Playstation 5-prislappen kommer tilltala gamers – men också motsvara konsolkraften

Medlem
Skrivet av Gen:

Har själv aldrig sett 8K så visst undrar man hur stor skillnad det blir mot 4K. Skillnaden mellan 1080p och 4K är iaf enorm så man hoppas ju på något liknande.

Oj? Intressant. Personligen tycker jag skillnaden är väldigt stor. Alla texturer blir oerhört krispiga och allt är väldigt skarpt och fint istället för de tjocka pixlar och aliasing man ser om man kör en 1080p signa på en 4K TV.

Har för mig de menade att konsolen stödjer 8K skärmar men det känns oerhört tveksamt att spel kommer att köras i 8K. Vettig FPS för konsoler är ju 30fps och det löser den (dock via checkerboarding i många fall) men 30fps för PC spelare är ju pissdåligt Jo, att köra 4K/60fps är något bara 2080Ti är bra på.

Man behöver ändå bra hårdvara för att pusha dom pixlarna


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

6.000sek garanterat.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Med höjd kemikalieskatt har jag svårt att se en prislapp under 7000 kr.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Jag har svårt att se hur man ska kunna ha 8K, SSD och ray tracing till ett vettigt pris. de måste sälja med rejäl förlust i så fall. Bara ett vettigt grafikkort kostar i dagsläget mer än vad de flesta är rejäla att betala för en konsol. Och ska man köra ray tracing så hade jag inte nöjt mig med något annat än ett 2080 ti.

För nästa generation skulle jag vara nöjd att att få 4K i 60 FPS, utan ray tracing. Vill även ha blu-ray spelare för 4k filmer, även om jag laddar ner alla spel. Hoppas att man kan få en större HDD än 500 GB. Det är vad jag har på min PS4 och det är aningen lite.

Medlem

Men svenska kronan och skatter och skit så räknar jag på runt 10000kr

Medlem

@anon_326114: Kan mycket väl vara så, jag har missat det i så fall. Jag skulle bli förvånad om den INTE hade Blu-ray spelare


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Quarie:

Hey sony, Vad sägs som att satsa på 1080p med stabil 60fps+ istället? Tror det skulle göra folk nöjdare än en hackig bildskärms slider med vackra stillbilder som lite snabbt skrollar framför ögonen? Men men, kanske bara är jag?

Men jag känner mig själv och även om den kommer kosta 7000+ så kommer jag betala dem summorna för konsolen bara för dem där förbaskade exklusiva spelen..

Många av dagens spel har två lägen. Resolution mode där spelen körs i 4K30, och performance mode där spelen körs i 60 FPS men i lägre upplösning, oftast 1080p eller 1440p beroende på spel. Ibland finns även quality mode där spelet körs i lägre upplösning, låst till 30 FPS men med bättre grafik. Dessa valmöjligheter kommer mest troligt även att finnas på nästa generationens konsoler då spelutvecklare äntligen har förstått att folk prioriterar olika saker.

Medlem
Skrivet av vilma:

Kommer att landa mellan 6000-7000:- vid release. Ersätter alla dina konsoler och gaming PCs. En enkel laptop plus din PS5 är allt du kommer att behöva ha.

Får enkelt ihop pengarna för PS5an genom att sälja spelrelaterat som inte är kompatibelt med Playstation.

Möljigen att man får slänga det om det inte går att sälja. Behöver allt utrymme för sin Playstation 5.

Haha, älskar entusiasmen men jag tvivlar starkt på att den kommer kunna ersätta min enda konsol; Nintendo Switch och min dator då jag använder den till mycket mer än bara spel. Det är lite knepigt med mer krävande arbete på en laptop.

Anledningen jag säger Nintendo Switch inte blir ersatt är väl mest att Nintendos spelutbud tilltalar mig helt enkelt. Det lär nog inte hamna på Playstation. Vi får se vad PS5 har att erbjuda. Om det är som rykten säger att VR är en del av konsolen så blir jag betydligt mer nyfiken än ifall det bara handlar om ett krafthus(något jag har noll intresse av, då jag hellre använder min dator då.)

eld
Medlem
Skrivet av Owro:

Jag har svårt att se hur man ska kunna ha 8K, SSD och ray tracing till ett vettigt pris. de måste sälja med rejäl förlust i så fall. Bara ett vettigt grafikkort kostar i dagsläget mer än vad de flesta är rejäla att betala för en konsol. Och ska man köra ray tracing så hade jag inte nöjt mig med något annat än ett 2080 ti.

