Time lapse av resor

Medlem
Time lapse av resor

Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

Tanken är att begränsa det till 30 sekunder per video. Förstod behovet av någon typ av stabilisator vid rörelse.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!

Medlem

Jag tänker att det bästa användandet av sånt här material är att sälja det som stock footage? Jag jobbar i bolag där vi ibland behöver snygga bilder från olika städer runt om i världen (främst på ikoniska platser, men också random bilder med människor som bara har vardagsliv), och hellre köper detta än skickar ut våra egna fotografer. Och då är Time lapses extra uppskattade.

Vi är ju inte dom enda liksom. Sen hur man gör med den processen och vilka bolag som är bra att kontakta, det vet jag inte.


signatur

Videomupp

Vad WildThing säger. Guld värt för alla "Social Media Managers" där ute i landet.
Borde inte vara jättesvårt att hitta kontaktytor för att kunna sälja materialet.

Hälsningar
f.d. Social Media Manager

För att också svara på frågorna.
1. En stabil time laps är trevligare att titta på en än ostabil. Viss rörelse fungerar (tänk National Geographics panoreringar + time laps de brukar ha i sina naturprogram) men blir det gungigt så lär tittare bli åksjuka. Ett bra redigeringsprogam, typ After Effects, kan åtgärda stabilitetsproblem även om det kan kräva en del handpåläggning.

2. Kvittar. Vardagsplatser kan vara lika värt att filma som ikoniska platser.

Max 1 minut om det ska hamna i sociala media. De tio första sekunderna är viktigast för att fånga in tittare (det är ungefär så lång tid som folk har lust för att titta på något innan de bläddrar vidare).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av cnohall:

Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

https://youtu.be/JSso3dZ0GzI

Tanken är att begränsa det till 30 sekunder per video. Förstod behovet av någon typ av stabilisator vid rörelse.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!

Riktigt coolt. Visst var det lite ryckigt. Flima under rörelse. Blanda mellan platser. Vardagsplatser ger inte riktigt någon återknytning. Så? Med bakgrundsbeskriving, tja. I relation (syfte) till stället. Ja.

Gillar att du tar dig från båt in mot land i videon. Ett slags narrativ skapas. Fortsätt på det (sättet) om det går.

Vet inte hur mycket arbete det är bakom en sådan här film. Men 30 sekunder känns för kort. Tror inte det bör vara på under 2 minuter faktiskt. Annars riktigt coolt. Filma vidare.

Edit: Jo. Ja. Även vardagsplatser. Kan vara nog så intressant.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag tänker att det bästa användandet av sånt här material är att sälja det som stock footage? Jag jobbar i bolag där vi ibland behöver snygga bilder från olika städer runt om i världen (främst på ikoniska platser, men också random bilder med människor som bara har vardagsliv), och hellre köper detta än skickar ut våra egna fotografer. Och då är Time lapses extra uppskattade.

Vi är ju inte dom enda liksom. Sen hur man gör med den processen och vilka bolag som är bra att kontakta, det vet jag inte.

Smart! Vilken idé. Tacksam för dina tankar. Tänkte aldrig så långt. Kort sagt så har det potential.

Medlem
Skrivet av vilma:

Riktigt coolt. Visst var det lite ryckigt. Flima under rörelse. Blanda mellan platser. Vardagsplatser ger inte riktigt någon återknytning. Så? Med bakgrundsbeskriving, tja. I relation (syfte) till stället. Ja.

Gillar att du tar dig från båt in mot land i videon. Ett slags narrativ skapas. Fortsätt på det (sättet) om det går.

Vet inte hur mycket arbete det är bakom en sådan här film. Men 30 sekunder känns för kort. Tror inte det bör vara på under 2 minuter faktiskt. Annars riktigt coolt. Fortsätt med det.

Edit: Jo. Även vardagsplatser. Kan vara nog så interessant.

Ägna bara en kort stund åt redigering. Vill förbättra mig på den fronten. Funderade på att ha en introduktion där jag nämner från var till var det bär åt.

Avstängd
Skrivet av cnohall:

Ägna bara en kort stund åt redigering. Vill förbättra mig på den fronten. Funderade på att ha en introduktion där jag nämner från var till var det bär åt.

Bra. Om du kör en över en vardagsplats som passeras eller vistas i. Med ett intro/bakgrund av något slag (gärna i kommentarsfältet - text) kan det bli hur bra som helst. Nästan lite dokumentärt över det. Låt det spreta.

Gnällkuk

@WildThing: Haha, tyckte väl att jag kände igen dig!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av cnohall:

Smart! Vilken idé. Tacksam för dina tankar. Tänkte aldrig så långt. Kort sagt så har det potential.

Med det sagt, behöver vara mindre skakigt. Men, det är på god väg att bli något!

Skrivet av trickeh2k:

@WildThing: Haha, tyckte väl att jag kände igen dig!

Åhå, vem kan du tänkas vara då?


signatur

Videomupp

Gnällkuk

@WildThing: vi känner inte varandra, jag har bara sett din sjuka värld några gånger :> även om det mesta inte är något är det alltid spännande med sånt där!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot
Skrivet av cnohall:

Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

https://youtu.be/JSso3dZ0GzI

Tanken är att begränsa det till 30 sekunder per video. Förstod behovet av någon typ av stabilisator vid rörelse.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!

Kul att du varit i Hong Kong. Jag åkte också färjan när jag var där. Det är väl alltid kul att se mer vardag tycker jag, något som kanske är svårt att hitta när man söker efter resor. Blir lätt lite påklistrat sådär.

Medlem

Gjorde ett nytt försök med lite annorlunda stil. Behöver fortfarande förminska skakningarna.

Ska prova några stilla time lapses tänkte jag. Kul att experimentera med olika platser och sätt att göra det på.

Medlem

Ett svar på senaste klippet.

Skämt åsido, stilla timelapses är trevliga. Hitta något ställe med mycket rörelse, något alldagligt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

@smuts: Härligt video, sitter sällan fel med lite humor. Tack för tipsen, både om att filma horisontellt och stilla.

Här är mitt första försök. Kom gärna med tankar om hur det kan förbättras.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@WildThing: vi känner inte varandra, jag har bara sett din sjuka värld några gånger :> även om det mesta inte är något är det alltid spännande med sånt där!

Fan, kul att träffas, och att du gillar det! Det händer inte ofta att man känns igen, så det är kul


signatur

Videomupp

Medlem

Fick ett tips att använda en äggklocka för att kunna filma 360 grader stabilt. Här är resultatet.

Medlem

@cnohall: Det där blev ju faktiskt riktigt trevligt, bra jobbat!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

@cnohall: Det där blev ju faktiskt riktigt trevligt, bra jobbat!

Tack! Ett steg i taget. Alla är vi ju nybörjare när vi börjar med något nytt.

1
Skriv svar