Playstation 5-prislappen kommer tilltala gamers – men också motsvara konsolkraften

Robot
Playstation 5-prislappen kommer tilltala gamers – men också motsvara konsolkraften

Gissningsvis kostar 8K, SSD och Ray tracing ett par ören.

#mark-cerny, #playstation-5, #sony


Avstängd

Man! Playstation for life man! I'll pay up for it.

Medlem

Om jag minns rätt så var PS3 ganska dyr (förhållandevis) när den kom, medan PS4 var mer prisvärd. Misstänker den hamnar närmare en PS3 nivå när det begav sig än en PS4. Men men, kommer definitivt köpa på launch. Så fruktansvärt nöjd med min PS4 (och jag har alltid gillat Xbox mer, fram tills XB1) och med bakåtkompabilitet är jag helsåld. Enda andra kravet är en blu-ray spelare.


signatur

I drank what?

jbx
Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag minns rätt så var PS3 ganska dyr (förhållandevis) när den kom, medan PS4 var mer prisvärd. Misstänker den hamnar närmare en PS3 nivå när det begav sig än en PS4. Men men, kommer definitivt köpa på launch. Så fruktansvärt nöjd med min PS4 (och jag har alltid gillat Xbox mer, fram tills XB1) och med bakåtkompabilitet är jag helsåld. Enda andra kravet är en blu-ray spelare.

Ps3 kostade runt 6000 när den kom, bakåtkompatibel med ps2 var den oxå.

Kommer köpa ps5 första dagen oavsett pris.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Testpilot

Det coola är om ryktena stämmer och de pressar in gfx-kort som har raytracing.
Då kommer detta att bli en större grej i framtiden i alla spel.
Största fördelen är dock att de får in en vettig CPU a' la' Ryzen i burken. Det kommer göra enorm skillnad.

Men ska de klämma in allt detta lär enheten bli lika dyr som PS3an var i början.

Avstängd

Kommer att landa mellan 6000-7000:- vid release. Ersätter alla dina konsoler och gaming PCs. En enkel laptop plus din PS5 är allt du kommer att behöva ha.

Får enkelt ihop pengarna för PS5an genom att sälja spelrelaterat som inte är kompatibelt med Playstation.

Möljigen att man får slänga det om det inte går att sälja. Behöver allt utrymme för sin Playstation 5.

Medlem

Hur kan det komma en remaster på Ghost of Tsushima, spelet är ju inte släppt än. Kan nån förklara?

Medlem

Tycker varken raytracing eller 8K bidrar speciellt mycket till spelupplevelsen i förhållande till prestandapåverkan. Man måste anstränga sig för att se den visuella skillnaden.

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Hur kan det komma en remaster på Ghost of Tsushima, spelet är ju inte släppt än. Kan nån förklara?

Tex som Rockstar gjorde med GTA5, först kom det till PS3/Xbox360 sen en uppdaterad version till PS4/Xbone.
Skulle jag tro.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Om jag minns rätt så var PS3 ganska dyr (förhållandevis) när den kom, medan PS4 var mer prisvärd. Misstänker den hamnar närmare en PS3 nivå när det begav sig än en PS4. Men men, kommer definitivt köpa på launch. Så fruktansvärt nöjd med min PS4 (och jag har alltid gillat Xbox mer, fram tills XB1) och med bakåtkompabilitet är jag helsåld. Enda andra kravet är en blu-ray spelare.

Men stod det inte i någon artikel att den hade blu-ray spelare? Vill minnas att jag läste det i samband med de senaste dagarnas artiklar kring PS5.

Skrivet av Lasrod:

Tycker varken raytracing eller 8K bidrar speciellt mycket till spelupplevelsen i förhållande till prestandapåverkan. Man måste anstränga sig för att se den visuella skillnaden.

Håller med. Jag märker ju förtusan ingen skillnad på 1080p och 4k heller. Iaf inte då man sitter i soffan en bit ifrån tvn. Kanske märks det mer om man sitter närmare framför en datorskärm?

Releasehästryttare

399 dollar i usa och 5990:- i Sverige. Calling it now.

Medlem
Skrivet av vilma:

Ersätter alla dina konsoler och gaming PCs.

Jodå serrusåateh....

Medlem

8K?
Dom kan inte ens köra 4K i en vettig fps på 4an
Och på PC på nyare titlar för 4K så måste du ha en rejäl high end setup


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Devan:

399 dollar i usa och 5990:- i Sverige. Calling it now.

Vi lär nog hinna få ytterligare skatter tills dess så du får nog lägga till ytterligare en lax för svensk pris.

Avstängd
Skrivet av Komured:

Jodå serrusåateh....

Pufffhp! Hahaha! Jepp.

Inaktiv
Skrivet av hoppalängdhopp:

Håller med. Jag märker ju förtusan ingen skillnad på 1080p och 4k heller. Iaf inte då man sitter i soffan en bit ifrån tvn. Kanske märks det mer om man sitter närmare framför en datorskärm?

Har du en 4K TV då? Annars är det ju svårt att se någon skillnad.

Medlem

8k och Raytracing, tillbaka till 23,5FPS som standard?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av anon_306295:

Har du en 4K TV då? Annars är det ju svårt att se någon skillnad.