För nästa generation skulle jag vara nöjd att att få 4K i 60 FPS, utan ray tracing. Vill även ha blu-ray spelare för 4k filmer, även om jag laddar ner alla spel. Hoppas att man kan få en större HDD än 500 GB. Det är vad jag har på min PS4 och det är aningen lite.

Spelen kommer inte sikta på 8k, och raytracing kommer inte ske genom dedikerad raytracer hårdvara, ssd's har börjat bli billiga nog för att kunna användas som default i konsol, så där har du svaret.

Om spelen kommer ha 60 fps eller inte är designval, spelutvecklare är fria att sikta på 60fps eller 30fps.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag minns rätt så var PS3 ganska dyr (förhållandevis) när den kom, medan PS4 var mer prisvärd. Misstänker den hamnar närmare en PS3 nivå när det begav sig än en PS4. Men men, kommer definitivt köpa på launch. Så fruktansvärt nöjd med min PS4 (och jag har alltid gillat Xbox mer, fram tills XB1) och med bakåtkompabilitet är jag helsåld. Enda andra kravet är en blu-ray spelare.

Man ska inte glömma att första versionen av PS3 hade ett separat chip för att kunna spela PS2 och PS1 spel. Den hade även 4 usb uttag som kanske inte ökade kostnaden jättemycket men det är ändå en kostnad.

PS3 har CELL processorn som var svindyr att producera för att den var avancerad och för att den gjordes bara för PS3 konsoler som ökar kostnaden. Dagens konsoler har en CPU baserad på en som redan finns som gör det billigare att producera.

Skulle Sony göra en PS5 som har likvärdig prestanda som en PS3:a hade då kommer den fortfarande vara billigare pga av att Sony inte kommer göra samma misstag.

Medlem
Skrivet av Quarie:

Hey sony, Vad sägs som att satsa på 1080p med stabil 60fps+ istället?

60fps eller 30fps har inget med Sony att göra. Det är utvecklarna som tar det beslutet. Konsolerna är ofta för klena för att kunna köra i 60fps och se lika snyggt ut som på PC. Så då offrar utvecklare frame rate istället för att banta ner det grafiska

eld
Medlem
Skrivet av Mufflot:

60fps eller 30fps har inget med Sony att göra. Det är utvecklarna som tar det beslutet. Konsolerna är ofta för klena för att kunna köra i 60fps och se lika snyggt ut som på PC. Så då offrar utvecklare frame rate istället för att banta ner det grafiska

Hur spel potentiellt skulle kunna se ut på PC är inte en del av varför man krämar på med grafik på konsoler, det handlar om att det alltid är lättare att sikta ner än att sikta upp. Att nå 30 fps kommer vara lättare än att kämpa sig upp till 60 fps i slutet av projektet.

Konsoler är fortfarande den ledande platformen, och det oberoende av vilken platform som har kraftfullast hårdvara.

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Många av dagens spel har två lägen. Resolution mode där spelen körs i 4K30, och performance mode där spelen körs i 60 FPS men i lägre upplösning, oftast 1080p eller 1440p beroende på spel. Ibland finns även quality mode där spelet körs i lägre upplösning, låst till 30 FPS men med bättre grafik. Dessa valmöjligheter kommer mest troligt även att finnas på nästa generationens konsoler då spelutvecklare äntligen har förstått att folk prioriterar olika saker.

"Många" är väl att ta i? Personligen tycker jag det hade kunnat vara fler, eller att spel fått en "Pro" patch (det är ju bara Pron som kan lösa 4K) i efterhand.

Skrivet av Gen:

Oj? Intressant. Personligen tycker jag skillnaden är väldigt stor. Alla texturer blir oerhört krispiga och allt är väldigt skarpt och fint istället för de tjocka pixlar och aliasing man ser om man kör en 1080p signa på en 4K TV.

