte särskilt stor skillnad i någon av högtiderna kring Medelhavet vid tiden. Det är ju inte så att de lade julen i december för att nordborna firade blot utan för att befolkningen kring Medelhavet redan firade i december.

Vi ska nog för övrigt argumentera att nordborna lade sitt midvinterblot i december för att högtiden passade in med Medelhavskulturerna (De viktigaste handelskontakterna sedan bronsåldern).

Jesus beräknas ha blivit född under sommaren någon gång mellan 6 f.kr och 2 f.kr baserad på information från bibeln så som folkräkningen under denna period. Att man firar den vid jul är enbart en läglighet för den kristna kyrkan som tog traditionen från zoroastrianismen som var en väldigt utspridd religion vid denna tidpunkt. Alltså två flugor i en smäll.. man lockar till sig folk från sagda religion och samtidigt får sin egna att sprida sig.

Däremot att han skulle ha dött under påskhögtiden är inte direkt otroligt. Hundratusentals judar vallfärdade till Jerusalem till påsk och samtidigt var den Romerska närvaron i staden väl påtaglig. Pilatus (ståthållaren till guvernören av Syrien-Palestina) var med största sannolikhet närvarande eftersom chansen för upplopp var även den påfallande troligt. Det var även en bra plats att predika på eftersom det var mycket folk i staden generellt.

Skrivet av broken-arrow:

Märks att det gick fort att göra spelet, grafiken och hela upplägget är inte genomtänkt.

Ja om man vore troende hade detta spelet varit ett hån, har faktiskt kommit rätt vettiga filmer på temat (är inte kristen eller tror på viss man i det blå). Men själva grund historian är fascinerande, även om inte hela historian är helt rätt och hamnat på fel årtal troligen (fått 100år (var runt den siffran) fel men är ju inte konstigt när det hände för så länge sen).

Spelet är helt enkelt ett "mod" till ett wrestlingspel som skaparen kodat tidigare. Allt han gjorde var att ändra grafiken och göra det lite mer öppet. Därför ser det ut som om varenda karaktär är John Cena och AIn beter sig som de vore testosteronknarkare.

Skrivet av vbgbasse:

@marcus8958:

Om man ska tro historieätarna så vet ingen den faktiska månaden när Jesu födelse, korsfästelse mm ägde rum utan den kristna eliten la dessa datum med flit på de högtider som redan fanns inom diverse andra kulturer för att genom det sättet konkurrera ut dom andra religionerna. Tex blotet här i norden ägde rum på samma dag som Jesus födelse.

Just korsfästelsen hände nog under påsken så där är det nog inte allt för otroligt att det vore en historisk händelse. Däremot Jesu födelse har blivit lagd på en redan existerande högtid. Allt som står i "Navitetsberättelsen" om jesu födelse är saker som skrivits ned långt efter Jesus död och samtidigt är en gigantiskt hopkok av traditioner och myter. Ingen av de som sett händelsen var i livet när dessa skrevs ned.

Skrivet av Katten_Gustaf:

Förvånad att ingen gör narr av Islam på samma sätt... Men det kanske är Politiskt inkorrekt?

Varför ska alltid denna typ av kommentarer dyka upp? Folk gör narr av Islam hela tiden.

Skrivet av marcus8958:

Fredsreligionen är bra på mordhota folk. Är nog ingen som vågar...

En religion mordhotar inte någon. Det gör däremot dess åhörare och där ligger vissa åhörare av kristendomen inte direkt bättre till.

Skrivet av hannes.theorell:

@marcus8958: Ni är för unga för att minnas Ecce homo? Wallin får väl fortfarande hot för det där.

Fallet kring Ecce Homo är en rolig sak eftersom det skapade panik hos i stort sett... ja alla. Allt från djupt kristna till feminister till folk som helt enkelt inte gillar nakenhet. Kyrkor, Skolor, föreståndare, artister och ett gäng andra blev hotade till höger och vänster. Att folk däremot inte gillar att vara konsekventa i sin kritik är inget nytt. Det faller helt enkelt inte in i deras ideologiska agenda att vara det.