Hehe, 4k tv har jag, men ingen konsol som visar 4k :D, men suttit hos polaren som har ett Xbox X och 4k tv däremot.

Medlem

Betalade 9k för 2080 kort för Ray-tracing i knappa 4k, så är definitvt villig att betala en bra peng för PS5 med dem specs!

Medlem

Julhandeln 2020... det är typ 18 månader... priset kommer ligga på cirkus 6000 kan jag gissa. Då kan man börja spara 333.33 kr i månaden från och med nu då

Gnällkuk
Skrivet av jbx:

Ps3 kostade runt 6000 när den kom, bakåtkompatibel med ps2 var den oxå.

Kommer köpa ps5 första dagen oavsett pris.

Men det var ju ingen hit, dels var den för dyr för att sälja stort i början - sedan gick de ju back hur mycket som helst på den frösta varianten som var bakåtkompatibel och hade äkta 7.1-ljud bla.

Skrivet av Devan:

399 dollar i usa och 5990:- i Sverige. Calling it now.

Har jävligt svårt att se att det blir en billig konsol vid släpp, $599 känns mer rimligt, så 7499:- i Svedala? Man får vara glad att man inte bor i Brasilien iaf


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av Hipshot:

8k och Raytracing, tillbaka till 23,5FPS som standard?

Ja, är det inte bättre och satsa på 4K och 60 FPS eller mer istället för 8K som man behöver feting TV för. Kan ju iofs va ett sätt för Sony att öka deras framtida försäljning av 8K TV, men känns som den marknaden kommer bli mättad tillslut.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

8K?
Dom kan inte ens köra 4K i en vettig fps på 4an
Och på PC på nyare titlar för 4K så måste du ha en rejäl high end setup

Att konsolen stöder 8K betyder inte att alla spel kommer köras i 8K. Det betyder bara att konsolen har stöd för HDMI 2.1. AAA-spel kommer mest troligt att köras i 4K, medan lite mer lättdrivna spel körs i 8K. PS4-spel kommer mest troligt att patchas så att de körs i 8K. Sen ska vi också komma ihåg att "vettig FPS" i konsolvärlden betyder 30 FPS, och listan på spel som körs i 4K30 på PS4 Pro är ganska så lång idag, och ännu längre om man räknar med checkerboard 4K.

Medlem

8K låter lovande med tanke på vad VR kräver.

Medlem

Hey sony, Vad sägs som att satsa på 1080p med stabil 60fps+ istället? Tror det skulle göra folk nöjdare än en hackig bildskärms slider med vackra stillbilder som lite snabbt skrollar framför ögonen? Men men, kanske bara är jag?

Men jag känner mig själv och även om den kommer kosta 7000+ så kommer jag betala dem summorna för konsolen bara för dem där förbaskade exklusiva spelen..

Gen
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tycker varken raytracing eller 8K bidrar speciellt mycket till spelupplevelsen i förhållande till prestandapåverkan. Man måste anstränga sig för att se den visuella skillnaden.

Har själv aldrig sett 8K så visst undrar man hur stor skillnad det blir mot 4K. Skillnaden mellan 1080p och 4K är iaf enorm så man hoppas ju på något liknande.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Håller med. Jag märker ju förtusan ingen skillnad på 1080p och 4k heller. Iaf inte då man sitter i soffan en bit ifrån tvn. Kanske märks det mer om man sitter närmare framför en datorskärm?

Oj? Intressant. Personligen tycker jag skillnaden är väldigt stor. Alla texturer blir oerhört krispiga och allt är väldigt skarpt och fint istället för de tjocka pixlar och aliasing man ser om man kör en 1080p signa på en 4K TV.

Skrivet av Godofcheese:

8K?
Dom kan inte ens köra 4K i en vettig fps på 4an
Och på PC på nyare titlar för 4K så måste du ha en rejäl high end setup

Har för mig de menade att konsolen stödjer 8K skärmar men det känns oerhört tveksamt att spel kommer att köras i 8K. Vettig FPS för konsoler är ju 30fps och det löser den (dock via checkerboarding i många fall) men 30fps för PC spelare är ju pissdåligt Jo, att köra 4K/60fps är något bara 2080Ti är bra på.

Medlem

Tycker det verkar riktigt bra.
4K och 60fps är ju dock ett måste för att jag ens skall se detta som ett generationsskifte. Kan man även fläska på ray-tracing på 4K60fps blir jag riktigt imponerand.
När det kommer till ljud vore det ju riktigt fränt med Dolby Atmos-stöd.
Om man kan spela upp film i 8K är jag nöjd.

Medlem

6999kr, kanskeeee?

Medlem

Så sjuuukt opepp på en ny konsolgeneration så det finns inte. Måste erkänna att det är en väldigt märklig känsla.

Det känns som att produkten fastnat i tiden mellan det som var aktuellt förr och det som kommer att bli aktuellt i framtiden. Lite som att köpa en ny bil som drivs med fossilbränsle, även om den är sprillans ny så känns det förlegat.

Mellan en modern pc och framtidens streamingtjänster spelar det nästan ingen roll vilken prestanda de nya konsolerna har, det känns på förhand som en omodern produkt redan innan lansering.

123
Skriv svar