Ahh, kan ju vara så ifall man kör 1080p på en 4K TV att det ser sämre ut. Har en 4K TV hemma och en vanlig FullHD TV också där jag har PS4:an ikopplad ( ej Pro) och jämfört med den och hos en kompis som har Xbox X och 4K TV tycker jag mig inte så så jättestor skillnad. Kanske skulle jag se större skillnad om dom var var bredvid varandra och man kunde jämföra rakt av då.

Sen tycker jag spel inte ser dåliga ut på nån platform idag direkt, det grafiska är det sista jag skulle få för mig att beklaga över i dagens spel. Då har man spelat sen 80-talet också

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag minns rätt så var PS3 ganska dyr (förhållandevis) när den kom, medan PS4 var mer prisvärd. Misstänker den hamnar närmare en PS3 nivå när det begav sig än en PS4. Men men, kommer definitivt köpa på launch. Så fruktansvärt nöjd med min PS4 (och jag har alltid gillat Xbox mer, fram tills XB1) och med bakåtkompabilitet är jag helsåld. Enda andra kravet är en blu-ray spelare.

Orsaken till priset var den dyra lösningen. I jämförelse borde PS5 kosta mindre eftersom det dels är billigare CPU men även massproducerad sådan.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Orsaken till priset var den dyra lösningen. I jämförelse borde PS5 kosta mindre eftersom det dels är billigare CPU men även massproducerad sådan.

Jo, men komponenterna de snackar om är fortfarande dyra. Raytracing kort? inte billigt...


signatur

I drank what?

PS3:an var väl egentligen inte så dyr. Visst för att vara en konsol var den kanske det, men med tanke på att den hade en Blu-ray-spelare som var bland det bästa som fanns på marknaden då och ändå var billigare än en dedikerad Blu-ray-spelare. Sony gick ju med stor förlust för varje såld enhet.

KoP
Medlem

8K verkar skapligt onödigt med tanke på att 4K knappt fått in en fot i dörren hos allmänheten. 🤔

Medlem

Nu har ju faktiskt Webhallen satt priset till 29 999 kr! Så det är ju det som gäller! ELLER 😂😂😂😂

eld
Medlem
Skrivet av Mirage:

Jo, men komponenterna de snackar om är fortfarande dyra. Raytracing kort? inte billigt...

Inte raytracing kort, en vanlig gpu med raytracing genom shaders. Det är så man kan köra raytracing på gamla icke-rtx kort som nvidia 1000-serien.

Gpu'n kommer nog ta en del av kostnaden, men som tur är kommer det inte vara GTX-priser.

Vega 56, har inga raytracing cores:

Medlem

5000 kr är smärtgränsen för min del. Sedan vill man ju ha råd med ett par kontroller och spel att köra på maskinen. Upplösning är överarbetat krimskrams och jag ser hellre ett större fokus på spelbarheten mer än något annat.

Inaktiv

Spelar mindre roll. XBOX Two är att föredra.

Inaktiv
Skrivet av anon_81726:

Spelar mindre roll. XBOX Two är att föredra.

Jaha?

Medlem

Med tanke på att många mobiltillverkare idag kan ta ut +10k för sina telefoner, skulle det inte förvåna mig om de kan ta i runda slängar 10k för en PS5.

Jag hoppas Sony kan leverera Raytracing, SSD, osv under 10k. Men är klart skeptisk.

Hursom ser jag framemot mera information och framförallt vilka kliv spelen kommer ta.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Med tanke på att många mobiltillverkare idag kan ta ut +10k för sina telefoner, skulle det inte förvåna mig om de kan ta i runda slängar 10k för en PS5.

Jag hoppas Sony kan leverera Raytracing, SSD, osv under 10k. Men är klart skeptisk.

Hursom ser jag framemot mera information och framförallt vilka kliv spelen kommer ta.

Mobiler är en status pryl, det är därför det går runt tjejer med mobiler i bakfickan där halva telefonen sticker ut. Dom vill visa att dom har en dyr iPhone.

Ingen är villig att betala så mycket för en konsol.

Medlem

@jehuty: Man sa liknande om Grafikkort och CPU.

Trots det har priset på Grafikkort och CPU, ökat, i mitt tycke oproportionerligt mot prestanda.