Utställningen dök upp i Belgrad 2012 och då höll någon på att bränna ned salen den utställdes i. Det blev tom. så att man var tvungen att sätta kravallpolis framför dörrarna för att folk inte skulle gå bananas. Så religiös fanatism finns i stort sett alla läger.

Inaktiv

Youtubern var ej behaglig att titta (lyssna) på.

Skägg.
10 Chambers

Så, nu räcker det med snack om vilken religions utövare som är mest rövig.


signatur
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@marcus8958: Ni är för unga för att minnas Ecce homo? Wallin får väl fortfarande hot för det där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kunde tänka mig att det var en gammal artikel, såg man ju direkt på screenshotsen, var ju ingen ray-tracing på vattnet precis.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Kunde tänka mig att det var en gammal artikel, såg man ju direkt på screenshotsen, var ju ingen ray-tracing på vattnet precis.

Jo, men den är ju rolig i påsktider. Sedan är den ju från PCGamer så jag läste även den där. Det roligaste tycker jag är att skaparen av spelet själv tar spelet på allvar. Har man INTE läst den är det ju ngt nytt. Det är väl som med tidningarna i väntrum, nåt att läsa för stunden😉

Medlem

Snurrar jorden runt solen eller solen runt jorden hörde jag en snubbe fråga på internet nyligen. Ja vi är på stenåldern fortarande i vissa länder.

Medlem

Måste säga att det blir riktigt skruvat när man på fyllan ska förklara det här selet för en gamnal italienare.

Avstängd

Anden som gjorde uppror. Måste kolla upp detta.

Medlem

Det här kan mycket väl vara det roligaste jag läst på väldigt länge.
Det här spelet låter som något alla borde ha i sin samling!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det finns nu även till Android. Jag har bara testat i typ 4 minuter men Obi-Wan som jag spelade som han på den tiden strypa en romers soldat, knäa jesu mor och bli korsfäst

Gratisversionen innehåller annonser eller så kan man betala typ 30:- för att få behålla annonserna om man läser recensionerna.

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.YouTestamen...

Det här har blivit en riktig påsktradition nu

Medlem

Drm fritt på gog? drömma kan man ju alltid göra 😂


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem

Har sett detta innan, men om ni försöker skapa en tradition med att dela påskrelaterade saker under påsken kan ni säkert hitta annat också att dela

Medlem

Religion leder sällan till nyanserade debatter. Jag glömmer bort det här spelet lagom till varje påsk och blir påmind om det av FZ varje år.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det roliga här tycker jag är att religiösa verkligen vänder på världen upp och ner. Dom säger att atheister har tänkt klart och aldrig letar efter mening. Min värld som alltid har harf ateism som en självklar grund har en spegel vänd bild till vad snubben som gjorde det här spelet tycker. Jag tycker det är dom religiösa som tänkt klart och inte vill se världen som den är utan målar en tavla över verkligheten som en illusion. Dom ser inte att vi andra ser ett otroligt djup i världen utan bara en påhittad yta. Den kristna guden tex kan inte ha mycket kraft alls. Den guden löser oftast sina problem väldigt dåligt och misslyckas ständigt med att kontrollera sina skapelser. Och mer en en gång då lyser det igenom hur kraftlös den guden är.

Medlem

Detta spel e spiken i kistan eller handen rättare sagt

Medlem

Får bara fråga för säkerhets skull: ni vet att detta är bara är på troll skoj?

Medlem
Skrivet av sebrock:

Får bara fråga för säkerhets skull: ni vet att detta är bara är på troll skoj?

Jag ser att du inte har tagit in Jesus i ditt liv. Detta ÄR ett andligt mästerverk.

Skriv svar