Folk köper ändå.

Om folk kan lägga +10k ( ibland om året ) på en mobil för att det är status, varför skulle de inte göra det för att kunna spela de senaste spelen? Playstation 3 sålde trots sitt pris, även om det inte var samma siffror som Xbox 360, men det handlade om det som är viktigare än priset, spelen.

VR har sålt bra, PSVR, Occulus och Vive går bra. Trots att det är en dyr, ganska "nischad" marknad.

Men som jag sa, det är bara min tanke och jag hoppas Sony levererar under 10k.
Blir gärna glatt överraskad!


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av KoP:

8K verkar skapligt onödigt med tanke på att 4K knappt fått in en fot i dörren hos allmänheten. 🤔

Extremt få kommer använda stödet för 8K vid lansering, om ens någon, men sen kommer det fyllas på där det funkar. Tänk fotoläget i Gran Turismo kanske?

Japan börjar sina första 8K sändningar i år. Netflix kommer hoppa på relativt tidigt efter lanseringen. Så stöd för 8K är nödvändigt, då livstiden på PS5 är runt 10 år. Youtube kommer säkert också stödja det relativt tidigt.

Cerny nämde inget om att spel skulle rulla i den upplösningen, bara att stödet finns där. Vissa typer av spel, som tetris och andra 2D eller 2,5D kan säkert också hoppa på trenden relativt tidigt. Men AAA-titlar gjorda för 8K på riktigt förbehålls nog PS5 PRO.

Åker du till Elggiganten, Siba eller Mediamarkt i dag och kollar TV, så är rubbet i 4K. Bara enstaka gammal restprodukt är 1080p.

Om 7 år kommer 8K dominera på liknande sätt, då är PS5 bara halvvägs genom sin livstid. Då hade det blivit pinsamt om PS5 inte haft stödet åtminstone.

eld
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Extremt få kommer använda stödet för 8K vid lansering, om ens någon, men sen kommer det fyllas på där det funkar. Tänk fotoläget i Gran Turismo kanske?

Japan börjar sina första 8K sändningar i år. Netflix kommer hoppa på relativt tidigt efter lanseringen. Så stöd för 8K är nödvändigt, då livstiden på PS5 är runt 10 år. Youtube kommer säkert också stödja det relativt tidigt.

Cerny nämde inget om att spel skulle rulla i den upplösningen, bara att stödet finns där. Vissa typer av spel, som tetris och andra 2D eller 2,5D kan säkert också hoppa på trenden relativt tidigt. Men AAA-titlar gjorda för 8K på riktigt förbehålls nog PS5 PRO.

Åker du till Elggiganten, Siba eller Mediamarkt i dag och kollar TV, så är rubbet i 4K. Bara enstaka gammal restprodukt är 1080p.

Om 7 år kommer 8K dominera på liknande sätt, då är PS5 bara halvvägs genom sin livstid. Då hade det blivit pinsamt om PS5 inte haft stödet åtminstone.

En viktig detalj folk missar är att om ps5 stödjer 8k via hdmi 2.1 så innebär det också att de antagligen kommer stödja adaptive sync över hdmi. Freesync på konsoler!

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tycker varken raytracing eller 8K bidrar speciellt mycket till spelupplevelsen i förhållande till prestandapåverkan. Man måste anstränga sig för att se den visuella skillnaden.

Raytracing behöver man inte anstränga sig för att se för det ser så naturligt ut 😝 Tycker raytracing gör väldigt mycket för atmosfären om man kollar på tech-demos. Förhoppningsvis är den t om hårdvaruaccelererad och inte som Microsoft håller på att mjukvaruimplementera.

Min farhåga ur ett Sony-perspektiv är att molnet tar över och då ligger Sony illa till.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Mobiler är en status pryl, det är därför det går runt tjejer med mobiler i bakfickan där halva telefonen sticker ut. Dom vill visa att dom har en dyr iPhone.

Ingen är villig att betala så mycket för en konsol.

Det är en intressant jämförelse dock, en konsol är det meningen att du ska ha i drygt 5-10 år medans en telefon 1-3 år ändå betalar man typ dubbla mängden.

123
Skriv svar